Конспект уроку на тему: «Вимова та правопис слів з ненаголошеними [e],[и] в коренях, які перевіряються наголосом»

Тип матеріалу: 
Навчальний рівень: 

Прийдун Світлана Михайлівна,

вчитель початкових класів

 Бишківського НВК "ЗНЗ І - ІІ ступенів - ДНЗ"

Козівського району Тернопільської області


Мета: ознайомити учнів з вимовою слів із звуками [е], [и] в ненаголошених складах; навчити перевіряти наголосом написання слів з ненаголошеними [е], [и], знаходити перевірне слово шляхом зміни форми слова або підбором спільнокореневого слова; виховувати дбайливе ставлення до природи рідного краю.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Вправа «мозковий штурм»:

  • Чергування яких голосних звуків може відбутися у коренях слів? Наведіть приклади.
  • Чергування яких приголосних звуків може відбутися у коренях слів? Наведіть приклади.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.     Оголошення теми і мети уроку.

Сьогодні ми з вами ознайомимося з однією із найскладніших таємниць нашої співучої мови – позначення на письмі звуків [е], [и] в ненаголошених і наголошених складах.

Будемо вчитися перевіряти наголосом написання слів з ненаголошеними [е], [и], знаходити перевірне слово шляхом заміни форми слова.

2.     Бліц-опитування:

  • Що таке наголос?
  • Який склад називається наголошеним?
  • Як він вимовляється?
  • Який склад називається ненаголошеним?
  • Як він вимовляється?
  • Наведіть приклади.

Так, діти, наголос живе у кожному слові, окрилює його мелодією. Правильне наголошування слів створює красу рідної мови. Отож, нема дива в тому, що наголос творить маленькі граматичні дива.

3.     Казочка.

А зараз послухайте казку.

Жили були на світі  дві чарівні дівчинки-близнючки. Одну звали И, а другу – Е. Вони так були схожі між собою, що часом використовуючи це, любили жартувати. І тоді у багатьох словах замість [и] чувся [е]. І, навпаки, замість [е] – [и]. Так було і цього разу. В слові зима чувся [е], а в слові село [и]. Та де не візьмись, з’явився дядечко Наголос.

Близнючки побоювались свого старого родича. І от тільки дядечко Наголос «погукав» їх, сталося диво. Не тільки близнючки стали на свої місця, а й саамі слова змінилися: зими, села. І з того часу, коли близнючки починали гратись, міняючись місцями у словах, з’являвся дядечко Наголос і швидко наводив лад.

4.     Хвилинка каліграфії.

Урок продовжимо без зупинки з каліграфічної хвилинки.

  • Пригадайте написання літер е, и та їх з’єднань з іншими буквами.
  • Прочитайте речення, написане на дошці і вставте пропущені букви.

Моє с…ло – життя мого початок.

5.     Робота з підручниками.

Вправа 174 (робота в групах) (Вашуленко М. С. Українська мова: 3 клас, 2013 р.)

Як вимовляються голосні звуки в наголошених складах?

6.     Фізкультхвилинка

Ми з вами гарно потрудились,

І, мабуть, трішки притомились.

Встали, руки в боки,

Нахилились вперед,

Нахилилися назад,

І вправо, і вліво,

Щоб нічого не боліло,

Один, два, три, чотири,

Набираємось сили.

Нахилились, повернулись,

До товариша всміхнулись

ІV. Тренувальні вправи.

1.     Вправа 175

-         Порівняйте вимову голосних звуків.

-         Робота з таблицею «Вимовляй так»

2.     Розвиток зв’язного мовлення.

Опис міста/села (усно).

3.     Вправа – 176

4.     Читання та аналіз правила.

5.     Гра «Ненаголошені Е, И»

6.     Коментоване письмо. Вправа 177.

 

V. Підсумки уроку.

  • Чим цікавим для вам був урок?
  • Про що ви дізнались?
  • Як можна перевірити написання слів з ненаголошеними [е], [и]?

VI. Домашнє завдання.

Вправа 178 (за варіантами), вивчити правило.

 

 

 

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

Ректор університету 
Копилов
Сергій Анатолійович – 
доктор історичних наук, професор