Твір на тему: «И скучно и грустно, и некому руку подать...» (За творами М. Лермонтова)»

Навчальний рівень: 
 
Характерною темою для всієї творчості М. Ю. Лермонтова є тема самотності. Напевно, тому в багатьох його віршах зустрічаються такі слова, як «один», «самотній» («Белеет парус одинокий...» , «Выхожу один я на дорогу...» , «На севере диком стоит одиноко...» ). Ми знаємо, що поет і в житті був самотній. Самозреченість, віддаленість від людей відбилася майже у всіх його творах, як, наприклад, у вірші «И скучно и грустно, и некому руку подать...» .
Ліричний герой М. Лермонтова мучиться від усвідомлення неможливості що-небудь змінити в цьому житті, і тому у нього наступає розчарування:
Уж не жду от жизни ничего я,
И не жаль мне прошлого ничуть.
Поет розумів, що втеча від суспільства нереальна і позбавлена змісту. Чим пильніше він вдивлявся в життя, тим ясніше ставало, що особисто він не може бути байдужим до бід людських. Зі злом треба боротися, а не утікати від нього. Бездіяльність примирює з існуючою несправедливістю, вона обумовлює самотність і прагнення жити в замкненому світі власного «я» . І найстрашніше – породжує байдужість до світу й людей. Тільки в боротьбі особистість знаходить себе. У творі «Дума» поет ясно говорить про те, що саме бездіяльність згубила його сучасників.
Печально я гляжу на наше поколенье!
Его грядущее – иль пусто, иль темно...
Трохи інакше сприймає долю свого покоління герой твору «Герой нашого часу» . Один із його персонажів, Грушницький, належить до світського товариства, характерною рисою якого є бездуховність. Печорін же, приймаючи умови гри, знаходиться ніби над суспільством, розуміючи, що там миготять образи бездушних людей, пристойністю стягнуті маски, Але саме Печорін, на думку автора, зібрав у собі всі вади «нашого покоління» .
Поезія М. Ю. Лєрмонтова була відповіддю на болючі питання сучасності, лишається вона злободенною й тепер. Так, в образі Мцирі поет показав нового героя, що одержимий ідеєю свободи і мужньо бореться за здійснення свого ідеалу:
Я мало жил, и жил в плену. 
Таких две жизни за одну,
 Но только полную тревог, 
Я променял бы, если б мог.
Боротьба – ось той моральний заповіт, що повинен визначати життя, поведінку, вчинки і думки поета і людини.
Ми не помилимося, якщо скажемо, що парус в одноіменному вірші М. Ю. Лєрмонтова символізує сильну й незалежну особистість, її самотність і трудність шляху, невпинні пошуки мети й сенсу життя. Самотній парус є втіленням абсолютної свободи:
Увы! – он счастия не ищет 
И не от счастия бежит.
Тема самотності у М. Лєрмонтова поєднується і з темою кохання. Ось і у вірші «Я не унижусь пред тобою...» він говорить:
Начну обманывать безбожно, 
Чтоб не любить, как я любил, 
Иль женщин уважать возможно, 
Когда мне ангел изменил?
Чи не те саме трапилося колись з Печоріним, зробило його жорстоким у ставленні й до княжни Мері, і до Бели?
І Ліричний герой поезій, і Печорін у своїй самотності тягнуться до природи, вміють бачити її красу. Але й тут тема самотності звучить із незвичайною силою:
Выхожу один я на дорогу;
 Сквозь туман кремнистый путь блестит; 
Ночь тиха. Пустыня внемлет Богу,
 И звезда с звездою говорит.
Щоразу, читаючи твори М. Ю. Лермонтова, я знову і знову замислююся над його долею. Мені стає трохи прикро від того, що ще в юності поет немов пророкував свою долю в одному з віршів, який, по суті, став програмним:
Нет, я не Байрон, я другой 
Еще неведомый избранник,
 Как он, гонимый миром странник, 
Но только с русскою душой.
Можливо, й справді кожен митець завжди залишається самотнім, оскільки набагато випереджає своє покоління, здатний дивитися далеко вперед, помічати те, чого ніхто не бачить...
 
1800 кращих творів медалістів з української та зарубіжної літератури для 5-11 класів / Укладач С.В.Музичук. – Донецьк: ТОВ ВКФ «БАО» , 2003. – С. 295-297.
 

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Тернопільський національний педагогічний університет ім.В.Гнатюка

Буяк Богдан БогдановичРектор університету
доктор філософських наук,
професор Буяк Богдан Богданович