Як швидко підготуватися до іспиту або ЗНО?

Іспити доводиться здавати хоч і не часто, але це завжди трудомісткий і нервовий процес. Як же правильно організувати свій навчальний час? 
Припустимо, до іспиту залишилося два дні (сьогодні і завтра). У цей час абітурієнт (студент) повинен задати собі три наступні питання: 
• Що вчити? (Який предмет, матеріал, питання, відповіді, книги, підручники, розумні знайомі, телевізор, Інтернет, інші носії інформації). 
• Як вчити? (Зубріння, репетитор, мнемоніка, підручники під подушкою, читання). 
• А чи треба вчити? (А може, пощастить? Або раптом я все знаю? Або є класна шпаргалка?). 

Що вчити? 

"...вчіться, гризіть молодими зубами граніт науки, загартовуйтеся і готуйтеся на зміну!"  (Лев Троцький)

Перш ніж щось вчити, треба визначитися з тими джерелами, які ви використовуєте. Зазвичай інформації або занадто багато, або дуже мало. Середина буває рідко. 

У першому випадку необхідно з безлічі підручників вибрати один-два (якщо це, наприклад, історія. Варто взяти декілька підручників і короткий курс історії). Якщо є можливість використовувати відео-аудіо матеріали, зробіть це, тому що вони краще запам'ятовуються. 
Якщо це фізика або математика, краще звернути увагу на формули. Якщо формула занадто довга або важко запам’ятовується, зверніть увагу на складові, які її утворюють, і їх розшифровку. Якщо формулу вам ще зможе підказати сусід праворуч, то пояснювати викладачеві будете ви самі. 
Репетитор - це звичайно, добре, але відрізняється він тим, що коштує грошей. Але якщо грошей немає, це теж не кінець світу. Так, треба сісти і постаратися розібратися у всьому самому. До репетитора, до знайомого викладачеві краще приходити з конкретним питанням або з конкретною темою, яка незрозуміла. Цим ви заощадите і свій і його час. Інтернетом при підготовці краще користуватися, коли знаєш, що шукаєш, інакше процес пошуку інформації займе більше часу, ніж її засвоєння. 
Знаючі або здавали ваш предмет друзі або знайомі будуть корисні тільки в тому випадку, якщо вони добре знають матеріал, і ви знаєте, що вам треба у них дізнатися. Крім того, далеко не кожна людина має здатність нормально що-небудь пояснювати. Якщо даним критеріям ви і ваші знайомі не відповідаєте, марно втратите час. Візьміть до відома. 
Як вчити? 
Це теж серйозне питання. Чи збираєтеся Ви з головою піти в навчання, сидіти в бібліотеці або берете конспект «почитати в транспорті» - ефективність буде різна. 
Що можна зробити в умовах обмеженого часу? 
Важливий момент - змусити себе зайнятися справою. Перед іспитом хочеться робити все що завгодно, аби до нього не готуватися. У цей час можна пригадати давно забуті і відкладені справи, згадати, що давно не дзвонив тому-то, можна відволіктися під приводом, що пора б і перекусити, можна проявити себе зразковим сином (дочкою) і виконати яке-небудь батьківське доручення (з'їздити на ринок, полагодити поличку і т.д.) - загалом, робити все що завгодно, аби віддалити момент, коли доведеться сидіти з книжкою або зошитом і готуватися. 
Треба зробити над собою зусилля. Це важливо і потрібно. Але не слід впадати у крайнощі. Якщо Ви обклалися підручниками, вимкнете телефон і забарикадуєтесь у своїй кімнаті, навряд чи ефективність від такої підготовки буде високою. Найкраще розбити матеріал на частини (наприклад, по одному квитку) або встановити для себе час, скажімо, одну годину. Наприклад, розібрали тему одного квитка або позаймались годину - зробіть перепочинок. 
Не варто готуватися до іспиту разом з другом або подругою (якщо тільки він або вона не розбирається в матеріалі краще вас). Така підготовка найчастіше обертається довгими розмовами і марною тратою часу. 
Ще одне важливе питання: а як запам'ятати? 
На цей рахунок існують різні думки. Деякі вважають за краще зубріння. Але найвдалішим способом запам'ятовування вважається мнемотехніка (мнемоніка). Що це таке? Річ це досить комплексна, що включає, зокрема, запам'ятовування асоціаціями. 
Треба запам'ятати дату - спробуйте згадати, що ця дата означає для вас особисто. Може, це день народження тітки? А може, в цей день ви вперше щось зробили або куди-небудь з'їздили? Або раптом ця дата нагадує чийсь телефон? Тільки не треба спеціально вишукувати сімейні свята. А то на іспиті вам доведеться згадувати ще й їх. 
Треба запам'ятати формулу? Подивіться на неї під іншим кутом. Спробуйте прочитати її, як слово. Зіставте кожній букві у формулі якесь слово і складіть смішне пропозицію, яка «застрягне» у голові. 
Дуже зручно запам'ятовувати будь-які визначення, явища, події, звівши їх до того, що ви вже знаєте. Заучуєте ви якесь довге визначення - спробуйте його спростити. Важливо зрозуміти суть визначення, а не заучувати його. Рідко хто з викладачів приймає в багнети ваше пояснення визначення своїми словами замість заученого варіанту. Навпаки. Якщо ви можете переказати визначення своїми словами, то ви його розумієте. А значить, і розумієте матеріал. 
У різних людей розвинені різні види пам'яті: зорова, слухова, моторна. Людям з розвиненою зоровою пам'яттю корисніше буде читати матеріал. Потім згадується сторінка, на якій написана потрібна тема. Тому, у кого розвинена моторна пам'ять, краще ще раз прописати матеріал (наприклад, зайнятися написанням шпаргалок). І так далі. 
Якщо відчуваєте, що ви розумієте матеріал, і можете його пояснити, і ще не втомилися, продовжуйте! Увечері дозвольте собі розслабитися - прогуляйтеся, поговоріть по телефону, почитайте детектив, зайдіть в гості до друга. 
Перед сном можна, якщо не вчити, то хоча б перегорнути пройдені матеріали: спробувати, дивлячись на заголовок, згадати загальне зміст питання (якщо не виходить, перегляньте розділ). Психологи стверджують, що найкраще запам'ятовується інформація, отримана під час засинання і пробудження. 
Можна писати шпаргалки! Під час написання шпаргалок ви ще раз опрацьовує матеріал. Але користуватися ними не варто. Коли в кишені лежить така «палаюча» папір, голова працює погано. Залишили її будинку - голова включається в роботу. Так що краще написати і залишити вдома. 
А чи треба вчити? 
Комусь таке питання може здатися дурним. Але все залежить від того, що Ви називаєте словом «учити». Для багатьох слово «вчити» аналогічно слову «зубрити», нехай навіть вони про це не думають. Під час підготовки матеріал треба не вчити, а згадувати. Не сидіти з зошитом або підручником, заучуючи-яку інформацію, - все це вже давалося на уроці, на семінарі... Потрібно тільки «повернути» в голові певний вимикач - і запрацює весь «механізм» 
Звичайно, мова не йде про абсолютне варіанті: одного разу почув - назавжди запам'ятав. Ні. Щось треба і нагадувати своїй голові. (Це дійсно потрібно, якщо, наприклад, не був на уроці). Але дуже багато Ви вже знаєте, хоча й не здогадуєтеся про це. 
Що може замінити знання матеріалу? 
Все може трапитися. Уявімо собі безрадісну картину - ви всю ніч вчили п'ятий квиток, а вам дістався тринадцятий, якого у вас не було, який Ви не вчили, в якому знаходяться якісь абсолютно жахливі і безглузді твердження, які не розуміє навіть Петя, а він - відмінник . Не треба здаватися. Перш за все, визначитеся, яку оцінку Ви спочатку розраховували отримати - "три", "чотири" або "п'ять". Чим нижче оцінка, тим більше шансів її отримати. Подивіться на питання. Які асоціації він у Вас викликає? Може, Ви щось віддалено схоже вже проходили? Навіть якщо з іншого предмета. Якщо це можливо, зверніться до сусіда. Думайте! Інформацію Ви дізнаєтеся не тільки на уроці, але і по телебаченню, радіо, Інтернет, розмовам, відповідям інших студентів, не лише з наукової, а й художньої літератури (там, де справа стосується гуманітарних предметів, наприклад). 
Зрештою (крайній варіант), можна попросити у викладача дозвіл тягнути інший квиток. Оцінка знизиться, але якщо Ви будете відповідати впевнено і правильно, ще не все втрачено. 
В принципі, оцінка залежить не тільки від знань. Багато в чому її визначає настрій викладача, зовнішній вигляд і поведінка абітурієнта, враження викладача про Вас, номер квитка і т.д. Головне - не панікувати і зосередитися. 
Як переконати викладача, що знаєш його предмет? 
Як вже було відмічено, оцінка залежить не тільки від знань. Існують ще суто суб'єктивні причини, які іноді нам допомагають, а іноді і працюють проти нас. Наведемо основні пункти, які заздалегідь будуть зараховані в "плюси": 
• Зовнішній вигляд і поведінка. 
• Впевненість і зібраність. 
• Уміння "заговорювати зуби". 
• Гарний настрій викладача. 
Зовнішній вигляд і поведінка 
Який би спортивний стиль ви не віддавали, на іспит все ж краще прийти в строгому костюмі з піджаком і намагатися зберігати серйозність. 
Зовсім не обов'язково своїм зовнішнім виглядом давати зрозуміти екзаменатору, що ви є пристрасним шанувальником того чи іншого музичного напрямку, прихильником яких екзотичних поглядів і т.п. 
Є така чудова фраза: «Треба - і полюбив!» Тому перед іспитом бажано закохатися в той предмет, який здаєш. Якщо вам це вдасться, то й без акторських здібностей можна зобразити інтерес і захопленість. Для чого це потрібно? Щоб справити сприятливе враження на викладача. 
Ніколи не треба ховатися від екзаменатора! Якщо ви підете на задню парту, то заздалегідь мимоволі дасте знати викладачеві, що в собі не впевнені. Якщо у вас вже написаний відповідь на питання квитка, і ви вже не можете нічого згадати, не сидіть, чекаючи поки вас викличуть, а краще виклич самі. Така ініціатива буде зарахована вам в «плюси». 
Впевненість 
Важливо зберігати спокій і впевненість. Навіть якщо ви одне з питань не знаєте абсолютно, почніть впевнено з того, який знаєте. При достатній переконливості вашої відповіді екзаменатор може обмежитися одним питанням. 
Не приймайте в день іспиту заспокійливі засоби. Вони можуть загальмувати вашу здатність мислити, зробити вас сонливим і байдужим до всього що відбувається. 
Не потрібно сумніватися перед розкладеними квитками, загадуючи, який же все-таки виявиться щасливим. Беріть відразу той, який на вас «дивиться». Інакше спрацьовує стереотип: якщо ви шукаєте - значить, хочете знайти щось більш легке, тобто не знаєте весь матеріал. Запам'ятайте - всі квитки однакові. Погані квитки взяли до вас. Якщо ви тягнете квиток першим, то погані квитки взяли ще вчора. 
«Заговорювання зубів» 
Майстрам цієї справи складати іспити буде простіше. Настрій екзаменатора. Звичайно, він далеко не завжди безхмарний і сприятливий, але його можна спробувати створити. Для цього, мабуть, всі засоби хороші. Які кошти? Куплені квіточки, доречний жарт. Якщо все це і не викличе у викладача посмішки, ВАМ вже ніщо не допоможе. Але, головне, всього в міру. Всі ці поради, звичайно, Вам знадобляться, якщо Ви будете здавати усний іспит. Там же, де існує тестова система, краще покладатися на власні знання, і чим глибше і ширше вони будуть, тим більше шансів вступити до вузу. 
Амулети, прикмети 
Існує безліч різних звичаїв і прикмет, які покликані допомагати при здачі та підготовці до іспиту. Для незабобонних можна відмітити, що такі заходи часто дають позитивний психологічний настрій і додаткову впевненість. Так що робіть, як Вам подобається. 
Підготував Павло Блозва
за матеріалами журналу «Помічник абітурієнта» .

Популярний ВНЗ

Київський національний університет ім. Т. Шевченка

Ректор університету 
Губерський
Леонід Васильович -