Впровадження проблемного навчання на уроках біології з метою розкриття творчої особистості учня

Предмет: 
Навчальний рівень: 

Васечко Юлія Анатоліївна,
викладач біології

Державного навчального закладу
Запорізьке вище професійне училище "Моторобудівник"
(м. Запоріжжя)

 

Проблемне навчання — це один із типів розвивального навчання, характерна особливість якого полягає в зближенні психології мислення учнів із психологією навчання. Воно передбачає дослідницьку діяльність учня, яка зумовлена проблемною ситуацією й спонукає його формулювати гіпотези й перевіряти їх у ході розумових і практичних операцій. Проблемне  навчання  полягає  в  організації вчителем самостійної пошукової діяльності учнів, у ході якої вони відкривають і засвоюють нові для себе  знання  і  вміння  (факти,  закономірності, поняття,  принципи,  теорії,  правила, алгоритми, методи),  розвивають  загальні  здібності, дослідницькі і творчі нахили.

Надзвичайно важливі точні й правильні постановка завдання, формулювання запитання. Від цього залежить успішність їх виконання. Проблемні запитання мають характерний стиль:

1)       Чому..., хоча..? Наприклад: «Чому вдихання чистого кисню шкідливе, 
хоча кисень життєвонеобхідний для організму?»; « Чому зуби бобра не 
сточуються, не зменшуються в розмірі, хоча він усе життя гризе деревину?»

2)       Чому..., незважаючи на..? Наприклад: «Чому кров в артеріях не повертається назад, незважаючи на відсутність перешкод?»

3)       Якщо..., то чому..? Наприклад: «Якщо біль неприємність  для людини, то 
чому його називають захисною реакцією організму?»

4)       Якщо..., то чи можна..? Наприклад: «Якщо в організм людини потрапив 
білий фосфор, то чи можна їй дати молоко як протиотруту?»

Однак важлива не лише форма проблемних запитань, а й правильна їх постановка.

Наприклад: «Якщо качконіс належить до ссавців, то чому він несе яйця?» Зазвичай діти відповідають, що йому так хочеться або через свою будову. Запитання слід сформулювати так: «Якщо качконіс несе яйця, то чому він належить до класу ссавців?» Тепер учні шукатимуть ті ознаки, за якими качконоса віднесено до класу ссавців, а не до класу птахів.

У  процесі  реалізації  технології  проблемного навчання вчитель повинен набути досвіду, що дає змогу йому:  уміти  ставити  перед  класом  навчальні завдання у зрозумілій для дітей формі, ­виконувати  функцію координатора  і партнера, допомагати окремим учням і групам, ­намагатися  зіткнути  учнів  з  проблемою  і процесом її глибокого дослідження, стимулювати творче мислення за допомогою запитань, ­  виявляти  терпимість  до  помилок  учнів  у процесі пошуку власного рішення.

Мислення розвивається тоді, коли учень зустрічає труднощі і самостійно їх долає, у думці оглядає, досліджує широке коло фактів, явищ для вивчення проблеми. Доцільно завжди залишати щось недоведене, щоб дитині захотілося повернутися до того, що вона дізналася. Недоговорене – це ніби приманка для мислення школяра. Відповісти на проблемні запитання неможливо без залучення набутих знань, і чим більше фактів аналізується, порівнюється, тим глибше усвідомлюється кожне запитання як проблема. Створюючи проблемну ситуацію, викладач збуджує найважливішу рушійну силу розумової активності – перехід від досягнутого рівня знань і розумового розвитку до нової сходинки, на яку треба піднятися в процесі оволодіння новими знаннями.

 

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Нові матеріали

Для абітурієнтів з окупованих територій працюватимуть освітні центри з 4 червня до 28 вересня
МОН визначило організацію та проведення вступних випробувань «ЗНО в магістратуру»
Українські школярі з 16 квітня до 30 травня пройдуть тестування PISA-2018 – потужної програми з оцінки якості освіти
Лілія Гриневич: Принцип Закону «Про освіту» «гроші ходять за дитиною» буде впроваджено з 2019 року
Для зарахування дитини до дитячого садочка або школи потрібно надавати медичну довідку
Конспект уроку на тему: «Козацько - селянські повстання 20- 30 рр. XVII ст». Презентація
Особливості проведення ДПА у 2018 році
14 травня стартує реєстрація для участі в єдиному фаховому вступному випробуванні та єдиному вступному іспиті
Методична розробка «Виробництво біогазу». Презентація
Україна не визнає жодних освітніх документів, виданих на окупованих територіях

Популярний ВНЗ

Тернопільський національний педагогічний університет ім.В.Гнатюка

Буяк Богдан БогдановичРектор університету
доктор філософських наук,
професор Буяк Богдан Богданович