Конспект уроку на тему: «Дихальна система, будова та функції органів дихання». Презентація

Предмет: 
Навчальний рівень: 

Коробова Юлія Павлівна, вчитель біології Санжариської загальноосвітньої школи І - ІІ ступенів Смілянської районної ради Черкаської областіКоробова Юлія Павлівна,

вчитель біології

Санжариської загальноосвітньої школи І - ІІ ступенів

Смілянської районної ради Черкаської області

Мета навчальна: розширити, поглибити і систематизувати знання учнів про будову органів дихання, встановити їх зв'язок із функціями, розкрити механізм формування голосу, показати значення газообміну у легенях і тканинах та роль дифузії у цих процесах;

розвиваюча: розвивати логічне мислення, вміння робити висновки, порівнювати, виділяти головне;

виховна: продовжувати формувати гігієнічні навички, здійснювати валеологічне виховання.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи: словесний, наочний, інтерактивний, робота в групах.

Обладнання: таблиці, схеми.

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина. Перевіряємо поставу,налаштовуємось на роботу, створюємо позитивний настрій.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

                     Головним  скарбом життя є не землі, що ти їх завоював,

                     Не багатства, що їх маєш у скринях…

                     Головним скарбом життя є здоров'я, і щоб його зберегти,

                     Потрібно багато що знати.

                                                               Авіценна.

На уроках анатомії і фізіології людини ми вивчаємо свій організм з метою збереження найціннішого багатства, даного людині, це - здоров'я.

Які системи органів ми вже вивчили?

Відповіді: опорно-рухову, кровоносну.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми продовжуємо досліджувати свій організм. Вдихніть якомога більше повітря та не дихайте. Простежте за секундною стрілкою скільки часу ви зможете не дихати (у середньому 40-60 с.)

Проблема: чому без їжі людина може прожити 40 діб, без води – до трьох, а  без повітря  - щонайбільше  лише шість хвилин?

На сьогоднішньому уроці ми постараємось вирішити цю проблему дати відповідь на питання.

Записуємо тему уроку:Дихальна система. Будова та функції органів дихання.

Оскільки ця тема для вас не нова, то ми повинні чітко визначити, що нам відомо, а що нового ми хотіли б дізнатися.

Що я знаю

Що я хочу знати

Що я дізнався

1.     Що таке дихання.

2.     Дихання легенями.

3.     Як дихають ссавці

1.Будову органів дихання людини.

2.Функції органів дихання

3.Види дихання.

4.Як утворюється голос.

5.Значення дихання.

 

Учні самостійно заповнюють дві колонки таблиці на дошці.

Пригадаємо, як відбувається процес дихання в різних видів живих організмів.

Який вміст О? в атмосфері? – (21%)

Чи завжди таким був склад атмосферного повітря?

600 млн. років тому кисню в атмосфері майже не було, тому живі організми одержували енергію анаеробним шляхом: молекули органічної речовини розщеплювались і окислювались без участі кисню. Але за такого способу окислення 90% енергії втрачалось. Тому в процесі еволюції зі збільшенням в атмосфері О? почав переважати кисневий тип дихання, який є основним для людини. Проте, на найперших стадіях розвитку зародок отримуї енергію завдяки анаеробному диханню.

Повторимо з курсу 8 класу, як відбувалась еволюція дихальної системи у різних класів тварин. З цією метою клас об'єднався в групи:

1 група - найпростіші ( спеціальних органів немає, газообмін відбувається шляхом дифузії через оболонку клітини).

2 група – комахи ( трахеї, що мають вигляд трубок із розгалуженнями, пристосовані для використання О? з атмосфери).

3 група – риби  (зябра, які складаються із зябрових дуг, пелюсток,тичинок. Тичинки – цідильний апарат, пелюстки – газообмін у воді. У дводишних риб є одна-дві легені).

4 група – земноводні (легені, пов'язані з навколишнім середовищем носовими ходами і ніздрями. У воді дихання відбувається за допомогою шкіри).

5 група – птахи (легеневе дихання, пов'язане із формуванням грудної клітки, яка піднімається і опускається за допомогою міжреберних м'язів. Під час польоту – повітряними мішками, при цьому об'єм грудної клітки не змінюється.Це – подвійне дихання).

6 група – ссавці (легені утворені сукупністю повітряних пухирців-альвеол, у зміні об'єму грудної клітки беруть участь міжреберні м'язи і діафрагма).

Оскільки людина – представник класу ссавці, то, очевидно, будова її дихальної системи така ж.

Що ж повинна знати людина, щоб зберегти органи дихання здоровими? Відповідь:їх будову, функції, місце розташування в організмі, суть процесів дихання.

ІУ. Вивчення нового матеріалу.

1. Суть процесу дихання.

В організмі людини і тварин запасів кисню немає, тому безперервне його надходження є життєвою необхідністю (головний мозок через 15-30 с. після припинення подачі кисню паралізується, а через 3-5 хв. гине). Чому?

Діяльність будь-якої клітини, тканини пов'язана з витратами енергії. Джерелом її поповнення є розпад органічних сполук, який відбувається за участю кисню, тобто під час дихання.

Рольова гра: уявіть собі, що ви молекули О?. який шлях ви проходите в організмі? Аналіз і розгляд схеми.

Зовнішнє дихання

Вентиляція легень (обмін повітря між зовнішнім середовищем та альвеолами легень

Дифузія газів у легенях (обмін газів між альвеолами і кров'ю

Транспорт газів кров'ю

Дифузія газів у тканинах (обмін газів між кров'ю і тканинами у капілярах тканин

Внутрішнє дихання ( поглинання О? клітинами і виділення СО?)

2. Будова органів дихання. Учні в групах самостійно опрацьовують матеріал підручника ( § 30 , с.85-87 ). Заповнюють таблицю:

Органи

Будова

Функції

Носова порожнина

Носові ходи, війки, слиз, капіляри, рецептори

Провідна, захисна,нюхова, обігрів, охолодження повітря

Носоглотка, глотка

Слиз, капіляри

Провідна, захисна

Гортань

Хрящі, м'язи, голосові звя'зки

Провідна, голосовий апарат

Трахея

Миготливий епітелій, хрящові півкільця, капіляри

Провідна, захисна

Бронхи

Хрящові кільця

Провідна, захисна

Легені

Альвеоли, плевра, плевральна рідина, порожнина

Газообмін

Представники груп виступають, демонструючи відповідний орган на таблиці.

У. Закріплення вивченого матеріалу

Метод «Прес»

1. Позиція: «Я вважаю, що…»

2. Обгрунтування: «…тому що…»

3. Приклад: «Наприклад…»

4. Висновки: «Отже, на мою думку…»

УІ. Домашнє завдання: вивчити §29, заповнити таблицю «Органи дихання», підготувати повідомлення «Чому птахи співають, але не розмовляють».

Презентація. Завантажити презентацію

Конспект уроку  на тему: «Дихальна система, будова та функції органів дихання». Презентація

Конспект уроку  на тему: «Дихальна система, будова та функції органів дихання». Презентація

Конспект уроку  на тему: «Дихальна система, будова та функції органів дихання». Презентація

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ