Конспект уроку на тему: «Енергетичні потреби організму людини. Типи поживних речови. (Обмін речовин. Енергетичний та пластичний обміни)». Презентація

Предмет: 
Навчальний рівень: 

Коробова Юлія Павлівна, вчитель біології Санжариської загальноосвітньої школи І - ІІ ступенів Смілянської районної ради Черкаської областіКоробова Юлія Павлівна,

вчитель біології

Санжариської загальноосвітньої школи І - ІІ ступенів

Смілянської районної ради Черкаської області

Мета: поглибити знання учнів про метаболізм, єдність двох протилежних процесів: пластичного та енергетичного; узагальнити й систематизувати знання про метаболізм. 

Обладнання й матеріали: таблиці, малюнки, схеми, що ілюструють обмін речовин у клітині. 

Базові поняття й терміни: анаболізм (асиміляція), катаболізм (дисиміляція). 

Тип уроку: комбінований. 

Структура уроку:

Організаційний етап .................................. 2 хв 

II. Актуалізація опорних знань і мотивація 

навчальної діяльності................................. 5 хв 

III. Вивчення нового матеріалу ........................... 20 хв 

 1. Визначення обміну речовин.

2.  Два протилежних процеси : асиміляція та дисиміляція.

3.Які є джерела енергії в організмі людини.

4. Вода – як основна складова організму людини.

5.Мінеральні речовини.

6. Вітаміни.

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань 

і вмінь учнів ....................................... 10 хв 

V. Самостійна робота учнів ............................... 5 хв 

VI. Підбиття підсумків уроку ..............................2 хв 

VII. Домашнє завдання ................................... 1 хв 

I.   Організаційний етап

II.  Підготовка до вивчення нового матеріалу:

1.    Повідомлення завдань теми «Обмін речовин та енергії».

Вивчаючи цю тему ви довідаєтесь про:

  • зміст понять «обмін речовин», «анаболізм», «катаболізм» тощо;
  •  значення для організму білків, жирів, вуглеводів, мінеральних речовин та води;
  • основні вітаміни, їх роль в обміні речовин; засоби збереження вітамінів у їжі;
  •  норми та режим харчування.

Вивчивши цю тему ви навчитеся:

  • виконувати антропометричні виміри;
  • аналізувати харчовий раціон людини.

Зазначаються дати проведення практичних робіт та тематичної атестації.

 Мотивація навчальної діяльності.

Ми часто зичимо одне одному здоровя. Та самі не завжди дбаємо про нього. Ми намагаємося подобатися іншим та бути красивими, але не завжди впевнені у своїй зовнішності. Запорукою і здоровя, і краси є вміння будувати розумний спосіб життя: правильне харчування, особиста гігієна, фізична культура тощо. Як вам подобається така думка: бути здоровим і красивим потрібно вчитися так, як навчаються всього в житті? (Заслухаються думки учнів.) У людському організмі відбуваються процеси обміну речовин та енергії з довкіллям, розуміння яких є надзвичайно важливе тому, що дає не лише теоретичні знання, але й розкриває секрет здоров я, довголіття та вічної молодості. Дотримуючись основ правильного харчування, ми запобігаємо багатьом захворюванням, зокрема і хворобам через надмірну вагу.

 Актуалізація опорних знань.

Запитання до фронтальної бесіди:

1.)   Які є основні ознаки живого організму?

2.)   Що таке  «обмін речовин»?

3.)   Пригадайте, як обмін речовин та енергії відбувається у рослин.

4.)   Як відбуваються ці процеси у тварин? Які речовини надходять до організму тварини? Якими шляхами речовини виділяються з організму?

ІІI. Вивчення нового матеріалу

Обмін речовин та енергії в людському організмі.

 Розповідь учителя з використанням опорного конспекту у робочому зошиті.

1.    Під обміном речовин розуміють сукупність змін, що відбуваються з речовинами від моменту їхнього надходження до організму з навколишнього середовища до моменту утворення кінцевих продуктів розпаду і виведення їх з організму .

Процеси обміну — основна властивість живого. У цитоплазмі клітин органів і тканин постійно відбуваються процес синтезу складних високомолекулярних сполук і разом із цим - їх розпад з виділенням енергії й утворенням простих низькомолекулярних речовин - вуглекислого газу, води, аміаку та ін.

Дві сторони метаболізму

Метаболізм складається із двох взаємопротилежних процесів.

Процес синтезу органічних речовин називається асиміляцією або анаболізмом – пластичним обміном. Процес розпаду органічних речовин протилежний процесу асиміляції і називається дисиміляцією або катаболізмом – енергетичним обміном.

Етапи обміну речовин 

І етап – травлення – розщеплення у травному каналі складних молекул;

ІІ етап – всмоктування в кишечнику  та надходження у кров поживних речовин;

ІІІ етап – побудова у клітинах з простих речовин, що надійшли до них, складних молекул, потрібних організму;

ІV етап – розщеплення синтезованих сполук і вивільнення енергії;

V етап – використання енергії АТФ на виконання різних функцій організму і виведення з нього кінцевих продуктів обміну.

Які речовини є джерелом енергії в організмі людини?

Білки

Білки́ — складні високомолекулярні природні органічні речовини, що складаються з амінокислот. 

Їжа, що ми вживаємо, містить різноманітні білки, які в живих організмах хімічно перетворюються. При розпаді та окисленні 1 г білка у клітинах утворюється 17, 2 кДж енергії – 72 ккал.

Білки беруть участь у відбудові та оновленні клітин і тканин.

Жири

Жири — це складні ефіри трьохатомного спирту гліцерину і різноманітних жирних кислот. Серед них можуть бути як насичені кислоти, наприклад, пальмітинова    і стеаринова, так і ненасичені  кислоти, наприклад, олеїнова кислота.

В клітинах жири розкладаються до води та вуглекислого газу з вивільненням енергії. При розпаді та окисленні 1 г жиру звільняється 39,1 кДж енергії – 164 ккал. 

Вуглеводи

Вуглеводи — складова частина клітин усіх живих організмів. Вони є найпоширенішими органічними сполуками, це підтверджується тим фактом, що більше половини органічного вуглецю на Землі існує   у формі вуглеводів.

Здебільшого вуглеводи є сполуками  рослинного походження, тобто вони продукти фотосинтезу, і таким чином, є базовою ланкою у трансформації сонячної енергії в хімічну для забезпечення життя на Землі.

При окисненні 1 г вуглеводів утворюється 17,2 кДж енергії.

Добова потреба

Добова потреба дорослої  людини у білках – 100-120 г. Вони ніколи не відкладаються про запас.

Добова потреба організму дорослої людини у вуглеводах – 350-500 г. "Депо” вуглеводів у печінці та м’язах у вигляді глікогену.

Фізіологічна потреба у жирах в дорослої людини -100 г на добу. Відкладаються про запас у шкірі та між органами. 

Заповнити таблицю  «Функціональне значення для організму людини білків, жирів і вуглеводів»

Органічні

речовини

Функії речовин

 Джерело речовин

Білки

Будівельна

Регуляторна

Транспортна

Захисна

енергетична

 Рослинні:Бобові рослини( горох, квасоля, боби)

Тваринні: яйця, ікра, м'ясо , риба, молоко. ДОБОВА НОРМА : 100 – 120 г

Вуглеводи

Енергетична

Запасаюча

 

Рослинні : зернові( хлібо – макаронні вироби)

Рис, картопля, овочі , фрукти.

ДОБОВА НОРМА : 400 – 500 г.

Жири

Енергетична

Запасаюча

Термоізоляційна

захисна

Рослинні: олії: соняшникова, оливкова,; масло, сало. Д. НОРМА 60 – 80 г.

Фактори, що впливають на порушення обміну речовин

Поїдання жирної та гострої їжі, вживання алкоголю призводять не тільки до надмірної ваги, але й до розладу добового біологічного ритму організму.

Обмін речовин порушується при вживання їжі швидкого приготування та з різними консервантами.

Швидкість обміну речовин

Швидкість обміну речовин визначається кількістю калорій, що витрачаються в даний конкретний момент. Зрозуміло, що швидкість процесів обміну речовин вища під час виконання різноманітних фізичних вправ, аніж у процесі перегляду улюблених телепередач. Швидкість обміну речовин у стані спокою залежить перш за все від маси тіла - маси  м'язів, кісток, крові, органів та шкіри.   Чим об’ємніші м'язи та важчі кістки, тим більше енергії потрібно для їх  підтримки.

Значення обміну

Обмін речовин та енергії між організмом та довкіллям є невід’ємною умовою збереження гомеостазу та життя. 

У вищих тварин і людини взаємозв’язок між організмом і довкіллям відбувається безперервно: вони беруть з нього потрібні поживні речовини, що є джерелом енергії, та кисень, а віддають непотрібні і шкідливі.

4.Вода – як основна складова організму людини.

- входить до складу всіх        органів і тканин

- допомагає засвоєнню всіх поживних речовин

- входить до складу всіх        органів і тканин

- допомагає засвоєнню всіх поживних речовин

Добова норма споживання води 2 - 2,5 літри. Із загальної кількості споживаної рідини на частку чистої води доводиться близько 1 л, вона надходить з питною водою, напоями. Інша кількість (1,5 л) надходить з їжею і утворюється в самому організмі.

5. Мінеральні речовини.

Макроелементи:

Залізо - входить до складу гемоглобіну

Калій - виводить воду

Натрій - затримує воду

Кальцій і  Фосфор- –беруть участь в утворенні кісткової і зубної тканин.

Мікроелементи:

Йод - регулює роботу підшлункової залози

Фтор - бере    участь в    побудові кісток

Магній - бере участь у синтезі білка.

6. Вітаміни.

- підвищують опір організму захворюванням

- регулюють роботу органів

Нестача вітамінів – ГІПОВІТАМІНОЗ

Надлишок вітамінів – ГІПЕРВІТАМІНОЗ

Надлишок вітамінів – ГІПЕРВІТАМІНОЗ

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів .

V. Самостійна робота учнів

VI. Підбиття підсумків уроку (оцінювання)

VII. Домашнє завдання 

Презентація. Завантажити презентацію

Конспект уроку на тему: «Енергетичні потреби організму людини. Типи поживних речови. (Обмін речовин. Енергетичний та пластичний обміни)». Презентація

Конспект уроку на тему: «Енергетичні потреби організму людини. Типи поживних речови. (Обмін речовин. Енергетичний та пластичний обміни)». Презентація

Конспект уроку на тему: «Енергетичні потреби організму людини. Типи поживних речови. (Обмін речовин. Енергетичний та пластичний обміни)». Презентація

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ