Конспект уроку на тему: «Закріплення звукового значення букви «же». Опрацювання казки «Лисичка і Журавель». Інсценізація казки»

Тип матеріалу: 
Навчальний рівень: 

Мельник Світлана Миколаївна,

вчитель початкових класів

НВК №9 ім. А.М. Трояна

м. Кам'янця-Подільського Хмельницької області

Мета: закріпити вміння учнів виділяти в словах звук [ж], робити звуко - буквений аналіз слів, розвивати пам’ять, увагу, зв’язне мовлення, навики читання,  збагачувати словниковий запас; виховувати щедрість, гостинність, бажання і вміння ділитися зі своїми  друзями, бережливе ставлення до тварин.

ХІД УРОКУ

І.  Організація класу.

1. Позитивна настанова на роботу.

- Сьогодні на уроці у нас присутні гості. Привітайтеся.

- Спочатку сідають дівчатка, а потім хлопчики. Спочатку краса, а тоді сила.

Всі почули ви дзвінок,

Він покликав на урок.

Кожен учень так старався,

до уроку готувався,

тож девіз тепер згадаймо

і урок наш починаймо.

(Красиво читаємо, чітко розповідаємо. Мову  свою розвиваємо).

2. Активізація пізнавальної діяльності.

- А тепер подивіться на дошку,  тут зображено обличчя: на одному радість, на іншому розгубленість, ще на одному здивованість . Виберіть те, яке вам до вподоби.

- Яке вам  обличчя сподобалось найбільше?

- Звичайно, веселе.

-  І сьогодні я дуже рада працювати з вами, хоча на вулиці і зима, але мене будуть зігрівати на уроці ваші теплі усмішки і гарячі, добрі серця.

3. Створення ситуації очікуваного успіху.

- Діти, а яким би ви хотіли бачити сьогоднішній урок?

- Чим хочете займатися на уроці читання?

(Читати, вчити скоромовки, складати моделі слів).

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

-         Сьогодні на уроці продовжимо  роботу над буквою «Ж» і будемо читати уривок казки.  Ми будемо багато працювати і вам  слід бути уважними, слухняними, старанними, спостережливими.   І обов’язково усміхненими,  як ось це  обличчя.

ІІІ. Мовна розминка.

1. Подорож різними видами транспорту.

  -  А тепер, діти, будьте уважні, ми зараз будемо подорожувати. Сядемо на пароплав і попливемо морем. Ось ми допливаємо до пристані і кажемо: -у-у-у-у-

А тепер пересядемо на поїзд і поїдемо поїздом: -чух-чух-чух.

Добре було їхати поїздом, але захотілося нам пересісти на мотоцикла і поїхати далі: -р-р-р. Дуже захотілося на конику поскакати: -цок-цок-цок.

Потім пересісти на велосипеди: -дзінь-дзінь-дзінь,

І так ми приїхали до школи, у свій клас.

2. Гра «Слово навпаки».

- Я читаю слово зліва направо ,а ви мені - справа наліво:

Куж, куж, куж-…(жук, жук, жук).

Жув, жув, жув-… (вуж, вуж, вуж)

Риж, риж, риж-.. .(жир, жир, жир).

Який звук є у кожному слові?

3. Читання за стрілками.

БУ

АЗ

КУ

ЧА

ЩОБ

МІЙ

ЧИ

ТИ

 

 

 

 

 

 

 

 

ДУ

БУ

ВИВ

ТИ

СА

УСЕ

ТА

 

4. Слова граються у віднімання.

На уроці математики ми часто виконуємо   приклади  із віднімання. А сьогодні спробуємо віднімати букви на уроці читання.  Може хтось пам’ятає, як називаються числа при відніманні? Тож давайте спробуємо відняти букви у словах і подивимось що у нас вийде.

Брат, бра.

Косар, коса.

Страва, трава.

Умова, мова.

Перон, перо.

Злак, лак.

5. Читання чистомовки.

«Жатка в полі жито жне, жатку жайвір дожене»

(Жатка - це пристрій, який прикріплюється до трактора або комбайна  і косить траву (пшеницю)

6. Звуко-буквений аналіз слів (діти працюють біля дошки).

ЛИСИЦЯ, ЖУРАВЕЛЬ, ДРУЗІ.                                                                              

- Скільки складів   у даних словах?

- Який перший склад у слові «голуб»? Який це буде склад?

- Який перший склад у слові «білка»? Це буде відкритий чи закритий склад?

ІV.  Повідомлення теми і мети уроку.

1.Я знаю, що ви дуже любити  слухати казки.  А чи знаєте ви їх? От зараз і перевіримо.

- Робота із загадками.

1 . Сидів він на віконечку,

     Як маленьке сонечко.

     Від діда з бабусею утік,

     Побіг у ліс і раптом зник.  ( Колобок )

2 . Знесла яєчко золоте,

     Зраділи дуже дід і баба.

     Ви, діти, знаєте її -

     Та це ж ( Курочка Ряба ).

3 . Із якої казки я,

     Бичок – третячок ?

     Із соломи дід зробив,

     Бік смолою засмолив.  ( Солом’яний  бичок )

- Молодці,діти ! Я бачу ви знаєте ці казочки. А звідки вони взялися?  Ми не знаємо автора.

У цих казках не має одного автора. Адже йшли вони до нас із давніх – давен, переказувалися від одного покоління до іншого .І тому вони мають одну назву –

народні казки.  

4. Ознайомлення з головними героями.

Казка з якою ми познайомимось на цьому уроці заховалася ось в цих словах: сичЛика та раЖувель. якщо Ви зможете правильно переставити літери, то прочитаєте заголовок казки – Так, казка яку ми будемо на цьому уроці читати називається «Лисичка та Журавель».

- Діти, в яких казках можна зустріти хитру лисичку?

- Подивіться уважно на малюнок і скажіть як вона виглядає?

- А де живе лисичка? (Якщо вона живе у лісі, то це буде дика тварина, тому що вона сама собі здобуває їжу і будує житло.

А тепер уважно подивіться на малюнок журавля. Який він? Що ви знаєте про журавля.? Як в народі називають журавлів?

- Скажіть, це перелітній чи зимуючий птах?

Діти, ми маємо пам’ятати що звірі і птахи  ще наші помічники та друзі, і наше основне завдання їм допомагати і ні в якому разі не знищувати, не вбивати.

5. Робота з букварем.

- Розгорніть, будь ласка, свої букварики на сторінці 104

а) Опрацювання колонки слів у букварику

б) Словникова робота: пояснювання слів, читання хором, «ланцюжком»

У тексті зустрічаються важкі слова , які ми прочитаємо разом:  

Вгощу, гостину, зазирати, погордувати, навстоячки,  розгнівалася, запросини, випорожнити.

в) Читання казки вчителем .

Дійові особи сьогоднішньої казки, яку ми прочитаємо,  пропонують нам  прослідкувати і зрозуміти: чому в народі кажуть «як посолиш, так і їстимеш». Тобто, як пригостиш, так само тобі і віддячать.

- Хто дійові особи у цій казці?

- Якими словами запрошувала лисичка журавля до себе в гості?

-  З якої посудини пригощала лисичка журавля?

- Діти, може, хтось із вас знає, яка у нас в Україні існує традиція приймати гостей? Як ваша мама приймає гостей? ( здавна наш народ цінує дружбу і засуджує вороже ставлення один до одного).

6. Різновиди читання.

а) Читання за вчителем. «Луною».

б) Читання по рядах по реченню.

в) Читання ланцюжком

7. Гімнастика очей.

Міцно заплющити очі на 3-5 секунд. Розплющити очі на 3-5 секунд. Повторити 3 рази. Часто кліпати очима протягом 30 секунд.  Подивитися перед собою в далечінь 2-3 секунди. перевести погляд на кінчик носа на 3-5 секунд. Повторити 3 рази. Потерти долоні одна об одну. Прикрити ними   заплющені очі на хвилинку.

8. Продовження читання казки.

Вибіркове читання( Я читаю початок, а діти закінчують речення)

-   Чи вважала лисичка журавля насправді своїм другом?

-   Ми з вами прочитали уривок казки, а може хто знає її продовження?

Фізкультхвилинка.

У поле, у поле крокуємо ми.

Бо там із журавликом зустрінемось ми.

Далі до лісу підемо ми тихо.

Щоб не зробити ніякого лиха.

Потім підемо до куми лисички.

Побачити її гостинні звички.

V Закріплення вивченого матеріалу

 1. Робота в парах.

- Я знаю, що всі ви любити складати пазли. Зараз на уроці ви парами, допомагаючи один одному, складете пазли, на яких зможете прочитати назви українських народних казок.

-Ми з вами склали цілий вінок українських казочок. Ці казки ми обов’язково прочитаємо на уроках читання..

2. Театралізація казки «Лисичка та журавель».

- Сьогодні ми не тільки читали казку, сьогодні я вас запрошую до театру.

- А чи доводилось вам бувати у театрі?

- Зараз ми з вами з’ясуємо, що означає слово «театр».

а) Робота із словником.

- Ви ще маленькі і у вашому житті будуть зустрічатись багато  нових, незнайомих слів. І щоб дізнатися, що вони означають, завжди прийде на допомогу ось такий словник.

І ми з’ясуємо значення слова «театр». (Театр це установа, здійснює сценічні вистави певним колективом артистів).

б) Показ казки «Лисиця і журавель» - артистами в нашому театрі будуть хлопчик і дівчинка.

в) Робота з прислів’ям.

Здавна наш народ цінує дружбу і засуджує ворожнечу між людьми. Про дружбу складено багато пісень, прислів’їв, віршів.

«Яке частування -  таке і дякування»

- Як ви розумієте це прислів’я.

г) Робота в групах. Піктограма казки «Лисичка і Журавель».

11. Підсумок уроку.

- Яку казку ми читали?

- Чого вчить ця казка?

-  Чи справжніми друзями були лисичка і журавель

Вдома ви придумаєте своє закінчення до казки, щоб герої були гостинними і справжніми друзями.

 

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Київський національний університет ім. Т. Шевченка

Ректор університету 
Губерський
Леонід Васильович -