Конспект уроку на тему: «І.Жиленко «Підкова». Віра в казку та новорічне диво.» Презентація до уроку

Навчальний рівень: 

Маловічко Віта Павлівна, учитель української мови та літератури Попасненської ЗОШ І-ІІІ ступенів Новомосковського району Дніпропетровської областіМаловічко Віта Павлівна,
учитель української мови та літератури

Попасненської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Новомосковського району Дніпропетровської області

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю І. Жиленко; навчити аналізувати її твори, вміти прокоментувати їхній зміст, знаходити і пояснювати художні засоби; висловлювати власні роздуми про щастя і шлях до нього, про цінності, які потрібно берегти в сучасному світі; розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу, спостережливість, уміння творчо мислити, робити власні висновки; формувати кругозір, світогляд учнів; виховувати почуття дружби, вміння бачити красу навколо, цінувати доброту, прищеплювати повагу до творчості І. Жиленко, інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: засвоєння нових знань.    

Обладнання: портрет І. Жиленко, бібліотечка її творів, учнівські малюнки, презентації, відеоролики.

Випереджувальне завдання: скласти загадки – малюнки до творів І.Жиленко.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

Всі почули вже дзвінок.

Він покликав на урок,

Кожен з нас приготувався,

На перерві постарався.

Зараз сядуть лиш дівчатка,

А за ними – і хлоп ятка.

IІ. Актуалізація опорних знань.

Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

1. Завдання «Асоціація».  Назвати слова, які асоціюються з Новим роком.

СЛАЙД 2.

  • Які новорічні свята вам вже відомі?
  • Чим вони нас вражають?

 

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

СЛАЙД 1.  

Тема.  І. ЖИЛЕНКО «ПІДКОВА».  ВІРА В КАЗКУ ТА НОВОРІЧНЕ ДИВО

ІУ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Усі ми з вами родом з дитинства, і часто  мріємо про щось прекрасне та чудесне, про свято Нового року. От і на сьогоднішньому уроці пропоную перенестися у країну, де панує мир та спокій, де здійснюються мрії.

У. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

СЛАЙД 3.

1. Розповідь про життя і творчість І. Жиленко

 ІРИНА ВОЛОДИМИРІВНА ЖИЛЕНКО (народилась у 1941 році)

Яка вона, Ірина Жиленко?

Невисокого зросту, з очима, веселими й печальними водночас, здивована дівчинка і зріла мудра жінка зі школярською стрижкою, в якій поблискує сивина. А ще — емоційна та іронічна, усміхнена і печальна, наївна і прозірлива, проста й оптимістична, як сама Поезія — такою знають її люди.

Рідне місто Ірини Володимирівни — Київ. Дитячі роки дівчинки припали на грізний воєнний і повоєнний час, коли довелося і вчитися, і працювати одночасно. Закінчила вечірню школу робітничої молоді, потім — філологічний факультет Київського університету. Працювала вихователькою в дитячому садку, згодом — у редакціях газет і журналів.

СЛАЙД 4.

Перша книжка Ірини Жиленко — «Буковинські балади», за нею — «Автопортрет у червоному», «Вікно у сад», «Останній вуличний шарманщик» та інші.

Писати для дітей, вважає письменниця, — велика честь, бо для неї дитина — це чудо, а дитинство — святкова казка.

Перші книжки — збірка нарисів «Буковинські балади» і для малят «Достигають колосочки» — з'явилися в 1964 році. Для молодших школярів поетеса випустила книжку «Вуличка мого дитинства».

Чим цікава творчість Ірини Жиленко?

Багатьма речами. Наприклад, Ірину Жиленко вважають найбагатшою на кольори поетесою. Навіть підраховано, що в її збірках назви кольорів ужито 1059 разів. А ще письменниця дуже любить рослини, особливо квіти, і щедро описує їх у своїх віршах. Можливо, тому, що виросла на вулиці, однією з назв якої є Ботанічна? На честь фіалок, своїх улюблених квітів, вона навіть створила літературний жанр «фіалки-вірші».

Якось поетеса зізнавалася: «Усі мої емоції віддані саме місту, його соборам, бульварам, вітринам, кафе, моїй міській квартирі з улюбленими речами і нечисленними друзями».

2. Виразне читання  вірша «Підкова» /вчителем/

СЛАЙД 5.    

Підкова

Була зима. Ішов зелений сніг.

За ним — рожевий. Потім — фіалковий.

І раптом протрюхикав на коні

Дідусь Мороз. І загубив підкову.

Та не просту. А золоту. Таким,

на місяць схожим, серпиком лежала, —

аж розгубились в небі літаки,

кричали: «Мама!» —

Й крильцями дрижали.

А я знайшла. Сказала їй: — Світи

тут, на вікні. Щоб все мені збулося! —

Зійшлися і роззявили роти

сімсот роззяв. Стоять вони і досі...

Круг них світився то зелений сніг,

то голубий, то ніжно-фіалковий.

Вони стояли вперто, день при дні, —

зачарувала їх моя підкова.

Що ж, покладу підкову в чемодан,

куплю я шубу. А тоді поїду

в Лапландію. Хоч трішки і шкода,

вже так і буть — віддам підкову Діду.

Оце і все. А сніг звичайним став…

Легкий і рівний, пада, пада, пада...

Роти розкрили всі сімсот роззяв.

І розійшлись... І полягали спати.

 

ВІДЕО «Ірина Жиленко «Підкова».

 

3. Читання вірша учнями.

СЛАЙД 6.

Пам'ятай Вірш не можна читати швидко, «перебігаючи очима». Читати потрібно уважно і вдумливо, щоб почути поета.

4. Рубрика «Чи знаєш ти, що...»

Колір теж може бути образом, може щось означати.

Наприклад, зелений — це колір молодості, природи, надії, символ життя.

Рожевий означає чистоту, ніжність, красу, любов.

Жовтий уособлює тепло, радість. Отже, кольором автор видає себе, розкриває свої емоції, почуття.

5. Відтворюємо прочитане.

1. Що, на твою думку, означає вислів «ішов зелений сніг»?

2. Знайти підкову — яка це прикмета?

3. Чи знаходив ти у своєму житті підкову? Чи допомогла вона тобі?

Здавна існує повір'я, що знайдена на дорозі кінська підкова при носить щастя.

6. ПОВІДОМЛЕННЯ про ПІДКОВУ

1. Підковування коней - небезпечна операція, і її виконує фахівець, який підбирає потрібну підкову, готує копита коня, й прибиває, а іноді приклеює, підкову. В деяких країнах, наприклад, Сполученому Королівстві, для цього потрібна спеціальна ліцензія, в інших країнах за сертифікацією фахівців слідкують відповідні професійні організації.

Символ підкови зустрічається здавна,  люди вважають підкову символом успіху, але точно не знає ніхто, чому саме кінський атрибут є  талісманом.

2. Здавна підкова на щастя вважалася оберегом. Вона, за народним повір’ям, приносила в будинок багатство і успіх. Вважалося, що знайдена на дорозі стара підкова здатна принести удачу. Власник отримував допомогу вищих сил, міг залучити любов, здоров’я, повернути злагода і мир у взаєминах. Вона могла допомогти досягти процвітання і побачити магічні сни.

3. Як повісити в будинку підкову? Існує кілька варіантів. Можна прибити її над дверима. Якщо її кінці будуть спрямовані вниз, як повелося за традиціями Європи, Сходу та Латинської Америки, то підкова стає символом чаші, з якої на господарів проливається щастя. Також вважалося, що це захистить будинок від проникнення злих сил. Ірландці і англійці вважають, що вішати підкову треба кінцями вгору, щоб не витікало з дому щастя. Якщо її ріжки спрямовані вгору, то це послужить залученню у ваше життя удачі і багатства.

СЛАЙД 7.

Існує безліч прикмет, пов’язаних із цим атрибутом щастя:

– якщо в першу ніч повного місяця покласти підкову на підвіконня кінцями всередину житла, то вона привертатиме гроші та сприятиме добробуту;

– якщо підкову закопати в землю біля північно-західної стіни оселі, то вона забезпечить допомогу і підтримку у важливих справах, сприятиме родючості;

— якщо у вас чомусь погано ростуть квіти, по кладіть біля них підкову;

–  символ удачі, знайдений на престольне свято на дорозі, лікує дітей;

–  коли ви страждаєте від безсоння, покладіть підкову під ліжко в головах;

– щоб дія підкови була ефективною, після того, як ви їй відвели певне місце, не перекладайте; щоб підкова «працювала», її не можна чіпати.

Учитель

Ліричній героїні вірша «Підкова» теж поталанило знайти чудесний талісман. Виставила вона золоту підкову у вікні. і зібралося навколо сімсот роззяв: їх не дивував сніг, що мінявся різни ми кольорами, вони були зачаровані лише блиском золота. Та не можна бути щасливим за рахунок чужого, тому героїня вирішила повернути підкову Дідові Морозу. Роззявам одразу стало нецікаво, а сніг, на якого не звернули увагу, теж став звичайним. Ось так і пропало диво! Жаль, що багатьох людей приваблює лише золотий блиск!

СЛАЙД 8.

7. Робота над текстом

Тема: зображення ліричної героїні твору, яка знайшла золоту підкову, загублену конем Дідуся Мороза, і прагнула, щоб за її допомогою здійснилися всі бажання і мрії.

Ідея: кожна дитина відчуває себе щасливою, коли у новорічні свята всі її сподівання і мрії стають реальністю.

Основна думка: кожна дитина мріє про здійснення власних бажань, вірить у Діда Мороза, щасливу підкову.

Характеристика героїні твору.

 Лірична героїня вірить у силу чарівних речей, фантазерка, мрійниця, порядна, відповідальна.

8. Опрацювання змісту твору  «Чарівна дванадцятка» -  завдання у вигляді сніжинок, які висять на ялинці. Кожен учень обирає свою сніжинку.

1. Згадайте, яким ви бачили сніг взимку за сонячної погоди?

2. Якими фарбами він переливався?

3. Як про це сказано у поезії? /Сніг зелений, рожевий, фіалковий, голубий, ніжно-фіалковий/

4. Якою у творі ми побачили підкову? /Золота, схожа на місяць, «серпиком лежала»/

5. Яке враження справила підкова на оточуючих?

6. З яким проханням звернулася лірична героїня твору до підкови? /«Щоб все мені збулося!»/

7. Чому діти вірили у чарівність підкови?

8.  Як у творі уявне пов’язано з реальним?

9. Що свідчить про бажання дівчини повернути підкову Діду Морозу?

10. Чи здійснюються бажання, які вами загадуються у Новий рік? За що ми любимо це свято?

11. А що необхідно зробити для обов’язкового здійснення наших мрій?

12. Опишіть красу зимової природи, яка відображена у творі.

СЛАЙД  9.

9.Робота в парах.   Знайти у творі художні засоби.

Епітети: зелений, рожевий, фіалковий сніг; сніг легкий і рівний.

Порівняння: підкову не просту, а золоту; таким, на місяць схожим; підкову не просту, золоту. 

Метафори: ішов сніг; Дід Мороз протрюхикав; серпиком лежала підкова; розгубились в небі літаки;

Персоніфікація:  літаки кричали, крильцями дрижали.

Риторичні речення: «Мама!», «Щоб все мені збулося!».

- Крім підкови у вірші згадується ще один персонаж, який здійснює мрії й бажання. Хто це? /Дід Мороз/

10. Розповідь про Діда Мороза

СЛАЙД 10.

Як символ Дід Мороз з’явився задовго до образу, якого ми з вами бачимо. Більше двох тисяч років тому жителі Півночі в зимові ночі кидали за поріг своїх домівок щось смачне, щоб задобрити Мороза, щоб той не злився, не насилав холод і не заважав полюванню.

У кожній країні є свій Дід Мороз. У німців - це Німад (Ніхто). Німецькі і голландські діти звалювали на нього провину, коли пустували або щось ламали.

У Великобританії діти пишуть листи до Батечка Різдва. Лист треба кинути в камін, а дим з труби доставить його прямо за призначенням.

Маленькі італійці чекають подарунків від місцевого Діда Мороза- Баббо Наталє, а солодощі від відьмочки Бефані.

У Швеції - Юль Томтен;

в Узбекистані - Кор Бобо;

в Угорщині - Мікулаш;

у Фінляндії - Йоллупуккі;

у Туреччині - Ноель Баба;

у Франції - Пер Ноель;

у Румунії - Мош Джариле,

в Америці -  Санта Клаус.

У слов’ян вважається, що Дід Мороз був одружений на Зимі, та у них народилась донька – Весна, а Снігуронька  - донька Весни.

СЛАЙД 11.

  • Куди поїхала героїня твору, щоб повернути підкову?

Вважається, що найголовніший Дід Мороз мешкає в Лапландії за Полярним колом.

СЛА1Д 12.

Рішенням ООН з 1984 року Лапландія офіційно проголошена «Землею Діда Мороза». Там розташована і резиденція Санта Клауса, де він живе цілий рік разом з помічниками-гномами. Туди пишуть листи діти з багатьох країн за адресою: Фінляндія, 96930, Полярне коло.

11. Колективна робота «Лист Діду Морозу»

То ж давайте напишемо листа Діду Морозу разом. Запишіть 13 епітетів /прикметників/, які ми вставимо в текст.

СЛАЙД 13.

«… Дідусю Мороз!

Усі … діти із нетерпінням очікують на твій … прихід. Новий рік — це най … свято.

 Ми співатимемо для тебе … пісні, виконуватимемо … танці! Настає … Новий рік!

 Як не хочеться говорити про … навчання. Ми обіцяємо, що одержуватимемо тільки … бали. Отже, розв’язуй швидше свій … мішок і вручай нам … подарунки.

 З повагою до тебе, … хлопці й … дівчатка!»

VII. Перевірка домашнього завдання.

СЛАЙД 14-15.

Ваше завдання – скласти малюнки – загадки до творів І.Жиленко /демонстрація загадок/  

VI. Підсумок уроку

Для дітей І. Жиленко ніколи не стомлюється писати, навпаки, багато її «дорослих» віршів пронизані теплими і щемливими спогадами про дитинство, що є другим її життєдайним джерелом, яке ніколи не замулюється і не висихає. Взагалі для неї дитинство — «святкова казка». Поетеса хоче, щоб малеча вірила у добрі й прекрасні чудеса, у гномів, Діда Мороза, у те, що квіти вміють вальсувати, а ляльки розмовляти. На її думку, це не зашкодить майбутньому науковому мисленню, зате на все життя закладає ніжність до всього живого, осяє світ чарівним світлом краси і радості. (Б. Чайковський)

ПІДКОВИ

 Місяць виклепав підкову

 І сміється: —  Це моє. —

 А коваль говорить: — Знову

 Щось заліза нестає. —

 Місяць другу  дзвінко клепле,

 Поклепав —  і зник, і зблід.

 У горнилі місце  тепле,

 На ковадлі  синій слід.

 А коваль розгнівавсь  дуже,

 Фартушину зняв з плеча.

 — Що ж ти,— каже,— робиш, друже,

 В нас заліза нестача. —

 Місяць кинув  ті підкови

 Дідусеві-ковалю

 І пішов собі в діброви,

 Потемнівши від  жалю.

 Та зате у  нас в загоні

 З гір високих  і крутих

 Копитами крешуть  коні

 На підковах золотих!

А.Малишко

VII. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

На уроці гарно працювали, а замість оцінок хочу подарувати вам маленькі гіпсові підкови, щоб ваші мрії завжди збувалися.

/Учитель дарує гіпсові підкови/

VIII. Домашнє завдання

СЛАЙД  16.

Створити ілюстрації до творів Ірини Жиленко, читати та аналізувати вірш «Гном у буфеті»

Написати твір – мініатюру «Якби я знайшов підкову»

Презентація до уроку
Завантажити

 

Додати новий коментар

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.