Конспект уроку на тему: "Хвороби органів дихання та їх профілактика"

Тип матеріалу: 
Предмет: 
Навчальний рівень: 

Бойко Наталія Василівна, вчитель біології, географії та  економіки, вчитель вищої категорії, вчитель-методист Лемешівської ЗОШ І-ІІІ ст. Яготинського району Київської областіБойко Наталія Василівна,

вчитель біології, географії та  економіки,

вчитель вищої категорії, вчитель-методист

Лемешівської ЗОШ І-ІІІ ст. Яготинського району Київської області

Мета:

Освітня. Розширити, систематизувати та узагальнити знання про захворювання органів дихання, з’ясувати причини виникнення хвороб, спосіб їх розповсюдження, перебіг, наслідки, засоби профілактики.

Розвиваюча. Активізувати мислення, дати змогу учням усвідомити та проаналізувати власну відповідальність за своє життя і здоров’я.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я і здоров’я оточуючих.

Обладнання: таблиці «Органи дихання», «Гігієна дихання», «Профілактика повітряно – крапельних інфекцій», довідники, словники.

Базові поняття та терміни: грип, інфекційний риніт, ангіна, туберкульоз, трахеїт, бронхіт, астма бронхіальна, пневмонія.

Очікування: учні

  • називають хвороби органів дихання;
  • пояснюють причини виникнення хвороб;
  • розпізнають віруси, бактерії на фотографіях, малюнках;
  • застосовують  знання для профілактики захворювань органів дихання

Хід уроку

І. Організаційний етап

Створення психологічного настрою

У ч и т е л ь: Давньогрецька мудрість говорить: «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». Тож давайте посміхнемося один одному , і вперед до нових знань (слайд).

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів і мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми і завдань уроку.

         Графічний диктант

+       -        +       +       -        +       +       +       +       -

1       2       3       4       5       6       7       8       9       10

“+”    - так

“-“     - ні

Взаємоперевірка і взаємооцінювання.

  1. В носовій порожнині повітря зволожується.
  2.  Коли людина говорить, голосова щілина має вигляд рівнобедреного  трикутника.
  3. Тиск СО2  у венозній крові вищий ніж в альвеолярному повітрі.
  4. Молекули кисню, що взаємодіють з гемоглобіном еритроцитів, утворюють оксигемоглобін.
  5.  По легеневих венах артеріальна кров надходить у права предсердя.
  6. У тканинах органів артеріальна кров перетворюється на венозну.
  7. Дихальні рухи (вдих – видих) регулюються дихальним центром.
  8. Коли міжреберні м’язи скорочуються, грудна порожнина розширюється.
  9. Якщо концентрація СО2 у крові збільшується, частота і глибина дихальних рухів – теж збільшується.
  10. Чхання – сильний і дуже швидкий рефлекторний видих через рот.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Причини захворювань дихальних шляхів

Обговорення з учнями цієї проблеми. Запис висновків у зошит. (Вправа «Мікрофон»).

(Зниження опірності організму через погане харчування, малорухливий спосіб життя, переохолодження організму,  паління, різні хронічні інфекції).

Повідомлення вчителя про класифікацію хвороб органів дихання.

Робота в групах  (робота з таблицями, довідниками, схемами, словниками, підручником).

2.     Захворювання, що спричиняються вірусами

(Повідомлення учнів)

Найпоширенішим захворюванням, спричиненим вірусами, є грип. Це захворювання належить до повітряно-крапельної інфекції. Під час чхання й кашлю мільйони невидимих для ока краплинок з вірусами грипу потрапляють у повітря, а з нього через дихальні шляхи здорової людини проникають в її організм.         

Грип поширюється дуже швидко, тому хворих на грип не можна допускати до роботи на підприємствах, в установах, до занять у навчальних закладах.

3.     Захворювання, що спричиняються бактеріями

(Повідомлення учнів)

До найпоширеніших захворювань, спричинених бактеріями належать: інфекційний риніт, утворення аденоїдів, ангіна, туберкульоз, трахеїт, бронхіт, пневмонія.

Інфекційний риніт (від грец. ринос - ніс) - це запалення слизової оболонки порожнини носа (нежить). Воно найчастіше є наслідком грипу.

Утворення аденоїдів (від грец. аден - залоза, ейдос - вигляд) - це результат постійного запалення (переважно у дитячому віці) лімфатичних вузлів - мигдаликів, їхнього розростання, які, як вам відомо, у великій кількості містяться у глотці. Аденоїди спричинюють постійне закладання носа, хронічний нежить, гугнявість, сон з відкритим ротом, формування «аденоїдного типу обличчя», зниження працездатності у школярів.

Ангіна (від лат. анго - стискаю) - гостре запалення мигдаликів, які розташовані в глотці. Ознаки хвороби - відчуття стиснення горла, біль під час ковтання, підвищена температура, загальне нездужання. Можливе утворення гнояків на мигдаликах. Ангіна дає ускладнення (ревматизм, вади серця), тому лікувати її треба тільки під наглядом лікаря, виконуючи всі його призначення.

                            Диплококи                                             Золотистий стафілокок

Трахеїт (від грец. трахея - дихальне горло) - запалення слизової оболонки трахеї. Його ознаки: дертя у горлі, сухий кашель у поєднанні з відчуттям болю в зіві та за грудиною, голос стає хрипкий. Спричинюється переохолодженням, курінням, інфекціями.

Бронхіт (від грец. бронхи - дихальне горло) - це запалення слизової оболонки бронхів. Збудником можуть бути стрептококи, стафілококи. Одне з найпоширеніших захворювань органів дихання. Для бронхіту характерні кашель (при гострому бронхіті довготривалий), частіше зі слизовими виділеннями, задишка, біль у грудях, підвищення температури, хрипи в легенях.

Пневмонія (від грец. пневмо - легеня), або запалення легенів, - запалення тканини легенів; належить до гострих інфекційних захворювань. Пневмонію можуть спричинити пневмококи, стафілококи, стрептококи, що потрапили в дихальні шляхи.

Для пневмонії характерні раптове підвищення температури тіла (38-39 °С і вище), погіршення загального стану, поява задишки, сильний біль у боці, потім з'являється кашель із слизовими виділеннями.

Туберкульоз (від лат. туберкулюм - гулька) - поширене інфекційне соціально небезпечне захворювання, що найчастіше уражає легені, кістки. Інша назва - сухоти. Збудник туберкульозу - мікобактерії - туберкульозна паличка (паличка Коха, або бацила). Вона може перебувати у вдихуваному повітрі, краплинках харкотиння, на посуді, одязі, рушниках та інших предметах, якими користувався хворий на туберкульоз. Мікобактерії туберкульозу можуть передаватися людині й від продуктів харчування тваринного походження - молока та м'яса.

Рентгенівській знімок хворого на туберкульоз, паличка Коха

Туберкульозні палички швидко гинуть у сухих, добре освітлених сонячних місцях. Тому, щоб запобігти захворюванню, потрібно тримати в чистоті житлові будинки, вулиці міст, громадські приміщення. Велике значення для очищення повітря в населених пунктах мають зелені насадження.

4.  Фізкультхвилинка.

Тепер трошки відпочинемо і проведемо фізкультхвилинку.

Підведіться і відреагуйте:

1) якщо ви згодні, що вдих і видих – це дихальні рухи – сплесніть у долоні

2) якщо ви згодні – що після першого уроку в класній кімнаті кисню більше ніж після п’ятого уроку, зробіть глибокий вдих і видих.

3) Якщо вважаєте, що чхання – це швидкий і сильний видих через ніздрі – підстрибніть.

5.  Захворювання органів дихання, спричинені алергенами?

(Повідомлення учнів)

До найпоширеніших алергічних захворювань відносять алергічний риніт, бронхіальну астму. Їх спричинюють алергени, серед яких можуть бути продукти харчування (цитрусові, яйця, шоколадні цукерки тощо), пил, шерсть тварин, пилок деяких рослин, хімічні речовини, різні косметичні засоби, медикаменти тощо. Алергічний риніт є самостійним захворюванням, спричиненим алергенами, які потрапляють на слизову оболонку носа. Ознаками його є набряк слизової оболонки, сухість і свербіння в порожнині носа, що супроводжується чханням і слизовиділенням. Головними способами лікування є усунення контакту з алергеном, заспокійливі засоби.

Бронхіальна астма характеризується періодичними нападами ядухи і кашлю, пов'язаними з гострим порушенням бронхіальної прохідності. Ці порушення спричинюються накопиченням у крові та тканинах алергенів, що призводять до спазмів м'язів бронхіол, посилюють секрецію слизу. Внаслідок цього в просвіті бронхів збирається в'язка речовина, виникає набряк, що порушує рухову функцію бронхіол. Людині тяжко дихати. Лікують астму в спеціальних санаторіях, розташованих в екологічно чистих зонах.

До надзвичайно поширених чинників, що призводять до захворювань органів дихання, належать речовини, які утворюються при згорянні тютюну в сигареті (нікотин, чадний газ, синильна кислота тощо).

6. Вправа «Проблема на долоні»

Мета: показати шкідливий вплив тютюнопаління на здоров’я людини;  сприяти формуванню  в учнів дбайливого ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих.

Інструкція: діти передають пачку від цигарок по колу, при цьому кожен тримає її на своїй долоні і говорить про куріння все, що йому відомо.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Бесіда про профілактику  захворювань органів дихання. (Діти обґрунтовують  профілактичні заходи, які можуть попередити захворювання органів дихання і  оформляють  пам'ятку).

 

  • у період епідемій здійснювати відповідну вакцинацію (протигрипозну, протитуберкульозну тощо), не відвідувати людні місця (концертні зали, театри тощо);
  •  проходити диспансерне обстеження (масова флюорографія), яке дає змогу вчасно виявити серйозні захворювання органів дихання;
  • дотримуватися чистоти в приміщеннях;
  • дотримуватись правил особистої гігієни;
  • загартовувати організм;
  • раціонально харчуватися, вживати вітамінізовану їжу.

Узагальнення знань ( Відповіді у вигляді невеличких  презентації).

1. Чому в Україні існують спалахи туберкульозу?

2.  Які заходи профілактики цього захворювання?

3.  Чому збудник туберкульозу особливо небезпечний для ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД?

4.   Чому туберкульозні диспансери розташовані поблизу хвойних лісів?

V. Рефлексія. Продовжити речення «Сьогодні я зрозумів, що….»

Заключне слово вчителя

Найдорожче, що є в людини – це її здоров’я. згадайте народну мудрість: «Гроші втратив – нічого не втратив, час втратив – багато втратив, здоров’я втратив – усе втратив».

VІІ. Домашнє завдання:

1.     Прочитати параграф підручника і дати відповіді на запитання в кінці параграфа.

2.     Скласти кросворди до теми «Хвороби органів дихання».

 

Додати новий коментар

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.