Конспект уроку на тему: "Чарльз Діккенс "Різдвяна пісня у прозі". Реальне і фантастичне. Особливості композиційної побудови твору"

Тип матеріалу: 
Навчальний рівень: 

Ізергіна Наталія Володимирівна,
 учитель зарубіжної літератури, української мови та літератури
Роменської СЗОШ І-ІІІ ст. № 1 ім. П. І. Калнишевського
(м. Ромни Сумської області)


Мета дидактична: продовжити роботу над твором; з’ясувати функцію фантастичних елементів у повісті, зробити висновки про щасливий фінал як особливість «різдвяного» оповідання; визначити особливості композиції твору;

Мета розвивальна: розвивати критичне мислення; розвивати  уміння визначати головне, висловлювати свої думки та відстоювати їх, аналітичне мислення, уміння систематизувати матеріал, складати опорні схеми;

Мета виховна: виховувати людяність, доброту, милосердя, вміння співчувати, виховувати інтерес до творчості письменника, оптимістичне світобачення, естетичні смаки, прагнення до гуманізму та гармонійного життя.

Тип уроку: урок вивчення художнього твору.

Обладнання: ЛС «Реальне і фантастичне у творі Ч. Діккенса» .

Зміст уроку

І. Актуалізація опорних знань.

    1. Фронтальне опитування

Над яким твором якого письменника ми працювали на минулому уроці?

Визначте жанрову приналежність твору.

Хто є головним героєм «Різдвяної пісні у прозі»? Що ми дізнаємося про нього з перших сторінок ?

Які персонажі, окрім Скруджа, діють у повісті? Для чого автор розповідає нам про специфіку їхнього життя?

Що відбувається зі Скруджем напередодні Різдва? Чи можливо таке насправді? Отже, можемо сказати, що фантастика займає неабияке місце у повісті.

    1. Індивідуальна робота на картках (доки вчитель проводить фронтальне опитування, 2 учнів працюють самостійно)

Картка № 1

  1. Як Скрудж ставився до оточуючих? Чи були у нього друзі?  Чому?
  2. Оберіть правильну відповідь

Причиною переродження Скруджа стало:

А) Страшне видовище власної смерті і відкриття того, що ця смерть не викликала ні в кого  співчуття;

Б) Спостереження за щасливою сім'єю свого підлеглого;

В) Банкрутство.

 

Картка № 2   

  1. Хто допоміг Скруджеві побачити майбутнє і як це сталося? Коли відбулися ці події?
  2. Оберіть правильну відповідь

Які справи говорять про переродження героя:

А) Сльози на власній могилі

Б) Надіслав різдвяну індичку Кречитам, допоміг Тіму, помирився з племінником…

В) Співчуття до людей

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку

- Сьогодні ми будемо працювати над розкриттям світу реального і фантастичного у повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі», з'ясуємо особливості композиційної побудови твору. Отже, запишіть тему уроку: «Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Реальне і фантастичне. Особливості композиційної побудови твору».

ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

3.1. Робота з літературознавчими термінами.

- Для того, щоб визначити реальне та фантастичне у повісті, ми повинні пригадати, що таке фантастика.

Фантастика (грец. phantastike — мистецтво уявляти) — це 1) різновид художньої літератури; 2) спосіб художнього творення, в основі якого лежить нереальне, уявне, чарівне, наприроднє.

Отже, фантастика - те, що не існує в дійсності, створене фантазією, уявою. Композиція - побудова, розташування та взаємозв'язок усіх частин твору.

3.2. Робота з текстом.

• Знайдіть у тексті повісті опису трьох Духів. Зачитайте їх.

- Як ви думаєте, чому Духи виглядають саме так? (Дух Минулого Різдва схожий на дитину і має в собі джерело невгасимого, яскравого світла - можливо, це те найкраще, що є в людях, в дитинстві і що вони з часом старанно прагнуть заховати. Дух Теперішнього Різдва - життєрадісний, сильний, веселий. З усіх трьох Духів він - найенергійніший і найприємніший. Можливо, тому, що це Різдво - його, і Скрудж може змінитися на краще саме в цей час. Дух Майбутнього Різдва - лише похмура фігура, невизначена, мовчазна. Він має такий вигляд, очевидно, через те, що нічого приємного показати Скруджу не зможе. Смерть, зрада, радість людей від його загибелі - все це вражає і разом з тим зцілює душу героя).

• Чи можна назвати образи Духів фантастичними? (Так, адже насправді такого не буває)

• Навіщо автор використовує ці образи у творі? (Фантастичні образи трьох Духів Різдва покликані змусити душу Скруджа здригнутися, перетворити людиноненависника в людинолюба).

• Які ще елементи фантастики використовує Діккенс в повісті?

  • Подорож у просторі та часі;
  • Образи примар (Марлі та інших).

- Зачитайте цитати.

• У чому полягає реалістичність «Різдвяної пісні у прозі»? (В описі деталей побуту, зображенні суспільного устрою Англії, наслідків недосконалості цього устрою, що проявляється в соціальному розшаруванні суспільства, в якому люди мало не вмирають від голоду).

3.3. Складання ЛС «Реальне і фантастичне у творі Ч. Діккенса»

- Отже, визначивши елементи реального і фантастичного у творі, систематизує це в ЛС.

 

  • Тобто, ми бачимо, що фантастичне і реальне тісно переплітаються у повісті. А чому саме за допомогою подорожі у просторі і часі змінюється герой? Можливо, варто було обрати взагалі щось реальне і приземлене,  якийсь «земний» дієвий метод для зміни героя? (Ні, не можна, адже лише побувавши у минулому, майбутньому і проаналізувавши теперішнє, герой робить висновок, що треба змінюватися).
  • Отже, який висновок до логічної схеми можемо зробити ми? Яка функція фантастичних елементів у творі.

У «різдвяних» творах традиційно використовуються надприродні образи вихідців з того світу, грішників, приречених на вічні муки: «... до Скруджа донеслися якісь незрозумілі звуки: неясні і безладні, але невимовно жалібні плачі і стогони, тяжкі зітхання каяття й гіркого жалю.

Він побачив безліч привидів. З жалібними криками вони неспокійно носилися в повітрі туди і сюди, і все, як і дух Марлі, були в ланцюгах ».

- Надприродний світ, який стривожив Скруджа в святий вечір, був покликаний не стільки налякати, скільки попередити про наслідки грішного життя, життя без Бога в серці.

- Лише фантастичну подорож у часі і просторі могло так сильно вплинути на героя, чия душа дивно зачерствила.

- Запишемо висновок до ЛС.

3.4. Робота над композицією твору

- Зі скількох частин композиційно складається твір? Як називає автор ці частини? Чому так?  ( 5 розділів-строф, бо це пісня).

- Назвіть розділи повісті. Чим вони між собою схожі і чим різняться? (2, 3, 4 – подорож з духами, 1 і 5 – розкриває специфіку життя тогочасної Англії).

- Який  має підзаголовок? Про що він свідчить? (За повістю закріпилася назва «святочне оповідання»)

            Але оповідання— це мала форма епічних творів, а якщо брати до уваги обсяг твору, то — «довге коротке оповідання» (за визначенням англійських дослідників творчості Діккенса). Згадаймо, що сам автор об'єднав п'ять «різдвяних оповідань» у цикл під назвою «Різдвяні повісті». Отже, специфіка жанру закріпила за ними назву різдвяні, святочні оповіді про один незвичайний випадок, який докорінно змінив життя літературного персонажа.

- На минулих уроках ми визначали жанрову приналежність твору. Говорили, що це повість. Але сьогодні ми можемо уточнити, що це не просто повість, адже значне місце у творі займає поєднання фантастики та реальності.

ЖАНР: різдвяна повість, де поєднано реальність і казкові елементи.

Діккенс намагався надати гармонійної стрункості побудові твору - реальні побутові картини першої та п'ятої строф немов облямовують три центральні розділи, сповнені фантастичних образів і бачень, які являються у  сні головному персонажеві - старому скнарі Скруджу.

ІV. Узагальнення та систематизація

4.1. Робота в зошиті

«Різдвяна пісня у прозі» має підзаголовок «Святочне оповідання з привидами». Оскільки твір названий в заголовку «піснею», автор і розділи називає відповідно «строфами».

Строфа I. Подорож Скруджа.

Строфа II. Перший з трьох Духів.

Строфа III. Другий з трьох Духів.

Строфа IV. Останній з Духів.

Строфа V. Закінчення.

ЖАНР: різдвяна повість, де поєднано реальність і казкові елементи.

Специфіка жанру — «святочні оповідання», тобто приурочені до Різдва.

 Коментар учителя

А отже, згідно із задумом, їхній фінал мусив бути оптимістичним. Автор намагався не стільки розвеселити і втішити читача, скільки вибудувати сюжет на фольклорній основі, найзручнішій для реалізації поставленого завдання, переконати читача у необхідності морального переродження Скруджа. Засобами чарівної казки Діккенс розв'язав проблему — за одну різдвяну ніч герой змінився.

4.2. Асоціативний кущ

- Які асоціації викликає у вас твір Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»?

 

 

V. Підведення підсумків

5.1. Підсумкове слово вчителя

- У чому ж причина надзвичайної популярності «Різдвяної пісні...»? Можливо, в тому, що Діккенсу вдалося переконливо показати, що бідняки — теж люди, які вміють бути щедрими, милосердними і, головне, здатні щиро й віддано любити. Схожу думку висловив Роберт Бернс у вірші «Чесна бідність», який ви вивчали минулого року. Бідні люди часто набагато добріші за багатіїв. А гроші, золото, в яких дехто вбачає чи не єдину гарантію щастя, можуть зробити людину дуже самотньою і нещасною. І найчастіше бідняк, який зберіг у своєму серці любов і доброту, набагато щасливіший за багача, якого всі «люблять» за його гроші.

Сучасники називали Діккенса співцем доброти й милосердя, поборником гуманізму. Таким він і залишився у вдячній пам'яті людства. Це й зрозуміло, адже своїми творами письменник намагався зробити світ кращим, переконати людину, що найвища життєва цінність — це тепло родинного вогнища. А справжні коштовності, з якими ніколи не може зрівнятися золото, — це доброта і милосердя.

VІ. Оголошення і коментар домашнього завдання.

Підготуватися до контрольної роботи з творчості Ч. Діккенса. Перечитати «Різдвяну пісню у прозі».

 

 

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ