Конспект уроку-проекту на тему: "Речення з відокремленими членами та пунктуаційне оформлення їх"

Тип матеріалу: 
Навчальний рівень: 

Ковальчук Людмила Степанівна,  учитель української мови та літератури   загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. с. Березичі Любешівського району Волинської областіКовальчук Людмила Степанівна, 

учитель української мови та літератури  

загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. с. Березичі

Любешівського району Волинської області

 

Мета: систематизувати й узагальнити знання учнів про відокремлені члени речення та розділові знаки при них; удосконалювати вміння знаходити відокремлені й уточнювальні члени в реченнях, правильно їх інтонувати, доцільно вживати в усному й писемному мовленні; формувати вміння користуватися допоміжними джерелами; удосконалювати навички роботи у групі й уміння презентувати результати своєї діяльності; розвивати пам'ять, логічне мислення, зв’язне мовлення; виховувати бажання самовдосконалюватися

 

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань

Обладнання: учнівські презентації, таблиці, картки

Характеристика проекту

  • За змістом: монопредметний
  • За тривалістю: короткочасний
  • За метою: підсумковий
  • За кількістю учасників: груповий

Перебіг уроку

І. Оголошення теми й мети проектної діяльності. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Вивчаючи тему «Речення з відокремленими членами», ви оволоділи певними знаннями, набули потрібних умінь і навичок. Сьогодні ми проведемо урок-проект, на якому систематизуємо й узагальнимо вивчене з теми. Такий напрям роботи дуже важливий, оскільки він підсумовує великий етап нашої навчальної праці, дає нагоду не тільки ще раз звернутися до опрацьованого матеріалу, а й побачити власні досягнення та недоліки в освоєнні цієї теми.

Готуючись до уроку, ви працювали у трьох групах над окремими завданнями протягом певного часу, тож представлятимете результати своєї діяльності

ІІ. Робота над темою уроку. Захист проектів

Теоретичний матеріал учнівські повідомлення з використанням виготовлених таблиць і самостійно дібраних прикладів

Теми

1-ша група. «Відокремлені означення. Розділові знаки в реченнях з ними»

2-га група. «Відокремлені прикладки та відокремлені додатки. Розділові знаки в реченнях з ними»

3-тя група. «Відокремлені обставини. Уточнювальні члени речення. Розділові знаки в реченнях з ними»

Практичні завдання

Групи обмінюються завданнями, які самостійно заздалегідь дібрали із творчої спадщини Василя Слапчука, і виконують їх

1 група

Замість крапок уставте відокремлені члени речення з довідки, підкресліть їх. Поясніть уживання розділових знаків

1. Давно ………… тут інший з мамою гуляв (В.Слапчук).

2. Вузенька стежка ………… останнім може бути кожен крок (В.Слапчук).

3. Не сяду, не ляжу, ходити лиш буду, я дихати стану на повнії груди, я ………… торкатимусь зір, вмиватимусь снігом з найвищих тих гір (В.Слапчук).

4. Повзе ………… ранок, скривилась тінь в усмішку злу, а ніч ………… сховала місяць під полу (В.Слапчук).

Довідка: стоячи легко; ще будучи малям; наче бритви лезо; туманом вкрившись, зализуючи рани.

2 група

Випишіть із підручника історії речення з відокремленими прикладками в поєднанні зі словами  зокрема, родом, на ім’я  та з відокремленими додатками  на відміну від, крім. Поясніть уживання розділових знаків.

3 група

 Випишіть із будь-якого художнього тексту Василя Слапчука чотири-п’ять речень  із відокремленими обставинами й уточнювальними членами речення. Поясніть уживання розділових знаків.

Взаємоперевірка.
Учні перевіряють роботу груп за картками, які заздалегідь підготували одні для одних і виконували їх удома.
 
Картка 1 (для 1 групи)
Знайдіть речення з відокремленими уточнювальними членами. Виконайте його синтаксичний розбір. Поясніть уживання орфограм і розділових знаків у реченнях
А ніч з ущелини, з засідки, сипнула трасерами зір (В.Слапчук).
І, підступившись, ранок зросив болючі рани (В.Слапчук).
Я – камінь, кинутий у воду (В.Слапчук).
 
Картка 2 (для 2 групи)
Знайдіть речення з відокремленою обставиною. Виконайте його синтаксичний розбір. Поясніть уживання орфограм і розділових знаків у реченнях
А ще навідується зрідка якась непевна і дрібна надія, втомлена сусідка, вона тепер живе одна (В.Слапчук).
Снують рядком близнята-дні (В.Слапчук).
Через життя бредем наосліп, казки забувши і пісні (В.Слапчук).
 
Картка 3 (для 3 групи)
Знайдіть речення з відокремленим додатком. Виконайте його синтаксичний розбір. Поясніть уживання орфограм і розділових знаків у реченнях 
Забудь, як рвали черевики, штурмуючи ворожі кручі (В.Слапчук).
І довго стогнуть гори-свідки, в нору нічний сховався звір (В.Слапчук).
На рани, у боях тривалих замість бинтів, ми душі рвали (В.Слапчук)
 
Захист творчих завдань. Учні кожної з груп удома складали твір-мініатюру, використовуючи подані словосполучення як відокремлені члени речення
 
1 група
Афганська ніч
Мертва тиша; залита місячним сяйвом; зупинившись посеред неба; засипане зорями; оповідаючи свої сни; підводячись угору
 
2 група
Звучать у горах звуки бою
Притискаючись до каміння; день, похитнувшися, упав навзнак; зашуміло, покотившись донизу каміння; час іде, немов на милицях; із дня минулого воскреслий, встає на ноги інший день
 
3 група
Спогад про рідний край
Зарослі просіки Волині; такий знайомий рідний почерк; зачарований синню; виблискуючи на сонці; а небо чисте й голубе; загорнутий у тишу
 

Захист полягатиме у виразному читанні виконаних робіт й аналізі введених у контекст відокремлених членів речення

ІІІ. Підбиття підсумків уроку

Учитель. Ви сьогодні добре попрацювали на уроці, кожна група впоралася із завданнями. Видно, що, крім підручника, використали додаткову літературу. Ви не тільки вивчили теоретичний матеріал, а й дібрали та виконали завдання як для своєї групи, так і для інших, написали твори-мініатюри. Попереду у вас – контрольна робота. Тож постарайтеся справитися із завданням успішно.

Свої враження від уроку пропоную висловити, використовуючи прийом «Продовж речення».

Для мене урок був корисним, тому що …

На уроці мені сподобалося …

Ніяких труднощів у мене не виникло …

Мені ще потрібно попрацювати над …

ІV. Домашнє завдання

Повторити за підручником теоретичний матеріал з вивченої теми. Виконати тестові завдання, уміщені в підручнику.

Написати твір-роздум на тему «Що для щастя потрібне, а що – бажане», уживаючи речення з відокремленими членами

 

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

Ректор університету
Крижанівський
Євстахій Іванович –