Конспект уроку "Торгівля або обмін" (Урок – аукціон)

Тип матеріалу: 
Предмет: 
Навчальний рівень: 

Бойко Наталія Василівна, вчитель біології, географії та  економіки, вчитель вищої категорії, вчитель-методист Лемешівської ЗОШ І-ІІІ ст. Яготинського району Київської області

Бойко Наталія Василівна

вчитель біології, географії та  економіки,

вчитель вищої категорії, вчитель-методист

Лемешівської ЗОШ І-ІІІ ст.
Яготинського району Київської області

 

 

Мета: проілюструвати механізми торгового обману, ознайомити з правилами ефективної покупки, сформувати уявлення про природу обману.

Обладнання: гроші або символи грошей, товари ( туалетний папір, жувальна гумка, пляшка пепсі-коли 2 літра, 2 однакові фотокартки (одна чиста, інша з автографом авторитетної людини).

Хід уроку

Суть будь-якого предмета і будь-якого явища не можна побачити, почути, поторкати.  Її можна лише осмислити. Сьогодні ми будемо аналізувати одне з явищ економіки, розглядаючи тему «Торгівля, або обмін».

1. Проблема.

Отже, тема уроку «Торгівля, або обмін».

Вчитель, оголошуючи тему, записує її на дошці з помилкою – «Торгівля, або обмАн». Уважні учні помітять помилку.

Вчитель (виправляючи помилку). Сучасні психологи стверджують, що будь-яка помилка невипадкова. Чому я помилився???

Учні. Можливо, вас обманювали в магазині… Продавці завжди обраховують… Торгівля одержує прибутки нечесним шляхом…

Продавець, обман, прибуток – ключові слова звичайного асоціативного ряду проблеми торгівлі.  Дочекавшись їх, можна ставити проблему уроку.

Вчитель. А хто, по-вашому, винен в обмані?

Учні. Нечесні продавці.

Вчитель. Невже вони такі погані і злі люди?

Учні. Вони, можливо, і не злі, але обманюють, щоб отримати більші прибутки.

Вчитель. Дійсно. Існує навіть приказка «Не обдуриш – не продаси». І вона стає епіграфом нашого уроку (можна записати на дошці). Тільки  в кінці речення мені б хотілося поставити знак питання.

Тому що уникнути обману все таки можна.

Проблема поставлена. Учні поки що впевнені в злій волі продавців і готові зробити все, щоб не потрапити на гачок обману. Настав час використати азарт учнів в грі.

2.         Гра

Гра на уроці – надзвичайно ефективний прийом. Перехід до гри неможливий без зміни стиля вчителя. З мудреця, який задає питання, він перетворюється  в шоумена – продавця.

Вчитель. Увага! Увага! Пані та панове, оголошую аукціон супертоварів! поспішайте і будьте активні.! Перший лот аукціону – «Кіт в мішку». Беруть участь тільки ті, хто готовий купити товар всліпу. Отже, , ми починаємо.

В рахунок оплати можна приймати символи грошей або кишенькові гроші старшокласників. Переваги заслуговує другий варіант, тому що він робить гру більш реальною. Досвід показує, що старшокласники мають для гри достатні суми. Після гри гроші, звичайно, повертаються.

Вчитель ( показує мішок з незнайомим товаром). Я готовий  надати мінімальну інформацію про товар. Це геніальний винахід людства. До сих пір цей предмет являється ознакою інтелігентності сім`ї.  В застійні часи  в СРСР цей товар був єдиним, хто стояв в опозиції до офіційної преси.

Не знаю, чи пробудила ця інформація цікавість читачів. Але в учнів вона б`є через край.

Вчитель. Починаю торги. Початкова ціна – 1 гривня.

Учні (перебиваючи один одного). 2!  3!  5!  7!  10!

Вчитель. 10 гривень раз, два, три! Продано!

Задоволений учень направляється за товаром. Настав час проаналізувати його думки та почуття.

Вчитель. Як ти думаєш, що в мішку? (дістає з мішка очікуваний товар).

Це … рулон туалетного паперу.

Незважаючи на розчарування «щасливчика» доводиться визнати точну інформацію про товар. Туалетний папір це і геніальний винахід, і ознака інтелігентної сім`ї, і опозиція газетам.

Вчитель. Які почуття ти відчуваєш?

Учень. Мене обманули.

Необхідно проаналізувати досвід гри і закріпити його на конкретних поняттях.

Вчитель. Скажіть, будь-ласка, якої помилки допустився покупець?

Учні. Купив невідоме… Придбав «кота в мішку».

Вчитель. Сформулюємо перше правило покупця: необхідно мати повну інформацію про товар.

Правило можна записати на дошці або в зошитах.

Вчитель. Пані та панове! Оголошую наступний лот продажу! Жувальна гумка «Орбіт» (показує пачку жуйки).  Початкова ціна 2 гривні.

Учні. 3! 5! 6!

Вчитель. 6 гривень раз, два, три! Продано! Жувальна гумка «Орбіт» ваша. Отримайте! (Видає одну пластинку з пачки).

Формально продавець знову правий: договір про кількість або вагу не був заключний. Покупець знову має ображатися сам на себе за свою довірливість і самовпевненість.

Вчитель. Ви можете викрити мене в обмані?

Учні. Ні.

Вчитель. Якої помилки допустився покупець на цей раз?

Учні. Не все дізнався про товар… не уточнив, скільки купує…

Записуємо  друге правило покупця: необхідно знати кількість товару, яку купуєш.

Вчитель. Тепер ми, напевне, знаємо все про варіанти обману, і більше нас ніхто не обдурить! Я оголошую третій лот нашого аукціону!

Друзі! Якщо у вас перехопило дихання і пересохло в горлі, вам просто необхідна холодна з бульбашками пепсі-кола. На торги виставляються 2 літра супернапою (виставляється пляшка пепсі-коли).

Поспішайте! Тим більше, що без обману ви придбаєте рівно 2 літра пепсі-коли. Вартість її в магазині – 8 грн. На нашому розпродажу тільки 5 грн. початкова ціна 5 грн.

Учні торгуються. Звичайно торгівля в цьому лоті йде до 15 грн.

Вчитель. Продано. Візьміть свій товар, але гроші наперед! Будь-ласка (ніби спохватившись). Так, я обіцяв, що продам 2 л пепсі-коли?

Учні. Так.

Вчитель. Але я нічого не говорив про те, що продаю пляшку. Шановний покупець, вам доведеться випити напій  просто зараз!

Досвід гарантує: випити залпом 2 л пепсі-коли не зможе навіть богатир. Натхнення найазартніших учнів зникає після трьох-чотирьох склянок. В цей момент вчитель-продавець починає філософствувати.

Вчитель. Муки пепсі продовжуються  другу годину підряд. П`ята склянка… Міністерство охорони здоров`я попереджає: пити шкідливо для вашого здоров`я. Ви заплатили за пепсі 15 грн. ?

Учень (мало живий). Платив…

Вчитель. Я можу позбавити вас від мук. Ще 5 грн. і я забираю пляшку.

В кінці-кінців навіть найупертіший  здається і платить… за повернення тари!

Нічого парадоксального в цьому немає. Спрацьовує закон  спадної  граничної корисності.

Учень. Я згодний.

Вчитель. І знову помилка покупця. Хто винен в казусі?

Учні. Покупець. Він не знав про умови продажу!

Вчитель записує третє правило покупки:: необхідно мати інформацію про умови покупки.

Скоріш за  все існують інші способи чесного обману покупців, але всі вони вміщуються в принцип неповної інформації. Продовжувати гру неефективно і нецікаво. Крім цього, триразове повторення ситуації на уроці (три лота торгів) достатньо для довгочасного запам`ятовування. Гра непомітно переходить в стадію аналізу. Секрет непомітності в тому, що гра продовжується.

Вчитель. Шановні тричі обдурені покупці! Я оголошую останній лот на торгах. Будьте уважні, тому що це  … фотокартка вашого улюбленого співака! (Це може бути книга, фотокартка, диск та інше.  Головна умова: це повинен буди важливий товар для учнів.)

Початкова ціна 5 грн.! Один, два, три! Продано!

Учень підходить за товаром.

Вчитель. Ви чесно придбали товар і чесно його отримуєте. Ви б хотіли фотокартку з автографом співака?

Учень. А за скільки?

Вчитель. А скільки б ви дали?

 Учень. Вдвічі  дорожче.

Вчитель. Вона ваша! І фотокартка і автограф! Але дозвольте задати одне запитання… в чому різниця між фотокарткою і фотокарткою з автографом?

Учень. Автограф можна показати друзям… Це доказ знайомства з співаком…  Почнуть більше поважати…

Вчитель. Тобто ви купуєте собі повагу?!

Учень.  Виходить, що так.

Вчитель. А хіба підписи інших знаменитих людей роблять вас розумнішим, кращим?

Учень. Мабуть, ні.

Вчитель. Тобто ви обманюєте себе, заплативши гроші за псевдоповагу! Не здається вам, що обман покупця починається з їх самообману? Згадайте: перший покупець був впевнений, що йому продають книгу, а не туалетний папір, тому що хотів щоб його більше поважали.  Другий  і не здогадувався, що його можуть обдурити, і переоцінив повагу до себе. Третій не думав, що над ним так поглузують, тому що він себе поважає. На кінець, четвертий вирішив просто купити повагу. Всі готові були обмаювати самих себе і тому були обдурені.

Відмітимо головне правило покупки: неможливо обманути того, хто не  обманює  себе сам !

 

 

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Тернопільський національний педагогічний університет ім.В.Гнатюка

Буяк Богдан БогдановичРектор університету
доктор філософських наук,
професор Буяк Богдан Богданович