Новий закон "Про освіту" та ЗНО для вчителів

Новий закон "Про освіту" та ЗНО для вчителівПодарунком від президента до Дня вчителя став новий закон "Про освіту", який Петро Порошенко таки підписав до 1 жовтня, як і просило Міністерство освіти і науки. Передбачено там і підвищення зарплат педагогам, і можливість вчитися їм самим, і більше волі у виборі чого і як навчати. 
 
Найбільше вибухнуло там, де ніхто не очікував. Ключова ідея - що мова навчання в Україні мусить бути державною - не сподобалась політикам кількох сусідніх держав. З нагоди Дня вчителя журналісти пішли до школи, яка задає певний тренд усій країні, бо стабільно лідирує в рейтингах ЗНО. А ще побачили, як педагоги не побоялись ризикнути і перевірили самі себе. 
 
ШКОЛА, ЯКА ЛІДИРУЄ В РЕЙТИНГУ ЗНО
Своєрідним мірилом того, як сьогодні навчають дітей, в Україні на сьогодні є рейтинг закладів за результатами ЗНО. Хоча кажуть, що це далеко не турнір шкіл, а швидше репетиторів. І йому до кінця не довіряє й сама міністр освіти і науки Лілі Гриневич: "Я абсолютна противниця рейтингування шкіл за результатами ЗНО, адже це не відображає прогрес школяра у навчальному закладі".
 
Та наразі це поки що це єдиний універсальний інструмент заміру знань учня. І показник для батьків, які обирають школу, де дійсно навчатимуть. У рейтингу ЗНО в усій Україні на першому місці – столичний ліцей "Інтелект". Навчальний заклад розташований на околиці міста, в колишньому приміщенні дитсадка. Там навчається близько 600 дітей. Вчитися - це головна філософія ліцею. У навчальному закладі розповіли кілька секретів, чому їхній ліцей уже третй рік поспіль посідає перше місце. Тут не приховують, програма насправді важка і побудована за принципом вишу. Тож за неуспішність можуть і відрахувати, каже президент ліцею Денис Булатов. Тут все побудовано таким чином, щоб учні були впевнені в своїх силах на ЗНО. Ось до прикладу аудиторія, де закінчується контрольна з математики. Кілька десятків завдань - всього 40 хвилин. Така методика має навчити правильно розподіляти час та зменшити нервування під час справжнього іспиту.
 
"От скажіть мені, як можна навчитися бігати марафон, якщо ти весь час біжиш 100-метрівку? Вони працюють не для того, щоб отримати гарну чи погану оцінку. Вони працюють для того, щоб навчитися розв'язувати приклади", - каже заступник директора ліцею Олександр Миронець. Ще один секрет успіху школи - в розклад старшокласників ввели спеціальний предмет "Підготовка до ЗНО". Тут навчають за власними програмами і підручниками. Всі 11 предметів – українською та англійською мовами. Учителі в ліцеї, в це важко повірити, здебільшого не мають педагогічної освіти, говорить заступник директора Олександр Миронець. Він і сам розривається на два табори - викладає математику в ліцеї та в КПІ.
 
"Щоб працювати у нас, одного намагання мало. Вони проходять так же, як і діти, під час вступу якісь тести і відбір. Не кожен викладач напише ЗНО", - говорить Олександр Миронець. 
 
ПРОБЛЕМИ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ
Проректор найкращого педагогічного вишу України - Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова - Роман Вернидуб каже, навіть до їхнього ВНЗ подають документи на вступ за залишковим принципом. І тут просто інколи вимушені закривати очі на результати ЗНО. "Ми ж хочемо закрити держбюджет. І десь тільки 30% вчаться нормально, щоб потім вони могли йти до школи нормально працювати. Було навіть таке, що в абітурієнтів було менше 140 балів", - говорить Роман Вернидуб. Простою мовою - це трійка. Раніше такі випускники про навчання в університеті і мріяти не могли. Чи тягнуть вони академічну науку? І якими прийдуть працювати до школи? Це дуже добре видно на прикладі Чернігова. 
 
ЗНО ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ
У Чернігові вже другий рік поспіль учителів набирають на роботу після так званого ЗНО – вони повинні написати диктант та контрольні з профільних предметів. Проте результати такого ЗНО для вчителів приголомшують. Диктант з української мови - жодної оцінки "відмінно". Далі пройшли тільки двоє з 18 претендентів. Контрольну з математики подужали сім із 15 учителів. Але найкатастрофічніша ситуація з вчителями фізики. Жоден не подолав поріг у 7 балів. І це прості звичайні завдання, які дають учням. Але навіть добрі оцінки на екзамені далеко не свідчення того, що дітям буде цікаво з таким вчителем. І ця система - наче зачароване коло: ті хто не мають достатньо високих балів із ЗНО, йдуть навчатися на вчителів. В університеті не витримують навантаження і вчаться абияк. А потім прямують до шкіл і з таким же підходом викладають дітям. Коло замкнулося. Погані вчителі продукуватимуть ще гірших. І з цим терміново треба щось робити. Хоча б чернігівські конкурси з елементарної перевірки вчительських знань зробити обов'язковими в усій країні. 
 

Додати новий коментар