Урок узагальненння на тему: " Друга світова війна. Світ після другої світової війни"

Навчальний рівень: 

Гіренко Наталія Вячеславівна, вчитель історії Криворізької загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів № 60Гіренко Наталія Вячеславівна,
вчитель історії
Криворізької загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів № 60

 
Мета: 

  • повторити, систематизувати та узагальнити знання основних категорій: понять і термінів, дат, постатей, історико – географічних об’єктів, історичних джерел із теми «Друга світова війна. Світ після Другої світової війни»;
  • удосконалити та закріпити вміння та навички орієнтуватися в історичному часі та просторі; зіставляти та порівнювати історичні факти, події, явища; 
  •  встановлювати причинно – наслідкові зв’язки; розвивати загально інтелектуальні вміння;
  • формувати особистісні ставлення щодо причин, перебігу і наслідків подій 1939-1945 рр; найвизначніших діячів періоду;
  • виховувати патріотичне ставлення до свого народу, зацікавленість історією.
  • Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
  • визначати причини, характер ; політичні, економічні та соціальні наслідки Другої світової війни;
  • показувати на історичній карті основні театри воєнних дій, місця основних битв, умови повоєнних мирних договорів;
  • аналізувати особливості окупаційного режиму та руху Опору на окупованих територіях; умови мирних договорів; 
  • характеризувати та оцінювати діяльність Й. Сталіна, У. Черчілля,  Ф. Д. Рузвельта, Г. Жукова,Ш. де Голля, С. Ковпака;
  • аналізувати історичні джерела, художні тексти;
  • встановлювати причинно - наслідкові зв’язки явищ та подій; висловлювати власні погляди на проблеми історичного періоду, що вивчається.

Навчально – методичне забезпечення: 
1. Атлас з всесвітньої історії. 11 клас.- К.: ІПТ, 2015.
2. Дидактичні набори: завдання для колективної та індивідуальної роботи, портрети історичних діячів другої світової війни;
3. Роздатковий матеріал до вправи «Терміново в номер», «Історичне мереживо»;
4. Наочність для вправи «Хроніст», « Що це означає?»;
5. Білі аркуші, маркери, стікери,вислови видатних людей, девіз, назва гри, команд, магніти, лист відповідей на кожного учня.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок.
Форма уроку: урок – історична вікторина.
Назва вікторини: «Знавці Другої світової війни»
Назви команд: «антигітлерівська коаліція»,  «країни « осі» та їх союзники»
Час проведення: 45 хвилин

    Війна, війна!
І знов криваві ріки!
І грім гармат, і шаблі дзвін.
Могили, сироти, каліки
І сум покинутих руїн.
                                   Олександр Олесь

    Хід уроку

І. Підготовчий етап ( 5 хв.)
1. Організація робочого місця і роботи класу. 
Запрошуємо команди за робоче місце ( в додатку А):
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: Сьогодні у нас з вами незвичайний урок,бо він проходить у формі змагання. На даному уроці ми маємо підвести підсумки вивченого нами матеріалу за темою: «Друга світова війна. Світ після Другої світової війни». Протягом уроку ви зможете показати присутнім, що ви вмієте, що ви знаєте. Отже, наша гра буде складатися з завдань, які команди повинні пройти та на яких кожен учасник зможе показати рівень своїх знань, умінь та навичок. А також із невеличких мініатюр, які ви підготували вдома. Бажаю усім присутнім отримати задоволення від  сьогоднішнього уроку, а учасникам - високих результатів за урок – узагальнення! Кожна команда отримує карточку.
Досягти гарних результатів під час змагання можна лише за умови, якщо всі учасники добре знають правила й дотримуються їх.

  • Протягом уроку учні будуть в складі команд змагатися один з одним.
  • Командам пропонуються завдання, різні за складністю;
  • урок проводиться за участі ведучого ( учитель ), який визначає правильність відповідей;
  • капітани команд можуть виставити за роботу на уроці оцінки членам своїх команд, які потім узгодять з вчителем;
  • працюємо дружно й активно, відповідь чітка, конкретна, лаконічна.

ІІІ. Основний етап ( 35 хв.)
   Кожне століття збагачує людські мови новими словами, які дають означення новим, досі не знаним в історії явищам. Минуле двадцяте додало до мовної скарбниці світу такі терміни як світова війна, політичні репресії, геноцид, депортації, концентраційні табори. За кожним із них – смерть мільйонів людей, принесених в жертву в ім'я торжества комунізму/фашизму/нацизму. Друга світова війна стала найбільш масштабною і найбільш жорстокою в історії людства. Воєнні дії відбувалися на території Європи, Азії, Африки й Австралії на усіх морях та океанах. У війні брала участь 61 країна світу, було мобілізовано 110 млн. чоловік; втрати сягнули 50-55 млн. Змінювались вожді, цифри втрат, зміщувалися акценти, але  жахливі наслідки Другої світової війни вимагають осмислення й опанування кожним новим поколінням, засвоєння конче необхідних й актуальних уроків історії. ( перша мініатюра Гітлер)
1. Історична бліц вікторина ( 3 хв.) Для цього учням потрібно дати відповіді на запитання. 1 бал за кожну правильну відповідь.
1. Яку назву мав план нападу на Польщу? Вайс
2. Коли і за яких умов до СРСР було приєднано Північну Буковину, Бессарабію? 1940 р. Рад. війська зайняли тер. , а Румунія не маючи підтримки наказала своїм військам залишити ці тер.
3. Скільки днів тривала облога Ленінграда? 872 дні
4. За яких умов були втягнуті у війну США? Перл – Харбор
5. Де і коли відбувся докорінний перелом на користь союзників? Жовтень – листопад 1942 р. під Ель – Аламейном ( Єгипет)
6. Яка подія сталася 16 липня 1941 р. в Москві?
Підписано угоду між урядами СРСР та Вел. Британії про спільні дії проти Нім.
7. Що означав « новий порядок « в Європі?
8. У чому полягав план « Ост»? колонізація СРСР та країн Сх. Європи, знищення мільйонів людей,перетворення на рабів.
9. Яку найбільшу операцію провели рад. війська на Правобережній Україні на поч.. 1944р.? 24.01 – 17.02.44 Корсунь – Шевченківська операція ( Сталінград на Дніпрі)
10. Назвіть повоєнні судові процеси над головними нацистськими військовими злочинцями. Нюрнберзький та Токійський
2. Вправа: Що це означає ?(робота з візуальними джерелами)( 3 хв.) по 2 бали за кожну вірну відповідь
   Використовуючи візуальні джерела визначити основні причини Другої світової війни  (можна у вигляді схеми)сл.. 3-6.

Урок узагальненння з всесвітньої історії  в 11 класі " Друга світова війна. Світ після другої світової війни"

3. Гра « Хто більше?» ( історична термінологія) по 1 балу за кожний термін та визначення ( 3 хв.)
    Учитель пропонує групам упродовж визначеного часу ( 3 хв.) записати якомога більше історизмів, що стосуються теми « Друга світова війна. Світ після другої світової війни». По завершенні хтось з учнів зачитує свої записи з’ясовуючи їхнє значення ( наводять приклади), а решта – викреслюють ті, що повторюються . 
« Сірі піджаки» або чорно свитники, голокост, колабораціонізм, остарбайтери, Східний вал, новий порядок, план « Барбароса» або директива № 21, директива № 227, антигітлерівська коаліція, ізоляціонізм, ленд – ліз, репарації, « лінія Маннергейма», гетто, « блискавична війна», партизани, демілітаризація, денацифікація, рух опору.
4. Формування хронологічної та інформаційної компетенції. Робота в групах. Вправа « Терміново в номер» ( 5 хв.) Учні в групах заповнюють частину схеми щодо руху опору під час Другої світової війни у світі у рубриці « Терміново в номер» та створюють спільно випуск газети « Фронтові новини». Замітки прикріплюють до ватману із написом « Фронтові новини». 5 балів за повністю розкрите питання.
5. «Галерея історичних портретів» історична персоналістика ( 3 хв.). 
    Учитель показує командам портрети історичних діячів. Їм потрібно: назвати ім’я історичної постаті і одним – двома реченнями охарактеризувати його ( в додатку Б). По 1 балу за кожний вгаданий портрет + 1 бал за характеристику
6. Головоломка «Знайди місце військової операції» ( 4 хв.)
   Вчитель оголошує назву військової операції періоду другої світової війни, а учні мають позначити на карті стікерами, місце де вона відбулася. За вірно виконане завдання команда отримує 1 бал.

  • Енвіл – визволення південної Франції ( амер. та фран. Армії)
  • Везерюбунг – нім. Напала на Данію і Норвегію 
  • Уран – операція сталінградської битви ( контрнаступ червоної армії)
  • Цитадель- наступ Верхмату на Курській дузі
  • Багратіон – Визволення Білорусі  
  • Маріта – вторгнення Нім. В Югославію
  • Меркурій – нім. повітряно-десантні частини захопили о. Крит — важливу базу, що з півдня прикривала Ватіканський півострів
  • Тайфун – битва за Москву
  • Крусейдер – визволення британцями Кіренаїку
  • Оверлорд – операція сил союзників у півн. Зах. Частині Фр.  ( відк. 2 фронту)
  • Драгун – висадка союзних військ на півдні Франції.

(3 мініатюра в’язень табору)
7. Формування хронологічної компетенції. Робота в групах. Вправа « Хроніст»(4 хв.) Учитель показує листок, на якому надруковано дату. Командам треба визначити історичну подію та країну, яка відбулася в цей час. Разом із датою буде надруковано уривки цитати історичної особи. По закінченні вам потрібно її скласти і назвати цю постать. Ще 3 бали. Максимальна оцінка – 1 бал.
1) 28 вересня 1939р.  («договір про дружбу і кордони»)
2) травень – листопад 1940 р.  (« Битва за Англію»)
3) 22 червня 1941 р.  («напад Німеччини на СССР»)
4) грудень 1941 р.  (Напад Японії на Перл - Харбор)
5) травень – червень 1942 р . (морські битви в Кораловому морі та при острові Мідуей в Тихому океані)
6) 5. 07. – 23.08.1943 р.  (битва на курській дузі)
7) 6.06.1944 р.  (відкриття Другого фронту)
8) літо 1944 р.( операція « Багратіон», Львівсько – Сандомирська операція, Яссько – Кишинівська операція)
9) серпень 1945 р. ( атомне бомбардування м. Хіросіма та Нагасаки
10) 24 жовтня 1945 р. (створення ООН)
8. Вправа « Історичне мереживо» ( 4 хв.). Учням необхідно відзначити еліпси відповідними кольорами так, щоб утворилися смислові ланцюги.

Урок узагальненння з всесвітньої історії  в 11 класі " Друга світова війна. Світ після другої світової війни"

28 листопада — 1 грудня 1943 р
Й. Сталін, В. Черчіль, Ф. Рузвельт
Позбавлення Японії колоніальних володінь
про відкриття другого фронту в Європі
уперше за час війни було погоджено стратегію великих держав
створення Організації Об’єднаних націй 
2. 4-11 лютого 1945 р.
Й. Сталін, В. Черчіль, Ф. Рузвельт
Ліквідація нацистських партій, законів, установ.
Узгодження плану розгрому Німеччини
Розпуск збройних сил Німеччини
Окупація Німеччини США, СРСР, Францією та Великою Британією
Оголошення СРСР війни Японії через два – три місяці після розгрому Німеччини
3. 17 липня — 2 серпня 1945 р.
про повне роззброєння Німеччини
заборона всякої нацистської й військової діяльності та їх пропаганди
Й. Сталін, Й. Трумен, К. Етллі
Поділ СРСР, США, Великою Британією , Францією Німеччини та Берліна на зони окупації
новий польсько-німецький кордон по річках Одер і Нейсе
Поділ німецького флоту між союзниками
принципи політики 4 Д 
9. Формування просторової компетенції. Вправа « Історична картографія …» ( 4 хв.)
Сл. 9-16
Учням пропонується переглянути запропоновані уривки карт періоду Другої світової війни і назвати подію, пов’язану з зображенням. За кожну правильну відповідь по 1 балу.
ІV. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ та виставлення оцінок ( 5 хвилин) 
Викладач: Отож, на сьогоднішньому уроці ми з вами узагальнили вивчений нами матеріал на попередніх уроках.
Ще запитань багато
Вам можна було б дати,
Та обмежує нас час —
Інша пара кличе вас!
А тепер настав час оцінювання, перевіримо з вами хто набрав найбільшу кількість заохочувальних балів. 
Готуємось назвати результати ВІКТОРИНИ!
Підсумки: 1 команда набрала _____ балів, 2 - _______балів,
Команда (називають переможця конкурсу) стала переможцем у нас.

 

ДОДАТОК А

 

Урок узагальненння з всесвітньої історії  в 11 класі " Друга світова війна. Світ після другої світової війни"

Урок узагальненння з всесвітньої історії  в 11 класі " Друга світова війна. Світ після другої світової війни"

Презентація до уроку.

Завантажити
Презентація до уроку узагальненння  " Друга світова війна. Світ після другої світової війни"

Презентація до уроку узагальненння  " Друга світова війна. Світ після другої світової війни"

Презентація до уроку узагальненння  " Друга світова війна. Світ після другої світової війни"

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

Ректор університету
Крижанівський
Євстахій Іванович –