Гра - квест «Що таке права людини? Чому вони важливі?»

Навчальний рівень: 

Омелянська Наталія Павлівна, педагог-організатор Кімнатецької ЗОШ І-ІІІ ступенів Кременецького району Тернопільської областіОмелянська Наталія Павлівна,
педагог-організатор
Кімнатецької ЗОШ І-ІІІ ступенів
Кременецького району Тернопільської області

 

 

Мета: актуалізація знань і вмінь учнів з правового виховання, з основних положень Конвенції ООН про права дитини, формування у них навички використання отриманих знань при вирішені реальних життєвих ситуацій, формування правової культури і громадської активності та інтересу до права.

Обладнання: путівник з розробленими маршрутами, вказівками зупинок, пам’ятка «Правила квесту», олівці, ручки, аркуші паперу, картки із завданнями.

Місце проведення : гра – квест проводиться у приміщеннях будівлі школи, де розташовані відповідні до маршруту зупинки, актовий зал школи.

Хід проведення

Ведуча 1: Дитина – найцінніший скарб.

Права дитини – це певні можливості, які треба дітям (до 18 років) для того, щоб жити і дорослішати. На основі Конвенції Україна в 1991 році прийняла закон України про охорону дитинства.

Ведуча 2:  У кожній державі є один найголовніший закон – Конституція. Ось чому кожен народ хоче мати хорошу Конституцію.

Ведуча1 : Бо від Конституції залежить щастя й доля нашого народу. Кожен громадянин повинен добре знати Конституцію своєї держави, розуміти її, виконувати і боронити.

Ведуча 2: Дитина – це вічна музика, і слухати її потрібно вміти.

Дитинство – найважливіший період у житті людини. Саме в цей час вона формується фізично, психічно, інтелектуально, здобуваючи й отримуючи необхідні знання, уміння й навички.

Ведуча 1: Саме тому міжнародна Організація Об’єднаних Націй працює над тим, щоб створити дітям найкращі умови для всебічного розвитку. Наслідком цієї праці став документ надзвичайної уваги – Конвенція про права дитини.

ООН має комітет із прав дитини, йому кожна держава звітує про заходи, які вжиті згідно з Конвенцією. Він же досліджує, як у країнах дотримуються  права.

Учитель.   Доброго дня усім , хто зібрався сьогодні помандрувати разом з нами.

«Порушувати закони – це все одно що рубати сучок, на якому сидимо!»

В.О. Сухомлинський

Поясніть як ви розумієте вислів?

(учні відповідають)

Інколи життя подає нам уроки, що ми волею – неволею починаємо відстоювати свої права, без яких ми – ніхто. Тому важливо сьогодні знати кожному хоча б основи правової абетки для захисту своїх прав. Для цього ми і зібралися.

До нас у гості завітала богиня Феміда, яка познайомить нас усіх із правами людини в далекому минулому. Доброго дня, наша гостя. Вам надається слово.

Богиня Феміда. З давніх – давен люди мріяли про вільне, щасливе життя без насильства, жорстокості, приниження. Витоки явища, яке згодом стали називати правами людини беруть свій початок з найдавніших часів людської історії. Права людини в стародавньому світі були дуже обмеженими. А особливо раніше люди й гадки не мали про права дітей. Дитину розглядали як другорядний матеріал. До думок її   не прислухалися, бо вважали їх незрілими.  Дорослі мали повну владу над дітьми, все за них вирішували навіть одружували  без  їхньої  згоди. Особливо жорстоко поводилися із дітьми в Стародавній Спарті. Частково, таке ставлення до дітей було і у Стародавньому Римі.

 В часи середньовіччя діти також не мали ніяких прав. Про права людини почули під час революції у Франції у 1789 р., коли вийшла «Декларація прав людини і громадянина». За часів існування Радянського Союзу права людини і дитини також були лише написані в Конституції, але фактично народ був позбавлений  таких прав.  10 грудня 1948 р. Генеральна Асамблея ООН  прийняла Загальну декларацію прав людини. 1 червня ми відмічаємо Міжнародний день захисту дітей. Рішення про його проведення було прийнято Міжнародною демократичною федерацією жінок на спеціальній сесії в листопаді 1949 р. перший міжнародний день захисту дітей був проведений у 1950р.

 У 1989 р. Організація Об’єднаних  Націй ухвалила Конвенцію про права дитини. 20 листопада – Всесвітній день прав дитини.

28 червня 1996 р. була прийнята Конституція незалежної України, в якій ІІ розділ присвячений правам людини і дитини.

Учитель: Хоча у дитини багато прав, їй  дозволено не все. Використовуючи свої права, не можна діяти на шкоду іншим людям або обмежувати їх права.

Сьогодні на вас  чекають цікаві зупинки, нелегкі випробування, здоровий дух суперництва і  свіжість відкриттів.

Але перед початком нашого маршруту, ви повинні ознайомитись із правилами.

Пам’ятка « Правила квесту »

  • Відповідно ставитись до кожного завдання.
  • Кожна команда має свій колір. Всі ваші підказки та завдання будуть на папері одного кольору.
  • У кожної команди є маршрутний лист, на якому знаходиться їх план дій.
  • Прийшовши на пункт ви отримуєте завдання, яке виконуєте усією командою.
  • На зворотній стороні підказки буде частина вашого командного афоризму. Не викидайте підказки, вони вам знадобляться у кінці змагання!

Учитель: Ну що ж ми розпочинаємо. І для початку ми повинні познайомитись із нашими командами.

(команди представляють свої назви, капітана,  девіз та емблему)

Учитель: Для того щоб визначити, в якій послідовності команди будуть стартувати, необхідно пройти конкурс «Шифрувальник».

Перед вами зашифроване слово. Яка команда першою розшифрує слово, та буде мати можливість першою обрати маршрутний лист.

АБВ

ГДЕ

ЖЗИ

КЛМ

НОП

РСТ

УФХ

ЦЧШ

1

2

3

4

5

6

7

8

                                                                                         (  5 6 1 1 5)    (Право)

Учитель. Отож, рушаймо!

(звучить гонг, команди починають рух по етапах і виконують завдання)

Маршрутний лист №1

Отож ваше  перше завдання!!!!!

Окрім рідної мови , вона знала  10 мов, з деяких перекладала літературні твори (М. Гоголь, В. Шекспір, А. Міцкевич, Дж.Байрон, А.Негрі та ін.). Перший її вірш «Надія »був написаний у Луцьку.

Хто це? Та де шукати наступну підказку, Ви  вже здогадались.

(кабінет української мови та літератури  Леся Українка)

Зупинка №1  «Розминка»  (1 маршрут)

(дайте відповіді на запитання, за кожну правильну відповідь – 1 бал)

1.Як називається міжнародний договір, що встановлює права та обов’язки держав у певній галузі? (Конвенція)

2. Основний документ громадянина України? (Паспорт)

3. До якого віку, згідно з Конвенцією, особа вважається дитиною? (18 років)

4. Це те, що ти повинен робити, щоб бути корисним собі та іншим. (Право)

5.Вільно висловлювати свою думку – це твердження є правом. Так чи ні? (Так)

Маршрутний лист №2

Отож ваше перше завдання!!!!!

Визначним знавцем іноземних мов був відомий український …..   і механік І . П….  . Свої наукові праці він писав українською, англійською та німецькою, а знання давніх мов допомогло йому взяти участь у проекті перекладу українською мовою Біблії. Цей видатний учений знав 13 мов.

Ти вже знаєш хто це?   Та де шукати наступну підказку.

(кабінет фізики    фізик, Іван Пулюй )

Зупинка №1 «Розминка»  (2 маршрут)

(дайте відповіді на запитання, за кожну правильну відповідь – 1 бал)

  1. Документ про загальну середню освіту ? (Атестат)
  2. Нормативно правовий акт вищої юридичної сили. (Закон)
  3. Одна з форм захисту прав дітей, позбавлених батьків. (Опіка)
  4. З якого віку настає адміністративна відповідальність? (14 років)
  5. Державний орган, який забезпечує юридичний захист прав і свобод людини. (Суд)

Маршрутний лист №1

Білі поля, гарні орачі. Хочеш розумним бути – бери та вчи…  Бачити - не бачить,  Чути – не чує, Мовчки говорить,   Добре мудрує   ……

 Знаєш відповідь. Де можна побачити їх велику кількість ???

(Бібліотека)

Зупинка №2  «Вислови - антоніми»

Складіть вислів, кожне слово якого буде протилежним за значенням наведеним (за кожну правильну відповідь – 2 бали)

  1. Дорослим можна відпочивати в день.
  2. Дорослим можна відпочивати короткочасно.
  3. Дорослим можна дозволяти прогулювати школу.

(Дітям заборонено працювати в ночі.)

(Дітям заборонено працювати довгостроково)

(Дітям не можна забороняти відвідувати школу )

Маршрутний лист №2

У книги люди, наче бджоли в соти,

Знесли духовний, чародійний мед.

Гомер і Данте, Кальдерон і Гоголь.

Добро й краса ! І крила в новий злет.

Знаєш де це?

(кабінет світової літератури)

Зупинка №2  «Вислови - антоніми»

Складіть вислів, кожне слово якого буде протилежним за значенням наведеним (за кожну правильну відповідь – 2 бали)

1.Дорослим можна відпочивати над водою.

2.Дорослим можна відпочивати з безпечними предметами.

3.Дорослим можна дозволяти прогулювати школу.

(Дітям заборонено працювати під землею)

(Дітям заборонено працювати з небезпечними предметами)

(Дітям не можна забороняти відвідувати школу )

Маршрутний лист №1

Як відкриєш двері, враз здивує все, глянь наліво, глянь на право, навкруги ти озирнись, вверх також ти подивись, і  цікавого багато тут для себе ти знайдеш.  Як думаєш куди тобі ?  (кабінет біології)

Зупинка №3  «Вислови відомих людей»

(команді пропонується вислів, який вони повинні обдумати та пояснити оцінка від 1 до 5 балів)

Сьогодні діти – завтра народ.    (В. Сухомлинський)

Орієнтовна відповідь: Звичайно, діти – майбутнє нашої країни, і від нашого фізичного розвитку, знань, вмінь залежатиме, якою буде наша Україна)

Маршрутний лист №2

Щоб ще артист співав, відгадай, що зал кричав…?

Під цю музику проводять парад.

Щоб в ногу крокував генерал та солдат ?

А тепер пов’яжи ці слова. Здогадуєшся куди прямувати далі?

(актовий зал)

Зупинка №3  «Вислови відомих людей»

(команді пропонується вислів, який вони повинні обдумати та пояснити оцінка від 1 до 5 балів)

Діти – живі квіти землі.       (Максим Горький)

Орієнтовна відповідь: Як кожній квітці потрібні певні погодні умови для повного розвитку, так і дітям необхідно створити необхідні умови для їхнього життя. Тож не втомлюймося жити, цінуймо кожну мить.

Маршрутний лист №1

Кошик, сітка, м’яч, скакалка, стіл, ракетка, мат, канат,

Що за дивні ці слова, і куди тобі пора?

(спортзал)

Зупинка №4  «Чи згодні ви, що…»

(спростуй або підтвердь твердження, правильна відповідь 1 бал)

1. Гарантом прав і свобод людини та громадянина України є Верховна Рада. (Президент)

2. Гендер – відмінності між чоловіком і жінкою за анатомічною ознакою.

3. Документ – діловий папір, що посвідчує певний юридичний факт, підтверджує право на що-небудь, служить доказом чого – небудь.

4.Гуманний – людяний у своїх діях і ставленні до інших людей.

Маршрутний лист №2

Назвіть столицю України?

Назвіть колір українського прапора?

Як називається житло козаків?

Як пов’язані усі ці слова? Здогадуєтесь  де наступна підказка?

(кабінет історії)

Зупинка №4  «Чи згодні ви, що…»

(спростуй або підтвердь твердження, правильна відповідь 1 бал)

1.Права водія – документ встановленого зразка, що посвідчує особу власника, його громадянство. (Паспорт)

2. Кодекс – сукупність правил.

3. За Конвенцією ООН дитиною вважається особа до 14 років. (18 років)

4.Депортація – примусове виселення з місця постійного проживання.

Маршрутний лист №1

Запис подій за літами…..

Учені, які вивчають важливі події в житті людства…

Наука, яка вивчає життя людей у минулому…..

Як пов’язані усі ці слова? Здогадуєшся де наступна підказка?

(кабінет історії)

Зупинка №5 «Дишефрувальник»

( розшифрувати за алфавітом статтю з Конвенції про права дитини, на час оцінка від 1 до 5 балів)

15,19,9,18,1      6,11,23,11,18,1      17,1,8      20,21,1,3,19      18,1        24,3,1,4,24 ,

16,1,22,15,24     18,1     20,19,26,3,1,16,24.

(Кожна дитина має право на увагу, ласку, на похвалу)

Маршрутний лист №2

Є чарівник у школі в нас, ану впізнайте, хто він! озветься – тиша йде у клас, озветься ще раз – гомін. Щоб не спізнитись на урок нам голос подає … 

Здогадуєшся, яка правильна відповідь?  (дзвінок)

Зупинка №5 «Дишефрувальник»

( розшифрувати за алфавітом статтю з Конвенції про права дитини, на час оцінка від 1 до 5 балів)

15,19,9,18,1      6,11,23,11,18,1      17,1,8      20,21,1,3,19      18,1        24,3,1,4,24 ,

16,1,22,15,24     18,1     20,19,26,3,1,16,24.

(Кожна дитина має право на увагу, ласку, на похвалу)

Маршрутний лист №1

Кожен хто іде на мене погляне….

Знаєш де шукати свій приз? (дзеркало)

Зупинка № 6 « На острові»

(скласти правила оцінювання від 1 до 5 балів)

Уявіть, що ви опинились у величезній шлюпці, яка дрейфує у відкритому океані, після того як внаслідок страшного шторму затонув корабель, на якому ви мандрували. Доля дорослих, які були на кораблі та врятувались на іншій шлюпці невідома.

На борту вашої шлюпки знаходиться 26 осіб – шість підлітків (14-17 років) та двадцять дітей (4-13 років)

Через п’ять днів ви нарешті досягнете острова. Тут є вода, їжа, дерева, але немає людей. Як ви маєте організувати життя на острові, доки вас будуть шукати рятівники?  Складіть правила існування на острові.

Маршрутний лист №2

Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових               пахощів ….  Про кого ідеться мова???

Здогадуєшся де шукати наступну підказку?

(кабінет української мови та літератури)

Зупинка № 6 « На острові»

(скласти правила оцінювання від 1 до 5 балів)

Уявіть, що ви опинились у величезній шлюпці, яка дрейфує у відкритому океані, після того як внаслідок страшного шторму затонув корабель, на якому ви мандрували. Доля дорослих, які були на кораблі та врятувались на іншій шлюпці невідома.

На борту вашої шлюпки знаходиться 26 осіб – шість підлітків (14-17 років) та двадцять дітей (4-13 років)

Через п’ять днів ви нарешті досягнете острова. Тут є вода, їжа, дерева, але немає людей. Як ви маєте організувати життя на острові, доки вас будуть шукати рятівники?  Складіть правила існування на острові.

Маршрутний лист №1

Крокуй туди – де царство кодів,

Сайтів, кілобайтів.

Там віртуальний бачиш світ,

Там по імейлу  шлють привіт.

(кабінет інформатики)

Зупинка № 7 « Цікаві твердження»

(до слів з першої колонки доберіть відповіді визначення з другої, кожна правильна відповідь - 1 бал)

1. Вчинок у відповідь на заподіяне зло, помста.

2. Своєчасне і точне виконання вимог, що випливають із нормативних актів, моральних, громадських та інших соціальних норм.

3. Документовані  або публічно оголошені відомості про події та явища, що відбуваються у суспільстві, державі та навколишньому природному середовищі.

4. Сукупність правил поведінки, які культивуються у суспільстві, існують у масовій свідомості людей і відображають загальновизнані у ньому погляди на добро і зло, честь і гідність, обов’язок і справедливість, і таким чином виступають критеріями у ставленні людей один до одного і до суспільства.

5. Прийнятий  у визначеному конституцією порядку акт органу законодавчої влади або прийнятий шляхом референдуму, що врегульовує найважливіші суспільні відносини і має вищу юридичну силу щодо інших правових актів.

1.Відплата. 2. Дисципліна. 3. Інформація. 4. Мораль. 5. Закон.

Маршрутний лист №2

Зайдеш в клас до них ти, одразу замовкають,

І так пильно на тебе поглядають.

Є в них друг цікавий, кумедний та смішний,

Люблять його дуже діти і думаю, що навіть й ти.

Знаєш куди тепер тобі прямувати.          (кабінет початкові класи)

Зупинка № 7 « Цікаві твердження»

(до слів з першої колонки доберіть відповіді визначення з другої, кожна правильна відповідь - 1 бал)

1. Встановлена державою межа та міра обов’язкової поведінки, невиконання якої тягне настання юридичної відповідальності.

2. Система державних органів, що здійснюють нагляд за точним виконанням і дотриманням законів.

3. Протиправне, суспільство небезпечне діяння, що завдає шкоди суспільству, людям.

4. Обрання кого – небудь або вирішення чогось поданням голосів «за» і «проти».

5. Договір, за яким встановлюються взаємні зобов’язання стосовно чогось, згода між кимось на основі взаємної вигоди.

1.Обовязки. 2. Прокуратура. 3. Правопорушення 4. Голосування. 5. Угода.

Маршрутний лист №1

Без нього шум, гам, завжди плутанина,
Там де він - порядок, лад і акуратність,
Там де він - навчального процесу суть,
У ньому і мудрість, і порядність, й  делікатність.

Здогадуєшся,куди прямували тобі вже пора?  (кабінет ЗДНВР)

Зупинка № 8« Знай свої права»

(закінчи речення, вставляючи слова, із запропонованого переліку,  кожна правильна відповідь 1 бал)

1. Право на… .

2. Право людини на повагу до її … .

3. Право на свободу  та особисту … .

4. Право на свободу … і вільний вибір місця проживання.

5. Право на …   листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції.

( Недоторканість, думка, пересування, життя, віросповідання, інформація, житло, особисте, гідність, таємниця)

Маршрутний лист №2

Сьогодні  лінійка, а завтра якась весела гра

Вихованням нашим займається вона.

Що провести, що зробити, накази вона свої роздає

Культурне життя школи вона веде.

Здогадуєшся де останнє твоє завдання.            (Кабінет ЗДВР)

Зупинка № 8 « Знай свої права»

(закінчи речення, вставляючи слова, із запропонованого переліку,  кожна правильна відповідь 1 бал)

1. Право на невтручання в … .

2. Право на недоторканість … .

3. Право на свободу … і слова.

4. Право на свободу світогляду та … .

5. Право на … .

( Недоторканість, думка, пересування, життя, віросповідання, інформація, житло, особисте, гідність, таємниця)

Учитель. Наша подорож добігає кінця, ми суворо дотримувались маршруту сьогоднішньої подорожі, а тепер складаємо афоризми, та підводимо підсумки.

Підраховуємо зароблені бали та визначаємо переможця.

( команди складають із слів отриманих на кожній зупинці афоризми)

Учитель : У житті є багато різних ситуацій, у яких опиняється та чи інша людина. Тому треба бути розсудливим, розумним, не квапитися з рішеннями і висновками. На останок хочеться, щоб ви зрозуміли, що людина повинна жити прекрасним, повним надій і сподівань життям. Де б ви не були, ким би ви не стали, повинні знати свої права та обов’язки і бути Людиною.

Маршрут №1  Афоризм

Діти мають право на відпочинок, дозвілля та участь у культурному та творчому житті.

Маршрут №2 Афоризм

Діти мають право на відпочинок, дозвілля та участь у культурному та творчому житті

Зупинка № 1            Діти

Зупинка № 2            мають право

Зупинка № 3            на відпочинок

Зупинка № 4            дозвілля     

Зупинка № 5            та участь

Зупинка № 6           у культурному

Зупинка № 7            та творчому

Зупинка № 8            житті.

Висновок: за порушення прав інших люди несуть відповідальність, передбачену законодавством; потрібно вчитися поводитися безпечно, реалізовуючи свої права.

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Нові матеріали

60 354 абітурієнти отримали рекомендації на бюджет. Що робити далі?
Українські виші отримають 100 млн грн на базове фінансування науки
Використання заводських матеріалів в курсовому проектуванні з дисципліни «Планування та організація діяльності підприємства». Методична розробка
Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич обговорила перспективи вищої освіти з тернопільськими педагогами
У МОН визначились з кандидатурою освітнього омбудсмена
За перший тиждень вступної кампанії абітурієнти створили майже 120 000 електронних кабінетів
Документи про середню освіту є дійсними без печатки школи, - роз'яснення МОН
Обсяги державного замовлення на підготовку фахівців у 2019 р.
Автору підручника з історії України рекомендували замінити термін російсько-українська війна на "гражданский конфликт"
Лілію Гриневич не пустили в школу

Популярний ВНЗ

Тернопільський національний педагогічний університет ім.В.Гнатюка

Буяк Богдан БогдановичРектор університету
доктор філософських наук,
професор Буяк Богдан Богданович