Інноваційні технології навчання у розвитку творчих здібностей учнів на уроках зарубіжної  літератури

Яковенко Лариса Миколаївна, учитель зарубіжної літератури Смільчинецької філії комунального опорного закладу «Лисянський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 - гімназія – дошкільний навчальний заклад» Лисянської районної ради Черкаської області»Яковенко Лариса Миколаївна,
учитель зарубіжної літератури

Смільчинецької філії комунального опорного закладу
«Лисянський навчально-виховний комплекс
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 - гімназія –
дошкільний навчальний заклад»
Лисянської районної ради Черкаської області»

 

 

Інноваційні технології навчання у розвитку творчих здібностей учнів на уроках зарубіжної  літератури

Головними завданнями вивчення літератури  в школі на сучасному етапі є створення індивідуальної траєкторії літературної освіти учнів, розкриття мотивації спілкування з твором мистецтва, розширення культурного контексту його сприйняття, формування сучасного читача, здатного декодувати художній текст.

Щоб реалізувати вищенаведені парадигми літературної освіти, вчителю важливо використовувати інноваційні технології навчання.

Хорошим помічником для педагога в цьому випадку стають інтерактивні технології, елементи яких є обов’язковими на сучасних уроках.

Пропоную приклади використання інтерактивних методів на уроках зарубіжної літератури у 5-9 класах з власного педагогічного досвіду.

 «РОФТ»

 Цікавий для творчої роботи метод, за допомогою якого текст набуває певної форми. Він полягає у визначенні ролі (хто пише), отримувача ( хто отримує), формату та теми. Можна використовувати з учнями 5 – 11 класів для розвитку навиків складання зв’язного висловлювання на задану тему. Коли учні спробують кілька разів працювати за цим методом, завдання можна ставити по-іншому: пропонувати не просто виконати завдання за таблицею, а й самостійно її заповнити, тобто сформулювати завдання.

Приклад використання методу «РОФТ»

при вивченні німецької народної казки «Пані Метелиця»

        «Взяла мене туга за рідним краєм»

Дорогі матінко та сестричко! Ось уже кілька місяців я служу у доброї жінки Пані Метелиці. Робота для мене зовсім не тяжка – збивати подушки, стелити постіль. Щодня тут я смачно їм, жодного разу не чула лихого слова. Проте мені так сумно стало за рідним краєм, за домівкою, що більше не можу тут залишатися. Буду просити Пані Метелицю, щоб відпустила мене додому, до вас. Як через цей починок потрапила сюди, так через нього й повернуся, адже Пані Метелиця дуже хороша людина і, я думаю, зрозуміє мене.

«За те, що ти у всьому старанна була»

Люба дівчинко! Ти добре працювала у мене, робила все, що я загадувала. За час твоєї служби  я жодного разу не пошкодувала, що взяла тебе до себе на роботу. За те, що ти у всьому старанна була, посилаю тобі ось цей золотий дощ, щоб ти довіку була в золоті. Хай щастить тобі у всьому. За нагороду не дякуй, ти її цілком заслужила своєю поведінкою.

Без труда нема плода

Дорога мамо! Якби ти знала, як тяжко мені було у цієї Пані Метелиці. Щодня я повинна була збивати їй подушки та стелити постіль. А я ж зовсім не звикла працювати, тому й більше вилежувалася в ліжку, ніж виконувала роботу. Пані Метелиця не нагородила мене золотом, як ми сподівалися. Я повертаюся додому вся чорна, як смола, що вилилася на мене з казана. Прийдеться довго відмиватися, бо ж не ходити мені брудною довіку! Тепер я зрозуміла, що без труда, нема плода.

«ПІРАМІДА ТВОРУ»

Метод аналізу сюжету художнього твору, який будується за таким алгоритмом:

  1. Ім’я героя.
  2.  Два слова, що описують героя.
  3. Три слова, що описують місце події.
  4. Чотири слова, що описують  тему (проблему).
  5. П’ять слів, що описують подію, яка відбувається з героєм впродовж сюжету.
  6. Шість слів, що описують подію, яка сприяє переосмисленню проблеми.
  7. Сім слів, що описують подію, яка відбувається задля розкриття теми (розв’язання проблеми).
  8. Вісім слів, що описують розкриття теми (розв’язання проблеми).

Приклад використання методу «Піраміда твору»

при вивченні повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»

Колективно складаємо піраміду до другого розділу «Чудовий маляр». Алгоритм виконання роботи записаний на карточках, розданих учням. Спочатку визначаємо тему фрагменту. Учні дають відповідь на запитання: «Про що розповідається у цьому розділі?». Вчитель повідомляє, що ця фраза являється п.4. Завдання учням – відкоригувати речення, щоб воно складалося з 4 слів. Після цього завдання виконуються по порядку 1,2,3,5,6,7,8. На інших уроках з цієї теми пропоную учням скласти піраміду під час роботи в групах. Доцільно пропонувати цей метод як індивідуальне домашнє завдання, випереджальне завдання, або  спосіб перевірки розуміння змісту твору.

 

Том Сойєр

Витівник , фантазер.
Вулиця, суботній ранок.
Том фарбує дерев’яний  паркан.
Том боїться насмішок інших дітей.
Хлопець вдає, що йому подобається білити.
За винагороду Том дозволяє друзям виконувати    роботу.
Том відкрив великий закон, який керує вчинками людей.

Том Сойєр

Невгамовний бешкетник.
Кладовище,зал суду.
Нічна пригода на цвинтарі
Том стає свідком жахливого злочину.
Хлопець частенько відвідує підозрюваного Мефа Поттера.
Сойєр прийшов на суд і розповів правду.
Мужній вчинок зробив хлопчика справжнім героєм містечка.

 

Том Сойєр

Залицяльник Беккі
Покручені коридори печери
Беккі і Том заблукали
Відчай дівчинки, лицарська поведінка Тома.
Страх, голод, індіанець Джо, небезпека загинути.
Дослідження Томом галерей печери за допомогою шворки.
Щасливе повернення дітей. Розповіді Тома про  геройські пригоди.

«КУБУВАННЯ»

Методична  стратегія, яка дає змогу зрозуміти явище різнобічно, у різних шести площинах:

  1. Опиши це
  2. Засоціюй це
  3. Порівняй це
  4. Проаналізуй це
  5. Наведи аргументи «за» і «проти»
  6. Застосуй це

Дану методику можна застосовувати на етапі усвідомлення, закріплення та контролю знань.

Приклад використання методу «Кубування»

при вивченні теми «Героїчне минуле в літературі».

Робота над поняттям «історична повість»

  1. Історична повість – епічний прозовий твір, в якому художньо зображено важливі історичні події, історичні особи, достовірно відтворено час і відповідну місцевість.
  2. Асоціюється з романом В.Скотта «Айвенго».
  3. Обидва твори – історичні. В Скотт зображує життя Середньовічної Англії, часи рицарства; М.Гоголь – життя України в часи козаччини.
  4. Боротьба за престол в Англії, яка здобула назву війни Білої та Червоної Троянд, показана через змалювання історичних осіб (король Річард І, принц Джон) та художніх персонажів (Айвенго, Седрик Сакс, Бріан де Буа-Гільбер, Фрон де Беф та ін.) Боротьба  українського козацтва з ляхами і татарами зображена через змалювання устрою і законів Запорозької Січі,опис картин бою та  створення збірного образу козацького товариства (Тарас Бульба, Остап,  Кукубенко, Бовдюг та ін.).  «Айвенго» - роман, «Тарас Бульба» - повість.
  5. Аргументи «за»: у творі Гоголя розкрита одна сюжетна лінія - Тараса Бульби та його синів; це повість; у творі В.Скотта –  кілька сюжетних ліній: Седрика Сакса і його родини, Річарда І, хрестоносця  Бріана, єврея Ісаака та його доньки Ребекки; це роман.

 Аргументи «проти»: у творі Гоголя розповідається про події, що охоплюють значний період – з часу навчання у бурсі до загибелі синів Тараса Бульби та його помсти за смерть Остапа; це ознака роману; І повість, і роман є історичними, так як розповідь про життя героїв ведеться на фоні історичних подій.

  1. Застосувати це можна  на уроках історії України та всесвітньої історії при вивченні відповідного періоду, а також на уроках літератури при вивченні теоретичного матеріалу - епічні жанри: роман, повість, оповідання; при вивченні історичної повісті І.Франка «Захар Беркут». Можна також провести паралель з баладою Ф. Шіллера «Рукавичка», яка в певній мірі сформувала у мене уявлення про «кодекс лицарської честі», але епічні твори значно доповнили  його. Знайомство з історичними творами допомогло мені розширити свої знання про добу Середньовіччя. Мене зацікавили  лицарські турніри, козацькі звичаї. Завдяки вивченим творам, я могтиму підтримати розмову на ці теми.

ДИСКУСІЙНА СІТКА ЕЛВЕРМАНА

АБО «ПАВУТИНКА» ДИСКУСІЇ

Стратегія, спрямована на організацію дискусії в класі й формування в учнів чіткої позиції щодо обговорюваних проблем на рівні дібраних ними аргументів. Учитель формулює проблему, над якою працює клас. Для організації роботи учням пропонується користуватися таблицею:

ТАК

ПРОБЛЕМА

НІ

 

 

                                       

     

У двох колонках «Так» – «Ні» фіксуються аргументи, що схвально або заперечно відповідають на проблему. Кожний учень робить свій висновок щодо поставленої учителем проблеми. Застосовується під час аналізу художніх творів, у тому числі при виборі пообразного та ідейно-тематичного шляхів  аналізу художнього тексту.

Приклад використання таблиці «Дискусійна сітка Елвермана»

при вивченні новели О.Генрі «Останній листок»

ТАК

ПРОБЛЕМА

НІ

 Так, адже Джонсі не відрізнила його від справжнього, «темно-зелений біля стебла, але з жовтизною тління й розкладу по зубчастих краях» листок виглядав натурально.

Крім того, малюнок вселив у хвору дівчинку надію на одужання.

 Чи можна вважати малюнок Бермана шедевром?

 Ні, адже це не картина, а звичайний малюнок на стіні, а шедевром вважається видатний твір мистецтва, який отримав широке визнання і схвалення.

Висновок: Берман намалював звичайний листок, але він дав надію на життя юній дівчині. І хоч це не картина, а лише малюнок на стіні, його можна вважати шедевром, тому що викликає захоплення сам вчинок старого художника, в якого «черевики й одяг промокли і були холодні, як лід», бо він малював цілу ніч під дощем, коли впав останній листок. Старий Берман створив дещо набагато цінніше за витвір мистецтва, він урятував життя.

 Поширеними в практиці філологів є такі прийоми як сенкан, діаманта, штрихи, акровірш, словниковий куб. Вони допомагають вчителеві виховати в учнів увагу до слова, вміння розрізняти відтінки значень слів, бачити і застосовувати частини мови, складати тематичні прості і складні (а головне – красиві!) речення, сприяють розширенню словникового запасу учнів, стимулюють інтерес до теми.

«ДІАМАНТА»

Форма творчої роботи, яка складається із 7 рядків, перша і остання з яких – поняття, протилежні за значенням. Діаманта складається так:

  1. Тема (1 іменник)
  2. Означення ( 2 прикметники)
  3. Дія (3 дієслова)
  4. Асоціації (4 іменники)
  5. Дія (3 дієслова)
  6. Означення ( 2 прикметники)
  7. Тема (1 іменник)

Цей метод доцільно використовувати при характеристиці літературних персонажів, які протягом твору змінюються, як правило, стають кращими.

Приклад «Діаманти» для характеристики Хлопчика-Зірки

Хлопчик-Зірка

Вродливий, жорстокий

Насміхається, глузує, проганяє

Пошук, мандрівка,каяття, сльози

Страждає,  допомагає, співчуває

Справедливий, милосердний

Король

Для складання порівняльної характеристики можна використовувати такий варіант «Діаманти»:

  1. Перший герой твору – 1 іменник
  2. Опис першого героя – 2 прикметники
  3. Дії першого героя – 3 дієслова (або фраза про першого героя)
  4. Фраза, що єднає двох героїв твору, встановлює їх стосунки
  5. Дії другого героя – 3 дієслова (або фраза про другого героя)
  6. Опис другого героя – 2 прикметники
  7. Другий герой твору – 1 іменник (антипод першому героєві або його метаморфоза)

Приклад «Діаманти» для образів Прометея і Зевса

Прометей

Милосердний, нескоренний

Вчить, допомагає, терпить

Титан, що протистоїть владі Зевса

Зневажає, владарює, карає

Жорстокий, невблаганний

Зевс

У 5 класі ми тільки починаємо формувати навики порівнювати героїв, оцінювати їх поведінку. Звичайно, простіше дитині це зробити за певним алгоритмом. Я пропоную розроблений мною метод, який складається з девяти рядків, перші шість записуються у дві графи, паралельно одна до одної, і кожен новий рядок починається з маленької букви, а три останніх – записуються  під ними на всю довжину рядка, і кожен рядок починається з великої букви. При цьому звертаю увагу на  використання цитат.

«ДЕВ’ЯТКА ДЛЯ ПОРІВНЯННЯ»

  1. Імена героїв
  2. Два прикметники про кожного
  3. Протилежні словосполучення про кожного
  4. Протилежні вчинки
  5. Протилежні цінності, переконання
  6. Протилежні характеристики автором, героями
  7. Фраза про спільне і відмінне
  8. Фраза про те, що обєднує героїв
  9. Особиста оцінка кожного героя

Приклад «Девятки для порівняння» Пасербиці і дочки мачухи

Пасербиця                             Дочка мачухи

вродлива, працьовита          негарна, лінива

бідна сирітка                         рідна дитина

всім допомагає                      нічого не робить для інших

трудиться безкорисливо     сподівається на винагороду

«вся в золоті»                      «брудна довіку»

 Зведені сестри, які мають протилежну вдачу

 Обидві були на службі у Пані Метелиці 

Пасербиця заслуговує на пошану, а дочка мачухи  - на зневагу.       

«ШТРИХИ»

Пишуться за такими правилами:

  1. 1 іменник
  2. 2 прикметники
  3. 3 дієприкметники
  4. 4 дієслова
  5. 5 прислівників ( чи дієприслівників)
  6. Складносурядне або складнопідрядне речення по темі.

Приклад складання «Штрихів» до теми  «Балади»

Балади

Невеликі, цікаві

Захоплюючі, повчальні, легендарні

Прославляли, роздумували, драматизували, вражали

Легко, емоційно, піднесено, трагічно

Літературні балади розкривали проблеми філософського та морально-етичного характеру, виражали напруження, переживання, віру, патріотизм.

«СЛОВНИКОВИЙ КУБ»

Метод для проведення словникової роботи, який доцільно використовувати як випереджальне індивідуальне або групове завдання. Його суть полягає у глибокому розумінні певних понять.

  1. Значення слова
  2. Походження
  3. Спільнокореневі слова
  4. Сполучення зі словом
  5. Синоніми, антоніми, омоніми
  6. Афоризм або прислів’я зі словом.

Приклад використання «Словникового куба»

1. Душа – внутрішній психологічний світ людини, її свідомість; душевні і духовні якості людини, її совість; безсмертна духовна істота.

2. Душа в значенні «людина» в сполученні з прийменником по – по душам (Д.в) – стало основою для утворення за допомогою суфікса –н- прикметника подушний (збір). Форми цього прикметника подушна, подушне перейшли в іменник із значенням «податок поміщику, державі з кожної душі населення»  

3. Дух, душевний, бездушний, душити, душегуб.

4. Душевна людина, одухотворений світ, бездушна особа.

5.Синоніми: серце, совість; антоніми: егоїст, вбивця.

6. «…душа складала свій тяжкий екзамен»;

«…краса, і тільки трішечки краси, душі нічого більше не потрібно!»

«ПЕРЕКЛАД НАВПАКИ»

Методичний прийом для роботи з поетичним текстом, який  не просто розвиває поетичні здібності дитини, а й збуджує її творчу уяву, формує навики віршування через наслідування великих поетів. Робота передбачає створення власної поезії через переклад з російської мови на українську, але при цьому новостворений вірш за змістом буде протилежним до оригіналу.

Приклад використання «Перекладу навпаки» при вивченні вірша М.Лермонтова «Горные вершины»

Горные вершины
Спят во тьме ночной;
Тихие долины
Полны свежей мглой;
Не пылит дорога,
Не дрожат листы…
Подожди немного
Отдохнешь и ты.

Діти отримують завдання при перекладі підкреслені слова, що означають дію або стан предмета, замінити протилежними за значенням словами. Наприклад, «спят» - прокидаються, «отдохнешь» - працюватимеш. Колективно підбираємо матеріал для роботи: проснулись, розбудились, зійшло сонце, здіймається курява, шумить, шелестить листя, гомін, метушня, не буде спочинку, треба працювати, почався робочий день.

Після цього учні працюють з відібраним матеріалом самостійно.

Зразки учнівських перекладів:
Гір стрімкі вершини                                 
Сонце розбудило;
Зелені долини
Променями вкрило;
Ожила дорога
В сонячній імлі,
Треба за роботу
Братись і тобі.

 

Ген на верховинах
Раночок настав;
На сумну долину
Промінь сонця впав;
Вже курять дороги,
Листячко тремтить…
Не зможеш від тривоги
Й ти на мить спочить.

 

На гірські вершини
Промінь сонця впав,
Гомінкі долини
Новий день спіткав;
Курява дорогу
Раз у раз вкриває,
Зашуміло листя,
Спочинку немає.

На гірських вершинах
Вранішня імла,
В голосних долинах
Ще блищить роса;
Вже курять дороги,
Листя вітер рве,

І нові тривоги
День тобі несе.

 

На гірських вершина
Вранішня зоря,
В радісних долинах
Знову метушня;
В куряві дорога,
Листя шелестить.
Не чекай, що зможеш
Трішки відпочить.

 

Всі гірські вершини
Ранок розбудив;
Веселі долини
Гомін полонив;
Пил вкрива дорогу,
І листя шумить.
Не надійся навіть
Хоч на мить спочить.

ВИСНОВКИ

Розвиток творчих здібностей учнів шляхом впровадження елементів інтерактивного навчання сприяє формуванню їх естетичної, комунікативної та інформаційної компетентностей.

Сучасний процес навчання – це не автоматичне вкладання певного матеріалу в голову учня. Потрібна його жвава розумова робота, активна участь в цьому процесі. 

Розглянуті методи дозволяють вчителю ефективно організувати роботу над аналізом художнього тексту, сформувати в учнів вміння  характеризувати персонажа твору, порівнювати літературних героїв, скласти власну творчу роботу з теми, спонукають дітей висловлювати свої судження, узагальнювати вивчене, давати оцінки поступкам і вчинкам героїв. При їх систематичному використанні вчитель зможе ефективно організувати навчально-розвивальну діяльність учнів на різних етапах уроку, стимулювати інтерес до вивчення кращих творів світової літератури, збагатити зміст і форми своєї педагогічної діяльності.

У процесі роботи вчителі можуть доповнювати і вдосконалювати ці методи роботи відповідно до власної кваліфікації і досвіду, виходячи з конкретної педагогічної ситуації. Адже чарівність творчості – в новизні, неповторності, індивідуальності рішення, оригінальності підходів і засобів. І якщо задумане вчителем вдається реалізувати, то робота приносить задоволення, радість від усвідомлення важливості власної ролі в процесі формування людської особистості.

 

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Тернопільський національний педагогічний університет ім.В.Гнатюка

Буяк Богдан БогдановичРектор університету
доктор філософських наук,
професор Буяк Богдан Богданович