Конспект  уроку на тему: "Травлення в ротовій порожнині та  шлунку"

Тип матеріалу: 
Предмет: 
Навчальний рівень: 

Галинський С.Ф., учитель біології  Колосівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Веселинівської селищеої ради  Миколаївської області Галинський Сергій Федорович,
учитель біології
Колосівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Веселинівської селищної ради
Миколаївської області

 

Мета: сформувати поняття травлення в ротовій порожнині та  шлунку, розкрити властивості ферментів слини та  шлункового соку й умов їхньої активності; значення нервової і гуморальної регуляції слиновиділення та  шлункового соковиділення; показати роль І.Павлова у вивченні функції травлення, зокрема в ротовій порожнині та  шлунку.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форми і методи: наочні, словесні, елементи інтерактивних технології.

Обладнання: таблиці «Органи травлення».

Девіз уроку:

«Ферменти … вони є в повному 

розумінні збудниками життя».

                                                                                                      І.Павлов

 

Хід уроку

I. Організація класу.

Розпочнемо урок з компліментів.

(учні посилають свої компліменти, за бажаннями один-одному)

Сядьте зручно, закрийте очі і повторюйте за мною: «Я в школі, я на уроці. Я радію цьому. Увага мою зростає. Пам’ять моя міцна. Голова мислить ясно. Я хочу вчитися. Я працюю».

II. Актуалізація опорних знань

1. Гра « Біологічна мозаїка» :

  • Основні поживні речовини  ... (білки, жири, вуглеводи).
  • Тип живлення людини  ...(гетеротрофний).
  • Травлення здійснюється за рахунок...  {травних соків)
  • Активними їх роблять  ...    ( ферменти )
  • Ферменти – це ... ( біологічні каталізатори)
  • Білки розщеплюються до... (амінокислот)
  • Жири розщеплюються до... (жирних кислот і гліцерину)
  • Складні вуглеводи розщеплюються до... (глюкози).

2. Бесіда за запитаннями

– Що таке травлення?

– Що таке поживні речовини?

– Що таке ферменти?

– Назвіть основні частини травного каналу.

– Які функції системи органів травлення?

Робота з картками

Картка № 1

І рівень

  1. Позначте функцію травної системи, яка полягає в механічній обробці їжі: а)рухова; б)секреторна; в)видільнав; г)всмоктувальна.
  2. Позначте функцію травної системи, що полягає в утворені і виділені слини: а) рухова; б)секреторна; в)розщеплення; г) всмоктувальна.
  3. Виберіть ознаку, характерну для видільної функції травної системи: а)утворення ферментів, травних соків, слини, жовчі; б)виведення з орпганізму деяких продуктів обміну речовин; в)просування їжі травним трактом; г)всмоктування білків, жирів, вуглеводів.

ІІ рівень

  1. Підвалини сучасної фізіології травлення заклали дослідження видатного російського  фізіолога….
  2. Фіксує зображення внутрішніх органів унаслідок відбиття від їхньої поверхні ультразвукових хвиль……
  3.  Назва приладу…

Конспект  уроку на тему: "Травлення в ротовій порожнині та  шлунку"

Картка № 2

  1. Установіть правильну послідовність органів, які утворюють травний канал, починаючи з ротової порожнини: а)пряма кишка з анальним отвором; б)глотка; в)ротова порожнина; г)тонкий кишечник; д) стравохід; е) шлунок; є) товстий кишечник.

Картка № 3

Позначте органи травної системи

   Конспект  уроку на тему: "Травлення в ротовій порожнині та  шлунку"

III.  Мотивація навчальної діяльності

Хліб – традиційний харчовий продукт багатий на вуглеводи та білки. Особливо корисним є хліб з житнього борошна. Він нормалізує роботу кишечника, рекомендують при  недокрів’ї. Чому в ротовій порожнині відчувається солодкий смак, якщо декілька хвилин жувати житній хліб? (вчитель роздає шматочки житнього хліба, діти експериментують і роблять висновки).

IV. Представлення теми і мети уроку 

V.  Вивчення нового матеріалу

Робота в групах

І група

  1. Складіть схему будови ротової порожнини людини.
  2. Яке значення має язик?

ІІ група

Опишіть будову зуба людини. Охарактеризуйте особливості кожного елемента будови зуба

Конспект  уроку на тему: "Травлення в ротовій порожнині та  шлунку"

ІІІ група

За малюнком класифікуйте зуби людини за функціями

Конспект  уроку на тему: "Травлення в ротовій порожнині та  шлунку"

ІV група

  1. Що таке карієс?
  2. Складіть правила профілактики карієсу.

Хімічна обробка їжі  у ротовій порожнині

У порожнину рота відкриваються і виділяють секрет слинні залози. Вони діляться на дві групи: дрібні залози, які закладені в товщі слизової оболонки порожнини рота, і великі залози, які розташовані за межами слизової оболонки. У людини є три пари великих слинних залоз: привушні, підщелепні й під’язикові. Слинні залози виділяють слину.

Конспект  уроку на тему: "Травлення в ротовій порожнині та  шлунку"

Розповідь вчителя

Слина є важливою складовою нашого організму. Слина представляє собою в'язку, безбарвну рідину. Вона на 98,5% складається з води і на 1-1,5% - з органічних і неорганічних речовин( суха речовина слини). Реакція слини - слаболужна. У людини за добу виділяється близько 1000-1500 мл слини, але її кількість і склад коливаються в залежності від характеру їжі, від віку.

Робота з підручником

Зясувати детальний склад слини ви зможете користуючись текстом підручника (&37 стор. 100). Прочитайте інформацію та доповніть схему, а також зверніть увагу на функції кожної складової (завдання виконують 3 хвилини).

Складання опорної схеми:

Конспект  уроку на тему: "Травлення в ротовій порожнині та  шлунку"

1. Особливості будови і функцій шлунка ( використання електронного посібника)

Перегляд відео https://www.youtube.com/results?search_query=%D0

Склад шлункового соку

 Ферменти                      Слиз                         Соляна кислота

( пепсин розщеплює                                   (захищає стінки            (обеззаражує

білки до пептидів)    шлунку від хімічних      їжу, вбиває

і механічних                    бактерії,

пошкоджень)                   активує

ферменти)

2. Регуляція шлункового соковиділення. Метод «Дерево рішень»

         Нервова регуляція

Гуморальна регуляція

Безумовно-рефлекторне виділення шлункового соку (центр шлункового соковиділення знаходиться в довгастому мозку. Умовно-рефлекторна регуляція виділення шлункового соку здійснюється з участю кори головного мозку (апетитний сік)

Пов’язана з біологічно активними речовинами, які утворюються в шлунку при перетравленні  їжі(стимулює соковиділення). Гуморальна регуляція була доведена І. Павловим (ізольований малий шлуночок).

3. Особливості і механізм дії ферментів шлункового соку.

Демонстрація досліду: «Дія ферментів шлункового соку на білки».

Обладнання: куряче яйце, аптечний шлунковий сік, водяна баня, окріп, порожня склянка, 2 пробірки, склянка з льодом.

Хід роботи

1. Занурте куряче яйце в окріп і відразу витягніть.

2. Розбийте яйце і виляйте його вміст у склянку. Прозорий білок помутнів: утворилися білі пластівці від короткочасної дії високої температури.

3. Налийте білок у дві пробірки і додайте у кожну у кожну аптечного шлункового соку.

4. Помістіть одну пробірку на водяну баню (370С), а другу в склянку з льодом.

5. Через 15-20 хвилин розгляньте вміст пробірок.

6. Чому більшість білуватих пластівців у пробірці, яка була при температурі 370С зникла, а в пробірці, що стояла у склянці з льодом ні?

VI. Рефлексія

1. Гра «Третій зайвий» - знайдіть зайвий термін і поясніть свій вибір:

  • Дентин, пульпа, амілаза
  • Мальтаза, муцин, хлоридна кислота
  • Стравохід, губи, піднебіння
  • Підщелепні, загрудинні, привушні

2. Скласти сенкани: І варіант – «Шлунок»; ІІ варіант – «Зуби». Наприклад:

  • Шлунок
  • Мішкоподібний, м’язовий
  • Виділяє, знезаражує, розщеплює
  • В шлунку розщеплюються білки
  • Травлення

 

  • Зуби
  • Диференційовані, пристосовані
  • Подрібнюють, пережовують, перетирають
  • Коронка зуба вкрита емаллю
  • Травлення 

2. Встановіть послідовність процесів під час ковтання:

А. м’язи глотки й стравоходу послідовно скорочуються, проштовхуючи грудочку в шлунок

1

?

Б. дихання рефлекторно припиняється

2

?

В. надгортанник опускається і зариває вхід до гортані

3

?

Г. м’яке піднебіння піднімається й закриває носоглотку

4

 

?

3. Фотограф Артур Сасс у 1952 році зажадав сфотографувати одного з найвизначніших фізиків ХХ століття, лауреата Нобелівської премії з фізики Альберта Енштейна на честь його 72-го дня народження. І, як годиться він попросив Енштейна посміхнутися для камери, на що той показав язик. Це зображення одночасно представляє портрет і генія, і життєрадісної живої людини. Доведіть, що і язик має значення для збереження здоров’я людини.

4.  Біологічна задача: Скільки слини утворюють ваші слинні залози за рік.

5.  Вправа «Що я робив на уроці». Вчитель пропонує учням підібрати вираз, який  найкраще відповідає тому, як вони засвоїли урок. На екран виводить слайд, на якому вказані варіанти

  • Бив байдики
  • Зарубав  на носі
  • Пас задніх
  • Намотав на вус
  • Чув краєм вуха
  • Пропустив мимо вух
  • Ворушив мозками.

6.Вправа.  Вислови «Великих світу цього»

«Жоден магістр не зможе навчити того, чого навчить порожній шлунок».

                                                                                                  (В.Швебель)

VІІ. Підбиття підсумків

      Складання Т – схеми до уроку.

     

VII. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника. Підготувати запитання для однокласників, які починаються словом “Чому… ?”.

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Київський національний університет ім. Т. Шевченка

Ректор університету 
Губерський
Леонід Васильович -