Київський національний університет ім. Т. Шевченка
Опубліковано Редактор чт, 06/05/2014 - 09:51
Іщенко В. П. ,
вчитель української мови та літератури
Родниківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
імені Т. Г. Шевченка
Уманської районної ради Черкаської області
Баранюк О. С. ,
вчитель англійської мови
Родниківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
імені Т. Г. Шевченка
Уманської районної ради Черкаської області
Предметні компетентності: учень/учениця: знає основні дати із життя Т. Г. Шевченка, висловлює власне судження про значення творчості поета, виразно читає поезію «Заповіт» українською та англійською мовою; знає та розуміє англійську лексику, пов’язану з біографією та творчістю поета.
Ключові компетентності: учень/учениця: розуміє важливість знання історії рідного народу; розуміє необхідність додаткової інформації; знаходить її в мережі Інтернет.
НЛ-2
Емоційно-ціннісне ставлення
Усвідомлення важливості активної громадянської позиції
Тип уроку: інтегрований урок засвоєння нових знань
Використані матеріали:
Обладнання: мультимедійний комплекс, малюнки учнів, фотоматеріали (портрети Т. Г. Шевченка)
Упродовж уроку на мультимедійній дошці – портрет Тараса Шевченка (додаток 1)
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Повідомлення теми та мети уроку
Вчитель української літератури: Сьогодні ми повторимо основні відомості із життя нашого геніального земляка – Тараса Шевченка та познайомимося з історією написання поезії «Заповіт».
Вчитель англійської мови: А також вивчимо нову лексику з англійської мови щодо життєвого, творчого шляху Великого Кобзаря, прослухаємо «Заповіт» в перекладі англійською мовою та порівняємо його з текстом оригіналу.
Вчитель української літератури: Запишіть у зошити число, класна робота, тему уроку (записано на дошці).
Проблемне запитання (записано на дошці)
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
(St. Petersburg)
Свій знаменитий «Заповіт» Тарас Шевченко написав 25 грудня 1845 року у місті Переяславі. Це один із найвідоміших віршів поета у всьому світі.
…Тарасу йшов 31 рік, коли він захворів на пневмонію. Прийшла невесела думка, що це, може, останні години його життя. Так не хотілося умирати, бо ж тільки почав по-справжньому жити.
Але до всього треба бути готовому. Якщо смерть, то треба сказати людям останнє слово. Нелюдськими зусиллями перемагаючи хворобу, якось підвівся і ослаблими руками запалив свічку. На папір лягли перші такі страшні для молодої людини слова:
Як умру, то поховайте
Мене…
Уперше поезія була надрукована під назвою «Думка» в збірнику «Новые стихотворения Пушкина и Шевченка» (Лейпциг, 1859). В автографі вона не має заголовка. Загальновідома назва «Заповіт» з’явилася як редакційна у виданні «Кобзаря» 1867 року.
(На мультимедійній дошці – світлина музею (додаток 3)
Музей «Заповіту» було засновано 18 квітня 2008 року в місті Переяслав-Хмельницький в колишньому особняку лікаря А. Козачковського, у якого з жовтня 1845 до січня 1846 гостював та лікувався Шевченко і де було написано «Заповіт».
(На мультимедійній дошці – «Заповіт» (додаток 4)
Заповіт Як умру, то поховайте Мене на могилі Серед степу широкого На Вкраїні милій, Щоб лани широкополі, І Дніпро, і кручі Було видно, було чути, Як реве ревучий. Як понесе з України У синєє море Кров ворожу... отойді я І лани і гори — Все покину, і полину До самого Бога Молитися... а до того Я не знаю Бога. Поховайте та вставайте, Кайдани порвіте І вражою злою кров’ю Волю окропіте. І мене в сім’ї великій, В сім’ї вольній, новій, Не забудьте пом’янути Незлим тихим словом. |
Translated by John Weir When I am dead, bury me In my beloved Ukraine, My tomb upon a grave mound high Amid the spreading plain, So that the fields, the boundless steppes, The Dnieper's plunging shore My eyes could see, my ears could hear The mighty river roar. When from Ukraine the Dnieper bears Into the deep blue sea The blood of foes ... then will I leave These hills and fertile fields -- I'll leave them all and fly away To the abode of God, And then I'll pray .... But till that day I nothing know of God. Oh bury me, then rise ye up And break your heavy chains And water with the tyrants' blood The freedom you have gained. And in the great new family, The family of the free, With softly spoken, kindly word Remember also me. |
Орієнтовна відповідь учнів: Зважаючи на волю українського народу та його споконвічне прагнення до незалежності, 24 серпня 1991 року на позачерговій сесії Верховної ради України прийнято Постанову та Акт проголошення незалежності. Україна стала незалежною державою з неподільною та недоторканою територією, на якій чинними є тільки власні Конституція, закони та постанови уряду.
Так, Тарас Шевченко для нас завжди був, є і буде прикладом громадянина своєї держави, борця, патріота.
Можливі факти
(м. Київ)
Зразок
Шевченко Геніальний, славнозвісний Творив, закликав, вчив Взірець патріотизму для кожного із нас Земляк |
Шевченко Видатний, талановитий Мріяв, малював, страждав Запалює вогонь у наших серцях Художник
|
ІV. Закріплення вивченого
Я думаю тому, що…
На мою думку …
Я переконаний/переконана …
V. Підсумок уроку
Заключне слово вчителя української літератури
Тарас Григорович Шевченко за сучасних українських реалій актуальний як ніколи. За своє коротке життя, 47 років і один день, він вдосталь настраждався і не міг не жадати того, до чого прагнемо всі ми – життя і свободи, самореалізації і благополуччя, миру і поваги.
Чи міг тоді хтось передбачити, що ім'ям цього хлопчиська колись стануть називати кораблі, друкувати його зображення на грошових купюрах, поштових марках, ставити йому розкішні пам'ятники і численні меморіальні таблички, випускати на його честь ювілейні монети і засновувати всілякі премії?
Тарас Шевченко – символ волелюбності, сміливості й чесності, що не боїться жодних перешкод і заборон. Ця людина — епоха не тільки в історії української літератури, але й в історії України, бо масштабність і велич цієї постаті є дійсно неперевершеною. Це приклад надзвичайної мужності і вірності собі. Тільки людина з великою силою духа могла винести стільки років заслання без можливості займатися улюбленою справою.
Шевченко вірив у велике майбутнє України. Україна вже вільна і незалежна — і це саме те, про що мріяв великий Кобзар, але нам багато ще треба зробити, щоб мрії поета здійснилися, щоб Україна стала квітучою і щасливою країною.
VІ. Оцінювання учнів (вчителі спільно оцінюють роботу учнів і з англійської мови, і з української літератури)
VІІ. Домашнє завдання
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.
Правила сайту:
Освітній портал "Академія": новини освіти, база даних ВНЗ, онлайн-курси для підготовки до ЗНО, база репетиторів, бібліотека підручників, зразки творів медалістів.
Theme Originally Created by Devsaran