Конспект уроку на тему: «Ефективне спілкування». Презентація

Навчальний рівень: 

Кириченко Людмила Валеріївна,
вчитель вищої категорії
Коростенської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів №3
Житомирської обл.

Мета уроку: познайомити учнів з поняттям ефективного спілкування; формувати навички уміння слухати, говорити і розуміти; розвивати навички доброзичливої манери спілкування, уміння висловлювати свої думки; виховувати соціальну свідомість.

Очікувані результати:

Наприкінці уроку учні пояснюють значення термінів: «спілкування», «ефективне спілкування», «вербальне спілкування», «невербальне спілкування».

 ХІД УРОКУ      

І. Організаційний момент.

1. Обєднання учнів у чотири групи за порами року.

2. Привітання  «Спілкування починається з усмішки».

Учні в групах  беруться за руки, і  дивлячись один одному по черзі в очі, мовчки дарують  усмішку.

3. Вправа «Оціни свій настрій!» (Із запропонованих смайликів учні вибирають смайлик, який відповідає настрою.)

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

    1. Тестування

Позначте всі правильні відповіді тесту:

1. Кожна дитина має право:

А)  на модний одяг;

Б)  повноцінне харчування;

В)  здоров’я;

Г) морозиво.

2. Права дитини на життя реалізуються:

А)  від народження;

Б)  після 15 років;

В)  тільки до 18 років;

Г)  тільки під час навчання у школі.

3. Права дитини не порушені, якщо дитина позбавлена:

А)  вільного часу;

Б)  модного одягу;

В)  житла;

Г)  Інтернету.

4. До обов’язків дитини належать:

А)  допомога в родині;

Б)  навчання в школі;

В)  заробляння грошей;

Г)  необхідність модно вдягатися.

5. Служби захисту дитини:

А)  школа;

Б)  будинок дитячої творчості;

В)  спортивна школа.

6. Права дитини порушуються, якщо:

А)  у батьків відсутні гроші на придбання комп’ютера;

Б)  дитину позбавили цукерок;

В)  у родині не звертають увагу на хворобу дитини;

Г)  дитині не купують мобільний телефон.

Відповіді: 1) Б, В; 2) А; 3) Б, Г; 4) А, Б; 5) А; 6) В.

    1. Гра «Збери прислівя». 

* Язик не помело                        що весняний день

* Слово старше                           слово – не полова.

* Ласкаве слово –                       наперед обмірковуй.

* Умій сказати,                           за гроші.

* Що маєш казати -                    умій змовчати.

- Як ви думаєте, про що йтиме мова сьогодні на уроці?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми будемо вивчати види спілкування, правила ефективного спілкування, поговоримо про значення спілкування у житті людини та про гарні манери під час спілкування.

 «Мозковий штурм»

- Чи може людина повноцінно жити без спілкування?

- Для чого потрібно спілкування?

Людина від самого народження бере участь у процесі спілкування, вона-істота соціальна, не може жити без суспільства. Значення спілкування у житті людини важко переоцінити. Саме спілкування виховує у людини відповідальність, співчуття, чесність, співпереживання.

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Складання «Асоціативного куща»  до поняття «спілкування».

( Учні зачитують складені асоціації.)      

- Що ж таке спілкування?

(Спілкування це обмін між людьми інформацією, думками, враженнями, емоціями.)

  1. Повторення  правил спілкування.

1. Поважай співрозмовника. 2. Будь ввічливим. 3. Розмовляй спокійно. 4. Не перебивай інших. 5. Не займайся сторонніми справами під час особистого спілкування. 6. Будь толерантним до поглядів інших людей. 7. Не користуйся словами-«паразитами». 8. Не ображай співрозмовника. 9. Будь доброзичливим.

3 . Знайомство з ефективним спілкуванням.

      Під час  спілкування  важливо не тільки вміти виразно говорити, чітко висловлювати думку, але ще вміти активно слухати, чути і розуміти, про що говорить співрозмовник. Тобто, спілкуватися  ефективно. Саме ефективне спілкування сприяє взаєморозумінню, спрямовує інформацію в потрібне русло, допомагає людям  долати бар’єри для відкритої дискусії. Існують правила ефективного спілкування:

1. Слухай уважно. 2. Став запитання у разі незрозумілих моментів. 3. Не перебивай співрозмовника. 4. Поводься чемно. 5. Пояснюй свою незгоду з пропозицією співрозмовника без образи для нього. 6. Не коментуй поведінку співрозмовника серед однокласників поза його спиною.

  1.  Робота в групах.

Ознайомившись з  інформацією на картках, вибрати і зачитати риси, які необхідно розвивати в собі, щоб спілкування було ефективним.

Картка для групи «Зима»

Тактовність –дуже гарна риса характеру. Тактовна людина не тільки веде себе відповідно до загальноприйнятих правил пристойності, але й не допускає неприємних та образливих ситуацій для інших людей.

Вважається що тактовність, є синонімом ввічливості.

Тактовна людина вміє зробити так, щоб людям було добре з нею. Вона ніколи не образить, не пожартує недоречно, не зробить зауваження іншій людині з приводу її зовнішності, не стане критикувати привселюдно без підстави.

Тактовних людей називають делікатними і щирими.

Кожен може навчитись бути тактовним! Для цього просто необхідно ставитися до людей так, як вам хотілося щоб ставилися до вас. В людях багато спільного, і те що не сподобалося вам, швидше за все не сподобається і іншій людині.

Бути толерантним легко, просто необхідно навчитися поважати оточуючих не менше, ніж себе.

Картка для групи «Весна»

Манери-це те, як ми спілкуємося та поводимо себе з іншими людьми, які вживаємо при цьому вирази, інтонацію, жестикуляцію та міміку. Манери це частина культури поведінки людини.

Гарні манери: скромність і стриманість, уміння контролювати свої емоції і вчинки, уважність та тактовність при спілкуванні з іншими людьми.

Щодо манер, які вважаються поганими, варто назвати такі:

— звичку голосно говорити, не соромлячись у виразах;

— нахабну поведінку і нестримну жестикуляцію;

— неохайний зовнішній вигляд, не доглянуту одежу;

— грубість, яка проявляють у відвертій недоброзичливості до оточуючих;

— нетактовне нав’язування іншим людям своїх думок, уподобань і світогляду;

— невміння стримувати свої емоції, (особливо негативні по відношенню до людини, яка вам не надто подобається або відверто огидна);

— навішування «ярликів», вживання принизливих кличок і прізвиськ.

Картка для групи «Літо»

Від уміння говорити залежить успіх людини. Для того, щоб навчитися добре, змістовно говорити, необхідно збагачувати свої знання й досвід.

Слово-це та сила, яка може обернутися проти вас , тому не потрібно засуджувати інших, не бути заздрісними. Кожне слово в розмові має бути зрозумілим співрозмовнику.

Теми, які неприємні чи засмучують співрозмовника необхідно обходити, слід обирати такі, які зацікавлять його. Негарно перебивати, коли хтось говорить.

  Думки крутяться в голові, але слова ніяк не можуть піти з ваших вуст. Тому, можна навчитися викладати свої думки на форумах, де вас ніхто бачить, і ви зможете не тільки висловити свою думку, але і відстояти свою позицію, свою думку.

Картка для групи «Осінь»

Дейл Карнегі писав: «Намагайтеся, щоб ваш співрозмовник говорив більше, ніж ви; будьте добрим слухачем. Заохочуйте людину розповідати про себе; ведіть розмову в колі інтересів вашого співрозмовника».

Уміння слухати не менш важливе, ніж уміння говорити. Якщо людина тільки вдає, що слухає, а сама відволікається і думає про своє, вона може не почути щось дуже важливе і навіть образити співрозмовника.

Проявом уважного слухання є відповідна поза: повернутися обличчям до того, хто говорить, і встановити з ним візуальний контакт.

Слухати і сприймати означає не відволікатися, підтримувати постійну увагу, постійний візуальний контакт і використовувати позу як засіб спілкування.

Усмішка – один із головніших виразів доброзичливого ставлення та уваги.

(Презентація роботи груп)

4.Робота з підручником.

Опрацювання тексту підручника на с. 99.

- Яке спілкування називається вербальним?

-- Яке невербальним?

-- Які жести невербального спілкування ви застосовуєте при спілкування.

* Вчитель про  позитивне та негативне спілкування.

V.  Руханка - пантоміма. «Я радію ось так…»

Учні стають у коло і  по черзі вимовляють фразу «Я радію ось так..» та показують, як вони виявляють свої емоції за допомогою міміки, жестів:   радість, здивування, несподіванку.  За допомогою яких жестів ви погоджуєтеся із співрозмовником, не погоджуєтеся з почутим, коли не впевнені в чомусь.

VI. Узагальнення і закріплення знань.

  1. Гра «Відгадай ситуацію». 

(Учням кожної групи  запропоновані  картки з ситуаціями. За допомогою невербального спілкування  учасникам кожної групи по черзі необхідно показати запропоновану ситуацію. Інші учні мають відгадати.)

Картка для першої групи. Мама будить вас вранці, а вам не хочеться вставати.

Картка для учнів другої групи. Ви прийшли до свого друга на день народження и даруєте подарунок.

Картка для третьої групи. Ой, гаряче! Неприємне на дотик.

Картка для четвертої групи. Ви говорите по телефону. І вам погано чути співрозмовника.  

- Які види та засоби спілкування ви використовували?

    Із запропонованих ознак спілкування, вибрати лише ті, які відповідають ефективному спілкуванню. (Учні працюють в групах.) 

VII. Підсумок уроку.

1.    Скласти  кластер «Види спілкування».

2.    Будуємо будинок «Ефективне спілкування».

Рефлексія.

  1. Вправа «Незакінчене речення».
  • Із уроку я дізнався(дізналася) …
  • На уроці мені сподобалося …
  • Сьогодні я зрозуміла (зрозумів), що …
  1. Вправа «Оціни свій настрій»
    Домашнє завдання, оцінки.

Презентація. Завантажити

 Презентація до уроку: «Ефективне спілкування»

 Презентація до уроку: «Ефективне спілкування»

 Презентація до уроку: «Ефективне спілкування»

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Нові матеріали

Популярний ВНЗ

Тернопільський національний педагогічний університет ім.В.Гнатюка

Буяк Богдан БогдановичРектор університету
доктор філософських наук,
професор Буяк Богдан Богданович