Конспект уроку на тему: «Лишайники». Презентація

Предмет: 
Навчальний рівень: 

Демеш Тетяна Вікторівна, заступник директора з НВР, вчитель біології Хустського НВК №1 Закарпатська область, м.ХустДемеш Тетяна Вікторівна,
заступник директора з НВР, вчитель біології
Хустського НВК №1
Закарпатська область, м.Хуст

 

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

  1. Організація класу

Учитель

Я рада зустрічі новій
Із вами, любі діти.
Нові знання чекають вас,
Старанно лиш учіть.
Всім вам бажаю
я високих балів.
Потрібно лиш, щоб ви
активно працювали.

Шановні учні, як ви себе почуваєте, що ви очікуєте від уроку? Моє бажання — ваша активність.

  1. Актуалізація опорних знань

 Прийом «Чомучка»

На дошці зображена квітка, де під пелюстками ховаються запитання:

    1. Чому гриби виділили в окреме царство?
    2. Чому водорості належать до нижчих рослин?
    3. Чому гриби живляться гетеротрофно?
    4. Чому гриби часто утворюють мікоризу?
    5. Чому рослинам належить планетарне значення на Землі? Готові до подорожі?
  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. До нас завітала казка.

Якось давним-давно вітер заніс спори гриба на камінь, що лежав біля водойми. Разом із хвилею на камінь потрапила водорість: «Усе, загину!» Аж тут руку дружби протягнув гриб: « Давай я тебе прихищу». І прикрив гіфами.

От і стали вони єдиним цілим, чули, що їх кличуть лишайником. Але злагоди чомусь їм не вистачало. Гриб постійно говорив: «Ти мені завдячуєш своїм життям, якби не я, загинула б ти давно!» Часто своїми гіфами гриб спричиняв до загибелі клітини водорості. А водорість усе слухала, і терпіла, і працювала невтомно день і ніч, підносячи на сніданок пихатому грибу вироблені органічні речовини, а йому було все мало і мало...

Побачив таке неподобство вітер і вирішив визволити з полону водорість. Так закружляв, що лишайника занесло у воду, де й загинув гриб, а водорість здобула волю і незалежність.

Що ви дізнались із цієї казки? Який висновок зробили? (Метод

«Мікрофон»)

Висновки:

а)  лишайник - організм, що складається з двох організмів (гриба і водорості);

б)  співжиття - гриб паразитує на водорості.

Мораль. Ніколи не хвались, якщо потрібно - поступись.

IV. Вивчення нового матеріалу

У казці загинув лишайник, але сьогодні в природі запишається 25 тис. видів організмів відділу Лишайники. Мабуть, вони мають таку будову, процеси життєдіяльності, що дозволяє їм мати таку різноманітність. Про це дізнаємось на уроці. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Учитель

Лишайників країна вас

зустрічає, Цікаві знання для вас

відкриває.

Учитель. Країна «Ліхенологія» знаходиться на материку Гриби. (Демонстрація таблиці «Класифікація царства грибів») Дозвольте мені бути вашим гідом.

Подорожуючи, ми на основі нових знань створимо блок-схему «Лишайники».

Зупинка 1 «Географічна»

Демонстрація відео

Завдання. Який висновок про місце зростання лишайників можете сформулювати? (Лишайники поширені скрізь: у холодній Арктиці, у спекотних пустелях, витримують температури від+600 до - 500 °

С)

Зупинка 2 «Біологічна»

Проблемне запитання: Що дозволяє лишайникам заселяти такі різноманітні за природними умовами куточки Землі? Учитель (демонструючи таблицю «Внутрішня будова лишайників»). Вивчити будову лишайників вдалось у 1867 році. Основу тіла лишайника становить гриб. Щільно переплетені гіфи утворюють верхню і нижню шкірочки. За наявності тих або інших пігментів шкірочка може набувати різного кольору. Між гіфами розміщені клітини водорості або ціанобактерії (здатні до фотосинтезу бактерії). Тіло не почленоване на органи — слань. Зупинка 3 «Робота з підручником»

Користуючись текстом підручника опорною схемою, виявити:

  1. живлення лишайників;
  2. розмноження лишайників;
  3. ріст лишайників.

Учні класу роблять записи в робочому зошиті до отриманої інформації.

Зупинка 4 «Дослідницька»

Кожна група отримала лишайники. Розглянути, чи всі вони однакові. Ні? Спробуйте за зовнішнім виглядом поділити їх на...

    1. накипні;
    2. листуваті;
    3. кущисті.

Зупинка 5 «Підприємницька»

Учні отримують випереджальне завдання про значення лишайників у житті людини (метод «Мікрофон»), будують схему.

  1. 1. Ґрунтоутворююча.
  2. 2. корм для тварин (кладонія, цетрарія).
  3. 3. їжа для людей (леканора, або манна небесна, аспіцилія їстівна) (легенда (див. додаток))
  4. 4. у промисловості для отримання цукрів, барвників, лакмусу, фарби, спирту;
  5. 5. у парфумерії для закріплення аромату духів (евернія «дубовий мох»);
  6. 6. у медицині (ісландський мох, багатий на вітамін С, має бактерицидні властивості, з нього виготовляють антибіотики).

Зупинка 6 «Екологічна»

Учитель. Нам надійшла телеграма з екологічного центру

досліджень.

Увага! Увага! Увага!

Оберігайте лишайники!

Бо вони:

1. організми-піонери (дають можливість рости рослинам там, де раніше вони не росли);

2. середовище життя багатьох безхребетних тварин;

3. беруть участь у біологічному вивітрюванні скельних порід;

4. індикатори стану навколишнього середовища (радіоактивних речовин, Флуору, чадного газу, оксидів Сульфуру і Нітрогену);

5. накопичують радіоактивні елементи — Уран, Радій, Торій).

V. Узагальнення і систематизація знань

Учитель. Ось і підійшла до завершення наша подорож, а чи не мар­ною вона була?

Про це дізнаємось на станції «Будинок знань». Виявимо, хто збудував його міцнішим. Самостійна робота (тести)

Проблемне запитання

Що дозволяє лишайникам заселити зовсім різні за природними умовами куточки Землі?

Додаткова задача

Характерна особливість лишайників — дуже повільний ріст. Вимі­рювання засвідчили, що накипний

лишайник, який росте на скелі, щороку збільшується в діаметрі на 0,25 мм. Визначити вік лишайника, якщо його діаметр досягає 8,5 см.

  1. Підсумок уроку

Учитель. Бачу, подорож ваша була немарною.

  1. Оцінювання

Учитель. Кожна діяльність оплачується, і ви отримуєте нагороду в оцінках.

  1. Домашнє завдання

Вивчити § 58, виготовити колекцію лишайників.

Додаток

Легенда

ЧИ Є У СВІТІ ЧУДЕСА?

Наукою доведено, що ніяких чудес немає. Але в Біблії сказано, що єврейський народ, ідучи через пустелю, знесилився і з голодної смерті ледь не загинув, але врятувало диво, яке з волі Бога впало з неба. Люди назвали його «манною небесною». Такі твердження знаходять і в загадках інших народів. Сьогодні гість із Близького Сходу спробує пояснити суть цього дива: «Так, це правда, у пустелях можна поспостерігати, як зненацька з неба на землю падає їстівний продукт «манна». Буває, насипле шар завтовшки 10-12 см, і ми з неї печемо млинчики для коней і верблюдів».

Так, дійсно, у пустелях і сухих степах Південно-Західної Азії і Північної Африки росте лишайник леканора їстівна. Після дозрівання формуються кульки, які легко піднімає вітер і пе­реносить на далекі відстані. Тепер усім зрозуміла загадка «манни небесної». Лишайники виділяють спеціальні кислоти, здатні розчиняти безплідні скелі.

Мають незначні потреби в поживних речовинах, бо ростуть... Пересихають і знову оживають. Впадають у стан анабіозу (сплячка), за настання сприятливих умов знов оживають. Не витримують куряви і диму.

Презентація. Завантажити

Конспект уроку на тему: «Лишайники». Презентація

Конспект уроку на тему: «Лишайники». Презентація

Конспект уроку на тему: «Лишайники». Презентація

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Нові матеріали

Для вчителів підготували 16 навчальних модулів з формування громадянської компетентності
Особливості нарахування доплат та надбавок науково-педагогічним працівникам
Для повноцінної роботи ДСЯО у 2019 р. необхідно 126 млн грн
Територія вільних людей, або Як тернопільський фестиваль "Файне місто" став найяскравішою музичною платформою країни
Понад 100 тисяч людей пройшли онлайн-курс для вчителів початкової школи
МОН України просить учнів завчасно оформити ID-картки для реєстрації на ЗНО та вступу до вишів
Вдвічі більше українських ЗВО отримають безкоштовний доступ до баз Scopus та Web of Science
Конспект уроку на тему: «Сотня. Усна та письмова нумерація чисел у межах 1000». Самостійна робота
Невикористана щорічна відпустка = грошова компенсація
МОН перевірить, як використовують 46,8 мільйона гривень на кабінети української мови для шкіл національних меншин

Популярний ВНЗ

Тернопільський національний педагогічний університет ім.В.Гнатюка

Буяк Богдан БогдановичРектор університету
доктор філософських наук,
професор Буяк Богдан Богданович