Конспект уроку на тему: «Незмінювані іменники»

Тип матеріалу: 
Навчальний рівень: 

Решетняк Ірина Вікторівна,
вчитель української мови і літератури

НВК «Кремінська ЗОШ І – ІІІ ст.. №3 – ДНЗ»
 Кремінської районної ради Луганської області


Мета:повторити знання учнів про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки;  поглибити знання учнів про незмінювані іменники, навчити визначати в них рід,  розвивати вміння вживати незмінювані іменники у зв'язному мовленні; розвивати творче мислення, виховувати бажання збагачувати словниковий запас учнів, необхідність у вивчені української мови.

Тип уроку:  засвоєння нових знань. комбінований

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, мультимедіа, сигнальні картки, кросворд, тестові завдання.

Хід уроку

І Актуалізація опорних знань учнів

Емоційна підготовка до уроку.
- Я вас вітаю! А це означає, що я бажаю впевненості вам, інтересу, творчості.
- Сьогодні на уроці ви матимете змогу показати свої знання, уміння, навички і ерудицію з теми, назву якої ви дізнаєтесь, коли розв’яжете кросворд.

(на мультимедійній дошці)
 

 

 

І

 

 

 

 

М

 

 

 

 

Е

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

И

 

 

 

 

к

 

 

Перевіка (мультимедіа)
1    з    і    р    к    а
2    з   м    і    н    а
3    з   е    м   л    я
4    к   н    и   г    а
5    о   н    у   к    а
6    в   и   ш   н    я
7    с   к    е    л    я
1.Ще не смеркло, а на заході зійшла вечірня…(зірка).
2.Опівдні на вахту заступила нова…робітників.(зміна).
3.Хоч велика вся…, а Батьківщина в нас єдина, це наша Україна, найулюбленіша моя!(земля).
4. … була цікава, тому її швидко прочитали учні всього класу.(книга).
5. Бабусі допомагає…(онука).
6. Найраніше в нашім саду цвіте абрикос, а потім… (вишня).
7. Діти зійшли на вершину гори і побачили, що….звисає над глибокою ущелиною. (скеля).
Відповіді дітей:
1) Я думаю, що це іменник.
2) Я зрозумів, що йдеться про частину мови «Іменник».

- Правильно, це іменник! Кожне друге слово в українській мові – іменник. Ми знайомились із цією частиною мови протягом кількох уроків.
- Як ви думаєте яке завдання нашого уроку?
Відповіді дітей:
1) На мою думку, ми сьогодні будемо повторювати вивчене про іменник. ..
2) Я гадаю, що ми будемо знаходити іменники в реченні, ….
3) Я теж думаю, що ми будемо на уроці пригадувати вивчений матеріал про іменник.
..
- Правильно, діти, завдання нашого уроку: повторити матеріал про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки;  поглибити знання про незмінювані іменники, навчити визначати в них рід,  розвивати вміння вживати незмінювані іменники у зв'язному мовленні.

Тестові завдання (мультимедіа)

  1. Виділити іменник:

а) хмариться;

б) хмарно;

в) хмари;

г) хмарний.

2. Що означає іменник як частина мови?

а) ознаку предмета;

б )ознаку ознаки;

в) предмет;

г) дію предмета.

3. Виділити іменник – назву істоти.

а) корабель;

б) магазин;

в) пасок;

г) дитина.

4.Як змінюється іменник?

а) за родами, числами, відмінками;

б) за числами, відмінками;

в) за часами, відмінками;

г)за особами, числами.

5. Який іменник є власною назвою?

              а) Футбол;

              б) Дніпро;

              в) Річка;

              г) Сім 'я.

  • Які іменники пишуться з великої букви? (діти озвучують правило с.125).

Діти, у нас сьогодні працює «Служба розшуку»

Дібрати до іменників, що означають загальні назви, іменники – власні назви: ( роздруковані на папері)

Місто, кінофільм, медаль,  композитор, газета, письменник, кіт.

Тарас Шевченко, «Сузір'я», Київ, Іван Франко, Мурчик,  Микола Лисенко, «За відвагу», «Попелюшка». 

ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів

- Ви  були у зоопарку? Кого бачили? (на мультимедіа картинки тварин)

-А зараз, діти, послухайте, що трапилось одного разу з вашим однолітком Миколкою.

В останній день тижня учителька Марія Іванівна порадила дітям відвідати зоопарк і про своє враження написати твір.

Настав понеділок. Миколка з нетерпінням чекав уроку, щоб прочитати свій твір. Діти уважно слухали хлопця.

Твір Миколки (на мультимедіа)

Зоопарк. Яке це диво! Я так давно мріяв про зустріч із різними звірятками. Нарешті моя мрія здійснилась.

У неділю ми з татом поїхали до зоопарку. Спочатку автобус мчав нас шосем, а потім ми їхали метром. І ось довгождана зустріч. Перш за все ми побачили велике шимпанзе. Воно, здавалось, байдуже дивилось на нас, а коли я пригостив його смачним ескімом, то зразу зраділо і кумедно бігало по вольєру. Чубата какаду вражала своїми строкатими барвами. А якою чудовою була маленька колібра. Потім нашу увагу привернула незграбна кенгуру. Зачарований я був і рожевим фламінгом.

Стомлені, але щасливі ми повернулись додому, розповідали мамі про цікавих звірів, а вона пригощала нас смачною какавою.

Діти сміялись разом з Марією Іванівною, а Миколка нічого не розумів: він же так старався.

Учитель.

-Чому ж сміялись діти?

-Тому що Миколка не знає, що є незмінювані іменники.

ІІІ Повідомлення теми, мети і завдань уроку

ІV Усвідомлення нового матеріалу практично

1.Робота в парах

 ( учні читають правила на с. 79, аналізують, ставлячи один одному питання і наводячи приклади)

2.Евристична бесіда

-Які ж іменники належать до незмінюваних?

-До якого роду належать незмінювані іменники назви неістот?

-Назви тварин належать до якого роду ?

- Назви газет, журналів, географічні назви до якоо роду належать?

Учитель. А зараз повертаємось до Миколчиного твору (він записаний на дошці або спроектований). Які іменники вжито неправильно?

-Як потрібно сказати? Поясніть лексичне значення слів. Записати до зошитів ці іменники в правильній формі.

3.Робота з підручником.

Вправа 136 (Списати, додаючи пропущені закінчення і розкриваючи дужки. Визначити рід виділених слів).

4.Робота біля дошки (на мультимедіа)(самостійна робота)

Замість крапок ввести слово таксі і визначити його відмінок у кожному з речень.

Таксі - найкращий вид міського транспорту.

... довелось чекати недовго. Біля стоянки ... утворилась черга. У ... було тепло та затишно.

Висновок: відмінок незмінюваних іменників визначається за контекстом.

V Закріплення нового матеріалу

1. Замінити словосполучення незмінюваним іменником (мультимедіа)

Автомобільна дорога ( шосе ), стоянка паровозів ( депо ), поїздка за кордон ( турне ), теплий шарф ( кашне ), маленький гаманець ( портмоне ), швейна майстерня ( ательє ) .

(мультимедіа)

2. Творча робота "У кафе" (на мультимедіа)

Завдання: виписати незмінювані іменники.

Меню

Борщ український

Огірочник

Юшка грибна

Картопляне пюре

Деруни зі шкварками

Рагу

Судак по-київськи

 Олів'є

Оселедець

Овочі з сиром

Вінегрет овочевий

Сік з яблук

Какао

Ситро

Асоціативний кущ.

Складаємо асоціативний кущ. Знайти незмінювані іменники.

Створюємо матрицю - добираємо до цих іменників прикметники.

Наприклад.

* Меню - багате, бідне, обмежене.

* Ситро - свіже, солодке, газоване.

* Какао - смачне, гаряче, солодке.

* Рагу - овочеве, м ясне, свіже.

* Пюре - рідке, густе, гаряче, смачне.

* Олів' є - запашне, дороге.

8. «Веселі перегони».
Перевірка знань за допомогою питань. Використання сигнальних карток.
Відповідь «так» - синій колір, відповідь «ні» - червоний.
1) Карпати – власний іменник?
(Так)
2) Загальні іменники пишуться з великої літери? (ні)
3) Іменники відповідають на питання хто? що? (так)
4) Іменники, до яких можна додати слова мій, він – чоловічого роду? (так)
5) Назви вулиць, сіл, міст пишуться з маленької літери? (ні)
6) Іменники, що є назвами неістот, відповідають на питання що?(так)
7) Іменники-назви неістот належать до середнього роду?(так)

8) Муха цеце – чоловічого роду?(ні)

9) Іменники-назви осіб мають рід відповідно до статі?(так)
-Молодці, всі справились із завданням.
10. Рефлексія уроку.
- Доберіть іменники для характеристики уроку.

Можливі відповіді:

швидкість, цікавість, веселість, увага, творчість, знання, гра, радість, праця, втома, повага, знання, допомога, мудрість.

VІ Підсумки уроку

 -Що сподобалось на уроці?

 -Що нового дізнались?

 -Де можна знайти лексичне значення незнайомого слова?

 -Якими вміннями і навичками оволоділи?

9. «Рейтингова панорама». Виставлення оцінок.
- Діти, скажіть, на вашу думку, хто найкраще працював на уроці?
- Хто задоволений собою?
- Кому можна поставити «відмінно»?

VІІ Оцінювання знань, коментування оцінок.

VІІІ Домашнє завдання

Диференційоване завдання:

 І рівень  відредагувати твір Миколки;

ІІ рівень - написати діалог, використовуючи подані словосполучення з творчої роботи «У кафе».

 

 

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.