Конспект уроку на тему: «Одомашнення рослин та тварин. Поняття про селекцію»

Тип матеріалу: 
Предмет: 
Навчальний рівень: 

Парфілко Ольга Анатоліївна, вчитель біології, спеціаліст ІІ категорії Краматорської загальносвітньої школи І-ІІІ ст №11 Краматорської міської ради Донецької області

Парфілко Ольга Анатоліївна,
вчитель біології, спеціаліст ІІ категорії
 Краматорської загальносвітньої школи І-ІІІ ст №11 
Краматорської міської ради Донецької області

Мета: сформувати поняття «одомашнення»; ознайомити з основними центрами походження культурних рослин, дикими предками домашніх тварин та способами одомашнення тварин; розкрити значення одомашнення рослин  і тварин у житті людини; пояснити роль В. І. Вавилова в селекції; розвивати увагу, пам’ять, критичне мислення, уміння працювати в парах, порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати дбайливе ставлення до всього живого, товариські відносини, інтерес до біології та географії; формувати науковий світогляд.

 Обладнання: таблиці «Центри походження культурних рослин», «Дикі предки до- машніх тварин», фотографії домашніх рослин і тварин, портрет В. І. Вавилова.

 Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Місце уроку в навчальній темі: вступний.

 Міжпредметні зв’язки: природознавство, основи здоров’я, історія, географія, економіка.

 Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, комунікативна, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, підприємницька, історична, науково-природнича.

Структура уроку

І. Оголошення теми уроку, постановка задач.

- Сьогодні ми починаємо вивчення теми «Біологія як основа біотехнології та медицина» і розглянемо питання одомашнення тварин і рослин та поняття про селекцію.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

-Як ви вважаєте, що стало приводом для одомашнення рослин та тварин?

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Пригадайте види культурних рослин та домашніх тварин, з якими ви ознайомились, вивчаючи біологію.

ІV. Первинне сприйняття та осмислення нового матеріалу.

  1. Одомашнення рослин.

Одомашнення — це процес змін популяцій рослин або тварин, завдяки якому вони стають пристосованими до утримання в неволі й використання їх людиною. Одомашнення відбувається з метою отримання від рослин і тварин продуктів харчування, промислової продукції (шкіра, волокно тощо) або в інших цілях (транспорт, охорона тощо).

Одомашнення рослин людиною відбувалося незалежно в різних регіонах нашої планети. Самі регіони, у яких відбувалося одомашнення, мали певні особливості. Крім сприятливих кліматичних умов потрібна була ще наявність певних видів рослин з досить великими плодами й достатня кількість населення та певні соціальні умови для можливості утворення осілих поселень. Тому існувало лише кілька центрів походження рослин. Виявив ці центри видатний учений, генетик і селекціонер М. І. Вавилов.

Основні центри походження культурних рослин

Назва центру

Місце розташування

Рослини, які походять із цього центру

Східноазіатський

Китай

Просо, соя, мандарин, ліщина, волоський горіх

Індо-малайський

Малайський архіпелаг, Філіппіни, Індокитай

Банан, кокосова пальма, помаранча, чорний перець, рис

Індійський

Індія, Бірма

Баклажан, лимон, манго, гречка, огірок

Середньоазіат

ський

Частина Пакистану, Афганістан, Таджикистан, Узбекистан

Диня, цибуля городня, часник, конопля

Передньоазіат-

ський

Мала Азія, Закавказзя, Іран, частина Туркме-ністану

Пшениця, жито, ячмінь, горох, слива, груша, фінікова пальма

Середземномор

ський

Балкани, Греція, Італія

Оливкове дерево, виноград, гірчиця, капуста, морква, буряк, кріп

Ефіопський

Ефіопія, Судан, Еритрея

Сорго, кава, кавун, кола, кунжут

Центральноаме

риканський

Центральна Америка, Антильські острови

Кукурудза, какао, батат, соняшник, тютюн

Південноамери

канський

Гірські райони Колумбії, Еквадору, Перу, Болівії

Картопля, помідор, арахіс, ананас, гевея

  1. Одомашнення тварин.

Процес одомашнення тварин міг відбуватися двома способами. Перший — класичне утворення мутуалістичних взаємовідносин між двома видами. Такі зв’язки часто виникають у природних екосистемах. Другий — цілеспрямоване приручення людиною тварин для одержання від них певних продуктів (м’яса, шерсті тощо).

Першим способом відбувалося одомашнення собак і котів. Сучасні домашні собаки пройшли процес одомашнювання приблизно 10 тисяч років тому на території Азії.

Коти стали домашніми трохи пізніше. Вони зайняли нішу «мисливців на гризунів», коли в Передньоазіатському центрі походження рослин почали створювати запаси зерна. Ці запаси стали об’єктом нападу гризунів і, відповідно, причиною одомашнення котів.

Інші домашні тварини приручалися людиною цілеспрямовано в період від 8 до 2 тисяч років тому. Більшість домашніх тварин було одомашнено на території Євразії в тих самих місцях, де розміщувалися центри походження культурних рослин. Тільки індики, морські свинки і лами були одомашнені в Америці

  1. Поняття про селекцію.

Селекція — це наука про методи створення нових сортів і гібридів рослин, порід тварин і штамів (генетично однакових) мікроорганізмів. Завдяки селекції вдалося отримати велику різноманітність форм одомашнених живих організмів.

Історія селекції починається з процесу одомашнення перших тварин і рослин. Тоді вона була ще стихійною й не мала наукової бази. Сучасна селекція ґрунтується на досягненнях класичної генетики і молекулярної біології.

У процесі селекції живі організми розвивають ознаки, які потрібні людині (мал. 54.1), наприклад, більша врожайність, великий розмір зерна, швидкий ріст, збільшення відкладень жиру під шкірою тощо. Однак досягається це шляхом перерозподілу ресурсів організму, тому одомашнені форми часто мають меншу стійкість до захворювань і несприятливих погодних умов.

Класичні методи селекції організмів

Метод селекції

Сутність методу

Де застосовується

Масовий добір

Відбір багатьох особин з потрібними ознаками без урахування ознак батьків. Найдавніший і найпростіший метод селекції

Переважно в селекції рослин і мікроорганізмів, у селекції тварин дуже рідко через малу кількість нащадків

Індивідуальний

добір

Відбір одиничних особин з потрібними ознаками з урахуванням ознак батьків і складанням родоводів (у селекції тварин)

В усіх галузях селекції

Створення чистих ліній

Виведення гомозиготних особин з однаковим генотипом по великій кількості генів

У селекції рослин, тварин і мікроорганізмів

Гібридизація:

Штучне схрещування особин з різними ознаками

 

— віддалена гібридизація

Схрещування особин, які є представниками різних видів

Переважно в селекції рослин. У тварин більша частина таких гібридів є неплідною

— споріднене схрещування (інбридинг)

Схрещування особин однієї породи або навіть з однієї родини

У селекції тварин

— неспорід-нене схрещування (аутбридинг)

Схрещування особин різних порід

У селекції тварин і рослин

V. Вторинне сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

1. Розгляньте малюнок і вкажіть центри походження культурних рослин.

Конспек уроку на тему: «Одомашнення рослин та тварин. Поняття про селекцію»

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

1. Які є види культурних рослин і домашніх тварин?

2. Які існують центри походження культурних рослин? 

3. Що таке селекція?

4. Які існують методи селекції?

VІІ. Підведення підсумків уроку.

  1. Яку тему ми сьогодні розглянули на уроці?
  2. Яка інформація вас зацікавила найбільше і чому?

VІІІ. Домашнє завдання.

  1. § § 55-56 вивчити, відповідати на запитання в кінці параграфів
  2. Заповнити таблицю «Походження свійських тварин»

Архар, муфлон

 

Тарпан

 

Тур

 

Кабан

 

Банківські кури

 

Сірий гусак

 

Сріблястий карась

 

 

 

 

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Національний фармацевтичний університет у м.Харкові

ФАРМАЦІЯ СЬОГОДЕННЯ – ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПЕРЕД МАЙБУТНІМ
Ректор університету
Черних В. П. Черних
Валентин Петрович –