Київський національний університет ім. Т. Шевченка
Опубліковано Редактор чт, 06/05/2014 - 09:51
Парфілко Ольга Анатоліївна,
вчитель біології, спеціаліст ІІ категорії
Краматорської загальносвітньої школи І-ІІІ ст №11
Краматорської міської ради Донецької області
Мета: сформувати поняття «біотехнологія»; ознайомити з традиційними біотехнологіями, їхніми основними завданнями, методами та напрямками сучасного використання; розкрити значення біотехнологій для людства; формувати уявлення про практичне застосування біологічних знань; розвивати увагу, уяву, пам’ять, логічне мислення, мову, уміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати ціннісне ставлення до всього живого, інтерес до біології; формувати науковий світогляд, розширювати кругозір учнів.
Обладнання: фотографії біотехнологічних процесів та продуктів біотехнології.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Місце уроку в навчальній темі: поточний.
Міжпредметні зв’язки: основи здоров’я, історія, фізика, хімія, економіка. Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мо- вою, соціальна, комунікативна, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, підприємницька, науково-природнича, історична.
СТРУКТУРА УРОКУ
І. Оголошення теми уроку, постановка задач.
- Сьогодні ми ознайомимось із принципами та напрямками біотехнологій, а також галузями, у яких вони успішно використовуються.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Як ви розумієте поняття «біотехнології»? Які асоціації у вас із ним пов’язані?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання. Біологічний диктант.
ІV. Первинне сприйняття та осмислення нового матеріалу.
Біотехнологія — це сукупність промислових методів, які застосовують для виробництва різних речовин із використанням живих організмів, біологічних процесів чи явищ. Сам термін «біотехнологія» з’явився в 70-х роках XX століття. Він походить від грецьких слів «біос» — життя, «технос» — мистецтво, майстерність, «логос» — слово, вчення.
Але насправді біотехнологічні принципи людина розробила вже давно. Використання мікроорганізмів для випікання хліба, виготовлення сиру та інших молочних продуктів, виноробства, пивоваріння триває вже не одну тисячу років. Але лише завдяки роботам Л. Пастера в середині ХІХ століття традиційна біотехнологія отримала наукову основу. У 40-50-ті роки ХХ ст., коли був здійснений синтез пеніцилінів методами ферментації, почалася ера антибіотиків, що дала поштовх розвитку мікробіологічного синтезу і створенню мікробіологічної промисловості. У 60-70-ті роки ХХ ст., почала бурхливо розвиватися клітинна інженерія. Зі створенням у 1972 році групоюП. Берга в США першої гібридної молекули ДНК in vitro формально пов’язане народження генетичної інженерії, що відкрила шлях до свідомої зміни генетичної структури організмів. Біотехнологія нерозривно пов’язана з молекулярною і клітинною біологією, молекулярною генетикою, біохімією і біоорганічною хімією. З розвитком біотехнологій пов’язують вирішення глобальних проблем людства – ліквідацію нестачі продовольства, енергії, мінеральних ресурсів, поліпшення стану охорони здоров’я і якості навколишнього середовища.
Основними напрямками біотехнологій є генна інженерія, клітинна інженерія, ембріональна інженерія, промислова мікробіологія та ін.
Клітинна інженерія — це галузь біотехнології, яка розробляє й використовує технології культивування клітин і тканин поза організмом у штучних умовах. Генетична інженерія — це галузь біотехнології, яка розробляє й використовує технології виділення генів з організмів і окремих клітин, їх видозмінення та введення в інші клітини або організми.
V. Вторинне сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1. Користуючись матеріалом підручника § 57, закінчити схему.
VІ. Узагальнення та систематизація знань.
VІІ. Підведення підсумків уроку.
VІІІ. Домашнє завдання.
До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.
Правила сайту:
Освітній портал "Академія": новини освіти, база даних ВНЗ, онлайн-курси для підготовки до ЗНО, база репетиторів, бібліотека підручників, зразки творів медалістів.
Theme Originally Created by Devsaran