Конспект  уроку на тему «Основні класи неорганічних речовин»

Предмет: 
Навчальний рівень: 

Недашківська Любов Миколаївна, вчитель хімії Коростенського міського ліцеюНедашківська Любов Миколаївна,
вчитель хімії
Коростенського міського ліцею

 

 Тема.Основні класи неорганічних речовин

Мета: узагальнити й систематизувати знання про склад, класифікацію, хімічні властивості основних класів неорганічних сполук, типи хімічних реакцій; навчити виконувати завдання зі складання рівнянь реакцій за схемою; розв’язувати розрахункові і експериментальні задачі;

розвивати пам’ять, логічне мислення, уміння нестандартно мислити;  виховати творчий підхід до навчання, культуру колективної праці.

Методи навчання: словесні, наглядні, самостійна робота,  гра.

Методи та прийоми: індуктивний – розповідь-бесіда з елементами індивідуальної, групової, фронтальної роботи, використання хімічного експерименту (демонстративного та учнівського), розв’язання  розрахункових задач.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання та реактиви : мультимедійний проектор,  презентація, періодична система Д.І. Менделєєва, таблиця «Основні класи неорганічних сполук»; індикатори:  фенолфталеїн,  лакмус; посуд, лабораторні штативи, пробірки; роздатковий матеріал .

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Добрий день! Я рада Вас вітати. Моїм девізом  у роботі є  слова  В.О.Сухомлинського: «Будьте самими шукачами, дослідниками. Якщо не буде вогника у вас, вам ніколи не запалити його в інших…»

Перш ніж  повідомити тему і завдання  нашого  уроку я хочу дізнатися про ваш настрій і налаштування ( Слайд1)

                                             

                                        

 

       Радісний                                  Спокійний                                               Байдужий

 

Учні відмічають свій настрій на початку уроку (Слайд 2). У вас найкращий сусід по парті. Притуліть свої долоні до долонь сусіда і промовте:

Теплом своїх долоньок
Я з другом поділюсь
Урок цікавий, новий
Я з радістю розпочну
Чудово! Тема уроку  «Основні класи неорганічних речовин». Вам видані листи – самооцінювання, де ви будете виставляти самостійно свої бали.  (Слайд 3,4)

Епіграф уроку

 Те,що я чую, я забуваю.
 Те, що я бачу, я пам’ятаю.
Те, що я роблю, я розумію.
 Коли я чую, бачу,
Обговорюю й роблю –
Я набуваю знань і навичок.       (Слайд5 )         Конфуцій       (Слайд 6)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.                                       

Книжки Купера, Майна Ріда, Жуля Верна справляють на нас сильне враження. Разом з  героями творів  ми  подумки  долаємо льоди Арктики, сходимо на високі гори, занурюємося в глибини океанів, полюємо  на слонів, левів і тигрів. Одне засмучує: Америку відкрито без  нас, Лівінґстон вже проник у хащі Центральної  Африки, Пржевальський – у пустелі Центральної  Азії, Гагарін -  у космос, а Попов винайшов радіо.

Невже для відкриттів більше немає  місця?..

Тож давайте сьогодні здійснимо  відкриття у світі Хімії, пройдемо  маршрутами класів неорганічних сполук і ще раз доведемо  закон  світу – закон  єдності й боротьби протилежностей, та відповімо на такі запитання, які містяться в нашому слідстві.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1-й етап слідства: «Їх розшукує Інтерпол»  (Слайд 8)

1.До складу цих сполук входить два елемента, один з яких  мешкає у квартирі №8 ПСХЕ Д.І.Менделєєва. До якого класу речовин вони належать, як класифікуються? (Оксиди. Основні, кислотні та амфотерні.)

2.Розрахуйте масові частки хімічних елементів у вуглекислому газі. До якого класу речовин він належать, як класифікуються?

3.Сполуки, які проживають у цій державі, складають з найлегшого елемента , його кількість залежить від гостинності кислотних залишків. Що це за сполуки, як вони класифікуються?

(Кислоти. За складом їх поділяють на оксигеновмісні і безоксигеновмісні, за основністю – одноосновні, двохосновні,трьохосновні.) (Слайд 9)

4.Використовується в медицині. Вона входить до складу шлункового соку (майже 0,3 %), сприяє перетравлюванню їжі й убиває хвороботворні бактерії. За нестачі її в шлунковому соку лікар призначає вживати її всередину (розбавлений розчин). Якщо ж вміст її у шлунковому соку підвищений, відчувається печія. У такому разі людина вживає ліки для нейтралізації надлишку її в шлунку. Назвіть сполуку.

  5. Обов’язково до цих сполук входить Ме елемент і дует елементів під №8 і №1. Встановіть сполуки, їх класифікацію.(Основи. Розчинні, нерозчинні та амфотерні.) ( Слайд10)

6.Інформація до роздумів. Щирий гідроксид Mr = 107, валентність

Me = III. Визначити Me.

7. Коли б не ці сполуки
Людство зазнало муки,
Одною ми пишемо по дошці,
Іншу гасимо оцтом у ложці,
Додаємо коли ми куховаримо,
Печемо, клеїмо, перемо…
Доказів вам уже доволі

Звичайно ці сполуки…                       ( Слайд11)

 8. Розклали карбонат двовалентного металу масою 12,5 г. Виділився газ об'ємом 2,8 л (н. у.). Карбонат якого металу розклали?

2-й етап слідства: «Встановлюємо громадянство» ( Слайд 12)

Розподіліть речовини за класами.(Виходять учні до дошки дають назви і класифікують речовини)

1) K2S;           2) NaOH;

3) CaCl2;      4) NaNO3;

5) Al2O3;      6) Li2Si03;

7) H2S;            8) Mg(OH)2;

9) СO2 ;    10) H2SO3.

 Із чотирьох елементів — Калій, Сульфур, Оксиген і Гідроген — складіть формули:

однієї основи; однієї кислоти; трьох середніх солей.

Як ви вважаєте, які з цих речовин реагуватимуть між собою? Складіть рівняння хімічних реакцій, укажіть їх тип.

3-й етап слідства: «Увага! Розшук.»  ( Слайд13)

Учитель .(Перед виконанням  дослідів повинні пам’ятати про правила техніки безпеки!!!)

У двох пронумерованих пробірках містяться розчини речовин: хлоридної кислоти, натрій гідроксиду, калій хлориду. Визначте кожну з речовин за допомогою дослідів.(Застосовуємо індикатори).

4-й етап слідства: «Обережно, невідомий пакунок» ( Слайд 14)

У ньому знаходиться надзвичайна речовина. Колись її вважали милістю богів, символом миру у східних країнах. За образним виразом Піфагора, «вона була народжена найшляхетнішими батьками: сонцем і морем». Вона є регулятором осмотичного тиску, водяного обміну, сприяє утворенню соляної кислоти шлункового соку, активізує діяльність ферментів. Але надмірне (понад норму) вживання її сприяє підвищенню кров'яного тиску, хворобам нирок та серця. Що це за речовина?

5-й етап слідства: «Перевіремо інтуїцію…» ( Слайд 15)

«Розшифруйте казку»

Запишіть зміст казки за допомогою формул і рівняння хімічної реакції, назвіть тип хімічної реакції:«Потоваришували Нітратна кислота і Луг – Натрій гідроксид. Одного разу Нітратна кислота запросила в гості товариша. Луг надягнув своє фенол-фталеїнове вбрання і став увесь малиновий. День був сонячний. Кислота вирішила показати товаришеві  свій красивий сад. Вийшли вони в сад, але, що це? Усі квіти, кущі й дерева засохли, хочуть пити і просять допомоги.

Давай допоможемо їм, - сказала Кислота й замислилась? – Але як?

Я знаю, як їм допомогти! – вигукнув Луг. Об’єднаємо мою гідроксогрупу та твій гідроген.

Із задоволенням, - погодилася Кислота.

Взялися вони за руки.  Зникла Кислота і Луг. Потекла вода по коренях рослин. Усе ожило навколо, зазеленіло, зацвіло.»

6-й етап слідства: «Елементарно..!» (Слайд16,17)

1.Якщо в страви її не дати
Їх не будеш смакувати,
А як дати її багато
Страву під стіл можна ховати

2.Хитра господиня
Молоко продавала,
А щоб краще зберігалось
…..у нього додала.
Щоб обман цей розкрити
В склянку з молоком потрібно
... трішки влити.
Зашипіло, закипіло в раз
Тому що виділився
….. газ.

3.Крейда, мармур, перли
Всі ці речовини мають
Однаковий склад
Звичайно це ….

7-й етап слідства «Генетична експертиза.» (Слайд 18)

Доведіть що  К і S мають спільних родичів. Свої припущення підтвердити складанням схеми ланцюжка перетворень, що підтверджує генетичний зв’язок між класами речовин.

  S → SО2 →  SО3        →                   

                                                              К24

   К → К2О  → КОН→         

 ( Виходить два учня до дошки  і виконують завдання)

S +O2 = SO2

SO2 +2O2 = 2SO3

SO3 +K2O =K2SO4

4K+ O2 = 2K2O

K2O +H2O = 2KOH

2KOH + H2SO4 = K2SO4 +2H2O       

5-й етап слідства: «Детектор брехні»  ( застосування  методу «Мікрофон») (Слайд19)

1.Вода буває в твердому стані. (Так)

2. Карбон ІІ оксид або чадний газ – корисний для людини. (Ні)    

3. В людському шлунку є кислота. (Так)

4. Шлунковий сік місить у собі 0,3%  хлоридної кислоти (Так)

5. Кислоти змінюють забарвлення фенолфталеїну на малиновий колір. (Ні)

6. Всі гідроксиди розчинні у воді. (Ні)

7. Всі метали розчиняються у кислотах. (Ні)

8. Індикатори в розчинах солей змінюються своє забарвлення. (Так)

9. Для того щоб виявити хлоридну кислоту потрібно додати аргентум нітрат. (Так)

10.Натрій гідрокарбонат це кухонна сіль. (Ні)

11. Солі реагують з солями  тоді, коли утворюється осад. (Так)

12. Перли це кальцій карбонат.(Так)         

  ІІІ. Заключне слово. Заповнення  листа – оцінювання.

( Домашнє завдання слайд 20)

Ось підійшов до кінця урок

  • Як  ви думаєте, чи  досягли ми поставлених завдань  уроку?  (Учні здають листки – оцінювання.)                                                                  

IV. Рефлексія. Підніміть, будь  ласка, свої смайлики і оцініть свій настрій  зараз. Чудово!!! Я задоволена за ваш прекрасний настрій. І хочу подякувати за  урок і сказати такі слова:

Нехай в усьому буде лад
На кухні оцет і натрію гідрокарбонат.
Щастя хай буде звідусіль
Відпочивати їздити у Крим,            
А не по кухонну сіль.
Із крану хай ллється
Чистенька вода
Здоров’я усім вам
На многії, благії  літа. (Слайд 21)

Презентація до уроку. Завантажити

Презентація до уроку

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Тернопільський національний педагогічний університет ім.В.Гнатюка

Буяк Богдан БогдановичРектор університету
доктор філософських наук,
професор Буяк Богдан Богданович