Конспект  уроку на тему «Процес розмічання заготовок. Процес  пиляння фанери та ДВП»

Тип матеріалу: 
Навчальний рівень: 

Колодка Олександр  Іванович,
вчитель трудового навчання
Коростенського міського ліцею


Тема. Процес розмічання заготовок. Процес  пиляння фанери та ДВП.

Мета:

Навчальна: формування інформаційної, навчально-пізнавальної,  соціально-трудової,комунікативної компетенції та компетенції особистісного самовдосконалення шляхом ознайомлення учнів з процесом розмічання заготовок, процесом пиляння фанери та ДВП.

Розвивальна: розвивати вміння  та навички роботи з розмічувальними інструментами, лобзиком та ножівкою, технічну зацікавленість.

Виховна: виховувати зацікавленість  до технічних наук,  любов  до праці, бережне відношення до обладнання та інструменту, економне використання матеріалів, взаємоповагу.

Обладнання: лобзик, фанера, ДВП, столик для пиляння, шаблони для розмічання, копіювальний папір, розмічальний та вимірювальний інструмент,  інструкційна картка.

Міжпредметні зв’язки: природознавство, математика, фізика, креслення, образотворче мистецтво.

Тип уроку: формування компетентностей.

Очікувані результати: учні називають  розмічувальні та пиляльні інструменти і їх призначення, мотивують економічне застосування матеріалу.

ХІД УРОКУ

І. Організація учнів.

Перевірка наявності учнів та готовності їх до уроку, перевірка наявності робочого одягу.

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.

Провести загальний інструктаж з правил безпечної діяльності та правил поведінки в майстерні. Учням пропонується дати визначення ДВП та фанери, як конструкційних матеріалів.

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань, уроку.

Учитель оголошує тему уроку, повідомляє завдання уроку:

  • засвоєння понять про розмічення на  фанері та ДВП;
  • пиляння ножівкою та лобзиком.

ІV. Визначення завдань для учнів на урок.

Учні  повинні:

  • пояснювати необхідність правильної організації робочого місця;
  • обґрунтовувати необхідність дотримання правил  безпеки праці, санітарно-гігієнічних вимог;
  • розпізнавати види графічних зображень;
  • називати вимірювальні та розмічальні інструменти;
  • виконувати розмічання деталей обраного виробу на фанері або ДВП, використовуючи розмічальні інструменти та  шаблони;
  • характеризувати процес різання фанери та ДВП ножівкою або лобзиком;
  • обґрунтовувати необхідність економного використання матеріалу.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь вчителя.

- Щоб виготовити будь-який виріб потрібно знати його форму, розміри, як з’єднуються між собою деталі.

Розмічання – це нанесення ліній на матеріал, які дають можливість виготовити деталь точно за задумом.

Шаблон – це пристосування, яке має контури деталі та її елементів. Шаблон розміщують на фанері та обводять добре загостреними олівцем.

Припуск — додатковий шар матеріалу відносно розмірів майбутнього виробу для подальшої більш  точної обробки.

-Фанеру слід уважно оглянути на наявність дефектів (сколених країв, розшарування, сучки, криволінійні краї тощо) та розмістити деталь якомога ближче до країв заготовки.

2. Знайомство з вимірювальними та розмічальними інструментами.

Конспект  уроку на тему «Процес розмічання заготовок. Процес  пиляння фанери та ДВП»Попередню розмітку на заготовках виконують за допомогою розмічальних інструментів: лінійки, кутника, циркуля. Лінії наносять олівцем.

4. Розмічання заготовок.

Розпочинають розмічання з аналізу форми країв заготовки. Визначають найрівніше ребро, від якого найкраще виконувати роз­мічання. Це ребро називають базовим, а проведену поблизу базового ребра лінію, від якої виконують розмічання заготовки, називають базовою лінією.Конспект  уроку на тему «Процес розмічання заготовок. Процес  пиляння фанери та ДВП»

Перед виготовленням виробу необхідно намітити на заготовках контури його ліній. Цей технологічний процес називають розмічанням.

5. Розповідь вчителя.

Усі ці інструменти ма­ють важливу особливість — їхні різці мають форму клина. Під дією прикладеної до інструмента сили різець заглиблюється в деревину, розколюючи або розриваючи її. Цей процес називають різанням.

Унаслідок заглиблення вузенького клина в деревину, від неї відокремлюються дрібненькі частинки у вигляді тирси.

Цей процес називають пилянням. Здійснюють його багаторізцевими різальними інструментами — пилками.

Для перевірки перпендикулярності запилювання користуються кутником. Завершують пиляння обережно й плавно. Щоб не відкололась нижня частина заготовки у кінці пиляння, надлишок заготовки тримають лівою рукою.

Конспект  уроку на тему «Процес розмічання заготовок. Процес  пиляння фанери та ДВП»

6. Ознайомлення з правилами пиляння

  • Затискати заготовку не надто високо, інакше вона розгойдуватиметься або вібруватиме під час пиляння.
  • Користуватися напрямним бруском і ніколи не спрямовувати полотно ножівки пальцем.
  • Працювати розмірено, не прискорюючи темпу пиляння.
  • Використовувати під час пиляння середню частину ножівки.
  • Контролювати лінію пропилу з протилежного боку заготовки.
  • Слідкувати під час пиляння за положенням руки, яка тримає заготовку, та правильністю постави, щоб не травмуватися та не зашкодити здоров'ю.

Деталі з товстої фанери або складної форми випилюють лобзиком.

Пилка лобзика — це вузька сталева смужка із зубцями на одному з ребер, спрямованими в один бік.

Фанеру з нанесеним на неї малюнком кладуть на підставку й притримують лівою (для правші) рукою.

У праву руку беруть лобзик і, приставивши пилку до фанери, починають пиляти. Пиляють так, щоб пилка рухалась точно по лінії контуру.

Конспект  уроку на тему «Процес розмічання заготовок. Процес  пиляння фанери та ДВП»

Для випилювання по внутрішньому контуру у заготовці роблять отвір шилом. Вставляють у цей отвір верхній кінець пилочки, а потім закріплюють його. Випилявши внутрішні контури, відкручують верхню гайку, звільняють кінець пилочки і виймають її. Потім знову закріплюють і розпочинають випилювати зовнішні контури.

Завершують обробку випиляних деталей рашпілем, надфілем або шліфувальною шкуркою. Шліфування – обробка заготовки за допомогою шліфувальної шкурки для надання їй гладкості, точних розмірів, певної форми.

Конспект  уроку на тему «Процес розмічання заготовок. Процес  пиляння фанери та ДВП» Конспект  уроку на тему «Процес розмічання заготовок. Процес  пиляння фанери та ДВП»

8. Інструкційні картки. Правила безпечного пиляння лобзиком

  • У процесі роботи сидіти прямо.
  • Лобзик  тримати  перпендику­лярно до фанери.
  • Пиляти рівномірно, виконуючи рухи вверх-вниз, не натискувати дуже на пилочку, щоб вона не зламалася.
  • Через кожні 15...20 хв. робити перерву.
  • Не здувати пороху i тирси, а прибирати їх щіткою або ганчіркою.
  • Спочатку випилюють внутрішній контур заготовки, а потім - зовнішній.

Робоча поза під  час пиляння  лобзиком.

               VІІ. Формування умінь і навичок учнів

Практична  робота. Розмічання за шаблоном, випилювання заготовки.

Конспект  уроку на тему «Процес розмічання заготовок. Процес  пиляння фанери та ДВП»За допомогою копіювального паперу учні здійснюють розмічання підставки під гарячий посуд на фанері або ДВП з послідуючим випилюванням за допомогою лобзика.

Учитель, застосовуючи метод демонстрування, спільно з учнями з’ясовує, як правильно розмічати та випилювати виріб, дотримуючись необхідних правил з техніки безпеки. Всі основні столярні роботи виконують на верстаку.

VІІ. Закріплення учнями вивченого матеріалу.

Учням пропонується дати визначення понять: розмічання, шаблон, припуск.

VІІІ. Рефлексія. Підсумок уроку.

Учням пропонується  висловити свої думки з приводу того, що ж потрібно для  прискорення процесу розмічання? (потрібно було використати шаблон).

Що потрібно для покращення процесу пиляння фанери? ( потрібно правильно закріпити пилочку (зубчиками донизу), у процесі роботи сидіти прямо, лобзик  тримати  перпендикулярно до фанери, пиляти рівномірно, виконуючи рухи вверх-вниз, не натискувати дуже на пилочку, щоб вона не зламалася).

ІХ. Заключна частина.

Аналіз допущених помилок, об’єктивне оцінювання виконаної роботи.

Х.  Прибирання робочого місця.

Прибирання робочих місць, майстерні. Розподіл завдань черговим у майстерні. Контроль за прибиранням робочих місць учнями класу.

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Київський національний університет ім. Т. Шевченка

Ректор університету 
Губерський
Леонід Васильович -