Конспект уроку на тему: «Сезонні погодні умови і явища. Несприятливі погодно – кліматичні явища.  Метеорологічна служба.  Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами»

Предмет: 
Навчальний рівень: 

Пенчук Ольга Леонтіївна вчитель географії, педагог - організатор Москалівської загальноосвітня школа І – ІІ ступенів Лановецької районної ради Тернопільської областіПенчук Ольга Леонтіївна,
вчитель географії, педагог - організатор

Москалівської загальноосвітня школа І – ІІ ступенів
Лановецької районної ради Тернопільської області

 

Конспект уроку на тему: «Сезонні погодні умови і явища. Несприятливі погодно – кліматичні явища.  Метеорологічна служба.  Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами. Дослідження 6. Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в  інтернет-джерелах, ЗМІ.»

Знаннєвий компонент:

сформувати та закріпити знання про сезонні особливості клімату  України,
сформувати в учнів уявлення про несприятливі погодні явища; познайомити з поняттями  «метеорологічна служба», «прогноз погоди», «синоптична карта».

Діяльнісний компонент:

розвивати навики роботи із тематичними картами України (зокрема з кліматичною  та    синоптичною); продовжити навчати дітей працювати з додатковою інформацією, таблицями;

розвивати критичне мислення, здатність аргументувати свою думку, встановлювати причинно - наслідкові зв'язки;

Ціннісний компонент:

виховувати любов до рідної природи, бережливе ставлення до кліматичних
ресурсів нашої країни;інтерес до знань, уважність, допитливість;

виховувати толерантність у спілкуванні та співпраці при роботі в малій групі, почуття колективізму та відповідальності перед товаришами.

Тип уроку: комбінований

     Очікувані  результати:    учні повинні:

  •  знати особливості пір року в Україні,
  • вміти розкривати зміст основних понять кліматології: «погода», «метеослужба», «синоптична карта»;
  • називати несприятливі погодні явища поширені на території України, визначати типи погоди за синоптичною картою

Обладнання: атласи, кліматична, синоптична карти, відеоматеріали, додаткова література, інтернет-ресурси,  підручники,  написи груп, презентація.

ЗМІСТ УРОКУ

І. Організація класу, підготовка до уроку
«Хвилинка метеорології»

Якщо зимою сніг січе, 
Улітку сонечко пече, 
Весною скрізь все оживає, 
А восени відпочиває, 
Наводить це на думку нас – 
Погода в нас – ну просто клас. 
А щоб детальніше узнати – 
Слід добре зараз працювати.              

ІІ. Актуалізація опорних знань.
Ми продовжуємо знайомитися з кліматичними особливостями території України.
Прийом «Мозковий штурм»
Пригадайте терміни і поняття, пов’язані з темою, яку ми вивчаємо, і відповідно до початкових літер назвіть їх ..

П- повітряні маси
О- опади
Г- гроза
О- ожеледиця, осінь
Д- дощ
А- атмосфера

Прийом «Географічна мозаїка»
Клімат залежить від кліматотвірних чинників. Назвіть їх. (Сонячна радіація, підстильна поверхня, циркуляція атмосфери)

У незаповнені віконця запишіть поняття, повязані з певним кліматотвірним чинником і розкрийте зміст цього поняття.

Конспект уроку на тему: «Сезонні погодні умови і явища. Несприятливі погодно – кліматичні явища.  Метеорологічна служба.  Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами».

Прийом «Бліцопитування»

  • Яка зараз пора року?
  • Чи скрізь на земній кулі зараз зима?
  • Чому відбувається зміна пір року?
  • Які карти використовують під час вивчення клімату?
  • У якому кліматичному поясі знаходиться Україна?
  • Які особливості помірного теплового поясу?

(Україна розташована в північному помірному тепловому поясі. У цих широтах сонце влітку піднімається високо і буває жарко. Взимку сонце низько над горизонтом – холодно. Відбувається чітка зміна пір року.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Прийом «Приваблива мета»
Життя людини, а особливо тієї, яка живе в сільській місцевості великою мірою залежить від погоди і наше завдання – навчитися уважно спостерігати  за нею.

Тільки у  помірному типі клімату  яскраво виділяються чотири пори року. І сьогодні ми навчимося характеризувати кліматичні особливості кожної пори року Кожна пора характеризується не тільки різницею температурних показників, а й ще несприятливими погодними явищами, з якими ми з вами сьогодні познайомимося.
А ще з давніх-давен люди помічали та запам’ятовували особливості, що допомагали визначити зміни погоди. Народна мудрість зберегла безліч прикмет, пов’язаних з їх прогнозуванням. Сьогодні мінливий характер погоди досліджують за допомогою різноманітних наукових засобів.

На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтеся,  хто і як складає прогнози погоди, яку роль відіграють синоптичні карти у прогнозуванні погоди, які завдання розв’язує метеорологічна служба. Також ми з вами будемо працювати над оформленням дослідження № 6.

IV. Повідомлення  теми уроку.

Отже, тема нашого уроку : Сезонні погодні умови і явища. Несприятливі погодно – кліматичні явища.  Метеорологічна служба.  Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами. Дослідження 6. Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в  інтернет-джерелах, ЗМІ.

V. Вивчення нового матеріалу
(За декілька днів до уроку учні розділені на групи: Зима. Весна. Літо. Осінь.)

Перегляд відеофільму «Пори року»
Прийом «Гроно»
Які асоціації викликає у вас кожна пора року?

Зима

Весна

Літо 

Осінь

Новий Рік, мороз, заметіль, сніг

Дощ, цвітіння, 8 Березня, повінь, конвалія

Канікули, пляж, море, жара, злива, град

Школа, холод, вітер, листопад

Прийом «Творча лабораторія»

На основі тексту підручника ст. 127 та аналізу карт атласу складіть характеристику пір року на Україні. і узагальніть  навчальний  матеріал у вигляді таблиці.

Особливості

грудень–січень–лютий

4 міс.(пд. 3 міс)

to>0...-8оС

min -33,6 оС

березень–квітень–травень

to+7...+10оС

найраніше Пд. берег Криму

червень–липень–серпень

to+16...+23оС

mах 37,8 оС

Вересень– жов-тень– листопад

to+5...+12оС

перші заморозки

І.  Група надає коротку характеристику пори року.

Слово надається групі “Зима”

А місяць грудень на радість людям –

Сніжками присипле замерзле груддя.

Ой, місяць січень кличе Мороза.

Морозить лице, щипає носа.

А місяць лютий вітрами дме,

На водах з криги мости зведе.

Ця пора року на Україні відзначається морозною погодою з випаданням снігу і встановленням снігового покриву.

Взимку характерна значна мінливість погодних процесів. Похолодання часто змінюються різкими потепліннями з відлигами. Переважання хмарної погоди з опадами призводить до теплих зим. Така погода є результатом винесення повітряних має з Атлантичного океану і різкого зменшення впливу арктичних повітряних мас. Відлига охоплюють більшу частину території України а іноді і всю Україну. Бувають холодні зими. У цей період переважають арктичні повітряні маси t повітря досягає -15оС -20оС. 20-25% опадів випадає у вигляді снігу.

Група “Весна”.

Березень місяць кригу зламає,
Весняну пісню ріка заспіває.
Квітами квітень усіх привітає,
Усі садочки порозквітає.
Гей, травень. Прийде у дні чудові,
Простелить всюди трави шовкові.

Настання весни супроводжується надходженням теплих повітряних мас з півдня і південного сходу. Це зумовлює інтенсивне танення снігу і зникнення снігового покриву. Після звільнення земної поверхні від снігу швидко підвищується t ґрунту і повітря. Весна може бут ранньою або пізньою. Коли середня добова температура переходить 0оС прийнято вважати початком весни.

Група “Літо”.

А місяць червень луки покосить,
Червоним соком ягідки зросить.
А місяць липень гарячим літом
Обсипле липи пахучим цвітом.
Місяць серпень серпом задзвонить,
Достиглий колос додолу склонить.

Упродовж літа в Україні впливають західні повітряні маси, які приносять опади – переважно на почату літа. В червні випадають максимальні місячні опади. У серпні їхня кількість зменшується. Іноді є бездощові періоди, особливо в пд. сх. частині. На літо в середньому припадає ≈ 40% річної суми опадів.

Група “Осінь”.

Вересень місяць добре годує,
Овоч смачненький дітям дарує,
А місць жовтень мряку розвіє,
В лісах, садочках лист пожовтіє.
А листопад, той жалю немає,
З дерев останнє листя зриває.
 Із настанням осені зростає циклонічна діяльність, відбувається зниження температури повітря, збільшується кількість днів з опадами і туманами. У вересні та жовтні можливі заморозки. Проте буває короткочасне повернення тепла із сонячною погодою. У листопаді на більшій частині території середня добова температура повітря переходить через 0 °С, а в третій декаді цього місяця може утворюватися сніговий покрив.

Вчитель. Життя людини великою мірою залежить від погоди, від процесів та явищ, що її формують. Деякі  з них людина використовує  з користю для себе, інші можуть завдавати значної шкоди. Небезпечні погодні явища часто виникають досить несподівано, проявляються як стихійні і завдають значних збитків населенню та господарству.  У наш час кількість таких явищ збільшується.

 Перед вами  таблиця  „ Небезпечні погодні явища”  з якої видно,  які з них відбуваються  на Україні. Цей перелік далеко не повний. Ці явища пов’язані з певним періодом року, з певною територією.
 «Робота з підручником»
Використовуючи  матеріал підручника, розподіліть ці  явища за порами року, ,  сторінки129-132. Розкажіть про одне із явищ, характерне для пори року, яку ви представляєте.

Пора року

Назва

Стисла характеристика

Райони проявів

 

Зливи

Дощ такої сили коли за 1 хв. випадає1 мм. Опадів;коли випадає місячна норма;Особливо небезпечно в горах, тому що таке може спричинити селі (грязекам’яні потоки), які часто бувають у Карпатах,  паводки на річках.

Повсюди. Особливо Карпати, Кримські гори.

 

Грози

Між хмарами і земною поверхнею виникають електричні розряди – блискавка, що супроводжується громом.(початок у квітні і закінчується у вересні)

Повсюди

 

Град

У травні – червні гроза супроводжується градом в середньому кристалики льоду(5-55мм.)явище швидкоплинне не перевищує 5 хв.

Лісостеп ,степ

 

Сильний вітер

Швидкість понад 10м/с ; спостерігається як під час гроз , так із надходженням на територію України атмосферних фронтів і циклів. Небезпечні штормові(понад 20м/с)ураганові(понад 30м/с)

Повсюди у Карпатах сильні вітри спричиняють вітровали- вивертання дерев з корінням.

 

Смерчі

Вертикальний вихор повітря поширюються до землі; швидкість(до 200м/с)бувають в літку в дуже прогрітих повітряних масах.

 

 

спека

Бездощовий період з високою середньодобовою температурою повітря. Вони бувають наприкінці весни і в літку, t=+30 і вище

степових

 

Посуха

Тривалі бездощові періоди , низька вологість повітря і грунту призводять.

Степова , на півдні та сході України

 

Суховії

Гарячі сухі вітри, що мають швидкість понад 5 м/с

_-_

 

Пилові бурі

 

Перенесення пилу та піску сильними вітрами, що видувають верхній шар грунту. Тривалість від кількох десятків хвилин до кількох діб.

В розораному степу

 

Тумани

Найчастіше в холодний період року. Найбільше в гірських районах, на півночі та заході країни.

Повсюди

 

Хуртовини

Перенесення снігу над земною поверхнею вітром, циклональна погода взимку супроводжується також сильними снігопадами, налипання мокрого снігу на лініях зв’язку…

Повсюди

 

Снігові лавини

У гірських районах в наслідок інтенсивних снігопадів чи танення снігу під час зимових відлиг і навесні.

У гірських районах

 

Ожеледь

Це утворення льодяної кірки на поверхні землі та різних предметах, в наслідок похолодання, що наступає після відлиги

Повсюди

 

Заморозки

На весні та восени зниження температури повітря або грунту до 0 С і нижче

Повсюди

Прийом «Роблю висновок»

Для зими характерні тумани, хутровини, які впливають на незручності в роботі транспорту. А ожеледиця є небезпечним явищем не лише для роботи транспорту, а й розвитку сільського господарства. Хутровини найбільше припадають на січень; лютий м-ці і тривають 20-25 днів на пд. сх. та 3-5 днів на пд. зх. Ожеледиця триває до 10 днів, товщина льодового шару становить 5-10 мм, горах – до 200 мм. При t – 3˚С на гілках дерев, телефонних та електропроводах утворюється ожеледь.

Заморозки можливі до кінця травня, що є небезпечним для квітучих садів. Навесні починаються грози, часто бувають зливи, пилові бурі. У південно-східній частині України та на півночі Криму бувають посухи. Посухи виникають у весняний, літній та осінній періоди раз на 203 роки і завдають чималої шкоди господарству.

Тривалі зливи, особливо у гірських районах, спричиняють катастрофічні паводки на річках, град пошкоджує посіви сільськогосподарських культур, а шквали взагалі руйнують усе на своєму шляху: лінії електропередач, дороги, мости, житлові будинки тощо.

У теплий період частими гостями є грози,град і суховії. Грози йдуть 25-30 днів на рік. У Карпатах до 40 днів. Град найчастіше випадає в цн. частині зах. обл. України, Закарпатті, дуже рідко на півночі Криму. Град випадає рідко. 1-2 дні на рік, проте в Криму – до 10 днів.

Ми  бачимо, що погода постійно змінюється. Для кожного з нас погода може бути «гарною», чи «поганою», а для спеціаліста поняття «погода» включає шість показників її стану.

Прийом «Мікрофон»

 Пригадайте, від яких показників залежить погода?                                      

ЕЛЕМЕНТИ ПОГОДИ:

     -температура повітря;

     -атмосферний тиск;

     -швидкість, сила і напрям вітру:

     -вологість повітря;

     -хмарність і опади.

Всі ці показники можуть змінюватися у часі і в просторі. Це значить, що в одній місцевості сухо і тепло, сонячно, та за декілька десятків кілометрів від неї може бути холодно і волого. А через декілька годин знову все зміниться.

Усі ми, вирушаючи до школи, на роботу, цікавимося, якою буде погода. Виглядаємо у вікно,є опади чи немає,дивимось на термометр – холодно чи тепло, намагаємось передбачити, який буде день. Отже, погода може змінюватись за короткий проміжок часу. Та найпростіше увімкнути радіо, телевізор і прослухати прогноз погоди.

 (Повідомлення погоди ,відеоролик). Увага на екран.

Прийом «Історична довідка»

Перше повідомлення про прогноз погоди з’явилося 31 серпня 1848 року в британській газеті, власником якої був Чарльз Діккенс.. Сьогодні і ми будемо порівнювати прогноз погоди передбачений науковцями та народними спостереженнями.

Вчитель. Спостереження за погодно-кліматичними умовами є важливою складовою національної геоінформаційної системи. Аналіз результатів метеорологічних спостережень дає змогу накопичувати дані про погодні та кліматичні показники, давати оцінку і прогноз небезпечній ситуації загалом в Україні, а також в її окремих регіонах.
В Україні діє мережа метеорологічних станцій і постів, основне призначення яких - проведення систематичних спостережень за станом атмосфери, а також за іншими компонентами природи та за рівнем забруднення довкілля.
Організатором  метеорологічної служби  в Україні був кліматолог Борис Срезневський. У 20 –х роках ХХ століття він очолював Метеорологічну обсерваторію Київського  університету і бюро погоди України
Відео «Пожижевська метеостанція»
Спостереження на метеостанціях і постах відбуваються регулярно. Дані про всі метеорологічні елементи збирають кожні три години і передають до Українського гідрометеорологічного центру. За цими даними складають синоптичні карти.
Синоптична карта – це карта погоди для території  України, Європи, світу. На ній позначають центри і напрямки переміщення циклонів і антициклонів, різні явища  та елементи погоди. За синоптичними картами можна визначити як змінюватися циркуляція атмосфери і відповідно  погода найближчої доби.

 Прийом « Робота з синоптичною картою»

  Розгляньте синоптичну карту на сторінці 133. Охарактеризуйте за нею погодні умови міста Києва.

 Народна мудрість зберегла безліч прикмет, пов’язаних з прогнозуванням погоди.

Прийом « Роблю порівняння»

Учням було запропоновано підібрати по три-чотири прикмети про ту пору року,  яку готували.

«Зима»

1.Рано восени линяють кури – зима буде теплою.

2. Багато щавлю улітку – тепла зима.

3.Урожай на жолуді – холодна зима.

4. Якщо на Покрову 14 жовтня вітер з півдня – зима тепла,із заходу помірна, із сходу – холодна .

« Весна»

1.Раній виліт бджіл – на теплу весну.

2. Як закувала зозуля – то морозів більше не буде.

3. 1 лютого(Макара) погода ясна – весна рання.

4. 15 лютого(Стрітення) випав сніг – весна дощова і холодна.

«Літо»

1.14 березня (Явдохи) погода сонячна і тепла – тепле і літо.

2.На Трійцю дощ, дощитиме і на початку літа.

3.Морозна зима – жарке літо.

4.Щедрий сік у берези – літо дощове.

«Осінь»

1. 1серпня дощ – осінь дощова, сухо – осінь суха.

2.Грім у вересні – тепла і довга осінь.

3. Грім у жовтні – холодна осінь.

4. Шпаки довго не відлітають – осінь буде сухою.

Підведемо підсумок наших досліджень.

  • Чи правий народ за своїми прикметами?
  • Чи відповідає прогноз погоди до народних прикмет?
  • Як ви думаєте, прогноз погоди – це важливий показник чи це лише бажання знати що одягнути вранці?
  • Представникам яких професій необхідно знати прогноз погоди?

V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Дослідження 6. Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в  інтернет-джерелах, ЗМІ.
2. «Знайди  слово»

А)В Україні чітко простежується зміна пір року, для яких характерні свої переважаючі типи погоди.

Б) На території України розвиваються такі небезпечні погодні явища: хуртовина, снігопад, льодяний дощ, ожеледь, густий туман, вітер, дощ, шквал, злива, гроза, град, пилова буря, посуха, суховій.

В) В Україні діє мережа метеорологічних станцій, бюро погоди, де здійснюють систематичні спостереження за погодою та її змінами.

3. Метод ,,Займи позицію”.

,,Україна - країна кліматичного комфорту” ,, За” чи ,,Проти”?

Зразок: ,,За”

  • чотири пори року
  • помірний і субтропічний пояси
  • Кзв = 1 > 1
  • - Енергетичні ресурси, рекреаційні ресурси - чотири агрокліматичні зони

Зразок: ,,Проти”

  • - південь, схід Кзв   < 1
  • - небезпечні погодні явища (посуха, суховії)

VІ. Підсумок уроку,рефлексія.

Прийом «Мікрофон»

1.Про які небезпечні погодні явища ви дізнались на уроці?

2.Які з цих явищ відбуваються на території Тернопільської області?

3.Чи відповідають наукові прогнози народним спостереженням?

4.Про що можна дізнатись  при роботі з синоптичною картою?

VІІ Домашнє завдання.

Опрацювати текс  §25 (ст.127-128), § 26 ; дати відповіді на запитання та записати висновки  до зошита з практичної роботи у  «Дослідження №6».

Конспект уроку на тему: «Сезонні погодні умови і явища. Несприятливі погодно – кліматичні явища.  Метеорологічна служба.  Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами».

Презентація до уроку. Завантажити

Презентація до уроку «Сезонні погодні умови і явища. Несприятливі погодно – кліматичні явища.  Метеорологічна служба.  Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами».

Презентація до уроку «Сезонні погодні умови і явища. Несприятливі погодно – кліматичні явища.  Метеорологічна служба.  Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами».

Презентація до уроку «Сезонні погодні умови і явища. Несприятливі погодно – кліматичні явища.  Метеорологічна служба.  Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами».

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ