Київський національний університет ім. Т. Шевченка
Опубліковано Редактор чт, 06/05/2014 - 09:51
Пенчук Ольга Леонтіївна,
вчитель географії, педагог - організатор
Москалівської загальноосвітня школа І – ІІ ступенів
Лановецької районної ради Тернопільської області
Конспект уроку на тему: «Сезонні погодні умови і явища. Несприятливі погодно – кліматичні явища. Метеорологічна служба. Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами. Дослідження 6. Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ.»
Знаннєвий компонент:
сформувати та закріпити знання про сезонні особливості клімату України,
сформувати в учнів уявлення про несприятливі погодні явища; познайомити з поняттями «метеорологічна служба», «прогноз погоди», «синоптична карта».
Діяльнісний компонент:
розвивати навики роботи із тематичними картами України (зокрема з кліматичною та синоптичною); продовжити навчати дітей працювати з додатковою інформацією, таблицями;
розвивати критичне мислення, здатність аргументувати свою думку, встановлювати причинно - наслідкові зв'язки;
Ціннісний компонент:
виховувати любов до рідної природи, бережливе ставлення до кліматичних
ресурсів нашої країни;інтерес до знань, уважність, допитливість;
виховувати толерантність у спілкуванні та співпраці при роботі в малій групі, почуття колективізму та відповідальності перед товаришами.
Тип уроку: комбінований
Очікувані результати: учні повинні:
Обладнання: атласи, кліматична, синоптична карти, відеоматеріали, додаткова література, інтернет-ресурси, підручники, написи груп, презентація.
ЗМІСТ УРОКУ
І. Організація класу, підготовка до уроку
«Хвилинка метеорології»
Якщо зимою сніг січе,
Улітку сонечко пече,
Весною скрізь все оживає,
А восени відпочиває,
Наводить це на думку нас –
Погода в нас – ну просто клас.
А щоб детальніше узнати –
Слід добре зараз працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Ми продовжуємо знайомитися з кліматичними особливостями території України.
Прийом «Мозковий штурм»
Пригадайте терміни і поняття, пов’язані з темою, яку ми вивчаємо, і відповідно до початкових літер назвіть їх ..
П- повітряні маси
О- опади
Г- гроза
О- ожеледиця, осінь
Д- дощ
А- атмосфера
Прийом «Географічна мозаїка»
Клімат залежить від кліматотвірних чинників. Назвіть їх. (Сонячна радіація, підстильна поверхня, циркуляція атмосфери)
У незаповнені віконця запишіть поняття, повязані з певним кліматотвірним чинником і розкрийте зміст цього поняття.
Прийом «Бліцопитування»
(Україна розташована в північному помірному тепловому поясі. У цих широтах сонце влітку піднімається високо і буває жарко. Взимку сонце низько над горизонтом – холодно. Відбувається чітка зміна пір року.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Приваблива мета»
Життя людини, а особливо тієї, яка живе в сільській місцевості великою мірою залежить від погоди і наше завдання – навчитися уважно спостерігати за нею.
Тільки у помірному типі клімату яскраво виділяються чотири пори року. І сьогодні ми навчимося характеризувати кліматичні особливості кожної пори року Кожна пора характеризується не тільки різницею температурних показників, а й ще несприятливими погодними явищами, з якими ми з вами сьогодні познайомимося.
А ще з давніх-давен люди помічали та запам’ятовували особливості, що допомагали визначити зміни погоди. Народна мудрість зберегла безліч прикмет, пов’язаних з їх прогнозуванням. Сьогодні мінливий характер погоди досліджують за допомогою різноманітних наукових засобів.
На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтеся, хто і як складає прогнози погоди, яку роль відіграють синоптичні карти у прогнозуванні погоди, які завдання розв’язує метеорологічна служба. Також ми з вами будемо працювати над оформленням дослідження № 6.
IV. Повідомлення теми уроку.
Отже, тема нашого уроку : Сезонні погодні умови і явища. Несприятливі погодно – кліматичні явища. Метеорологічна служба. Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами. Дослідження 6. Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ.
V. Вивчення нового матеріалу
(За декілька днів до уроку учні розділені на групи: Зима. Весна. Літо. Осінь.)
Перегляд відеофільму «Пори року»
Прийом «Гроно»
Які асоціації викликає у вас кожна пора року?
Зима |
Весна |
Літо |
Осінь |
Новий Рік, мороз, заметіль, сніг |
Дощ, цвітіння, 8 Березня, повінь, конвалія |
Канікули, пляж, море, жара, злива, град |
Школа, холод, вітер, листопад |
Прийом «Творча лабораторія»
На основі тексту підручника ст. 127 та аналізу карт атласу складіть характеристику пір року на Україні. і узагальніть навчальний матеріал у вигляді таблиці.
Особливості |
грудень–січень–лютий 4 міс.(пд. 3 міс) to>0...-8оС min -33,6 оС |
березень–квітень–травень to+7...+10оС найраніше Пд. берег Криму |
червень–липень–серпень to+16...+23оС mах 37,8 оС |
Вересень– жов-тень– листопад to+5...+12оС перші заморозки |
І. Група надає коротку характеристику пори року.
Слово надається групі “Зима”
А місяць грудень на радість людям –
Сніжками присипле замерзле груддя.
Ой, місяць січень кличе Мороза.
Морозить лице, щипає носа.
А місяць лютий вітрами дме,
На водах з криги мости зведе.
Ця пора року на Україні відзначається морозною погодою з випаданням снігу і встановленням снігового покриву.
Взимку характерна значна мінливість погодних процесів. Похолодання часто змінюються різкими потепліннями з відлигами. Переважання хмарної погоди з опадами призводить до теплих зим. Така погода є результатом винесення повітряних має з Атлантичного океану і різкого зменшення впливу арктичних повітряних мас. Відлига охоплюють більшу частину території України а іноді і всю Україну. Бувають холодні зими. У цей період переважають арктичні повітряні маси t повітря досягає -15оС -20оС. 20-25% опадів випадає у вигляді снігу.
Група “Весна”.
Березень місяць кригу зламає,
Весняну пісню ріка заспіває.
Квітами квітень усіх привітає,
Усі садочки порозквітає.
Гей, травень. Прийде у дні чудові,
Простелить всюди трави шовкові.
Настання весни супроводжується надходженням теплих повітряних мас з півдня і південного сходу. Це зумовлює інтенсивне танення снігу і зникнення снігового покриву. Після звільнення земної поверхні від снігу швидко підвищується t ґрунту і повітря. Весна може бут ранньою або пізньою. Коли середня добова температура переходить 0оС прийнято вважати початком весни.
Група “Літо”.
А місяць червень луки покосить,
Червоним соком ягідки зросить.
А місяць липень гарячим літом
Обсипле липи пахучим цвітом.
Місяць серпень серпом задзвонить,
Достиглий колос додолу склонить.
Упродовж літа в Україні впливають західні повітряні маси, які приносять опади – переважно на почату літа. В червні випадають максимальні місячні опади. У серпні їхня кількість зменшується. Іноді є бездощові періоди, особливо в пд. сх. частині. На літо в середньому припадає ≈ 40% річної суми опадів.
Група “Осінь”.
Вересень місяць добре годує,
Овоч смачненький дітям дарує,
А місць жовтень мряку розвіє,
В лісах, садочках лист пожовтіє.
А листопад, той жалю немає,
З дерев останнє листя зриває.
Із настанням осені зростає циклонічна діяльність, відбувається зниження температури повітря, збільшується кількість днів з опадами і туманами. У вересні та жовтні можливі заморозки. Проте буває короткочасне повернення тепла із сонячною погодою. У листопаді на більшій частині території середня добова температура повітря переходить через 0 °С, а в третій декаді цього місяця може утворюватися сніговий покрив.
Вчитель. Життя людини великою мірою залежить від погоди, від процесів та явищ, що її формують. Деякі з них людина використовує з користю для себе, інші можуть завдавати значної шкоди. Небезпечні погодні явища часто виникають досить несподівано, проявляються як стихійні і завдають значних збитків населенню та господарству. У наш час кількість таких явищ збільшується.
Перед вами таблиця „ Небезпечні погодні явища” з якої видно, які з них відбуваються на Україні. Цей перелік далеко не повний. Ці явища пов’язані з певним періодом року, з певною територією.
«Робота з підручником»
Використовуючи матеріал підручника, розподіліть ці явища за порами року, , сторінки129-132. Розкажіть про одне із явищ, характерне для пори року, яку ви представляєте.
Пора року |
Назва |
Стисла характеристика |
Райони проявів |
|
Зливи |
Дощ такої сили коли за 1 хв. випадає1 мм. Опадів;коли випадає місячна норма;Особливо небезпечно в горах, тому що таке може спричинити селі (грязекам’яні потоки), які часто бувають у Карпатах, паводки на річках. |
Повсюди. Особливо Карпати, Кримські гори. |
|
Грози |
Між хмарами і земною поверхнею виникають електричні розряди – блискавка, що супроводжується громом.(початок у квітні і закінчується у вересні) |
Повсюди |
|
Град |
У травні – червні гроза супроводжується градом в середньому кристалики льоду(5-55мм.)явище швидкоплинне не перевищує 5 хв. |
Лісостеп ,степ |
|
Сильний вітер |
Швидкість понад 10м/с ; спостерігається як під час гроз , так із надходженням на територію України атмосферних фронтів і циклів. Небезпечні штормові(понад 20м/с)ураганові(понад 30м/с) |
Повсюди у Карпатах сильні вітри спричиняють вітровали- вивертання дерев з корінням. |
|
Смерчі |
Вертикальний вихор повітря поширюються до землі; швидкість(до 200м/с)бувають в літку в дуже прогрітих повітряних масах. |
|
|
спека |
Бездощовий період з високою середньодобовою температурою повітря. Вони бувають наприкінці весни і в літку, t=+30 і вище |
степових |
|
Посуха |
Тривалі бездощові періоди , низька вологість повітря і грунту призводять. |
Степова , на півдні та сході України |
|
Суховії |
Гарячі сухі вітри, що мають швидкість понад 5 м/с |
_-_ |
|
Пилові бурі
|
Перенесення пилу та піску сильними вітрами, що видувають верхній шар грунту. Тривалість від кількох десятків хвилин до кількох діб. |
В розораному степу |
|
Тумани |
Найчастіше в холодний період року. Найбільше в гірських районах, на півночі та заході країни. |
Повсюди |
|
Хуртовини |
Перенесення снігу над земною поверхнею вітром, циклональна погода взимку супроводжується також сильними снігопадами, налипання мокрого снігу на лініях зв’язку… |
Повсюди |
|
Снігові лавини |
У гірських районах в наслідок інтенсивних снігопадів чи танення снігу під час зимових відлиг і навесні. |
У гірських районах |
|
Ожеледь |
Це утворення льодяної кірки на поверхні землі та різних предметах, в наслідок похолодання, що наступає після відлиги |
Повсюди |
|
Заморозки |
На весні та восени зниження температури повітря або грунту до 0 С і нижче |
Повсюди |
Прийом «Роблю висновок»
Для зими характерні тумани, хутровини, які впливають на незручності в роботі транспорту. А ожеледиця є небезпечним явищем не лише для роботи транспорту, а й розвитку сільського господарства. Хутровини найбільше припадають на січень; лютий м-ці і тривають 20-25 днів на пд. сх. та 3-5 днів на пд. зх. Ожеледиця триває до 10 днів, товщина льодового шару становить 5-10 мм, горах – до 200 мм. При t – 3˚С на гілках дерев, телефонних та електропроводах утворюється ожеледь.
Заморозки можливі до кінця травня, що є небезпечним для квітучих садів. Навесні починаються грози, часто бувають зливи, пилові бурі. У південно-східній частині України та на півночі Криму бувають посухи. Посухи виникають у весняний, літній та осінній періоди раз на 203 роки і завдають чималої шкоди господарству.
Тривалі зливи, особливо у гірських районах, спричиняють катастрофічні паводки на річках, град пошкоджує посіви сільськогосподарських культур, а шквали взагалі руйнують усе на своєму шляху: лінії електропередач, дороги, мости, житлові будинки тощо.
У теплий період частими гостями є грози,град і суховії. Грози йдуть 25-30 днів на рік. У Карпатах до 40 днів. Град найчастіше випадає в цн. частині зах. обл. України, Закарпатті, дуже рідко на півночі Криму. Град випадає рідко. 1-2 дні на рік, проте в Криму – до 10 днів.
Ми бачимо, що погода постійно змінюється. Для кожного з нас погода може бути «гарною», чи «поганою», а для спеціаліста поняття «погода» включає шість показників її стану.
Прийом «Мікрофон»
Пригадайте, від яких показників залежить погода?
ЕЛЕМЕНТИ ПОГОДИ:
-температура повітря;
-атмосферний тиск;
-швидкість, сила і напрям вітру:
-вологість повітря;
-хмарність і опади.
Всі ці показники можуть змінюватися у часі і в просторі. Це значить, що в одній місцевості сухо і тепло, сонячно, та за декілька десятків кілометрів від неї може бути холодно і волого. А через декілька годин знову все зміниться.
Усі ми, вирушаючи до школи, на роботу, цікавимося, якою буде погода. Виглядаємо у вікно,є опади чи немає,дивимось на термометр – холодно чи тепло, намагаємось передбачити, який буде день. Отже, погода може змінюватись за короткий проміжок часу. Та найпростіше увімкнути радіо, телевізор і прослухати прогноз погоди.
(Повідомлення погоди ,відеоролик). Увага на екран.
Прийом «Історична довідка»
Перше повідомлення про прогноз погоди з’явилося 31 серпня 1848 року в британській газеті, власником якої був Чарльз Діккенс.. Сьогодні і ми будемо порівнювати прогноз погоди передбачений науковцями та народними спостереженнями.
Вчитель. Спостереження за погодно-кліматичними умовами є важливою складовою національної геоінформаційної системи. Аналіз результатів метеорологічних спостережень дає змогу накопичувати дані про погодні та кліматичні показники, давати оцінку і прогноз небезпечній ситуації загалом в Україні, а також в її окремих регіонах.
В Україні діє мережа метеорологічних станцій і постів, основне призначення яких - проведення систематичних спостережень за станом атмосфери, а також за іншими компонентами природи та за рівнем забруднення довкілля.
Організатором метеорологічної служби в Україні був кліматолог Борис Срезневський. У 20 –х роках ХХ століття він очолював Метеорологічну обсерваторію Київського університету і бюро погоди України
Відео «Пожижевська метеостанція»
Спостереження на метеостанціях і постах відбуваються регулярно. Дані про всі метеорологічні елементи збирають кожні три години і передають до Українського гідрометеорологічного центру. За цими даними складають синоптичні карти.
Синоптична карта – це карта погоди для території України, Європи, світу. На ній позначають центри і напрямки переміщення циклонів і антициклонів, різні явища та елементи погоди. За синоптичними картами можна визначити як змінюватися циркуляція атмосфери і відповідно погода найближчої доби.
Прийом « Робота з синоптичною картою»
Розгляньте синоптичну карту на сторінці 133. Охарактеризуйте за нею погодні умови міста Києва.
Народна мудрість зберегла безліч прикмет, пов’язаних з прогнозуванням погоди.
Прийом « Роблю порівняння»
Учням було запропоновано підібрати по три-чотири прикмети про ту пору року, яку готували.
«Зима»
1.Рано восени линяють кури – зима буде теплою.
2. Багато щавлю улітку – тепла зима.
3.Урожай на жолуді – холодна зима.
4. Якщо на Покрову 14 жовтня вітер з півдня – зима тепла,із заходу помірна, із сходу – холодна .
« Весна»
1.Раній виліт бджіл – на теплу весну.
2. Як закувала зозуля – то морозів більше не буде.
3. 1 лютого(Макара) погода ясна – весна рання.
4. 15 лютого(Стрітення) випав сніг – весна дощова і холодна.
«Літо»
1.14 березня (Явдохи) погода сонячна і тепла – тепле і літо.
2.На Трійцю дощ, дощитиме і на початку літа.
3.Морозна зима – жарке літо.
4.Щедрий сік у берези – літо дощове.
«Осінь»
1. 1серпня дощ – осінь дощова, сухо – осінь суха.
2.Грім у вересні – тепла і довга осінь.
3. Грім у жовтні – холодна осінь.
4. Шпаки довго не відлітають – осінь буде сухою.
Підведемо підсумок наших досліджень.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Дослідження 6. Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ.
2. «Знайди слово»
А)В Україні чітко простежується зміна пір року, для яких характерні свої переважаючі типи погоди.
Б) На території України розвиваються такі небезпечні погодні явища: хуртовина, снігопад, льодяний дощ, ожеледь, густий туман, вітер, дощ, шквал, злива, гроза, град, пилова буря, посуха, суховій.
В) В Україні діє мережа метеорологічних станцій, бюро погоди, де здійснюють систематичні спостереження за погодою та її змінами.
3. Метод ,,Займи позицію”.
,,Україна - країна кліматичного комфорту” ,, За” чи ,,Проти”?
Зразок: ,,За”
Зразок: ,,Проти”
VІ. Підсумок уроку,рефлексія.
Прийом «Мікрофон»
1.Про які небезпечні погодні явища ви дізнались на уроці?
2.Які з цих явищ відбуваються на території Тернопільської області?
3.Чи відповідають наукові прогнози народним спостереженням?
4.Про що можна дізнатись при роботі з синоптичною картою?
VІІ Домашнє завдання.
Опрацювати текс §25 (ст.127-128), § 26 ; дати відповіді на запитання та записати висновки до зошита з практичної роботи у «Дослідження №6».
Презентація до уроку. Завантажити
До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.
Правила сайту:
Освітній портал "Академія": новини освіти, база даних ВНЗ, онлайн-курси для підготовки до ЗНО, база репетиторів, бібліотека підручників, зразки творів медалістів.
Theme Originally Created by Devsaran