Конспект уроку на тему: «Спілкування в чатах»

Тип матеріалу: 
Предмет: 
Навчальний рівень: 

Шмигельська Марія Михайлівна,
вчитель інформатики
Дзвиняцької ЗОШ І-ІІІ ступенів
Борщівського району Тернопільської області


 Мета уроку:

  • Сформувати знання правил інтерактивного спілкування та правил безпеки при цьому.
  • Узагальнити знання  про інтерактивне спілкування та телекомунікаційні проекти.
  • Формувати практичні навички роботи з програмним забезпеченням для інтерактивного спілкування, продовжити формування навичок набору тексту за допомогою клавіатури.
  • Виховувати інформаційну культуру, культуру спілкування, відповідальність, уважність.
  • Розвивати соціальну, полікультурну, комунікативну та інформаційну компетентності.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання та програмне забезпечення: комп'ютери кабінету інформатики, об'єднані в локальну мережу, програма для проведення чату Віngо Сhat, презентація з матеріалами уроку, магнітна дошка, роздатковий матеріал.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.

  1. Повідомлення теми і мети уроку.

Ознайомлення учнів з темою, метою, основними питаннями уроку. Інструктаж з техніки безпеки та поводження у кабінеті інформатики.

Учитель.

  • Шановні друзі, при вивченні теми  «Основи Інтернету» та «Служби Інтернету», ми з вами розглядали різні питання – локальні мережі та глобальна мережа Інтернет, адресація в Інтернет, всесвітня павутина, підключення до мережі Інтернет, електронна пошта, та інші питання. Але найбільший інтерес, звичайно, викликає у вас тема «Інтерактивне спілкування».  На попередніх уроках ми з вами познайомились з такими поняттями, як служби обміну миттєвими повідомленнями, зокрема, програмами ICQ та Skype, а також з поняттям форуму. Сьогодні тема уроку «Спілкування в чатах.  Етикет інтерактивного спілкування» . Мета уроку – узагальнити знання в області віртуального спілкування, систематизувати знання про можливості ICQ та Skype, сформувати знання правил інтерактивного спілкування та правил безпеки при

цьому, формувати практичні навички по проведенню обміну текстовими повідомленнями  в чаті.

В якості домашнього завдання було завдання підготовити доповіді на тему «Віртуальне спілкування». Давайте зараз подивимось, що ви приготували.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

       Актуалізація опорних знань, повторення раніше вивченого.

1) Перший учень – доповідь на тему: “Віртуальне спілкування”. Презентація “Віртуальне спілкування”.

Другий учень – доповідь на тему: «Відеозв'язок». Презентація «Відеозв'язок».

Третій учень – доповідь на тему: “Програмне забезпечення інтерактивного спілкування”.

2) Гра «Так чи ні» (для всіх учнів)

На форумі заборонено

Так чи ні

Ображати учасників

+

Розповсюджувати комп’ютерні віруси та обговорювати їх створення

+

Продавати номери ICQ

+

Співати пісні

-

Використовувати кнопки CapsLock

+

Обговорювати навчальні проблеми

-

Створювати одну і ту ж тему в двох розділах

+

Розміщувати приватні оголошення

-

3) Робота в групах (звучить пісня )

Клас ділиться на 2 команди

1) «Упізнай означення» (Для всіх учнів)

Флейм – образи на адресу когось із користувачів або провокації конфліктів на форумах.

Флуд – надсилання однакових повідомлень у різні теми одного чи різних розділів форуму або повідомлень, які не мають сенсу.

Форум – служба Інтернету, що призначена для організації довготривалих телеконференцій, доступ до ресурсів якої можна отримати через веб-інтерфейс.

Тролі – особи, які цілеспрямовано намагаються спровокувати конфлікти між учасниками форуму.

Тред, або топік – ланцюжок повідомлень на форумі, що є відповідями на повідомлення теми.

 Телеконференція – обговорення певної теми групою співрозмовників, які знаходяться на значній відстані один від одного.

Офтопік – повідомлення, що виходять за межі теми обговорення форуму.

Модератор – користувач форуму, що слідкує за дотриманням теми обговорення та контролює виконання правил спілкування на форумі.

Бан – покарання за порушення правил спілкування на форумі.

2) Робота в групах (Звучить музика)

Методичний прийом «Місткий кошик»

Конспект уроку на тему: «Спілкування в чатах»

Клас ділиться на дві групи, учні кожної групи отримують заготовки кошиків, на яких пропонується написати ознаки  понять Skype та ICQ, їх  властивості,  асоціації, які виникають при цьому слові. Кошик треба заповнити доверху. Потім один із учнів читає слова, інші викреслюють можливості, що повторюються в їх записах. В фінал виходять  учні, у яких записано найбільше можливостей. Завдання фіналістам: назвати які можливості спільні для обох програм, які відмінні.

IV. Мотивація вивчення нового матеріалу.

Людина - істота суспільна. Вона потребує постійного спілкування. Питання спілкування цікавило людей завжди. Для того, щоб можна було обмінюватися інформацією не тільки під час особистої зустрічі, але й на великих відстанях, люди вигадували все нові й нові технічні засоби, організовували поштові системи. З розвитком інформаційних технологій стали можливим ще більш глобальні комунікації. Історичним «докомп'ютерним» попередником чатів, безсумнівно, був телефон. Нові технології дають нові можливості у спілкуванні людей, часто розділених великими відстанями. Але потрібно не просто засвоїти ці технології, а й навчитися спілкуватися так, щоб спілкування було приємним і для вас, і для людей, з якими ви спілкуєтесь, і могло приносити користь. Тому сьогодні ми з вами ознайомимося з програмним забезпеченням та правилами проведення чатів.

V.   Викладення нового матеріалу:

1.    Чат. Його призначення, організація та проведення.

Презентація «Спілкування в чатах»

Чат (англ. - базікати, слова, розмова) - засіб обміну повідомленнями в комп'ютерній мережі в режимі реального часу, а також програмне забезпечення, що дозволяє організовувати таке спілкування. Під словом чат зазвичай розуміється групове спілкування, хоча до нього можна віднести і обмін текстом «один на один» за допомогою обміну миттєвими повідомленнями.

Згодом, крім звичайних текстових чатів, були придумані відео, а також голосові чати. Відеочати - це обмін текстовими повідомленнями плюс транслювання зображень з веб-камер.

2.   Правила спілкування в чаті.

  • Реєструючись та обираючи ПІК, пам'ятайте, що він повинен ідентифікувати саме Вас, бути нескладним у читанні й написанні й не мати образливий вигляд або написання;
  • Входячи в чат, спочатку треба привітатися, а виходячи з нього - попрощатися;
  • Якщо чат тематичний, дотримуйтесь часу, відведеного на обговорення кожного питання;
  • Слідкуйте за грамотністю Ваших повідомлень;
  • Не кривдьте нікого в розмові. З Вами розмовляють живі люди, отже, будьте ввічливими;
  • Звертаючись взагалі до когось визначеного, не полінуєтеся вказати, до кого саме Ви хочете звернутися;
  • Враховуйте , що Ваш гумор може бути незрозумілим для інших;
  • Не  допускайте  частого  повторення  однакових,   або  дуже  схожих,   осмислених  або неосмислених повідомлень, як текстових, так і тих, які містять смайлики;
  • Намагайтесь не писати виключно прописними буквами, це сприймається як крик;
  • Категорично забороняється вживання ненормативної лексики і будь-яких зашифрованих нецензурних виразів;
  • Пам'ятайте, недотримання Правил спілкування в чаті може призвести до позбавлення доступу в чат, а незнання Правил не звільняє від відповідальності.
  1. Правила безпеки під час спілкування в чаті і під час знаходження в мережі Інтернет.

      Чому виникли такі правила? Інтернет стає інформаційним середовищем,  без якого сучасна  молодь не уявляє своє життя. Водночас, Інтернет приховує в собі багато небезпеки! 

     Ви повинні

  • познайомитися:

 -з правилами відповідальної та безпечної поведінки в сучасному інформаційному середовищі, засобами захисту від протиправних дій в мережі Інтернет;

  • усвідомлювати:
    –як критично відноситися до повідомлень ЗМІ (в т.ч. електронних), мобільного звя’зку, як відрізнити достовірні факти від недостовірних, як запобігти шкідливій та небезпечній інформації, як розпізнати ознаки зловживання довірливістю та зробити більш безпечним своє спілкування в мережі Інтернет;
    – як спілкуватися в соціальних мережах, не ображаючи своїх віртуальних друзів.

 Завжди пам'ятай  E - mail, логін, паролі  і не реєструйся скрізь без потреби!

Тримай особисту інформацію захищеною (в таємниці!)

 Не піддавайся яскравим рекламам  і не заходь  на підозрілі сайти!

 Будь уважним до інших людей, коли спілкуєшся на форумі або у чаті, не відповідай на непристойну лексику або пропозиції непристойного характеру!

 Інформуйте адміністратора  Чата, якщо ви стикнулися або побачили образи або утиски!

 Якщо ви почуваєте себе некомфортно, залиште чат-кімнату.

Не забувай оновлювати антивірусну програму.

Не довіряйте людям, з якими ви познайомились в соціальній мережі, адже вони можуть бути ким завгодно!

Не можна давати своїм віртуальним друзям домашню адресу, місце роботи (навчання), час відсутності вдома і т.д.

Якщо віртуальний друг запрошує вас на зустріч, ви повинні обов’язково повідомити про це батькам або вчителю.

 Будьте ОБЕРЕЖНІ! Бережіть себе!

4.   Правила   роботи   з   програмним   забезпеченням   (відкриття,   реєстрація,   читання повідомлень, набір і опублікування повідомлень тощо).

А) Щоб відкрити програму Віngо Сhat 1.6.9, виконайте наступні кроки: Пуск/ Усі програми/ Віngо’s Сhat /Віngо’s Сhat.

Б) Після входу в цю програму Ви, як користувач, будете автоматично зареєстровані. Якщо ви бажаєте змінити нік, виконайте такі дії: Настройки/ Пользователь/Пользователь/ у вікні, що відкрилося введіть свій нік/ Применить.

В) Основні елементи вікна програми: вікно відображення повідомлень (в ньому відображаються всі повідомлення протягом поточного сеансу), вікно набору повідомлень (набране повідомлення публікується натисканням клавіші Еntеr).

VI. Робота з комп'ютером

  1. Вмикання комп'ютерів.
  2. Відкриття програми Віngо Сhat.
  3. Реєстрація учасників.
  4. Проведення   тематичного   чату.    Учитель   виступає   в   ролі   модератора.   Його повідомлення містять питання для обговорення, а також повідомлення про початок і закінчення обговорення питань, можливо, зауваження учням щодо дотримання правил  спілкування.

А) обговорення першого питання: - Чи часто ви спілкуєтесь з друзями в Інтернеті?

Б) обговорення другого питання: - Скільки часу ви проводите  в соціальних мережах?

В) обговорення третього питання: - Чи почуваєтеся ви в Інтернеті безпечно?

Г) вільне спілкування.

5. Закінчення роботи в чаті. Закриття програми Віngо Сhat. Вимкнення комп'ютерів.

VII. Фізкультпауза.

Методика «palming»: учні закривають долонями область відкритих очей так, щоб світло не потрапляло в них. Затриматися в такому положенні 1 хв. Ця методика дозволяє зняти напругу з очей.

VIІI.   Визначення і пояснення домашнього завдання.

Опрацюйте п.3.6 підручника, вивчить правила спілкування та правила безпеки під час спілкування в чаті.

IX. Підведення підсумків уроку.

Питання до учнів:

  1. Що таке чат? Для чого він потрібен?
  2. Що таке нік?
  3. Назвіть основні правила спілкування в чаті.
  4. Назвіть основні Правила безпеки під час спілкування в чаті і під час знаходження в мережі Інтернет.

Оцінювання учнів.

X. Рефлексія.  (Смайлики самопочуття)

Учитель пропонує учням обрати смайлики, що відповідають емоційному настрою наприкінці уроку .

Конспект уроку на тему: «Спілкування в чатах»

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.