Конспект уроку на тему: «Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні. Перехід прикметників з однієї групи в іншу»

Тип матеріалу: 
Навчальний рівень: 

Грицик Марія Дмитрівна,
вчитель української мови та літератури

СЗШ №23 м. Львова

Мета: ознайомити учнів із поділом прикметників на групи за значенням: якісні, відносні та присвійні;
навчити виділяти в тексті відповідні групи прикметників;
розвивати навички орфографічної і пунктуаційної грамотності;
виховувати тактовність й уміння слухати.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку

III. Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування

1) Яка частина мови називається прикметником?

2) Яка роль прикметників у реченні?

Вибірковий диктант

Виписати з поданого тексту прикметники. Визначити їх рід, число, відмінок.

ЗАХІД СОНЦЯ

Сонце блискучим покотьолом котиться до спокою… Високе небо починає синіти, дише на землю прохолодою. А сонце спускається все нижче та нижче, наближається до гори все більше та більше. От-от воно черкнеться темної гори, що здіймається біля самого неба. От-от воно торкнеться об неї… Що тоді буде? Ні, не стукнулося. Тихо, наче хто бережно руками опустив його, посунулося воно за гору.

От сонце ще більше осіло; мов скиба стиглого кавуна, червоніє воно тільки половинкою. Ось і половина зменшується… тільки четвертина… далі – скибочка… тільки кільце… ось і воно пливе – зникає. Небо нахмурилося, темніє (За Панасом Мирним).

IV. Сприйняття й розуміння учнями навчального матеріалу                     

Учитель.  Діти, вивчення нового матеріалу ми проведемо дещо у нетрадиційній формі. Для того щоб кожен із вас краще пізнав себе і свої можливості, наш клас ми розподілимо на три групи; кожна з яких повинна вивчити матеріал за підручником самостійно. Так, перша група вивчатиме якісні прикметники, друга – відносні прикметники, третя – присвійні прикметники.

У ході вивчення нового матеріалу ви повинні записати в зошиті ключові слова і скласти схему.

 Після сприйняття і розуміння нового матеріалу кожна група розповість класу про певний розряд прикметників за значенням.

 Самостійна робота з теоретичним матеріалом підручника, після чого кожна група захищає свій проект відповіді

Ігрове завдання «Відгадай загадку»

Відгадати загадку. Визначити групи прикметників за значенням.

1. Червоний колір, винний смак, камяне серце. У кого так?

2. Вовк залізний, хвіст конопляний.

3. Кругляй, як куля; зелений, як трава; червоний, як кров; солодкий, як мед.

4. Що у світі наймиліше?

5. Довгий, зелений, добрий, солоний, смачний і сирий. Хто це такий?

    Відгадка: вишня, голка і нитка, кавун, сон, огірок.

V. Виконання практичних завдань

Творче реконструювання

Від поданих іменників утворити присвійні прикметники. Записати їх за алфавітом, поставити наголос.

 Сестра, тітка, Прокіп, Тетяна, Алла, невістка, дядько, Василь, мати, індик, собака, лисиця.

Творча робота

Пригадати й записати декілька фразеологізмів з присвійними прикметниками, що вживаються в переносному значенні. Пояснити їх зміст і скласти з ними речення (на вибір).

Матеріал для вчителя. Крокодилячі сльози, гусяча шкіра, вовчий апетит, лебедина пісня, заяча натура, ведмежа послуга.

Вибірково-розподільний диктант

Розподілити подані словосполучення на три групи, з’ясувати належність прикметників до якісних, відносних і присвійних.

Зразок:

Якісні

Відносні

Присвійні

Куряча пам'ять

Курячий слід

Куряче пір’я

Заяча душа

Заячі рукавиці

Заяче вухо

Ослячі вуха, осляча впертість, ослячі чоботи; баранячий ріг, баранячий розум, баранячий кожух; лебединий пух, лебедина подушка, лебедина вірність; лисяча голова, лисяча хитрість, лисяча шуба; вовчий апетит, вовчий хвіст; качиний ніс, качине м'ясо, качині повадки.

Гра «Позмагаймось із товаришем (подругою)»

Хто швидше і більше назве прислів’їв та приказок, до складу яких входять прикметники.

Назвати розряд прикметників за значенням та їх основні граматичні ознаки.

VI. Закріплення вивченого матеріалу

Дати відповіді на запитання:

1. На які групи за значенням поділяються прикметники?

2. Які прикметники називаються якісними? відносними? присвійними?

VII. Підсумок уроку

VIII. Домашнє завдання

1. Підготувати усне повідомлення з теми «Групи прикметників за значенням».

2. Виписати з художньої  літературі 6-7 речень з прикметниками. Указати на їх граматичні ознаки та розряди за значенням.

3. Написати твір-мініатюру «Весняні квіти», використовуючи якісні прикметники-антоніми.

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Тернопільський національний педагогічний університет ім.В.Гнатюка

Буяк Богдан БогдановичРектор університету
доктор філософських наук,
професор Буяк Богдан Богданович