Конспект уроку на тему: «Кров і кровообіг»

Предмет: 
Навчальний рівень: 

Шевчук Андрій Сергійович, 
вчитель біології І кваліфікаційної категорії  
Філія "Золочівська ЗОШ І-ІІ ступенів"
опорного закладу "Малівська ЗОШ І-ІІІ ступенів"
Боремельської ОТГ Рівненської області

Мета:

  • навчальна: повторити, узагальнити й закріпити мате­ріал з теми, здійснити контроль знань;
  • розвивальна: сприяти розвитку вміння порівнювати, ви­діляти головне в матеріалі, що вивчають учні, умін­ня логічно мислити та робити відповідні висновки й узагальнення;
  • виховна: сприяти вихованню бережливого ставлення до влас­ного організму, продовжувати впроваджувати екологічне вихован­ня, виховання здорового способу життя.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Форма проведення: урок-гра.

ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  1. Один поет сказав:

Вважай, ти втратив день,

Коли не посміхнувся.

А щоб ми не втратили не тільки день, але й навіть 45 хвилин нашого життя, подивіться один на одного, посміхніться й подумки побажай­те собі успіхів.

Адже для нас успіх — це:

У — уміння навчатись і працювати
С — співробітництво в групах
П — подолання труднощів
І — ініціативність
X — хороший настрій

Ці складові необхідні для нашого уроку, і я бачу у ваших очах нетерпіння й очікування чогось нового.

  1. - Подивіться уважно на дошку, що там написано? Як ви розумієте ці слова?

Знання лише тоді знання, коли вони здобуті зусиллями своєї думки, а не тільки пам’яттю. Л. Толстой

  • Це і буде епіграфом до нашого уроку.

     ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

  1. Перевірка домашнього завдання

Домашнім вашим завданням було підготувати повідомлення про історію відкриття кровообігу

  1. (Стук у двері. До класу заходить дівчина, одягнена в червону сукню, у руках у неї великий красивий малюнок серця.)

- Дівчинка. Учені порівнюють мене з унікаль­ним насосом. Дійсно, я все життя перекачую кров зі своєї лівої частини в аорту, а з неї — в артерії, капіляри, вени й по двох порожнистих венах по­вертаю кров у праву половину.

У мене все дуже просто! Нічого зайвого, і в цій простоті вся моя складність.

За 70 років життя людини я скорочуюся 2,5 млрд. разів без єдиної зупинки на поточний або капітальний ремонт. Недарма про мене гово­рять: «Серце — це життя». В усі часи серце було в пошані у поетів, мислителів, лікарів. Скільки віршів, пісень, поем написано про нього! Хто краще за поетів розкриває дивні властивості неспокійного, трепетливого, благородного, без­страшного, чистого, твердого, хороброго, чуйно­го, злого, щедрого, ніжного й доброго людського серця.

ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Мабуть, ви трішки шоковані, але сьогоднішній урок буде пов'язаний із багатьма предметами, тому приготуйтеся до сюрпризів. Сьогодні ми з вами про­ведемо підсумково-узагальнюючий урок за темою «Кров і кровообіг». Споконвіків за кров'ю визнава­ли велику силу, нею скріпляли священні клятви, шлюби. Давні греки приносили кров у жертву бо­гам, а їхні лікарі лікували душевнохворих кров'ю здорових людей. В Україні навесні хворим робили кровопускання, щоб омолодити організм.

Зараз ми вирушимо в подорож-гру людським організмом. Наприкінці нашої мандрівки ми піді­б'ємо підсумки.

Отже, працювати ви будете в групах. У кожній з груп є спостерігач, який буде наглядати за робо­тою кожного її учасника. а наприкінці уроку ви всі отримаєте оцінки. Але спочат­ку згадаємо правила роботи, яких ми будемо до­тримуватися:

  • звертатися на ім'я;
  • один говорить, усі слухають.
  • активна участь у роботі;
  • доброзичливе ставлення один до одного;
  • кожна думка має право на існування;
  • не повторювати те, що сказав інший;

- Оцінювати ваші знання ми будемо такими сердечками. Група, яка набере більше сердець буде переможцем.

- Готові? Вперед!

Вправа «Очікування»

  1. Перед вами — чарівний ліс, де є кущі, трава й дерева.

Кожна група має обговорити те, що вона знає за темою, і приклеїти своє яблуко:

  • на траву — якщо нічого не знала й нічого не пам'ятає;
  • на кущі — якщо щось десь чула й щось знає;
  •   на дерева — якщо досконало знає цю тему. (Учні прикріплюють яблука, і кожний при цьому каже, що він сподівається дізнатися й очі­кує від цього уроку.)

ІV УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ПОВТОРЕННЯ МАТЕРІАЛУ

КРАЇНА ЖИТТЯ

Організм наш мудрий, дивний,
Як велике місто, край.
Ідеальний, прогресивний,
Мов комп'ютер, порівняй!
Систем тут різних є багато:
Опорно-рухова, травна,
І гуморальна, й видільна,
І ще нервова — головна.
Важливий орган, величавий,
Керує організмом, править.
Удень він б'ється і вночі,
І серцем звуть його усі.
По судинах прямує кров,
В ній кисень їздить, мов барон,
А ще поживні речовини,
Всі мінерали й вітаміни.
Еритроцитів тут багато,
І немаленька їхня хата.
Є тут гормони: ці хлоп'ята
Вас змусять плакать, реготати.
Така в житті відповідальна
Система нейрогуморальна.
А кров — то сила, вічна, нова
І для людей обов'язкова!

Слова цього вірша допоможуть нам у першому конкурсі.

Ми будемо подорожувати станціями організму людини.

Станція «Гематологія»

Я ставлю питання. Той, хто швид­ше підніме руку, має право на відповідь. Якщо ви підняли руку раніше, ніж я поставила запитання, у вас фальшстарт — право відповіді отримує інша команда. Наприкінці турніру ми підіб'ємо під­сумки, і та команда, яка дасть більше правильних відповідей, отримає звання магістра гематології.

Запитання

  1. Ферумовмісна сполука крові. (Гемоглобін)
  2. Місце утворення еритроцитів. (ЧКМ)
  3. Людина, яка дає кров для іншої людини. (Донор)
  4. Вітамін, який бере участь у зсіданні крові. (К)
  5. Формені елементи крові, що забезпечують її зсідання. (Тромбоцити)
  6. Клітини крові, що мають ядра. (Лейкоцити)
  7. Сталість умов життєдіяльності клітин у вну­трішньому середовищі. (Гомеостаз)
  8. Серцевий м'яз. (Міокард)
  9. Хвороба клапанів серця. (Вада)
  10. Запис роботи серця. (Кардіограма)
  11. 12.Судини, по яких кров рухається від серця. (Ар­терії)
  12. 13.Судина з найбільшою швидкістю руху крові. (Аорта)
  13. 14. Хвороба, що уражає імунну систему. (СНІД)
  14. Гормони, що підсилюють роботу серця. (Адре­налін, норадреналін)
  15. Прилад для вимірювання тиску крові. (Мано­метр)
  16. Центр серцево-судинної діяльності розташова­ний у... (Довгастому мозку)
  17. Гостре порушення мозкового кровообігу. (Ін­сульт)
  18. Змертвіння м'язових клітин серця. (Інфаркт)
  19. Наука про кров. (Гематологія)
  20. Скорочення серця. (Систола)
  21. Ритмічні коливання стінок артерій. (Пульс)
  22. Клапан правої половини серця. (Тристулковий)
  23. Наука про серце. (Кардіологія)
  24. Найменша судина. (Капіляр)
  25.  З лівого шлуночка починається... (Велике коло кровообігу)
  26. Червоні кров'яні тільця. (Еритроцити)
  27. Навколосерцева сумка. (Перикард)
  28. З правого шлуночка починається... (Мале коло кровообігу)

Станція «Біологічна»

Біологічний диктант

1. Позначте компонент крові, в якому міститься білок гемоглобін:

а) плазма;                      б) лейкоцити;

в) еритроцити;            г) кров'яні пластинки.

2. Позначте компонент крові, в якому міститься білок фібриноген, що бере участь у зсіданні крові:

а) плазма;                    б) лейкоцити;

в) еритроцити;             г) кров'яні пластинки.

3. Позначте компонент крові, який захищає ор­ганізм від хвороботворних організмів шляхом фагоцитозу:

а) плазма;                      б) лейкоцити;

в) еритроцити;             г) кров'яні пластинки.

4. Позначте компонент крові, з діяльністю якого пов'язаний імунітет:

а) плазма;                      б) еритроцити;

в) лейкоцити;              г) кров'яні пластинки.

5. Позначте вид імунітету, який виник у людини після уведення лікувальної сироватки:

а) вроджений;              б) активний;

в) пасивний;                 г) клітинний.

6. Позначте, кров якої групи можна переливати людині з групою крові І (0):

а) тільки І (0);

б) тільки І (0) і II (А);

в) тільки І (0), II (А), III (В);

г) І (0), II (А), III (В), IV (АВ).

7. Позначте білок, який є основою тромбу, що утворюється під час зсідання крові:

а) актин;                        б) тромбін;

в) фібрин;                    г) фібриноген.

8. Позначте групу хімічних сполук, до яких на­лежать антитіла:

а) білки;                       б) ліпіди;

в) вуглеводи;                г) нуклеїнові кислоти.

9. Позначте твердження, яке відповідає поняттю гомеостаз:

а) опірність, несприйнятливість організмом ге­нетично сторонніх білків, організмів, отруй­них речовин;

б) перетворення рідкої крові на еластичний згус­ток у результаті переходу розчинного в плаз­мі крові фібриногену в нерозчинний фібрин;

в) узгодженість перебігу фізіологічних процесів у організмі;

г) сукупність складних пристосувальних ре­акцій організму, спрямованих на усунення або максимальне обмеження дії чинників зовнішнього та внутрішнього середовища, які порушують відносну динамічну сталість
внутрішнього середовища організму.

10. Позначте  кровоносні судини,  по яких  кров надходить у ліве передсердя:

а) легеневі вени;                        б)        легеневі артерії;

в) верхня порожниста вена;   г) нижня порожниста вена.

  1. – Шановні колеги! Завдання є не тільки  для дітей, а й для вас.(Торбинка очікування)

Станція «Екологічна»

В Україні діють близько 1700 шкід­ливих забруднювачів атмосфери, з них 1000 — особливо небезпечні. Концентрація пилу, фенолу, канцерогенів у приземному шарі атмосфери вели­ких міст перевищує гранично допустиму норму в 10 і більше разів. Особливо негативно впливає радіація, яка руйнує клітини імунної системи, тому всім нам потрібно потурбуватися про збере­ження чистоти довкілля. Ви, як школярі, повинні брати активну участь у шкільних заходах з охоро­ни природи, екологічних марафонах, вивчати рос­лини, які мають цілющі властивості, щоби вміти надати допомогу в разі захворювань.

Екологічна гра «Допоможи собі сам» (випереджувальне завдання)

  1. Які рослини ви використовуєте як жарозни­жувальні засоби?
  2. Які рослини мають фітонцидні властивості?
  3. Які рослини містять найбільше вітаміну С?
  4. Відвари яких рослин виводять з організму ра­діонукліди?

Здається, що в будь-якій ситуації ми зможемо допомогти собі, але...(Входить ЧУМА)

Станція «Українська література + біологія»

Чума з лопатою ходила,
Та гробовища рила, рила.
Та трупом, трупом начиняла
«І со святими» не співала,
Чи то городом, чи селом
Мете собі, як помелом.

Т. Г. Шевченко

Так писав поет про страшну хворобу — хворо­бу минулого тисячоліття.

Скажіть, будь ласка, про яку хворобу третього тисячоліття можна зараз так сказати?

СНІД — синдром набутого імунодефіциту.

ВІЛ — вірус, який спричиняє захворювання на СНІД.

Шляхи зараження

1) Кров, медичні інструменти;

2)статевий;

3) через хвору матір новонародженій дитині.

4) що саме уражує ВІЛ

(Вірус СНІДу уражає найважливішу ланку імунної системи, її командний центр — це Т-лімфоцити. Проникаючи в лімфоцит, вірус якийсь час, близько п'яти-семи років, живе в ньому, не виявляючи себе. При цьому, однак, виробляється невелика кількість антитіл до вірусу, що цирку­лює в крові (за їх наявністю саме й роблять висно­вок про зараження). Людина ще не хвора, але є но­сієм вірусу, тобто потенційним хворим, здатним заразити СНІДом інших людей. Захворювання розвивається повільно, протягом кількох років. Єдиною ознакою хвороби може бути лише збіль­шення кількох лімфовузлів. За подальшого впли­ву якої-небудь інфекції, навіть не дуже небезпеч­ної, вірус СНІДу активізується, починає стрімко розмножуватися, знищуючи Т-лімфоцити. У ре­зультаті порушується формування імунної відпо­віді, й опірність організму будь-яким інфекцій­ним захворювань різко зменшується.)

5) Шляхи профілактики

(Учні самостійно роблять висновки про толе­рантне ставлення до людей, хворих на СНІД.)

Фізкультхвилинка

А тепер у нас розминка,
А тепер фізкультхвилинка.
Встали рівно біля парт,
Починаємо наш старт.
Хлопці  й дівчата!
Колони підрівняйте
Й розминку-веселинку
Зі мною починайте.
Руки в сторону та вгору
На носочки підніміться.
Підніміть голівку вгору
Й на долоньки подивіться.
Руки в сторони розводим,
 Опускаєм плавно вниз,
Присідати ми почнемо,
Добре ноги  розімнемо
Раз присіли — руки прямо.
Встали. Знову все так само.
Вправу дружно почали.
Нахил вліво — раз, два, три!
Повертаємося вправо.
Все виконуємо гарно.
Вліво, вправо повернулись.
Ось розминці вже й кінець.
Хто ж старався – молодець!

Станція «Народознавство»

(Учням потрібно було підготувати прислів'я та приказки про кров.)

  • Мертвому кров не пускають.
  • Війна людей їсть, а кров'ю запива.
  • Війна кров любить.
  • Хоч кров проливали, зате волі дістали
  • Кров людська не водиця, проливати не годиться.
  • Кров не вода а серце не камінь.
  • Молода кров кипить.

Станція «Медична»

На нижньому боці кожної із шести пелюсток — завдання. Ви знімаєте одну з пелю­сток, де для вас записано завдання.

Пелюстка 1. Щоби зупинити цю кровотечу, слід тимчасово притиснути ушкоджену судину, знеза­разити рану й накласти тісну пов'язку. (Венозна)

Пелюстка 2. Щоби зупинити цю кровотечу, слід вище від місця поранення швидко притисну­ти пальцем ушкоджену судину й накласти джгут. (Артеріальна)

Пелюстка 3. Людина, в якої виникла ця крово­теча, стає блідою, на її обличчі виступає холод­ний піт, пульс частішає та слабне. До ймовірного місця кровотечі прикладають холодний компрес. (Внутрішня)

Пелюстка 4. Ця кровотеча характеризується пульсуючим струменем, подібним до фонтану. Кров має яскраво-червоний колір. У цьому випад­ку діяти треба негайно. (Артеріальна)

Пелюстка 5. У разі цієї кровотечі, особливо коли ушкоджені великі судини, зсідання крові не здат­не швидко зупинити її. Кров витікає рівномірно й має темний колір. (Венозна)

Пелюстка 6. Ця кровотеча виникає за незнач­ного поранення. Вона не призводить до великої втрати крові й легко зупиняється. (Капілярна)

Станція «інформаційна»

Вам необхідно опрацювати картки, у яких описано цікаві факти про кров.

Символіка крові

Кров символізує життєвий потік: у дохристи­янських культурах вважали, що вона несе заплід­нюючу силу, містить частину божественної енер­гії. Наприклад, кров, пролита в землю, зробить її родючішою. Кров'ю (а згодом фарбою відповідно­го червоного кольору) змащували лоби тяжкохво­рих, породіль і новонароджених, щоби додати їм життєвих сил. У часи розквіту ацтекської імперії за рік проливали кров 20 000 жертв, щоби надати енергії Сонцю, коли вранці воно поверталося із загробного світу. На мексиканській кориді досі збе­реглася традиція (тепер уже необов'язкова) пити кров. У римо-католицькій і православній тради­ціях для причащання використовують вино, яке символізує кров Христа.

Кровна помста

Цей вид регулювання стосунків між клана­ми — один із найстародавніших. Кровна помста з'явилася ще в додержавницький період — період існування общинного ладу. Кровна помста реалі­зовувала принцип «око за око». Справа в тому, що вбивство члена общини вважали передусім завданням збитку общині, а кровна помста була способом відновлення балансу сил. Тому в деяких культурах необов'язково було карати саме вбив­цю, досить «еквівалентного обміну» — напри­клад, убивства будь-якого чоловіка, що належить до клану-кривдника. На ранніх стадіях появи дер­жавності кровна помста не зникла, але змінився підхід до неї: винищування стало більш вибірко­вим. Наприклад, обмежувалося коло людей, які могли стати жертвами кровної помсти (усі чолові­ки роду або тільки сини вбивці), обмежувалися місця для здійснення кровної помсти, зменшу­валося коло тих, хто міг цю помсту здійснювати. З часом справа дійшла до заміни кровної помсти штрафом установленого розміру — це було пропи­сано й у Салічній правді, і в Руській правді. Так людське життя одержало грошовий еквівалент.

А зараз прослухайте учнівські перли з нашої теми.

  • Еритроцити — це фірменні елементи крові.
  • Електричні явища в організмі відбуваються тому, що один орган треться об інший.
  • У жаб серце дуже мале, тому вони змушені весь час стрибати, щоби ганяти кров     по організму.
  • Чому, в людини серце чотирикамерне? Тому що в неї дві ноги та дві руки.
  • Кров у істот залежить від того, чим вони жив­ляться; гусениця живиться листочками, тому й кров зелена, у нас кров червона, бо ми їмо червоний буряк і м'ясо.
  • Анемія — це захворювання, яке пов'язане з онімінням кінцівок.
  • Чому людина, почухавши потилицю, знахо­дить відповідь на найважчі запитання? Коли ми чухаємо потилицю, то між рукою й голо­вою утворюється електричний заряд, який по нервових клітинах доходить до мозку та при­мушує його думати й працювати.

IV. Узагальнення, систематизація знань і вмінь учнів

 А тепер у нас у гостях передача «Свобода слова», і я хочу, щоби кожен з вас ви­словився, починаючи зі слів:

  1. Цікаво прозвучало...
  2. Я отримав знання, які...
  3. Я вважаю, що...
  4. Я вперше почув...
  5. Мене більше за все вразило...
  6. Примусило мене замислитися...
  7. Не зовсім було зрозуміло...
  8.  Мені найбільш сподобалось…

IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Сьогоднішній підсумковий урок у формі гри мав не стільки теоретичне, скільки практичне значення, адже для попередження хво­роб серцево-судинної системи необхідні достатні фізичні навантаження, дотримання режиму пра­ці, відпочинку, правильне харчування, відмова від шкідливих звичок.
Підбиваються підсумки вправи «Очікування»

Оцінювання учнів

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Пригадайте які органи дихання притаманні різним тваринам? Складіть коротке повідомлення.

Завантажити презентацію

Презентація до уроку  «Кров і кровообіг»

Презентація до уроку  «Кров і кровообіг»

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Нові матеріали

Урок позакласного читання «У світі  казки чарівної». Презентація
Всесвітня історія : підруч. для 8 класу загальноосвіт. навч. закладів / С. В. Д’ячков, С. Д. Литовченко. — Х. : Вид-во «Ранок», 2016. — 256 с. : іл.
Ідею інноваційного розвитку університету зможуть реалізувати за підтримки Британської ради студенти ТНПУ 
Обрано 22 членів НАЗЯВО
Поради щодо написання листа на ЗНО з іноземної мови
Лілія Гриневич розповіла, чи можна заставляти учнів прибирати в школі
Заплатити двічі: як звичайна бритва Gillette зробила переворот в світовій економіці
Англійська мова (8-й рік навчання) : підруч. для 8 класу загально освіт. навч. закл. / В. М. Буренко. — Х. : Вид-во «Ранок», 2016. — 240 с. : іл.
Запущено роботу веб-сервісу «Кабінет керівника закладу освіти» на порталі УЦОЯО
Географія : підруч. для 8-го кл. загальноосвіт. навч. закладів / П. О. Масляк, С. Л. Капіруліна. — Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2016. — 304 с. : іл.

Популярний ВНЗ

Національний фармацевтичний університет у м.Харкові

ФАРМАЦІЯ СЬОГОДЕННЯ – ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПЕРЕД МАЙБУТНІМ
Ректор університету
Черних В. П. Черних
Валентин Петрович –