Конспект уроку на тему: Л. Костенко. Життя і творчість. «Пастораль XX ст., оригінальність жанру.» Українські фольклорні типи, новітнє переосмислення їх. «Українське альфреско»

Тип матеріалу: 
Навчальний рівень: 

Бондарчук Ольга Максимівна,  вчитель української мови та літератури ЗОШ №5 1-3 ступенів міста Коростеня  Житомирської області Бондарчук Ольга Максимівна,
вчитель української мови та літератури
ЗОШ №5 1-3 ступенів

міста Коростеня  Житомирської області


« Ми мовчимо,  поезія і я, ми одна одній дивимось у вічі»

Л. Костенко

Мета уроку: Увести дітей в світ поезії Ліни Костенко, познайомити та систематизувати біографічні відомості про поетесу, розвивати відчуття краси поетичного слова, творчу уяву, удосконалювати вміння аналізувати поетичні твори та ознайомити з українськими фольклорними типами; виховувати інтерес особи митця, лірики, гарний смак; розвивати усне звязне мовлення, асоціативне мислення, уміння виразно читати поезії.

Методи уроку: Еврестична бесіда, робота в парах, «Мозкова атака», «Творча лабораторія», «Мікрофон», незакінчені речення.

Тип уроку:   Урок вивчення нового матеріалу з елементами інсценізації.

Хід уроку

Я вибрала долю собі сама,

І що  зі мною не станеться,-

У мене жодних претензій нема

до Долі – моєї обраниці.

  1. Організація класу.
  2. Мотивація навчальної діяльності

Коли Бог наділяє жінку талантом, то прирікає її на нелегкий шлях. Поклавши на неї обовязки матері, дружини, котрих, здається, вже достатньо, талант у руках жінки стає реалізованим тоді, коли жінка перебуває в гармонії з життям.

Ми знаємо імена таких жінок-митців в українській літературі багато.

- А чи знаєте ви жінок-письменниць, які презентують сучасний літературний процес?

(О. Забужко, К. Мотрич, М. Матіос, Л. Костенко) 

  1. Оголошення теми і мети уроку.

-А що це там за така панянка сидить у куточку? ( Учениця читає поезію Ліни Костенко «Лист»)

На одному з малих полустанків я чекаю поїзда зранку. Влаштувалась в кутку на лаві, щоб мене не знайшли цікаві. Протяг має вїдливий присмак паравозного сизого диму, і стоїть невмитий присмерк за розхитаними дверима.

Десь там брязкіт і скреготіння, залізничний постійний шум…

Я поклала папір на коліно, я стривожені вірші пишу. Наче прозу пишу – без розбивки на рядків розмаїтті пласти, щоб здавалось на перший погляд, що пишу я звичайні листи.

Власне, це не далеко від правди.

Інша форма – той самий зміст. Адресовані людям вірші -  найщиріший у світі лист.

  1. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  2. Слово вчителя :

Автор цієї поезії  - наша сучасниця Ліна Василівна Костенко. Постать цієї жінки ще за її життя овіяна легендами : брак інформації, 16 років заборони, «внутрішня еміграція» якнайкраще сприяли цьому.

Феномен Л. Костенко полягає в тому, що, попри всі її зусилля залишатися в тіні, вона є однією з найбільш відомих і популярних. Це під дверима її квартири шанувальники залишають квіти, а поети-початківці через сусідів передають свої твори.

Василь Симоненко про творчість Л. Костенко сказав так:  «Довгі роки творчість Ліни Костенко замовчувалась. Так книгу поезій «Зоряний інтеграл» уже набрану було наказано розсипати. Теж саме вчинили й з наступною збіркою «Княжа гора». Але сьогодні поезія Л. Костенко знаходить свій шлях до читача. Мабуть, небагато лишилося в Україні людей, для яких імя Ліни Костенко було б незнайоме. Її вірші широко публікуються, звучать пісні на її слова. Ім’я Л. Костенко стало уособленням сучасної інтелектуальної культури нової самостійної України.»

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

Вчитель:  Знайомство з творами поетеси – це занурення в наше минуле і сучасне. Це поезія, яка є пророчою. Її творчість є однією із золотих сторінок української літератури.

  1. Переглянемо презентацію життя і творчості Ліни Костенко, яку підготувала учениця нашого класу.
  2. Вчитель:

Ліна Костенко  -  окрім того, що відома поетеса, вона мама, дружина, бабуся.

Про її життя переглянемо презентацію «Особисте життя», підготовлену учнями класу.

  1. Поділіться своїми враженнями від знайомства з поетесою

Враження 1:

Дослідник життя і творчості Л. Костенко Іван Бокій писав:

«Родинне виховання було звичайним за житейськими  мірками, але «На рівні вічних партитур» : батько знав 12 мов, вільно почувався у всіх науках, тому чи не всі їх у школі викладав, і духовний досвід його матері, їхній стоїцизм, загартований у пеклі випробувань, донька засвоювала, переплавляла у собі змалку.»

Згодом батька забрали від сімї  на 10 років. Ліна стала дочкою «ворога народу».

Враження 2:

У перших збірках поетеси – «Проміння землі» та «Вітрила» не було віршів про Леніна.

На той час такі твори вважали обовязковими і не включити їх у збірку було проявом сміливості і принциповості. М. Жулинський дуже точно зауважив:

«Ліна Костенко – це позиція. Національна. Горда.»

Враження 3:

Максималізм і принциповість поетеси стали причиною того, що дві збірки поезій – «Зоряний інтеграл» та «Княжа гора» не вийшли друком. Вона єдина з усіх членів Спілки письменників, хто виступив з протестом проти вводу радянських військ у Чехословаччину 1968 року. Наслідком такої позиції було 16 років мовчання. Але «совість на харчі» поетеса міняти не збиралась.

Враження 4:

Ліна Василівна – єдина,  хто відмовився від звання Героя України. «Це ви мене в отакий ряд ставите?» - запитала вона. І відрізала : « Я політичної біжутерії не ношу.»

  1. Вірш «Доля» - читає учениця класу.

Вчитель:

Найвище за все поетеса ставила за обовязок казати правду своїми віршами. На запитання «Як твоє імя? Чи варта такої плати?» Доля відповідає :

«Поезія – рідна сестра моя, а правда – це наша мати.»

За таку позицію поетеса розплачувалась неприйняттям з боку влади. І хоч їй удалося уникнути сталінськи репресій, але готовність жертвувати життям за переконання була не просто позицією, а глибоким переконанням. У свої супутники вона обирає тих, кого світ ловив і не впіймав – Шевченка та Сковороду.

  1. « Мозкова атака»

- Чим викликане 16річне мовчання і заборона творів? 

(Захист заарештованих А. Горської, І. Дзюби, протест проти вводу військ у Чехословаччину.

  1. Робота в парах.

Хронологічний диктант (усно)

Учні один одному ставлять питання по біографії Л. Костенко.

  1. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
  1. Аналіз поезії «Пастораль XX ст»
  1. Знайомство з твором ( учениця читає напамять вірш)
  2. Словникова робота (на дошці слова і їх значення)

Пастораль, аргонавти, анциболи.

  1. Робота над змістом поезії:

  Архетипні образи ( мальви, степ, діди, матері )

  1. Аналіз поезії «Українське альфреско»
  1. Знайомство з твором ( учениця читає напам’ять вірш)
  2. Словникова робота ( альфреско, архетипні образи)
  3. Ідейно-художній аналіз поезії.
  1. Перегляд відео ТСН «Зустріч з поетесою Ліною Костенко».
  2. Рефлексивно-оцінювальний етап «Незакінчені речення».
  1. В поезіях «Пастораль XX ст», «Українське альфреско» Україну показано через …
  2. Поезію Ліни Костенко досі популярні, бо розповідають …
  3. Кредо поетеси …
  4. На цьому уроці я дізнався …
  1. Кодекс честі – заповідь нащадкам ( афоризми із творів Ліни Костенко учні записують у зошити під музику пісні на слова Ліни Костенко «Між іншим».

 Виконавець – О. Богомолець.

  1. Оцінювання учнів.
  2. Домашнє  завдання : вивчити напамять одну із поезій Л. Костенко та творча робота «Мої враження від поезій Ліни Костенко».

 

 

 

 

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Національний фармацевтичний університет у м.Харкові

ФАРМАЦІЯ СЬОГОДЕННЯ – ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПЕРЕД МАЙБУТНІМ
Ректор університету
Черних В. П. Черних
Валентин Петрович –