Конспект уроку на тему: «Людські чесноти. Доброта»

Навчальний рівень: 

Батовська Лариса Федорівна,
вчитель початкових класів
Білозірської загальноосвітньої школи I-III ступенів

Мета: формування в учнів уявлення про доброту,  уміння розрізняти добро та зло; актуалізувати опорні знання учнів та пізнавальну активність; поглибити набуті знання на прикладах; розвивати мислення учнів, виховувати найважливіші людські чесноти.

Обладнання: підручник для 3-го класу «Я і Україна», робочий зошит, картки для індивідуальної роботи, картки для роботи в групах, світлофори, презентація.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

- Всі сідаймо тихо, діти,
Домовляймось не шуміти,
Руки гарно піднімати,
Чітко влад відповідати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.

  • Подивіться, чи все необхідне у вас є до уроку? Чи є у вас зошити, підручники?

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Фронтальне опитування
  • Діти, згадайте, про що ми говорили на минулому уроці? (Про щедрість і жадібність)
  • То що таке щедрість? (хороша риса характеру).
  • Яку людину ми називаємо щедрою? (Ту, яка вміє ділитися з іншими тим, що має)
  • А яку людину називатимемо жадібною? (Яка нічим не ділиться)
  • Яка дитина матиме багато друзів? Чому? (Щедра; міркування учнів).
  • А з якою дитиною більше хочуть спілкуватися люди? (Із щедрою)
  • Чи приємно бути щедрим? Чому? (Так, тому що можна зробити іншу людину щасливою)
  • Коли найприємніше отримувати чи дарувати подарунки? (В звичайний день, тоді, коли їх ніхто не чекає)
  1. Письмове опитування на картках

В – 1

1. Позначте правильний варіант відповіді.

Як називають людину, яка ділиться з іншими тим, що має?

А)жадібною;

Б) щедрою;

В)ввічливою.

2. Продовжте речення:

Марійка не дозволила Софійці погратися зі своєю лялькою, тому що вона… (жадібна)

3. Дай відповідь на запитання:

До чого призводить щедрість? (Щедра дитина має багато друзів)

4. З’єднайте частини прислів’я.

1. Жадібний завжди…

2. Хто сіє скупо, той скупо жатиме…

3. Скупий, якби міг,…

3. …то б два рази одно.

2. …а хто сіє щедро, той щедро жатиме.

1. …бідний.

В – 2

1. Позначте правильний варіант відповіді.

Як називають людину, яка не ділиться з іншими тим, що має?

А)жадібною;

Б) щедрою;

В)ввічливою.

2. Продовжте речення:

Андрій ділиться з друзями своїми іграшками тому що він… (щедрий).

3. Дай відповідь на запитання:

До чого призводить жадібність? (жадібна дитина не має друзів)

4. З’єднайте частини прислів’я.

1. Скупий складає…

2. Від користі серце…

3. За двома зайцями не гонись…

1. …а щедрий споживає.

3. …бо й одного не піймаєш.

2. …кам’яніє.

ІІІ. Актуалізація знань учнів. Повідомлення теми і мети уроку.

  • На сьогоднішньому уроці ми розглянемо дуже цікаву та актуальну тему. Але щоб її дізнатися, вам потрібно розгадати кросворд, який стосуватиметься попередньої теми.
  • Тож пригадайте, про що ми говорили на минулому уроці.

[КРОСВОРД]          

  1. Дитина, яка вміє ділитися з іншими тим, що має, має дуже багато…
  2. Якщо людина злиться, коли у неї чогось немає, а в ближнього є, або коли в ближнього щось краще, то у цієї людини з’являється відчуття …
  3. Як ми охарактеризуємо дитину, для якої усього шкода і вона ні з ким нічим не ділиться?
  4. Уміння ділитися з іншими тим, що маєш…
  5. Будучи щедрим, ми можемо зробити іншу людину…
  6. Щедра людина має дуже багато друзів і це відкриває ще одну її рису характеру, пов’язану із дружбою…
  7. Слід бути щедрим не лише на подарунки, чи якісь речі, але й на слова. Найкраща словесна відзнака – це…
  • А тепер подивіться уважно на виділену колонку. Яке слово ви можете там прочитати? (Доброта)
  • Правильно, отже тема нашого уроку «Доброта». Думаю, що усі ви якимось чином зустрічалися із добром у різних його проявах. Ось сьогодні ми і розглянемо, що таке добро, а що таке зло. Навчимося розрізняти добро та доброту. Розширюватимемо ваші знання про добру людину.

IV Вивчення нового матеріалу

  1. Метод «Мікрофон» з метою виявлення уже сформованих знань учнів про тему уроку.
  • Що таке добро?
  • Що таке зло?
  • Чому добро та зло в житті завжди поряд?
  • Які прояви добра чи зла ви зустрічали у власному житті?
  • З якою людиною ви хотіли б більше дружити: доброю чи злою? Чому?
  1. Метод «Мозковий штурм» з метою актуалізації опорних знань учнів та пізнавальної активності.
  • Що асоціюється у вас із словами «добро» і «зло»?

(учні називають слова, вчитель записує їх на дошці).

  1. Практична робота з поясненням вчителя, з метою формування уміння розрізняти добро та зло.
  • Складання «асоціативного куща» із словом «добро»
  • Складання «асоціативного куща» із словом «зло»
  • То чи зрозуміли ви різницю між добром та злом? Запам’ятайте її, щоб у житті ви могли розрізнити цих два терміни.

 

  1. Робота з підручником
  • Відкрийте підручник на с. 43. Прочитайте уважно визначення «добро» та «доброта». Чи зрозуміли ви різницю? І в чому ж ця різниця?
  • А тепер запам’ятайте:

Зло – те, що комусь завдає болю, викликає страждання; поняття, що є протилежним добру.

Отже, добрий – той, хто робить людям добро, прихильно та чуйно ставиться до них.

  • Прочитайте приказки на с. 43. Спробуйте їх пояснити.
  • А зараз прочитаймо вірш Івана Драча. Як автор доводить головну думку?

 

  1. Розповідь учителя з метою формування в учнів знання про доброту та виховати в них найважливіші людські чесноти.
  • Добро – це щастя для всіх людей. Якщо людина робить добро іншій людині, то від цього приємно їм обом. Люди кажуть: «З добрим – добре». Якщо людина добра, з нею хочеться спілкуватися, її всі люблять. А злі люди навпаки, часто бувають невдоволеними, насупленими, з ними нікому не цікаво.

Зло, як відомо, довго не забувається і продовжує зло. Добро помножує добро. Не давайте можливості злу перебороти добро. Щоб люди вас поважали, приязно ставились до вас, ніколи не забувайте і завжди дотримуйтеся золотого правила вихованості: «Стався до людей так, як би хотів, щоб люди ставилися до тебе».

  • Що таке добро? (Щастя для всіх людей)
  • Які переваги доброї людини над злою? (Її всі люблять)
  • Що слід робити, аби люди вас поважали? (Дотримуватися золотого правила вихованості)
  • Як звучить правило вихованості? («Стався до людей так, як би хотів, щоб люди ставилися до тебе»)
  1. Робота з підручником з метою поглибити нові знання на прикладах.
  • Відкрийте підручник на С. 43.

Прослухайте оповідання «По щирості». Скажіть, чому автор називає Василька не добрим, а хитрим? (слухання тексту)

  • Чи згідні ви з автором? Чому?
  • Прочитайте текст «Добро і зло». Скажіть, чому добро завжди сильніше від зла?

Фізкультхвилинка

Вже стомилися ми трішки,
Вийдем, діти, на доріжку,
Наші ручки: раз, два, три.
Наші ніжки: раз, два, три.
Ось голівонька стомилась,
Вліво, вправо похилилась: раз, два, три.
Будем пальчики стискати,
Будем знову працювати.

V. Закріплення засвоєних знань, умінь і навичок учнів.

1. Робота в зошитах з друкованою основою.

-           Діти, відкрийте зошит на С. 18.

Прочитайте завдання. Чи всі зрозуміли, що потрібно робити?

  • Подивіться уважно на перший малюнок і скажіть, чи можна назвати хлопчика добрим і чому?
  • А тепер запишіть висновок у своїх зошитах.

(Аналогічно до наступних малюнків)

2. Практична робота в групах

-           У нас є три ряди. Кожен ряд – це одна група. Сядьте зараз перша група за цим столом, друга – за цим, а третя – за цим ( вчитель показує кожен стіл).

-           Даю кожній групі аркуш паперу, на якому записане незакінчене речення. Вам потрібно його дописати, користуючись словами для довідок, також вписуйте свої слова.

1 група: «Добра людина завжди…»

2 група: «Добра людина ніколи не буде…»

3 група: «Для злої людини властиво…»

Слова для довідок: вітається, обманює, бажає злого, глузує, доброзичливо усміхається, на добро відповідає добром, поважає інших, допомагає, принижує, ображає, захищає слабших, відповідає злом на зло, піклується про молодших та старших.

  • Тепер я читатиму слова з довідки, та група, яка його записала – підніміть руки та обґрунтуйте, чому ви його віднесли до свого речення.
  • А які свої слова ви вписали до речень?
  • Тож запам’ятайте, чого не можна робити, щоб залишатися добрим.
  1. Практична робота
  • Я читатиму вам речення. Ви слухайте уважно і де необхідно вставити слово «не» підніміть червоний світлофор.

Добра людина….допомагає іншим, …кривдить молодших, …допоможе виконати домашнє завдання, …захистить слабшого, …насміхається над невдачами іншого, …вдарить тварину.

  • То що повинна робити добра людина? Запам’ятайте! Ви маєте бути добрими людьми.
  1. Практична робота
  • Приготуйте свої світлофори!
  • Якщо людина добра повинна робити те, що я називаю, то ви піднімаєте зелений світлофор, якщо ні – то червоний.
  • Після кожного твердження поясните, чому ви підняли саме цей світлофор.
  1. Допомагати мамі мити посуд.
  2. Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить.
  3. Не вибачатись.
  4. Берегти рідну природу та охороняти її.
  5. Шанувати працю інших людей.
  6. Галасувати, коли хтось відпочиває.
  7. Бути вихованим, стриманим.
  8. Обманювати, хвалитися.
  9. Насміхатися з чужого горя.
  10. Добре вчитися, багато читати.
  11. Не слухати батьків.
  12. Допомагати друзям у біді.
  13. Ділитися тим, що в тебе є.
  14. Ображати інших.
  15. Захищати слабкого.
  16. Спати на уроках.
  17. Красти.
  18. Любити своїх батьків.
  • Бачу, ви знаєте, що має робити добра людина. А тепер подумайте, то чому потрібно робити добро? (міркування дітей).

VI. Підсумок уроку

  • З якою людською чеснотою ви сьогодні ознайомилися? (доброта)
  • Що таке добро?
  • Що таке доброта?
  • Що ви зрозуміли, розглянувши цю тему?

VII. Завдання додому

  • Опрацюйте статті підручника (С. 43-45)
  • Розтлумачте одне із розглянутих прислів’їв, які ви записали із останнього завдання.

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Національний фармацевтичний університет у м.Харкові

ФАРМАЦІЯ СЬОГОДЕННЯ – ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПЕРЕД МАЙБУТНІМ
Ректор університету
Черних В. П. Черних
Валентин Петрович –