Конспект уроку на тему: «Незвіданий Т. Шевченко»

Тип матеріалу: 
Навчальний рівень: 

Бондарчук Оксана Вікторівна, вчитель української мови та літератури Полтавської школи-інтернату № 1 І-ІІІ ступенівБондарчук Оксана Вікторівна,
вчитель української мови та літератури
Полтавської школи-інтернату № 1 І-ІІІ ступенів

 

Мета: ознайомити учнів із біографією Т. Шевченка, його поетичними та малярськими досягненнями; формувати вміння працювати із довідковою літературою, відшукуючи цікавий матеріал; виховувати в учнів любов і пошану до великого українця.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок-подорож.

Методи і прийоми: дослідницька робота учнів, слово вчителя, практична робота.

Обладнання: презентація, документальний фільм про Т. Шевченка, відео з афоризмами Т. Шевченка, «Серце мрій» поета, презентація з малярськими роботами, добірка аудіовіршів Т. Шевченка, рефлексія.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Слово вчителя:

Тарас Шевченко – великий українець, надзвичайно талановитий поет та художник, людина про яку написано чимало книжок та знято ще більше фільмів. Кістяк української нації, який тримає минуле, теперішнє і майбутнє в своїй спадщині. Людина-загадка, одна Шевченкова біографія і досі має багато таємниць та не розкритих історій. Поет, що підіймає з колін українців і надихає вірити у світле майбутнє. Тарас Шевченко!

Саме про нього сьогодні поговоримо, погортаємо сторінки традиційної біографії і відшукаємо зовсім нове, послухаємо поезії, афоризми та ознайомимося з документальним фільмом про славного та величного Кобзаря.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми і мети уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя:

Тобою, Поете, гордитесь ми будем,
А слово святеє твоє не забудем.
Роки лиш утверджують думи його,
А сонце цілує із бронзи чоло
Славетного сина народу мого.
Шукати щастя не їдьмо в світи,
Елегій сумних уникаймо.
В нас доля одна –
Через терни до зір…
Едем сотворімо на нашій землі,
Нехай порідниться вся наша країна:
Карпати, Донбас й Буковина.
Одна ти, єдина, моя Україно!

Олена Гедзун

Для початку невелика презентація (документальний фільм про Т. Шевченка).

Учень 1.

Художник Сошенко, відомий тим, що перший помітив мистецький хист молодого кріпака Шевченка, а згодом став його добрим приятелем, любив пізніше розповідати про те, що перешкоджало Тарасові Григоровичу швидко набути слави художника:

– Прийдеш, бувало, до нього: стоїть на пюпітрі розпочата ним картина в такому ж стані, як і тиждень тому, а він скоренько заховує у шухлядку папір із своїми віршами.

«Що це ти, Тарасе, робиш? Усе свої вірші складаєш замість того, щоб кінчати картину. Коли взявся учитись малювати, то й працюй постійно, а не уривками».

«Та що ж робити, коли світла мало у вашому Петербурзі: поки розведеш на палітрі фарби та розпочнеш малювати, вже й темно, пора й пензлі мити!»

Отак, бувало, відбріхується. А якби менше писав свої «Катерини» та «Наймички», добрий би з нього маляр був.

Тарас Шевченко "Катерина"Тарас Шевченко "Наймичка"

Учень 2.
Петро Мартос, який фінансував видання першого «Кобзаря» 1840 року, наводить відмінну від традиційної версії історію викупу Тараса Шевченка з кріпацтва.

Якось художникові-кріпакові один генерал замовив свій портрет. Намалював художник гарно і, що важливо дуже схоже. Але в житті генерал був некрасивим, а отже, реалістичну роботу приймати відмовився. Тоді Шевченко переробив картину: зафарбував генеральські атрибути, намалював натомість рушника і інструменти для гоління і віддав роботу у цирульню як вивіску. Розлючений генерал запропонував Енгельгардтові викупити кріпака. Розуміючи, чим це може закінчитися для Тараса, Жуковський вмовив імператрицю прохати Шевченкового власника призупинити перемовини з покупцем – а на знак подяки імператриця захотіла, щоб Карл Брюллов нарешті докінчив давно розпочатий портрет Жуковського, який і був потім розіграний у знамениту лотерею.
 

Портрет пана Енгельгарда, зроблений аквареллю, 1833 рік

Портрет пана Енгельгарда,
зроблений аквареллю, 1833 рік.

Учень 2.

Коли Шевченко став у Петербурзі модним портретистом і почав заробляти добрі гроші, у нього з'явився потяг до модного одягу (як віддяка за нужденне дитинство і юність). Він відвідував гарні ресторани, носив вишуканий одяг, а з особливим задоволенням описує в щоденнику придбання гумового плаща-макінтоша, які тільки-но з'явилися у Петербурзі. Плащ коштував 100 карбованців сума на той час досить велика (у археологічній комісії Тарас Григорович працював за 150 на рік). Навіть під час заслання Шевченко не втратив смаку до життя один із записів «Журналу» присвячений добрим пензлям, присланим товаришем, і гаванським сигарам, що були подарунком.Молодий Шевченко

Коли Шевченка заарештували, на ньому був фрак, а він сам був чисто виголений і мав вигляд, ніби збирається на свято.

Вчитель:

Коли Тарас Григорович жив у Києві, то там він малював картини. Він був відомий художник. От до нього зайшов один великий пан і просить, щоб Шевченко змалював його.

Балакаючи з ним, Тарас Григорович швиденько накреслив олівцем портрет того пана. От пан став питати Тараса Григоровича:

– Скільки буде коштувать, коли змалювати з мене портрет?

Тарас Григорович запросив з нього сто п'ятдесят карбованців. А пан йому каже:

– Що це ви так дорого хочете?

– Дорого? Тоді це буде коштувати триста карбованців.

Пан розсердився й пішов од нього.

А Тарас Григорович узяв портрет, що накидав олівцем з того пана приставив до нього ослячі вуха, поніс у магазин і сказав продавцеві:

– Постав цей портрет на вітрині, а хто купить, нехай заплатить п’ятсот карбованців.

От іде раз пан вулицею, дивиться – на вітрині стоїть його портрет, тільки з ослячими вухами. Він до продавця, а там покупець стоїть і питає:

– Скільки стоїть осел, що на вітрині?

– П’ятсот карбованців.

Пан підійшов і каже:

– Цей портрет я заберу.

Вийняв п’ятсот карбованців і заплатив. А покупець стоїть і каже:

– Гарний осел, та не мені дістався.

Вчитель презентує учням відеоматеріал про малярські роботи Т. Шевченка.

Учень 4.

Пантелеймон Куліш залишив спогад про успіх співака-самородка, згадуючи про власне весілля, де Тарас був за старшого боярина. Куліш пригадував, що на весіллі гостей були повні кімнати, як водиться, присутні розважалися, гучно розмовляли, і тут старший боярин... заспівав. Усі присутні, почувши голос знаного поета, змовкли.

Стояла така тиша – ніби в залі залишився тільки сам співак. Він виконував пісню за піснею. Тільки закінчував виконання, гості зразу жваво просили співати ще і ще. Куліш висловився, що такого рівного тому співу він ні разу не чув. Кульмінацією вечора став спів на два голоси з талановитою нареченою – Олександрою Білозерською. Після чудового дуету в присутніх з'явилася ідея про відрядження Тараса Григоровича, як співака, для навчання за кордон.

На пам'ять про той вечір Олександра Михайлівна обдарувала поета різними цінними подарунками.

Вона просила Тараса Григоровича за її статки поїхати до Італії на навчання. Пантелеймон Куліш усіляко підтримував наміри нареченої і настирно просив Шевченка прийняти коштовності на відрядження до Риму. Тарас Григорович щиро дякував подружжю Кулішів, але відмовився від їхньої щедрої допомоги. Бажав присвятити свою працю і надалі поетичній діяльності та живопису.

Учень 5.

Улюбленим напоєм Тараса Шевченка був чай, а їжею – справжній український борщ, «затертий пшонцем і затовчений старим салом», вареники з сиром із грубої гречаної муки й такі ж самі галушки.

Не байдужим був і до рибних страв.

Прізвище Шевченка походить від його прадіда Андрія Грушівського, що походив з козаків і звідкись прийшов у Кирилівку. Андрій Грушівський одружився з Єфросинією Шевчихою (її батько був шевцем) і взяв прізвище дружини. Так виник рід Шевченків.

Вчитель.

Професійне читання поезії напам’ять. Як це звучить? Давайте послухаємо (Аудіо-вірш Т. Шевченка «І мертвим, і живим).

Учень 6.

У 1995 році на території невизнаної Придністровської Молдавської Республіки була введена банкнота у 50 тисяч рублів. На лицьовій стороні – портрет українського гетьмана Богдана Хмельницького, на звороті – пам’ятник Тарасові Шевченку перед будівлею університету в Тирасполі.

У 2000 році ці гроші надрукували з новим дизайном. Так на банкноті у 50 рублів з’явився портрет Тараса Шевченка. Купюра була зеленого кольору. Тому «зеленими» придністровці називали не долари, а гроші з Шевченком. Остаточний сіро-зелений дизайн купюр із Кобзарем затвердили 2007 року.

Шевченко на грошах Придністров'я

Учень 7.

У 1973-1975 роках автоматична станція «Марінер-10» тричі пролітала поблизу Меркурія і вперше сфотографувала планету з близької відстані. Було виявлено, що її поверхню покривають кратери різних розмірів. За правилами Міжнародного астрономічного союзу їх називають на честь художників музикантів, письменників, поетів. Таким чином, один із 300 кратерів Меркурія отримав ім'я нашого Тараса Григоровича. Діаметр кратера Шевченка – 137 кілометрів.

Вчитель.

Афоризми, які цитує вся Україна і весь світ. До вашої уваги презентація на мультимедійній дошці.

Практична робота

Як і кожна людина Т. Шевченко любив мріяти, мрії примушують нас відриватися від землі і злітати до неба. Які мрії були у Т. Шевченка? До Вашої уваги велике серце Т. Шевченка. Воно сповнене любов’ю до всієї України,сповнене мріями і сподіваннями. Давайте заповнимо його мріями.

Серце з мріями заповнюють учні. Вірш «Поставлю хату і кімнату» декламує вчитель.

ПОСТАВЛЮ ХАТУ І КІМНАТУ

Поставлю хату і кімнату,
Садок-райочок насаджу.
Посиджу я і походжу
В своїй маленькій благодаті.
Та в одині-самотині
В садочку буду спочивати.
Присняться діточки мені,
Веселая присниться мати,
Давнє-колишній та ясний
Присниться сон мені!.. і ти!..
Ні, я не буду спочивати,
Бо й ти приснишся. І в малий
Райочок мій спідтиха-тиха
Підкрадешся, наробиш лиха...
Запалиш рай мій самотний.

27 сентября (1864, С.-Петербург)

Вчитель.

У 1964 році, коли відзначався 150-річний ювілей Великого Кобзаря, 196 населених пунктів СРСР носили ім'я Шевченка. Нині в Україні 164 населені пункти названі на честь Тараса. У Казахстані його ім'я носить Форт-Шевченка. з 1964 по 1991 роки місто Актау мало назву Шевченко. Також Шевченко звуться 3 села, 4 селища і 8 хуторів у Адигеї, Башкортостані, Краснодарському краї та 8 областях Російської Федерації, і село в Рибницькому районі Придністров'я.

Крім того, на честь Шевченка названі морська затока в Аральському морі та вершина висотою 4 200 м на північному схилі Великого Кавказу, у Боковому хребті. Це ім’я дали їй українські альпіністи, які вперше зійшли на вершину Кавказу в 1939 році.

Поезію Тараса Шевченка перекладено понад ста мовами світу. Серед них – японська, корейська, арабська і міжнародна мова есперанто. Найбільше перекладів здійснено російською, німецькою, польською, англійською мовами.

Кобзарі Шевченка різними мовами

Вчитель.

Найвідомішою книжкою Шевченка звичайно ж є «Кобзар», якій присвячено цілий музей у Черкасах (єдиний на весь світ). Більше ніж 8 мільйонів копій – таким був тираж книги за часів Радянського Союзу, а за життя автора перевидавалася 4 рази.

 Т.Г.Шевченко "Кобзар"

1 384 пам'ятники Кобзареві встановлено на території від Бразилії до Китаю. Це друге місце за кількістю пам'ятників одній особі. Найбільше на Землі, переконані дослідники, існує монументів Ісусу Христу. Щоправда, є версія, за якою другим за кількістю пам'ятників вважають Володимира Леніна.

Але останнім часом, принаймні, в Україні їхня кількість значно зменшилася.

Більшість монументів Шевченку розташовані на території України – 1 256, зате майже півтори сотні розмістились у 35 країнах.

Пам’ятник великому Кобзарю у м. Полтаві

Пам’ятник великому Кобзарю у м. Полтаві

"Кобзар" - найменша книжка у світі

«Кобзарь» – сама маленька книга у світі. Зверху для порівняння сфотографовано макове зерно.
Збільшено у 700 разів

Український майстер Микола Сядристий створив найменшу в світі книжку «Кобзар», розміром трохи більше половини квадратного міліметра. Це майже в 19 разів менше від найменшої японської книги. Сторінки настільки тонкі, що перегортати їх можна лише кінчиком загостреного волоска. Зшито книгу павутинкою, обкладинка зроблена з пелюстки безсмертника.

 

 

IV. Підбиття підсумків уроку.

Вчитель.

Сподіваюся наша подорож була цікавою і Ви дізналися багато нового про Т. Шевченка. Людина-митець, людина-поет, людина-геній, людина, якою захоплюється увесь світ. Він мріяв про щастя та заслуговував його. Людина надзвичайної геніальності та сили волі. Пам’ятаймо про нього!

 

VРефлексія.

– Чи сподобався Вам урок?

– Що нового Ви дізналися?

– Що найбільше зацікавило, здивувало?

VI. Домашнє завдання.

Відомості про розробку автора

 

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Національний фармацевтичний університет у м.Харкові

ФАРМАЦІЯ СЬОГОДЕННЯ – ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПЕРЕД МАЙБУТНІМ
Ректор університету
Черних В. П. Черних
Валентин Петрович –