Конспект уроку на тему: «Порівняльна характеристика образу Мазепи в поемах  Джорджа Байрона, Олександра Пушкіна,  Володимира Сосюри»

Навчальний рівень: 

Волик Світлана Федорівна,   вчитель зарубіжної літератури  ЧНВК "Дошкільний навчальний заклад - ЗОШ I-III ст." № 8,   м. ЧугуївВолик Світлана Федорівна,
вчитель зарубіжної літератури
ЧНВК "Дошкільний навчальний заклад - ЗОШ I-III ст." № 8,
м. Чугуїв

Мета: формування предметних компетентностей: порівняти образ Мазепи   в творах  Джорджа .Байрона, О.Пушкіна, В.Сосюри; ознайомити  з неоднозначним  трактуванням  образу  Мазепи   класиками світової літератури;  формування ключових компетентностей: уміння вчитися, актуалізувати  пізнавальну діяльність учнів; комунікативної: формувати  навички  роботи в  парі, в групі; інформаційної: формувати вміння  знаходити потрібну  інформацію та  представляти  її; розвивати  навички  дослідницької  діяльності учнів,  компаративного аналізу  художнього  тексту, розвивати  логічне, критичне  мислення, навички висловлювання  власної думки,  усне  зв’язне мовлення; виховна: виховувати  інтерес  до  творів  класиків  світової  літератури, розширювати  кругозір учнів.

Тип  уроку: урок-дослідження   з елементами компаративного аналізу  художнього  тексту.

Обладнання:  мультимедійна  презентація, таблиці, коло Вена, цитатний  матеріал для характеристики образу Мазепи.

Хід  уроку

I. Організаційна  частина.

II. Оголошення  теми  уроку ,  запис  учнями  в  зошитах теми  уроку. Слайд № 1.

Вчитель, використовуючи   інтерактивну вправу «Дерево передбачень»,  звертається  до учнів із  завданням: сформулювати  мету  уроку (учні формулюють  мету).

Слайд №2. Оголошення  мети уроку.

III.Мотивація  навчальної  діяльності

Слайд №3. Портрет Мазепи

Слово вчителяІван  Степанович Мазепа –найзагадковіша  постать в усій нашій історії. Ця  неординарна  особистість надихнула на творчість  не одного  поета. До  образу Мазепи зверталися  Дж.Байрон (Англія), Вольтер, В.Гюго (Франція), О.Пушкін, К. Рилєєв (Росія),Т.Шевченко,В.Сосюра (Україна.) Навіть сучасна зарубіжна література  звертається  до  цієї особистості.

Ірен Стецик, бельгійка  українського походження, у1981р. написала роман «Мазепа,гетьман України»,який  був  відзначений  двома преміями. Письменниця  дає своє трактування  діянням гетьмана.

IV. Робота  над  темою  уроку

1.Виступ учнів-істориків  з повідомленням   про Мазепу.

Мазепа володів 8  мовами, перебудував, спорудив Печерську  Лавру, Пустинно-Миколаївський,Братський, Золото-Михайлівський, Чернігівський, Прилуцький, Батуринський, Глухівський собори, кафедральні собори в Києві, Переяславлі, Чернігові, церкви в Батурині.

Мазепа Іван Степанович — гетьман України з 1687 по 1709 рік; видатний державно-політичний і культурний діяч кінця XVII — початку XVIII ст. Народився 20 березня 1639 року в селі Мазепинці (нині Білоцерківський район Київської області). Належав до родини відомої правобережної української шляхти. Початкову освіту отримав у школі Київського братства, згодом закінчив Києво-Могилянський колегіум та Єзуїтську колегію у Варшаві. Протягом трьох років навчався в Німеччині, Італії, Франції та Голландії, де здобув чудову європейську освіту, досвід європейського політичного та культурного життя. Знав кілька іноземних мов. Формування національно-політичних переконань І. Мазепи відбувалося під час служби при гетьманах П. Дорошенкові та І. Самойловичеві, які мали програми відродження самостійної й соборної української держави. І. Мазепа був першим українським гетьманом, який незмінно володів гетьманською булавою протягом майже 22 років (8081 днів). Період його правління характеризувався економічним розвитком України-Гетьманщини, стабілізацією соціальної ситуації, піднесенням церковно-релігійного життя та культури. На початку XVIII ст., в умовах Північної війни (1700–1721), гетьман І. Мазепа в союзі з польським королем Станіславом Лещинським та шведським королем Карлом ХІІ здійснив спробу реалізувати свій військово-політичний проект, метою якого був вихід з-під протекторату Московської держави й утворення на українських землях незалежної держави. Помер у ніч з 21 на 22 вересня 1709 року в селі Варниця поблизу м. Бендери. Похований у монастирі Св. Георгія (Юрія) м. Галац (Румунія).

2.Слово  вчителя.

Протягом уроку ви будете заповнювати порівняльну таблицю «Образ Мазепи в  творах Дж.Байрона, О.Пушкіна, В.Сосюри»».

Слайди №4,5. Порівняльна  таблиця   «Образ Мазепи  в  творах  Дж.Байрона,  О.Пушкіна, Вол.Сосюри.

3. Робота  в  парах.

 Робота  над характеристикою образу  Мазепи  за  поемою Дж.Байрона. Слайд № 6 (Обкладинка  поеми Дж.Байрона, ілюстрації  до  твору, які коментують учні) 

- З чого починаються події  в поемі Дж.Байрона?

( З  поразки шведського короля Карла  під  Полтавою, його  поранення  та  втрати  коня).

- Яким зображений Мазепа  на  початку твору? ( Він  літня людина, яка  дбає спочатку  про  коня:

Козацький князь  обтер  коня,
Розпутав,розгнуздав,обчистив,
Розгладив гриву, ноги,хвіст,
Послав йому трави та  листу
І тішився, що Карий їсть…

Потім  «взявсь  оглянути тепер рушницю,
… чи часом порох  не промок.»

  …славний ватажок
Добув  торбину  й  баклажок,
Увесь убогий  свій припас,-
І з Карлом  і  всіма з почоту
Гостинно  поділився він
З такою ж гідністю достоту,
 Як  на  бенкеті  дворянин.

- Як це  його характеризує?

(Він справжній гетьман, який дбає про  коня, рушницю і тільки потім  про  їжу  та відпочинок, де  поводить себе з гідністю,як дворянин )

-Чому  присвячена  більша частина поеми? Доведіть, що це монолог-сповідь.

( Більша  частина присвячена розповіді про те,що  було  50 років  потому, коли  йому  минав  двадцятий рік, він  був  пажем  шість років  у  короля  Яна  Казиміра, як він  закохався  у                                                     Терезу, дружину іншого пана:

 І все-таки я не знайду
Ні барв,ні образів, ні слів,
 Щоб змалювати ним оту,
 Яку я палко  так любив…

 Чоловік  Терези, дізнавшись про зраду дружини,  привязав його   до коня, і Мазепа ледве  не  помер,долаючи шлях  долинами, лісами, річками, але його врятували козаки та обрали  гетьманом.

 Учні пояснюють  значення  слова  «сповідь»: 1) сповідь  перед священиком  у своїх гріхах. 2) відверта, неприхована  розповідь про себе. Більша  частина поеми присвячена  монологу- сповіді Мазепи.)

 4. Висновки  учнів  I групи (Образ Мазепи  в  поемі  Дж.Байрона  «Мазепа»)

(На початку  та  в кінці поеми  Байрона  Мазепа  зображений літньою  людиною, яка  згадує  свою молодість. У творі  немає  натяку  на зрадництво  гетьмана. Він  мужній,сильний,шляхетний, береже  свою  гідність  і  незалежність, незламний, як «дуб  віковий». Він  показаний як  людина самотня  і  нескорена, такий  собі благородний злочинець,  саме  такі риси  притаманні романтичному герою. Байрон  наділяє свого  героя  якостями, які  притаманні саме Мазепі: він освічений, його  воля ніколи  і  ніким   і  ні за  що  не  могла бути підкорена. Образи-символи  допомагають  поєднати  його  з романтичним  героєм. Монолог-сповідь –основний засіб  розкриття психології  героя романтичного.

5.Заповнення учнями  порівняльної таблиці: образ Мазепи  в  поемі  Дж.Байрона  «Мазепа»

6. II група  досліджує образ  Мазепи  в  поемі О.Пушкіна  «Полтава», використовуючи слайд №7,ілюстрації   та  цитати до   твору.

-Доведіть, що Мазепа хитрий, підступний, памятає образу на  царя, зло:

Но  чем  Мазепа злей,
Тем  сердце  в нём  хитрей и  ложней…
Не  многим, может быть, известно,
Что  дух его неукротим,
Что  рад он  честно и  бесчесто;
Вредить он недругам своим;
Что ни единой  он обиды
С тех пор как жив не  забывал…
Что он не ведает святыни,
Что  он не помнит благостыни,
Что он  не любит ничего,
Что кровь готов он лить, как воду,
Что презирает он свободу,
Что  нет очизны для него…
Мазепа всюду взор  кидает
И письма шлёт  из края  в  край:
Угрозой хитрой подымает
Он  на  Москву Бахчисарай…
Он,  думой думу  развивая,
Верней готовит  свой удар;
В нём  не слабеет воля  злая,
Неутомним  преступный жар…

Давно  горю  стеснённой злобой…
Я  слово  смелое сказал.
Смутились  гости молодые…
Царь, вспыхнув, чашу  уронил
И за  усы мои  седые
Меня  с  угрозой ухватил.
Тогда, смирясь  в  бессильном  гневе,
Отмстить себе я клятву дал,
Носил её- как  мать во чреве
Младенца носит.Срок  настал.

-У чому полягала зрада  Мазепою царя Петра I ?
(Він  перейшов  на бік  шведського короля)
И  где ж Мазепа? Где злодей?
Куда  бежал Иуда  в  страхе?..
Верхом,  в глуши  степей нагих,
Король и гетман мчатся оба.
Бегут. Судьба связала их.
Обозревая зорким взглядом
Степей широкий полукруг,
С ним  старый гетман скачет.

7. Робота в  парах.(Відповіді на  запитання  до  поеми О.Пушкіна  «Полтава»

-Про кого  починається  розповідь  у  поемі  «Полтава»?

Богат и  славен Кочубей.
Его луга необозримы;
Там  табуны его  коней
Пасутся вольны, нехранимы.
Кругом Полтавы хутора
Окружены его  садами,
И много  у  него  добра,
Мехов, атласа, серебра
И на виду и под замками.

-Яке  найголовніше багатство було у нього?

Но  Кочубей  богат и  горд
Не  долгогривыми  конями,
Не  златом, данью крымских орд,
Не  родовыми  хуторами,
Прекрасной дочерью своей
Гордится старый Кочубей  

-Кого  покохав  Мазепа?
(Дочку  Кочубея, свою хрещеницю)
-Як  вдіяла донька  Кочубея?
(Покохавши Мазепу, втекла  з ним
- Який  намір  був  у Кочубея, щоб помститися Мазепі ?

Нет, злодей,
В руках московских палачей,
В крови, при  тщетных отрицаньях,
На дубе, корчась в истязаньях,
Ты проклянёшь и  день и  час,
Когда  ты дочь  крестил  у нас..

-Хто  розповів Марії   про приреченість  батька  до  страти?

(Мати, яка  прийшла  до  доньки вночі та розповіла про  загрозу батькові).

-Чи встигли  вони  врятувати  батька та чоловіка?

(Ні, було  вже пізно,  йому відрубали голову)

-Що  сталося  з Марією?

(Вона  збожеволіла).

8.Повідолення учнів, які досліджували образ Мазепи за поемою О.Пушкіна «Полтава».Складання  порівняльної  таблиці.

  ( В поемі Пушкіна  Мазепа  зображений як  зрадник.Він жорстокий, підступний, хитрий, властолюбивий,ненависний,мстивий,злодій, якому  немає прощення,автор декілька  разів використовує слово  «злий», він проливає ріки  крові  людської, навіть називає його  Іудою)

9. III група.  Характеристика образу Мазепи в поемі  Володимира  Сосюри «Мазепа». Слайд №8

 В.Сосюра з  гордістю промовляє:

«Я ж українець, як і він…
Я  серцем  хочу  показать
Страшну  трагедію Мазепи,
 І  в  ній в той час страшний незгоди
 Трагедію мого  народу.

 Благословення матері є  найзворушливими  рядками поеми В.Сосюри:

-Готовий  будь! Збирайсь, мій сину!
Народ хвилюється кругом…
 Будь оборонцем України…
Тебе народ і Бог  обрали!
 Надінь  шолом і меч візьми,
Стань на  чолі,здійми повстання,
Нехай чека  тебе на теє
Страшна дорога Моїсея,
Доноси, зрада, вигнання…
Та  доля  страдників  така…
Той не  живе,хто  жити  вміє
 З душею темного раба.
Життя-це ж вічна  боротьба!

У сні Мазепи, де він бачить себе маленьким хлопчиком і слухає  розповідь учительки про  Україну,найбільше розкривається внутрішній  світ Мазепи: «Я  України  не  забуду, вона  для  мене  як  зоря!». Причини трагедії  Мазепи у тому,що

…не  пішов  за ним  народ
Шляхом  і радості  й  надії.
Не  зрозумів  його він  мрії…

Мазепа не  звинувачує своїх співвітчизників, бо  помиляється  народ, коли  немає  ще держави:

Хіба народу не любив я!
Собі  на  горе й  безголівя
Не  зрозумів  мене  народ.

Саме у таких   рядках  В.Сосюра  висловив  основну  думку  поеми:

Хай  про  Мазепу спів мій  лине,
Хоч  він  був пан,серце  мав.
 За суверенність  України
Боровся  він і в цім  був  прав.

11.Висновки  учнів про образ Мазепи  в поемі В.Сосюри «Мазепа». Складання порівняльної таблиці

( Мазепа до останньої хвилини життя  залишається вірним  сином свого  народу й України,ім’я якої було  останнім  словом на його вустах перед смертю: «Прощай, Україно, прощай!

Автор відобразив Мазепу як борця  за  незалежність України,він патріот,любить Україну і хоче,щоб  ненька-Україна квітла і була щасливою. Мезепа-герой, він  не зрадник.)   

12. Складння коло  Вена.  Слайд № 9

13.Висновки учнів про спільне та відмінне у  зображенні образу  Мазепи.

V. Підсумок  уроку.

Інтерактивна вправа «Сенкан»

Мазепа

Завдання  для  уважного читача. Слайд №10

Слово вчителя.

-Згадайте мету уроку.

-Як ви  вважаєте,  мету  уроку виконано?  

Рефлексія.Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжи  речення: «На  уроці я дізнався(лася),що…

. Домашнє завдання. (Слайд №11. Образ Мазепи в різних  видах мистецтва( завдання  за вибором)

Завантажити презентацію

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Національний фармацевтичний університет у м.Харкові

ФАРМАЦІЯ СЬОГОДЕННЯ – ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПЕРЕД МАЙБУТНІМ
Ректор університету
Черних В. П. Черних
Валентин Петрович –