Конспект уроку на тему: «Загадка як вид усної народної творчості». Презентація

Навчальний рівень: 

Бовсуновська Ольга Іванівна,
вчитель української мови і літератури
вищої категорії

ЗЗСО №5
м. Коростень Житомирської області

Мета уроку.

Навчальна:ознайомити учнів із загадками, їх ідейно-тематичним багатством; навчати ,дітей складати загадки.

Розвивальна:розвивати у школярів кмітливість, творчу уяву.

Виховна мета.Виховувати прагнення до знань, любов до рідного слова.

Тип уроку.Вивчення нового матеріалу.

Форма уроку.Урок-казка.

Обладнання. Плакат "Відгадай", Загадкова квітка, Загадкове дерево, Загадкова скринька, малюнки для складання загадок, підручник,"Українська література" для 5 класу.

Хід уроку

Епіграф уроку."Для дітей казка-забавка, а для мудрих-загадка."

1.Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вступне слово вчителя. Добрий день, дорогі діти! Ми продовжуємо з вами крокувати стежиною світу фантазії і мудрості. Щойно закінчили вивчати казку-один із видів усної народної творчості, в яких народ висловив свою щиру любов до рідної землі, до Батьківщини. На уроках ми читали, переказували,складали та інсценізували казки. Подивіться уривок з однієї казки , яку ми інсценізували.

Проблемне завдання:чому саме цей уривок з казки ми переглядаємо?

(Перегляд відеозапису уривку з казки "Мудра дівчина" від слів"... Прийшла до пана..." закінчуючи словами "Я такий розумний, а вона проста собі дівка та мої загадки повідгадувала.")

11.Вивчення нового матеріалу.

Бесіда з учнями.

- Як називається казка, уривок з якої ми щойно переглянули?

- Чому вона так називається?

- У чому проявилась мудрість дівчини?

- Які загадки вона відгадала?

Отже, тема нашого уроку - загадкаяк вид усної народної творчості.

Діти, чого ви очікуєте від цього уроку? Що хочете дізнатись?

(відповіді учнів, доповнення вчителя)

Інтерактивна вправа "Казкове розмаїття"

Творче завдання" Придумай початок казки"

(клас поділено на три групи , кожна з яких вибрала капітана. Так як урок має форму казки, діти пригадують особливості будови казки : своєрідний зачин, кінцівка;фантастичне і реальне у казках)

Вчитель дає завдання кожній групі придумати початок уроку- казки у відповідності до теми уроку.

Зразок: Було собі п'ятеро братів. Попідростали вони і вирішили перевірити себе на мудрість, зрілість.І ось вирушили вони в дорогу...(у групі працювало 5 хлопчиків).

Вчитель. Отже, всі герої наших казок хочуть більше дізнатися про загадку як вид усної народної творчості, навчитися їх відгадувати і складати.

З раннього дитинства і до глибокої старості людина користується загадками як стимулюючим засобомдля гармонійного розвитку особистості. Цей своєрідний жанр усної народної творчості прийшов до нас із сивої давнини. Наші предки надавали загадкам магічного значення. Вміле відгадування загадок вважалось ознакою великого розуму, кмітливості, щасливої вдачі. Отже, загадки-невичерпне джерело розвитку уважності, кмітливості, збагачення художньої уяви.

Умовно всі загадки поділяються на два види: людина і природа.

1.Колективна робота з підручником. Робота в словничках.

Діти зачитають з підручника визначення слова "загадка".Учитель пояснює, що предмети в загадках порівнюються за зовнішніми ознаками. Ознаки-загадки:конкретні теми,лаконізм, стійкість,традиціїї українського народу.

2.Демонстраційно-пояснювальна гра"Відгадай"

Малюнок лампочки."Висить груша, а не з'їсти"

Малюнок моркви."Сидить дівчина в коморі, а коса її на дворі."

Малюнок клубочка.

"Котиться клубочок
Зовсім без ниточок
Замість ниточок
Триста голочок"

3.Самостійна робота.

Діти за підручником ознайомлюються з поняттям метафоричного опису предметів у загадках і записують у зошити.

4.Робота в парах.

Читання загадок з підручника і їх відгадування.

Далі учні називають цифри, які найчастіше зустрічаються в казках:3,6,7,9,12.

Ігрова вправа-повідомленняЗагадкові дерева

Вчитель:Сьогодні вам потрібно пройти через три загадкових предмети:перший-це Загадкове дерево. Ви мали домашнє завдання дізнатися про незвичайні дерева,які зустрічаються в природі.

1 команда. Я дізналася,що є цукеркове дерево. Зустрічається в південних краях. Плоди – цукерки – видозмінені черешки,смачні,соковиті,нагадують родзинки. Тому це дерево ще називають японським ізюмом.

2 команда. Я дізнався,що існує хлібне дерево. Воно росте і плодоносить переважно на островах Океанії,в Індокитаї. Плоди ростуть на стовбурі,бо ніяка гілка їх не витримає. Вага плодів досягає 40 кг. Під золотистою оболонкою - коричнева тістоподібна солодка м’якоть. Саме її використовують для різних хлібних виробів.

3 команда. Я дізналася про капустяне дерево. Невисоке-листя зібране в густі розетки на кінцях гілок. У центрі розеток-суцвітті,схожі на кошики маргариток,тому це дерево називають ще деревоподібною маргариткою. Росте капустяне дерево на острові Святої Єлени.

Вчитель. Плодами наших незвичайних дерев є цукерки,хліб і капуста,а плодами нашого Загадкового дерева є загадки.

Інтерактивна гра Загадкове дерево

(Капітани кожної команди підходять до Загадкового дерева,зривають листочки,на яких написані загадки,а члени команд їх відгадують).

Інтерактивна вправа Загадкова квітка’’

Вчитель. Наступний загадковий предмет-Загадкова квітка. Дайте відповіді на питання,перш ніж зірвати пелюстки із загадками.

- Які ви знаєте назви квітів?

- Що є окрасою квітки?

- Чому наша квітка називається Загадковою?

- Скільки пелюстків у цієї квітки(18,бо у класі 18 учнів).

Кожному учню квітка приготувала загадку.

(Учні по черзі підходять до квітки і відривають по одному кольоровому пелюстку,відгадують загадку,написану на ньому).

Ось до класу всіх скликає
Голосистий цей дзвінок,
І ми радо поспішаєм
Не в садок, а на …

 (Урок)

* * *

 Коли хочеш ти читати,
То мене повинен знати.
А коли мене не знаєш,
 То нічого не вгадаєш.

 (Буква)

 * * *

 Великий будинок у місті стоїть,
Та завжди, як вулик бджолиний, шумить.
Як чаша, він повний знаннями,
Ласкавий будинок цей з нами. 

 (Школа)

 * * *

 Біла грядка –
Чорні зернятка.
 Посіяла по порядку
Та й маю загадку.
Хто зернятка знає,
Той відгадає.
(Аркуш, літери)

 * * *

Я негарно написала,
А вона усе злизала.
Олівців моїх сусідка,
Ця вертлява-буквоїдка.

 (Гумка)

 * * *

 Хутко стрибне на папір,
 І, хоч вір, а хоч не вір,
Враз напише нове слово.
Ось і речення готове.
Вправно пише у руці,
Бачать всі старання ці.

 (Ручка)

 * * *

 Дерев'яний
Та довгенький,
Маю носик я          
Гостренький.
На білому
Слід лишаю
І всіх діток
Потішаю.

 (Олівець)

 * * *

Всім про все вона розкаже
І малюночки покаже.
Усіх розуму навчить,
Хоч сама завжди мовчить.

 (Книга)

Гра-сюрприз Загадкова скринька

Вчитель. А що ж нам сьогодні приготувала Загадкова скринька. Дочекайтеся,бо зараз-час реклами.(Заздалегідь підготовлений учень прикріплює до дошки рекламу і говорить:”У нас і тільки у нас ви можете дізнатися про всі види усної народної творчості:міфи,легенди,перекази,прислівя,приказки,казки,загадки…Приходьте до нас ,ми завжди чекаємо вас).

Отже,настав час заглянути у скриньку,витягнути звідти предмет і скласти про нього власну загадку.

(Капітани кожної команди відкривають скриньку,витягують по два предмети і разом з командою складають про них загадки).

3.Закріплення вивченого матеріалу.

Проблемні запитання.

Вчитель.

- У чому поетичність загадок?

- Загадки здебільшого призначені для дітей. А чим вони цікаві для дорослих?

Групове відгадування загадок-добавлянок.

1.Червоненька і смачненька,                            2.Стрімко вибігли на гору

   Дуже з вигляду гарненька,                                Дві подружки білокорі.

   І боки у неї пишні.                                           Дощик їм полоще кіски.

   Літом смачно їсти…(вишні).                              Звуться подружки…(берізки).

3.То в клітинку, то в лінійку,                              
Написати тут зумій-но,
І намалювати дещо зможеш,
Називаюся я … (зошит).

4.Вона вкладається в книжки,
Щоб не шарпать сторінки,
Цей предмет-відгадка
Називається…   (Закладка)

Вчитель. Наш урок-казка підходить до кінця. Діти,назвіть,що на уроці було реальним,а що фантастичним?(діти відповідають). Та в казці є своя кінцівка. Тож нехай кожна команда придумає кінцівку до початку свої казки.

Зразок. От і уроку-казці кінець,а хто на ньому побував,той набрався мудрості,кмітливості,знань…

ІУ. Підведення підсумків.

Учитель оцінює роботу учнів на уроці,вмотивовуючи бали.

Заключне слово вчителя. От і урок-казці кінець,а хто на уроці гарно читав,відгадував загадки і складав їх – молодець.

Домашнє завдання. Скласти 2-3 загадки,5-6 вивчити напамять.

Завантажити презентацію

Презентація до уроку «Загадка як вид усної народної творчості»

Презентація до уроку «Загадка як вид усної народної творчості»

Презентація до уроку «Загадка як вид усної народної творчості»

 

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Нові матеріали

Методи і форми роботи з розвитку творчих можливостей студентів на занятті з української літератури. Методична робота за творчістю Лесі Українки
Проект Закону "Про повну загальну середню освіту" вже на розгляді у ВР України: яких новацій чекати найближчим часом?
"За рік навчання я переконалася, що ТНПУ – університет високого рівня", - Тетяна Базилевська
Конспект уроку на тему: «Ефективне спілкування». Презентація
У 2019 р. виділять 200 млн грн на природничо-математичні кабінети у школах
Відома програма тестування вчителів для пілотної сертифікації
ДПА-2019 у 9 класі: поетапно про найголовніше
​​​​​​​На ЗНО-2019 зареєструвалося понад 185,5 тис учасників - а це близько половини від очікуваної кількості
Триває голосування за підручники для учнів 2-го класу НУШ
"Я дуже рада, що лише навчаюсь другий рік, тому що ці емоції переживу ще не один раз", - студентка ТНПУ ім.В.Гнатюка Олена Спяк про навчання в університеті

Популярний ВНЗ

Національний фармацевтичний університет у м.Харкові

ФАРМАЦІЯ СЬОГОДЕННЯ – ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПЕРЕД МАЙБУТНІМ
Ректор університету
Черних В. П. Черних
Валентин Петрович –