Конспект уроку позакласного читання «Поетичний марафон. Моральні джерела  філософської лірики О. С. Пушкіна»

Навчальний рівень: 

Кривошиєнко О.П.,
вчитель зарубіжної  літератури
загальноосвітньої школи №5 м.Коростеня

 

Конспект уроку позакласного читання «Поетичний марафон.  Моральні джерела  філософської лірики О. С. Пушкіна»

Мета:
- навчальна: розширити і систематизувати знання учнів про  О. С. Пушкіна, як моральну особистість, його унікальний пророчий талант; поглиблювати навички виразного читання та  ідейно-художнього аналізу поезії;
 - розвивальна: розвивати зв’язне  мовлення, творчі здібності  школярів;
 - виховна: сприяти морально-етичному вихованню, виховувати справжніх прихильників творчості О.С.  Пушкіна.
Обладнання: портрети О.С. Пушкіна, збірки віршів.

                             «Требую, чтобы ты не мстил за  меня, хочу                
                               умереть христианином, я прощаю моему убийце»
                                                                                    О.С. Пушкін

                                        Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Літературна розминка.
2. Біографічний диктант.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вступне слово вчителя
Совість – основна міра всіх речей, основа основ людського буття. Цей критерій, закріплений православ’ям,  сформував характер нації. У пушкінську епоху з’являються декілька тенденцій: одні приймають православне вчення, інші – заперечують його. Починається боротьба ідей. Цю боротьбу і змалювала  зріла пушкінська поезія , і змусила читача заглянути в свою особисту душу так, як не змушувала це робити жодна інша європейська література.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

 План

1. « Свободы сеятель пустынный,
       Я вышел рано, до звезды …».
2.
«Был убит не пулей Геккерна, а пулей, выпущенной в Геккерна»
                                                                                           Соловйов.
3.
О. С. Пушкін – православний християнин.
IV.  Робота над темою уроку.
1. Слово вчителя.
Головна тема пушкінської лірики – це боротьба ідей. І якщо рання його поезія наповнена ідеями революційної романтики і боротьби, то вже після написання поеми «Борис Годунов», Пушкін відмовляється від ліберального і декабристського руху і пов’язує  свою творчість з православним вченням, основними цінностями якого є смиріння, каяття, милосердя і любов до людей.
   О.С. Пушкіну виповнилося 218 років. Цифра ця, за людськими рахунками, велика. І ніяк не співвідноситься  з іменем людини, значення якого в нашій культурі настільки велике, настільки пророче , що навіть в наш непростий катастрофічний час ми знову і знову звертаємося до нього, а він особисто входить в наше життя, нагадуючи про те, про що людям забувати не можна навіть у безумній суматосі: « Да ведают потомки православн
ых

    Земли родной минувшую судьбу,
    Своих князей великих поминают
    За их труды, за славу, за добро -
    А за грехи, за темные деянья,
    Спасителя смиренно умоляют»
Як тут не згадати Ф. Достоєвського , який круто повернув до Бога і високо оцінив пушкінську поезію: «Пушкин показал себя гениальнейшим писателем мира, обнаружив  такое свойство ума и сердца, до которого не дошли гении Шиллер, Шекспир и проч…  ведь у последних герои повестей и поэм почти вовсе теряют присущие им национальные черты, а черты
А.С. Пушкина являются типичными выразителями национальных характеров».

2. Літературні дослідження.
Оптинські старці про О.С. Пушкіна.
3. Інтерактивний прийом «Продовж речення».
Літературні погляди і оцінки творчості О.С. Пушкіна  не тільки впливали на літературні процеси минулого – вони …
Велична Русь родючими землями і невичерпними  природними багатствами, якими  наділив її Творець. Велична Русь…

4. Слухання аудіозапису пісні І. Талькова «Поэты не рождаются…».

 V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

 1.Слово вчителя.

« Царство мое не от мира сего». Ці слова Спасителя підкреслюють основну рису православного вчення: свободу від пристрасті до земного, тимчасового, осмислення того, що все земне крихке і заслуговує тільки відносної уваги. Звідси характерна для православ’я перевага ідеалізму над прогматизмом. Риса ця дуже глибоко відповідала національному  характеру, де  ідеалом було не багатство, сила, рівність,а праведне життя(святість).Людина не мала  забувати, що створена по подобі Бога і в своїй поведінці повинна цьому відповідати.Зрозуміло, що  ідеал був занадто високий, і практика дуже рідко йому відповідала, але саме невідповідність і оцінювалася як гріх. У силу цієї висоти, висоти вимог до людини, наявності в народній свідомості поняття гріха – допетровська Русь називалась Святою Руссю.
Не є новиною те, що ми сьогодні перебуваємо в якомусь перевернутому світі, де все стоїть на голові, і Пушкін таку ситуацію передчував.
У його творах часто змальовуються люди саме з такою перевернутою свідомістю: Борис Годунов у поемі «Борис Годунов», який ніяк не міг зрозуміти, за що його народ не любить, Барон у «Скупому лицарі», який  пускав по світу своїх боржників, Сальєрі, який вбив Моцарта, позаздривши його таланту.
Пояснити таку ситуацію можна. Всі ці люди – злочинці. Пушкін показує дію антиморального закону: переступивши те, чого переступати не можна, скоївши злочин, людина  провалюється в світ антиподів, де  все бачиться перевернутим, оцінюється навпаки: низ виглядає як верх, чорне як біле,а брехня – правдою.
Не можна не відмітити, що твори  Пушкіна, звернені в минуле, саме сьогодні звучать так, начебто написані не про минуле, а про наш смутний час, буцімто в них закладене якесь пророцтво, звернене в сьогодення.
2. Виразне читання вірша  « Жизненная школа». 
3. Бесіда.
- Яка система образів?
- Образи подані в прямому чи переносному значенні?

- Кого ви розумієте в цих образах?
4. Словникова робота.
 Гордість – висока думка про себе.
«
Сладострастие»  - безмежна тяга до чуттєвих насолод   (гарні речі, дорогі машини,багатство).
- Яким настроєм пронизаний вірш?
 (Настроєм болю від того, що молоде покоління втрачає святість, вклоняється тому, що традиційно засуджувалось Святою Руссю).
 - Чи можна назвати Пушкіна патріотом?
(Так, адже патріотизм – це любов до батьківщини, вірність вітчизні, вірі,  народу).

 - Чи актуальне воно сьогодні?    

 Висновок.
5. Слово вчителя.
Любити батьківщину – характерно для більшості людей, але любити свою школу ,схвалювати,а не  засуджувати  позитивні риси своїх товаришів,    це не просто.
6. Виразне читання вірша «
Сей повестью печальной заключу»
7. Бесіда.
- Що означають слова « Пора уж  отдохнуть  и погасить лампаду»
(Пророче відчуває смерть, просить одного із своїх друзів продовжити його літературну справу, ні словом не підкреслюючи свою геніальність.)
8. Слово вчителя.
Пушкін не соромився показати себе патріотом навіть тоді, коли прославляв непопулярного  серед літераторів імператора Миколу І.
9. Виразне читання вірша « Нет, я не льстец» .
10. Бесіда.
- Як ліричний герой ставився до імператора?

 11.Інтерактивний прийом «Літературна дуель».   
1) «Дослідники »  повідомляють  про значення молитви  в духовному становленні О.С.  Пушкіна. 
2) Виразне читання віршів  «Отцы пустынники…», «Отец людей, Отец небесный…»                                                                                                    3) Інтерактивний прийом «Мікрофон»
- Як ви розумієте ці рядки?                                                                                     
(Поет підкреслює, що він не тільки  громадянин, але і православний християнин)
- Про що піклується ліричний герой?
(Про свою духовність, яка будується на християнській моралі)
4) Словникова робота.
«Праздность» - ледарство.
«Любоначалие» - владність.
«Празднословие» - пустослів
’я.
«Терпение» - уміння терпіти образи.
«Смирение» - покірність.
«
Целомудрие» - цнотливість, доброчесність.
12. Слово вчителя.
Релігійні почуття О.С.Пушкіна не мали індивідуального характеру. Перед його свідомістю проходив образ чуттєвого пророка, до якого він постійно звертався.
1) Виразне читання вірша «Пророк»(Видіння пророка Ісайї).
2) Словникова робота.
13.Слово вчителя.
В роки своєї зрілості Пушкін мав намір звільнитися від юнацьких поглядів і починає роздумувати про неминучість смерті, як волі Божої.
14. Інтерактивний прийом «Літературна дуель».
 Виразне читання віршів «Брожу ль вдоль улиц шумных…», « Когда за городом…».
1)  Бесіда.
- Які слова підкреслюють неминучість смерті?  
- Чи хотілося йому померти?
- Що надихає його думати про смерть?
( Покірність волі Божій, смиріння перед своєю долею)
2) Виразне читання вірша «Моя епітафія»
3) Слово вчителя. Марина Цвєтаєва все своє життя схилялася перед генієм «солнца русской поэзии» - Пушкіним. Вона сміливо продовжує його традиції і піднімає вічні проблеми – життя і смерті.
Слухання аудіозапису пісні Пугачової на вірші  Цвєтаєвої «Реквием».
15. Слово вчителя.
Особливу увагу О. Пушкін концентрує на своєму каятті.
1) Інтерактивний прийом «Літературна дуель». Виразне  читання віршів «Воспоминание», «Воспоминания в Царском Селе»
2) Теорія літератури.
Елегія – ліричний вірш, пронизаний сумом.
3) Бесіда.
- Чому сумує ліричний герой?
(Усвідомлює свою гріховність, при цьому виникає почуття каяття).
- У чому кається?
(В гріхах своєї юності)
- Чи справа тільки в цьому?
(Відчуває каяття в минулих громадських і державних  переконаннях).
- Чи звільнився О.С. Пушкін від своєї гріховності в роки зрілості?
(Так)
17. Висновок.
 О. С.Пушкін, як православний християнин, занепокоєний  духовним занепадом сучасного йому суспільства,  і єдине, що його тішить, – благочестя простого народу.

VI. Підбиття підсумків уроку.
1. Інтерактивний прийом «Мікрофон»
- Чому О.С. Пушкін, який правильно розумів православний світогляд, піддався впливу європейських цінностей і закінчив своє життя на дуелі?
(Причина - в гордині, яка була характерною і для Європи , і для російського дворянства, яку він змалював як одного із двох демонів, під вплив яких попав ще в юності ).
2. Слово вчителя.
Не так думав поет закінчити своє життя, судячи  по одному із кращих його віршів « Монаст
ырь на Казбеке»
3. Виразне читання вірша  «Монастырь на Казбеке».
VII . Оцінювання.
VIII . Рефлексія.
1. Заключне слово вчителя.
Найважче в подвигах християнських- звільнення від гордині.
І якщо О.С. Пушкін під час дуелі не зміг назавжди розірвати  це почуття, адже за словами Соловйова «
Пушкин был убит не пулей Геккерна, а пулей выпущенной в Геккерна» , то воно прийшло до нього через декілька днів, коли він попросив Вяземського не мстити своєму вбивці. Так завершилась його боротьба із самим собою,  в якій він досягає моральної вершини .
Це був справжній поет на Русі, який буде супроводжувати нас все життя:
 « Я скоро весь умру.
Но, тень мою любя,
Когда гроза пройдет, толпою суеверной
Сбирайтесь иногда читать мо        й свиток верн
ый,
И, долго слушая, скажите: это он;
Вот речь его.
А я, забыв могильный сон,
Взойду невидимо и сяду между вами, и сам заслушаюсь»

Важко говорити про Пушкіна,  поезія якого висока і багатогранна. Талант його вічний, адже краса, любов і геніальність цінуються завжди. Правду кажуть: «Поэт в России – больше, чем поэт.  А все-таки жаль, что Пушкин не был нашим современником».
2. Звучить романс Окуджави «А все-таки жаль…».

IX. Домашнє завдання.Повторити вивчений матеріал. Вірш «Отцы пустынники…» напам’ять.

      Література.

  1. Митрополит Антоній «Пушкин как нравственная личность»//Література в школі . – 1993.-№2.
  2. Федір Достоєвський «Пушкин. Очерк.» // Література в школі . – 1993.-№2.
  3. Спадщина Оптинських старців. Про літературу . // «Спасите наши души». – 2013-№10.
  4. Пушкін О. С. Вірші. –М. 2000.

 

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Нові матеріали

Проект Закону «Про професійну (професійно-технічну) освіту»: розпочалось громадське обговорення
Реалізація принципу наступності неперервності освіти двох суміжних ланок
МОН не знайшло в Україні якісних електронних підручників для школи
Підсумкове заняття «Україна на шляху до незалежності – історичний досвід» (з використанням мультимедійних дидактичних вправ Learning Apps, як форма підготовки до ДПА)
Батьки можуть не платити за групи подовженого дня, а лише робити благодійні внески, - МОН 
Лілія Гриневич розповіла як оцінюватимуть успішність першокласників
МОН представило  для громадського обговорення основні зміни у проекті умов прийому до вишів на 2019 рік 
Органи місцевого самоврядування не повинні покладати на вчителів відповідальність за свої зобов'язання, - Лілія Гриневич
Триває громадське обговорення нововведень державної підсумкової атестації
Затверджено професійний стандарт вчителя початкових класів

Популярний ВНЗ

Тернопільський національний педагогічний університет ім.В.Гнатюка

Буяк Богдан БогдановичРектор університету
доктор філософських наук,
професор Буяк Богдан Богданович