Математичний брейн-ринг «Хто швидше?»

Адаменко Анжела Миколаївна,
вчитель математики
Новопразької ЗОШ І-ІІ ступенів
Кіровоградської області

Мета: розвивати логічне мислення, в нестандартних ситуаціях, розвивати інтерес до математики, її історії, навчити правильно говорити, відстоювати свою точку зору, а також виховувати цілеспрямованість.

Хід заходу:

Ведучий: Як говорив М. В. Ломоносов «Математику вже тому вчити треба, що вона розум до порядку приводить.»
Доброго дня всім нашим глядачам, учасникам, а також шановним гостям. Геніальний французький учений Блез Паскаль, який в молоді роки пізнав найвищий політ музи, писав: «Предмет математики настільки серйозний, що не можна втрачати момент, зробити його трохи цікавішим».

На наші команди чекають наступні Конкурси:

  • Привітання 
  • Розминка.
  • Зрозумій мене.
  • Брейн-ринг.
  • Конкурс капітанів.
  • Конкурс глядачів.
  • Хто швидше?

І конкурс. Привітання

Команди називають свої назви, девізи та показують емблеми, які вони підготовили як домашнє завдання. Журі оцінює у 5 балів.

ІІ конкурс. Розминка

Кожне питання оцінюється в один бал. Максимальна оцінка – 9 балів.

1 команда
1. Які числа називаються простими? (які діляться на 1 і само на себе)
2. Як називаються прямі, що не перетинаються? (паралельні)
3. Кут менший 90º? … (гострий)
4. Як називається прямокутник, в якого всі сторони рівні? (квадрат)
5. Число при додаванні до якого сума не змінюється? (нуль)
6. Як називається частина прямої, що має початок і немає кінця? (промінь)
7. Як називається відрізок, що сполучає вершину трикутника з серединою протилежної його сторони? (медіана)
8. Як називається кут, що дорівнює 90º? (прямий)
9. Як називається трикутник, який має кут 90º? (прямокутний)

2 команда
1. Які числа називаються „складеними”? (які мають більше двох дільників)
2. Як називається кут більший за 90º? (тупий)
3. Як називається трикутник, в якого тільки дві сторони рівні? ( рівнобедрений)
4. Число при множенні на яке добуток не змінюється? (один)
5. Як називаються прямі, що перетинаються під прямим кутом? (перпендикулярні)
6. Як називається частина прямої, яка складається з усіх точок площини і знаходиться між двома іншими? (відрізок)
7. Як називається перпендикуляр, проведений з вершини трикутника до протилежної його сторони? (висота)
8. Як називається кут, що дорівнює 180º? (розгорнутий)
9. Як називається трикутник, в якого всі кути рівні? (рівносторонній)

ІІІ конкурс. Зрозумій мене

Задача на кмітливість для обох команд. Оцінюється в 5 балів.
Я зайшов до кімнати , щоб узяти із шафи черевики й шкарпетки. У кімнаті спала сестра й було зовсім темно. Я знав, у якому місці шафи знаходяться мої три пари черевиків – усі різних фасонів, та 12 пар шкарпеток – чорних і коричневих. Мені не хотілося включати світло, щоб не розбудити сестри. І черевики, й шкарпетки були на своїх місцях, але в страшенному безладі – просто гора з 6 черевиків і 24 шкарпеток. Скільки черевиків і скільки шкарпеток (найменше) мені необхідно винести з темної кімнати у світлу, щоб забезпечити себе парою черевиків одного фасону та парою шкарпеток одного кольору? (3 шкарпетки, 4 черевики)

ІV конкурс. Брейн-ринг

Переходимо до конкурсу „Брейн-ринг”. Як же оцінюється даний конкурс: кожне запитання оцінюється в один бал. 

1. ВІТРИНА, АКТРИСА, ТРИТОН. Яке число об’єднує всі ці слова? (три)
2. Що більше нуля але менше за 181 ? (кут)
3. „Математику вже тому вчити треба, що вона розум до порядку приводить.» Кому належать ці слова ? (М. В. Ломоносов)
4. Поясніть переклад і походженння слова «геметрія». («Гео» - земля, «метрейн» - виміряти)
5. Кому належать слова «Математика – це політ»? (В. Чкалов)
6. Яке велике творіння давньогрецької математики лежить в основі підручника геометрії для середньої школи в усіх країнах світу? Хто її автор? (Лежить відоме «Начало» Евкліда, написані в IV столітті до н. е.)
7. Видатний французький математик ХУІ ст. на честь якого названа одна з теорем алгебри. (Вієт)
8. Давньогрецький філософ. Астроном і математик.  Сформулював теорему геометрії, яка названа його іменем. Четверта буква Е. (Фалес) 
9. На його честь названа найвідоміша теорема 
геометрії. (Піфагор) 
10. Математик і механік Стародавньої Греції, був убитий при падінні Сіракуз. Його крилатий вислів: „Евріка". (Архімед)
11. Яке європейське місто прикрашає пам'ятник нулю?(Будапешт)
12. Які «математичні рослини» Тобі відомі?( Золототисячник, столітник)
13. Як називається цифра в класному журналі? (Оцінка, бал)
14. Які «цифри» можна одягнути на себе? (Костюм-двійку, костюм-трійку, костюм-четвірку)
15. Без чого не обійтися барабанщикам, мисливцям і математикам? (Без дробів)
16. Чим відрізняється один вагон від іншого з точки зору математика? (Номером)
17. Назвіть чоловічі імена «математичного» походження. (Костянтин (від латинського слова «constant» — постійний) і Максим (від латинського «maximus» — найбільший))
18. У якому слові вміщується цілий метр букв «о»? (У слові «метро»)
19. Яка країна ховається в математичному вираженні а³? (Куб А — Куба)
20. Що є в кожному слові, рослині та рівнянні? (Корінь)
21. На вивісці якого підприємства можна прочитати цифру «сто»? (Станція технічного обслуговування — СТО)
22. Яка домашня птиця добре знає і постійно повторює одиницю виміру землі рівну 10 000 квадратних метрів? (Гусак)
23. Яка цифра красується в центрі кожної вітрини? (Три — віТРИна)
24. Яка геометрична фігура потрібна для покарання дітей? (Кут (поставити в куток))
25. Який автомобіль прикрашає емблема з чотирьох кілець? (Ауді)
 

V конкурс. Конкурс капітанів

Капітани отримують картки із завданнями. На картках по 2 завдання. Кожне з них оцінюється в 5 балів. На роздуми дається 5 хв на обидва завдання. 

1 капітан. 1) В одній родині було багато дітей. Семеро з них любили капусту, шестеро — моркву, п'ятеро — горох Четверо любили і капусту, і моркву, троє — і капусту, і горох, двоє — і моркву, і горох. А один з бажанням їв і моркву, і капусту, і горох. Скільки дітей було в родині?  (10 дітей.) 2) У Великобританії користуються попитом будинки з привидами. Будинок з привидами на 25 % дорожчий від такого самого будинку без привидів. А на скільки відсотків будинок без привидів дешевший від будинку з привидами?  (На 20 %.)
2 капітан. 1)  Два хлопчики зустрілися у вагоні потягу.  — Я завжди їду в п'ятому вагоні від хвоста потягу. — сказав Вітя. — А я — у п'ятому від голови, — заявив Сергій.  Скільки вагонів було в потязі?  (9 вагонів.) 
2) Сховалися кози за парканом і чекають, коли піде фермер, щоб дістатися до капусти. З-за паркану знизу видно 28 ніг, а зверху -14 рогів. Так скільки за парканом кіз? (7 кіз)

VI конкурс. Конкурс вболівальників

Потрібно скласти „Математичний алфавіт”. Необхідно для кожної букви алфавіта придумати математичний термін. Наприклад:
А – алгоритм,
Б – бісектриса і т. д.
Чим більше термінів, тим більше балів віддадуть вболівальники будь-якій команді.
Ведучий. А поки наші глядачі і вболівальники думають над математичним алфавітом, ми проведемо наступний конкурс

VIІ конкурс. Хто швидше?

Команди отримують запитання. На обговорення 1 хв. Відповідає команда, яка першою піднімає сигнальну картку. За правильну відповідь – 3 бали.

1. Ковалю принесли 5 ланцюжків, по три ланки в кожному, і доручили з'єднати їх в один ланцюг. Перед тим як приступити до роботи, коваль почав думати, скільки кілець йому доведеться розкрити і знову закувати. Він вирішив, що доведеться розкрити і знову закувати 4 кільця. Чи не можна цю роботу виконати, розкривши менше кілець? Продемонструйте це на прикладі.
(3 кільця — роз'єднати один ланцюжок, отриманими кільцями з'єднати решту ланцюжків.)

2. На столі стоять шість склянок. Три з них по¬рожні, а три наповнені водою. Зробіть так, щоб по¬рожні і повні склянки чергувалися. Брати в руки можна тільки одну склянку. (Перелити воду з однієї склянки.)

3. Виписали підряд всі числа від 1 до 99. Скільки разів написали цифру 5? (20)

4. Як можна розрізати головку сира 3 прямими розрізами на 8 рівних частин? Продемонструвати це на малюнку.

Математичний брейн-ринг «Хто швидше?»5. Торт оздобили 7 цукерками. Як 3 прямими розрізами поділити торт на 7 частин, щоб на кожній частині було по одній цукерці? Продемонструвати це на малюнку.
 
6. Скільки на малюнку трикутників? (50)
 
7. Цеглина важить 2 кг і ще півцеглини. Скільки важать 4 цеглини?
(16 кг)

8. У скільки разів сходи на 7 поверх довші від сходів на другий поверх того самого будинку? (у 6 разів)

9. У кімнаті одна лампочка, а в коридорі 3 вимикачі. У кімнату можна зайти лише один раз. Як дізнатися, який

вимикач включає лампочку? (Лампочка гріється і її можна торкнутися.)

10. Миколка дає друзям покататися на своєму велосипеді. За 1 плитку шоколаду він дозволяє кататися 1,5 год, а за 2 цукерки — 0,5 год. Юрко дав Миколці 2 плитки шоколаду і 4 цукерки. Скільки часу може кататися Юрко?  (4год.) 

Підсумок бою
 

Ведучий: Підрахуємо бали і визначимо переможця. 
Великий російський письменник Л. Толстой казав, що людину можна оцінювати дробом, знаменник якого – це все те добре , що він думає про себе сам, а чисельник – це все те добре, що про цю людину думають інші. Чим більший чисельник, тим більший самий дріб.

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Національний фармацевтичний університет у м.Харкові

ФАРМАЦІЯ СЬОГОДЕННЯ – ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПЕРЕД МАЙБУТНІМ
Ректор університету
Черних В. П. Черних
Валентин Петрович –