Київський національний університет ім. Т. Шевченка
Опубліковано Редактор чт, 06/05/2014 - 09:51
Помірко Марія Йосифівна,
вчитель математики
ОЗ «Судововишнянський ЗЗСО І-ІІ ступенів-ЗДО ім.Т.Дмитрасевича»
У методичних рекомендаціях розкриваються питання планування і організації роботи майстер-класу як ефективної форми пропаганди, поширення і
впровадження перспективного педагогічного та виробничого досвіду.
Творче впровадження досвіду – це розвиток педагогічних ідей, а також формування власних педагогічних переконань”
В.О.Сухомлинський
Сучасний ринок праці вимагає уміння швидко орієнтуватись у потребах та вимогах модних сучасних тенденцій України. Це вимагає виховання перспективної, конкурентоспроможної, творчої молоді.
Однією із сходинок професійного росту є організація майстер-класів.
В сучасних умовах педагог-майстер - це педагог, що володіє дослідницькими навичками й уміннями, що знає особливості експериментальної роботи, що вміє аналізувати інноваційні педагогічні технології, прогнозувати підсумки своєї діяльності, розробляти
методичні рекомендації.
Педагогові-майстрові важливо вміти ефективно представляти свій досвід, транслювати його як можна більшій кількості колег, професійно, таким чином,
розвиваючись. Однієї з форм трансляції педагогічного досвіду і є майстер-клас.
Майстер-клас - це разова форма роботи, що поєднує невеликі групи педагогів і педагог-майстер представляє власну систему роботи.
Майстер-класи схожі на курси підвищення кваліфікації для тих, хто вже відбувся як фахівець, але хотів би довідатися більше. Майстер-клас для професіоналів - це можливість познайомитися з новою технологією, новими методиками й авторськими наробками. А це
означає крок вперед у своїй справі.
Майстер-клас - це семінар, під час якого провідний спеціаліст розповідає й, що ще більш важливо, показує, як застосовувати на практиці нову технологію або метод.
Методика проведення майстер-класів не має якихось чітких й єдиних норм. Здебільшого вона ґрунтується як на інтуїції провідного спеціаліста, так і на сприйнятливості слухача.
Принцип майстер-класу:
«Я знаю, як це робити. Я навчу вас».
При плануванні роботи майстер-класу визначається єдина основна мета, досягненню якої підлягає все засідання.
Структура майстер-класу різної спрямованості будується за принципом, що відбиває логічність процесу пізнання: мотивація, засвоєння нових знань, рефлексія__
Перша - це теоретична частина заняття. На даному етапі представляється педагогічний досвід керівника майстра-класу по певному напрямку діяльності.
При обґрунтуванні цілей і при вивченні методів даної технології можливо: використання відеозапису занять,
демонстрація робіт учнів у вигляді мультимедійної презентації.
Особливість використання фото та відеоматеріалів полягає в можливості оглядового перегляду фрагментів занять по темі, що відображають систему роботи педагога. Володіння основами інформаційної й комунікаційної культури - неодмінна вимога до сучасного педагога.
Друга частина майстер-класу націлена на відпрацьовування отриманих знань у процесі придбання необхідних навичок. На цьому етапі в ролі учнів виступають учасники майстер - класу, а керівник у ролі педагога. На даному етапі важливе усвідомлення кожним педагогом ефективності досліджуваної педагогічної технології.
На третьому етапі - рефлексія. Педагоги об’єднуються в групи і розробляють заняття, план теми в рамках досліджуваного педагогічного досвіду. Результати роботи виносяться на обговорення. Дуже важливий той факт, що кожен учасник майстер-класу отримує конкретні рекомендації для практичної діяльності.
Мета проведення конкретного заняття визначається Майстром в залежності від того, що він буде показувати.
Це може бути:
показ програми діяльності, освітньої програми, програми самоосвіти тощо.;
показ окремих форм роботи, які використовує у своїй діяльності педагог;
показ окремих методів роботи;
показ інноваційних моментів діяльності.
При проведенні майстер-класу можуть бути використані наступні форми роботи:
Результатом «майстер-класу» є модель, яку розробив «педагог-учень» під керівництвом «педагога-майстра» з метою застосування цієї моделі в практиці власної діяльності.
Основні переваги майстер-класу - це унікальне сполучення: короткої теоретичної частини, індивідуальної роботи, спрямованої на придбання й закріплення практичних знань і навичок.
Тематика майстер-класів.
Різні аспекти і прийоми використання технологій;
Авторські методи застосування технологій на практиці.
Завдання майстер-класу.
Як провести майстер-клас?
Алгоритм технології його проведення.
І. Презентація педагогічного досвіду вчителем-майстром: |
|||
стисло характеризуються основні ідеї технології |
описуються досягнення в роботі |
доводиться результативність навчання дітей, що свідчить про ефективність технології |
визначаються проблеми і перспективи в роботі вчителя- майстра |
ІІ. Презентація системи навчальних занять: |
|||
описується система навчальних занять у режимі технології, що презентується |
визначаються основні прийоми роботи, які майстер демонструватиме слухачам |
||
ІІІ. Проведення імітаційної гри: |
|||
описується система навчальних занять у режимі технології, що презентується |
визначаються основні прийоми роботи, які майстер демонструватиме слухачам |
||
IV. Моделювання: |
|||
учителі-учні виконують самостійну роботу з конструювання власної моделі заняття в режимі технології вчителя-майстра |
майстер виконує роль консультанта, організовує самостійну роботу слухачів і керує нею |
майстер спільно зі слухачами проводить обговорення авторських моделей навчального заняття |
|
V. Рефлексія |
|||
проводиться дискусія за наслідками спільної діяльності майстра і слухачів |
Майстер-клас можна умовно розділити на три етапи: підготовчий, майстер-клас, рефлексіяй аналіз.
Кроки проведення майстер-класу.
Технологічні етапи
1. Презентація досвіду Майстра (коротко характеризуються основні ідеї технології, описуються досягнення в роботі)
2. Мотивація (індуктор) — прийом, що забезпечує «наведення на проблему»; згорнутий зміст теми, доводиться результативність діяльності, яка свідчить про ефективність
технології; визначаються проблеми та перспективи в роботі Майстра.
3. Соціалізація — «обнародування», описується система заходів у режимі технології, що
презентується; визначаються основні прийоми роботи, які Майстер буде демонструвати
слухачам, демонстрація прийомів ефективної роботи; подання всім учасникам майстерні
проміжного, а потім й остаточного результату роботи.
4. Моделювання (реконструкція) — слухачі виконують самостійну роботу в режимі
технології Майстра
5. Афішування — представлення виконаних робіт на загальне обговорення.
Рефлексія активізація самооцінки та самоаналізу з приводу діяльності на майстер-класі.
Особливості організації діяльності майстра.
1. Специфіка діяльності майстра не в поясненні матеріалу, а в пред'явленні завдань, що
орієнтують учнів на самостійну діяльність по набутті нових знань, створенню творчого
продукту.
2. Майстер не задає питань і сам не квапиться відповідати на них.
3. Підтримка й заохочення самостійності й ініціативності учня
4. Створення доброзичливої атмосфери, відсутність оцінок й оцінюючих суджень.
5. Співтворчість майстра й учня.
6. Організація діалогу, в якому кожен має право на власні судження.
7. Забезпечення співробітництва учнів у групі.
№ |
Критерії оцінювання майстер-класу |
Бали (макс 12) |
1 |
знання нових ідей, теорій, проблем з теми |
|
2 |
відповідність вибраної теми майстер-класу вимогам шкільної програми |
|
3 |
відповідність форми майстер-класу змісту досвіду |
|
4 |
методи майстер-класу їх відповідність меті, змісту, формі та засобам навчання |
|
5 |
ступінь деталізації технології |
|
6 |
чіткість: конкретність в постановці завдань |
|
7 |
раціональність використання часу |
|
8 |
оригінальність підходу до майстер-класу |
|
9 |
доцільність та характер оснащення форми |
|
10 |
можливість застосування |
|
11 |
правильність мовлення |
|
12 |
уміння володіти аудиторією (образність, емоційність, культура спілкування) |
|
Критерії оцінювання
Висновки
• Отже, в технології проведення майстер-класу
головне - не повідомити і освоїти інформацію, а
передати способи діяльності, чи то прийом, метод, методика, чи технологія.
• Передати продуктивні способи роботи - одна з найважливіших завдань для Майстра.
• Позитивним результатом майстер-класу можна
вважати результат, що виражається в оволодінні
учасниками новими творчими способами
вирішення педагогічної проблеми, у формуванні
мотивації до самонавчання, самовдосконалення, саморозвитку.
Таким чином, підбиваючи підсумок всьому сказаному, можна визначити формулу майстер-класу:
УСПІШНА ТЕХНОЛОГІЯ + КОМПЕТЕНТНИЙ ФАХІВЕЦЬ + ДОСТУПНІСТЬ ДЛЯ КОЛЕГ = МАЙСТЕР КЛАС.
До формули майстер-класу я б додала + інтерактивність. Думаю, що майстер-клас і відрізняється від всіх інших форм передачі досвіду тим, що дає можливість відразу спробувати новий прийом (спосіб, засіб) і отримати відгук досвідченого майстра. А майстер відразу бачить, наскільки ефективно передається його досвід.
Вдалих вам майстер-класів і тільки позитивних відкликань про їх проведення.
ЛІТЕРАТУРА
До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.
Правила сайту:
Освітній портал "Академія": новини освіти, база даних ВНЗ, онлайн-курси для підготовки до ЗНО, база репетиторів, бібліотека підручників, зразки творів медалістів.
Theme Originally Created by Devsaran