Розробка уроку з зарубіжної літератури Ернест Хемінгуей «Старий і море». Філософія повісті.

Тип матеріалу: 
Навчальний рівень: 

Гузьо Надія Дмитрівна,Гузьо Надія Дмитрівна,
викладач зарубіжної літератури
Тернопільського вищого професійного
училища ресторанного сервісу і торгівлі

 

Розробка уроку з зарубіжної літератури Ернест Хемінгуей «Старий і море». Філософія  повісті.

 

Мета: допомогти учням розкрити філософсько-символічне наповнення сюжету твору, окреслити його художню своєрідність; розвивати й удосконалювати навички проблемного аналізу твору, асоціативне й образне мислення; виховувати прагнення протистояти несприятливим обставинам життя, чинити мужній опір недосконалості світу й ніколи не втрачати людської гідності.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

Слово вчителя. Творчість Ернеста Хемінгуея протягом багатьох десятиліть привертає увагу читачів і критиків. Вони відкривають у ньому все нові і нові риси, губляться перед «таємницею» авторської манери письменника, виступають із суперечливими судженнями про його твори. І чи не найбільшу кількість таких суперечливих відгуків викликала філософська повість-притча «Старий і море», написана письменником у 1952 році. «Старий і море», на думку дослідників  —  «лебедина пісня» автора, якою він гідно завершує свій творчий шлях, що підбиває філософський підсумок його боротьби за гуманізм, за красу, за гідність людського життя. У 1954 р. за цей твір Хемінгуей був нагороджений  Нобелівською премією. 

 «Сила книжок Хемінгуея в чуйній і вимогливій людяності. У нього свій світ… Його книжки не розслаблюють, атмосферу в них навіть не назвеш похмурою, бо їм притаманна напружена радість боротьби, боротьби за людину, яку можна вбити, але не можна здолати»,— пише дослідник творчості письменника Д. Затонський. Про героя, що залишається Людиною в межовій ситуації, і йтиметься на уроці.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

Спробуємо розгадати таємницю повісті «Старий і море»

  • Про двобій людини і риби.
  • Про гармонію людини і природи.
  • Про силу чи безсилля людини.
  • Про людську мудрість, чи про людське безумство.
  • Про самотність людини в світі природи і в суспільстві.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Розповіді учнів про життєвий і творчий шлях Е. Хемінгуея
  2. Обмін враженнями про прочитану повість «Старий і море»
  3.  Перевірка домашнього завдання (знання тексту)

Літературний диктант

1) Скільки днів поспіль повертався старий рибалка без вилову? (84)

2) Ким був Маноліно для Сантьяго? (Учнем, другом)

3) Яку спортивну гру любили Сантьяго і хлопчик і вболівали за її лідерів? (Бейсбол)

4) Як називався ресторанчик, у якому обідали рибалки, а М аноліно носив із нього старому їжу? («Тераса»)

5) Де жив старий рибалка? (У бідній халупці з пальмового листя)

6) Яку рибу використовували рибалки для приманювання великих риб? (Сардини)

7) Який сон часто снився старому? (Африка, леви)

8) Скільки днів тривав двобій із рибою? (Три)

9) Із ким розмовляв старий Сантьяго в човні? (Із самим собою, із пташкою, рибою, акулами)

10) Що їв рибалка в морі? (Сиру рибу)

11) Хто постійно переслідував човен рибалки і як той на це реагував? (Акули; бився, відганяв як міг)

12) Що пообіцяв Маноліно старому й чому? (Що виходитиме з ним у море, щоб багато чого навчитися.)

Бесіда з учнями

  • Які факти доводять про великий інтерес до даного твору у світі?

(Учні наводять приклади, згадують про численні екранізації, мистецькі твори, наголошують на нагородах, яких удостоєний автор за даний твір, про велике зацікавлення твором сьогодні свідчать нові мультиплікаційні та кіно стрічки за мотивами повісті)

  • Що ви можете зазначити про жанр твору?

Спробуймо визначити жанрові особливості твору. (Учні визначають особливості жанру твору «Старий і море», виділяючи такі ознаки: описовість, невіддільність від життя, глибокий філософський підтекст).

IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1.Слово вчителя

— У повісті йдеться про боротьбу старого рибалки з велетенською морською рибою — марліном. Така, здавалося б, проста історія, але як зумів її розповісти Хемінгуей!  З побутової точки зору в повісті все логічно, причиново обумовлено, і межі реального світу ніде не порушуються. Розміри марліна не перевищують меж можливого, у самій рибі немає нічого містичного чи «фатального». Підкреслено реальний характер мають і всі дії старого, хлопчика Маноліно та інших персонажів, усі деталі побуту теж реальні.          Отже, сюжет твору досить «життєподібний». Але згадаймо про «теорію айсберга» Хемінгуея. Основний філософський зміст твору прихований, «під водою». І виражається він у тих проблемах, які ми щойно визначили.         Мова в повісті йде не тільки про старого чи хлопчика, але й про людину та людство. Те, що відбувається з рибалкою, виявляється важливим для людей загалом, незалежно від роду занять. Сама убогість «реквізиту» ніби підкреслює загальнолюдське значення повісті, що розкриває основи людського існування. Саме тому кожне слово тут важливе, насичене значенням.  

2.Інтерактивний прийом «Мозковий штурм » Визначте тематику й проблематику повісті «Старий і море».

Теми та проблеми: людина і природа; внутрішнє наповнення життя, що обумовлює почуття людської гідності, самовідчуття людини; сенс життя; наступність поколінь; людина серед людей, людські спільноти.

3.Робота у групах

І група – проблема «Людина і суспільство»

  • Знайдіть опис хижі старого. Про що він свідчить?
  • Чи є у старого друзі?
  • Як ставляться до Сантьяго батьки Маноліно? Чому вони перестали пускати сина із старим у море?
  • Які стосунки у старого з господарем Тераси?
  • Для чого старий виходить в море?
  • Про що свідчать думки старого «Сподіваюсь, вони там дарма не хвилюються. Хвилюватися, в тім, може лише хлопчик. Але він-то в мені не сумнівається! Ні. Старі рибалки – ті, певно, тривожаться. Та й молоді теж. Я ж живу серед добрих людей.»

  Учні мають дійти висновку, що Сантьяго живе серед людей. він старий, але ще ходить в море. Це – справа його життя, його покликання. І риба йому потрібна лише для того, щоб вижити, причому для старого битися за рибу – значить битися і за своє місце в людському суспільстві, яке не визнає невдах. Вітрило його човна, полатане мішковиною, скидалося на прапор безнадії.  Турбується про старого лише хлопчик Маноліно. Проте старий думає і про людей, які чекають його на березі.

ІІ група – проблема «Людина і природа»

  • Як старий думає про море?
  • Як він ставиться до птахів, летючих риб, черепах?
  • Які думки про впійману рибу хвилюють старого?
  • Як вам здається, автор вважає людину повелителем природи, рабом її чи частиною природи?

(Герой повісті «Старий і море» не шукає порятунку в природі, він належить до неї. Старий не тільки проживає довге життя в єднанні з природою, з морем - він частина цього світу при­роди. Сантьяго любив летючих риб — то були його найперші друзі в океані, а от птахів жалів, особливо малих і тендітних морських ластівок.

   Про море старий думав, як про жінку, про живу істоту, що може і подарувати велику ласку, й позбавити її. Йому було жаль і гігантських морських черепах, серце яких б'ється ще кілька годин потому, як їх заб'ють. Він жаліє і захоплюється вели­кою рибою, що була у нього на гачку, називає її чудовою, не­звичайною, любить її й поважає.  (Людина – частина природи. І всі – птахи, риби, черепахи, - її менші брати)

ІІІ група – проблема «Людина і Всесвіт»

  • «Людина в морі ніколи не буває самотня,»- думає старий. Які його думки про зорі, про сонце, місяць,  вітер, небо? 
  • Поясніть, як ви розумієте слова старого: «Як добре, що нам не доводиться вбивати сонце, місяць і зорі.»

«Зараз голова у мене така ж ясна, як і  сестри  мої, зірки»

ВИСНОВОК: Так неосвічений рибалка відчуває свій зв'язок із цілим сві­том, У душі поет, він одухотворяє все, що його оточує, і тися­чами невидимих ниток зв'язує його з небом, зорями, космосом, з усім, що існує вічно. У праці — боротьбі з незвичайною рибою, акулами, в перемозі над тілесними недугами — розкривається мужній характер старого. Людина – частина Всесвіту, частина природи; сенс її існування – у гармонії з ними та суспільством.

 

 V. Закріплення знань, умінь і навичок

1.Творча робота .

Складіть діалог за повістю: - старий і хлопчик;  - старий і море; - Старий і рибалки; - хлопчик і туристка

2. Складання схеми –характеристики образу Сантьяго

2. Складання схеми –характеристики образу Сантьяго

VI. Підсумки уроку

Слово вчителя .Можливо, це перший твір Хемінгуея, у якому людина щаслива, бо відчуває примирення з життям. Те, що в самотнього Сантьяго є хлопчик, якого він любить, хлопчик, який буде продовжувати його справу, робить фінал повісті оптимістичним. Людина непереможна, вона здатна вистояти й подолати всі перешкоди. А тому символічним стає сновидіння старого: молоді леви — спогади про молодість, мандри до Африки. Його сон пильнує Маноліно. Юність поруч із ним — в образі хлопчика і в образі левів.

Кожен із вас незвичайна людина, і у кожного своя незвичайна мрія.  Попереду вас чекає життя, сповнене перешкод і боротьби, але важливо пам’ятати,  хто сильний духом, той непереможний

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

  • Повість Е. Хемінгуея “Старий і море” справила на мене…

VІІ. Домашнє завдання

1. Написати твір–роздум. «На що здатна людина й що вона може витримати?»за повістю Е. Хемінгуея “Старий і море”

Ернест Хемінгуей «Старий і море».Ернест Хемінгуей «Старий і море».

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ