Сценарій виховного заходу «Знайомство з природною зоною України - зоною мішаних лісів»

Предмет: 

Тарасенко Алла Михайлівна,
вчитель початкових класів
Марківської ЗОШ
I-IIст.№1
Марківський район, Луганська область


Мета: розкрити поняття «природна зона», ознайомити дітей з природними зонами України, розглянути зону мішаних лісів,розвивати спостережливість, вміння працювати за поданим алгоритмом, виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: карта природних зон України, алгоритм вивчення природної зони, рейтинг уроку, інформація на комп’ютері (к),географічні атласи,контурні карти,набори фішок, картки із завданнями, штучна ялинка.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Очікувані результати: знати географічне положення, межі, розміри природної зони мішаних лісів, природоохоронні об’єкти;

уміти показувати на карті природну зону, сучасні ландшафти Полісся, аналізувати, порівнювати їх особливості, застосовувати набуті знання в ігровій ситуації;

розуміти необхідність охорони та бережливого ставлення до природних ресурсів та багатств Полісся та своєї території зокрема.

Хід уроку:

1. Організаційний момент.

- Діти,сьогодні до нас завітали гості. А коли в домі гості – свято. Тож давайте проведемо урок так, щоб нашим гостям було цікаво. Тому:

До гостей поверніться,
Привітайтесь,посміхніться.
Хай сьогодні в кожне серце
Прийде часточка тепла
І всім-всім ми побажаєм
Здоров’я,щастя і добра!
Всі сідайте тихо ,діти,
Домовляйтесь не шуміти,
Руки часто піднімати ,
На уроці не дрімати.
Дружно й плідно працювати
Та знання мерщій хапати!
Кожен з вас вже постарався -
До уроку готувався.
Тож девіз тепер згадаймо
І урок розпочинаймо!

Учні.(Девіз). Ми всі господарі природи , тож збережемо її вроду!(слайд 5)

- Діти,чого ви очікуєте від нашого уроку? Запишіть свої очікування на квіточках-талісманах і прикрасимо ними галявину,на якій поки що росте одне деревце.

(Діти записують на квітах свої очікування,зачитують їх,прикріплюють на плакат).

-Я хочу дізнатись більше про зону мішаних лісів.

-Я хочу отримати нові знання.

-Я хочу добре попрацювати.

-Я хочу поділитись з друзями інформацією про рослини та тварини  які мешкають в зоні мішаних лісів.

-Я хочу дізнатись щось нове.

-Я хочу дізнатись які ростуть рослини.

-Я хочу попрацювати у парах.

-Я хочу отримати гарну оцінку.

-Я хочу більше дізнатись

Я хочу дізнатись про тварин, які мешкають в зоні мішаних лісів.

Вчитель. А я буду старатись ,щоб всі ваші очікування здійснились і прикріплю на нашу галявину сонечко.

2. Актуалізація опорних знань

На минулому уроці ми ознайомились з поняттям «природна зона », дізнались які є природні зони у північній півкулі, які природні зони розташовані на території України. Проведемо «бліц» - опитування: (оцінюється фішками )

- Що таке « природна зона »?(Великі ділянки земної поверхні з однаковим кліматом, грунтами, рослинним і тваринним світом.)

- Які природні зони розташовані у північній півкулі?

-Впізнайте природну зону за описом:

* Поверхня землі вкрита безліччю озер і боліт. Весна і літо коротке, зима морозна, довготривала. Земля не встигає прогрітись,тому дерева тут карликові, багато мохів і лишайників.

(Тундра)

* Господар цієї зони – білий ведмідь.Він полює на тюленів, вправно ловить рибу.

(Арктика)

* У цій пр. зоні знайдено великі поклади різноманітних корисних копалин, ростуть переважно хвойні дерева, водяться тигри.

(Тайга)

* Рано навесні, коли ліс ще не вдягнувся у листя, тут з’являються ранньоквітучі рослини: підсніжник, медунка. Під охорону взято оленів, козуль, бобрів, зубрів.

(Мішані ліси)

* У цій зоні часті посухи, мало опадів. Серед рослин переважають зернові. Вирощують соняшник, дині, кавуни, гарбузи.Є сади і виноградники.

(Зона степів)

А які пр. зони є на території України? (показують на карті)

Гра «Шифрувальник» (робота у групах). рослини та тварини.(слайд 6)

- н а ш и п ш и (шипшина);                   - дміведь(ведмідь)

- л и н а к а (калина);                -квов(вовк)

- л и м а а н (малина);                    - суколя(косуля)

- н и ц я с у (суниця).                    - рксубо(борсук)

3. Вивчення нового матеріалу.

Сьогодні на уроці ми розглянемо зону мішаних лісів.(слайд 7)

Вивчатимемо пр. зону за таким планом :

1. Розташування пр. зони на території України.

2. Погода в пр. зоні.

3. Рослинний світ.

4. Тваринний світ.

На уроці присутні : синоптик, географ, ерудит, знавці флори і фауни.

• Географ (розповідає і показує на карті)(слайд 9)

Зона мішаних лісів (або Полісся ) розташована на півночі України. Простягається з півночі на південь на 150 – 200 км. В неї входять Рівненська, Житомирська, Київська, Чернігівська обл. та невеликі території Львівської, Тернопільської, Хмельницької областей. Земна поверхня рівнинна, тут знаходиться Поліська низовина . Землі перезволожені, є багато озер і боліт. Протікають річки Горинь, Стир, Уж, Тетерів, Десна. (оцінюється фішкою )

• Синоптик (сдайд 10)

У зоні мішаних лісів весна прохолодна, літо тепле, вологе. Осінь дощова, зима не холодна, з відлигами. Найбільше опадів випадає літом. Це найбільш зволожена зона України. ( оцінюється фішкою )

• Ерудит ( доповнює виступаючих )

На території зони мішаних лісів створена велика штучна водойма – Київське водосховище ( показ на карті )

 Робота в парах (слайд 12)

На контурних картах позначте зону мішаних лісів і зафарбуйте її. Звірте свою роботу з атласом на ст. 8.

Яка пара виконала завдання правильно?

 Робота з підручником (слайд 13)

Розгорніть підручники на ст. 120, прочитайте текст « Рослини мішаних лісів ». Дайте відповідь на питання:

• Скільки ярусів утворюють рослини в лісі? Назвіть їх.

• Які рослини називають деревами ? кущами ? травами?

• Назвіть представників кожного ярусу мішаного лісу?

• Чому у зоні мішаних лісів багатий рослинний світ?

Вчитель: у цій зоні зустрічаються такі види лісів: бори – де переважають сосни, субори – де ростуть сосни і дуби, березняки – крім берези ростуть сосна, дуб, осика, граб.

 Робота в парах (слайд 14)

Розмісти рослини по ярусам . 1ряд – рослини верхнього ярусу. 2ряд – рослини середнього ярусу. 3ряд – рослини нижнього ярусу. (обводять кружечком ) Пари звітують.

1.шипшина                 2.липа

3.підсніжник              4.дзвоники

5.малина                     6.клен

7.сосна                        8.калина

9 .дуб                           10.опенька

11.пролісок

12.ліщина                      13.ожина        14.конвалія               15.береза

• Знавець флори 

Ялина – це вічнозелене дерево, яке може вирости до 40м Хвоя в ялини коротка і гостра, темно-зеленого кольору, розміщена поодинці, але густо.

Корінь у ялини росте близько до поверхні, тому сильний вітер може легко повалити її. Ялина не потребує багато світла, любить родючий грунт. Розмножується насінням, що достигає щороку в шишках.

Ялина використовується в будівництві, для вироблення паперу, муз. Інструментів.

Щоб взнати скільки років ялині, треба порахувати кількість кілець великих гілок. (продемонструвати на штучній ялинці ). Висоти до 2м ялина досягає в віці 15 років, тому самовільно зрубувати ялини заборонено.

Ерудит - А я хочу розказати про липу. Липа виділяє багато кисню і затримує пил, поглинає шкідливі речовини. Через те в містах вона живе до 600 років, а в лісах до 300 років.

Фізкультхвилинка.(слайд 16)

Діти,я бачу ви трішки втомились. Давайте відпочинемо

Якщо ти не рвеш великих букетів квітів – сплесни руками над головою.

Якщо ти ніколи не залишаєш сміття в лісі – тупни ногами.

Якщо ти не ламаєш гілок з дерев – підстрибни.

Якщо ти саджаєш і доглядаєш квіти,дерева – підніми руки.

Якщо ти любиш милуватися квітами – посміхнись,постав руки на пояс.

Якщо до твоєї кімнати залетіла якась комаха і ти намагаєшся випустити її на волю – змахни руками.

Якщо ти переконаний,що кожній людині потрібно піклуватись про природу – простягни руки сусідові і візьміться за руки.

Робота з підручником.(слайд  17, 18,19)   

Працюємо над текстом « Тварини мішаних лісів » ст. 121.

Питання :

- Які групи тварин водяться в зоні мішаних лісів?

- На які групи тварини діляться за способом живлення?

- Чому в лісі такий різноманітний тваринний світ? (фішки)

Вчитель (показує на комп’ютері) : у зоні мішаних лісів створений Поліський заповідник . Він розташований у Житомирський обл. серед соснових лісів (борів ) і боліт. У ньому знаходяться тварини і рослини занесені до Червоної книги України.

Рослини: журавлина дрібноплідна, плаун колючий ,росичка середня

Тварини.

 Комахи – бражник Прозерпіна, бражник мертва голова.

Птахи – лелека чорний, журавель сірий.

Звірі – кіт лісовий, вечірниця мала.

• Робота в парах (слайд 20)

Розподіліть тварин лісу за способом живлення. 1ряд – хижих, 2ряд – травоїдних, 3ряд – всеїдних. Пари звітують про виконання.

1.олень                                   2.зубр

3.дика свиня                         4.їжак

5.лось                                     6.гадюка

7.лисиця                               8.ящірка

9.вовк                                10.ведмідь

11.борсук                             12.сова

13.козуля                               14.бобер                                          15.дятел

• Знавець фауни

Я розповім про лисицю. Вона близька родичка вовка. Основна її їжа – гризуни . За рік вона з’їдає до 3тис. мишей. У пошуках поживи може за ніч пройти 30—50 км. Добре плаває. Крім основної їжі, полює на птахів, дрібних звірів, ловить комах, їсть ягоди, не відмовляється від падалі.

Лисиця дуже хитра і кмітлива. Не раз спостерігали, як вона обдурює птахів: ляже на бік, відкине лапи, очі примружить і лежить не ворухнувшись. Підлетить птаха –і потрапить облудниці в лапи. Від переслідування лисиця втікає по піску вздовж струмка,або по кризі—там запах сліду менш відчутний.

Лисиця народжує раз у рік у норі 3-7 лисенят. Живуть лисиці 15 -25 років.

Подивіться відео ---полювання лисиці.

Лисиця на полюванні

На інд. картці (зошит) створіть ланцюжок живлення (слайд 21)

зони мішаних лісів.

 Ящірка ---комаха---лисиця

Вовк----трава-----заєць

Хом’як----орел-----зерно

Трава----ведмідь----олень

Вчитель-Діти, то що є ліс для нас?

( цінна деревина для промисловості, легені нашої планети, житло для тварин і рослин, краса, місце відпочинку…)

Підсумок уроку.

Гра «Незакінчене речення»(слайд 22)

- на сьогоднішньому уроці йшлося про…

- нове я дізнався…

- мені найбільш сподобалося…

- мені найбільше запам’яталося…

— Покажіть на карті зону мішаних лісів.

Дом. завдання.

Презентація.
Завантажити

Презентація до  виховного заходу «Знайомство з природною зоною України - зоною мішаних лісів»

Презентація до  виховного заходу «Знайомство з природною зоною України - зоною мішаних лісів»

Презентація до  виховного заходу «Знайомство з природною зоною України - зоною мішаних лісів»

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Київський національний університет ім. Т. Шевченка

Ректор університету 
Губерський
Леонід Васильович -