Сценарій виховної години «Дружити треба вміти»

Навчальний рівень: 

Гаврилюк Ольга Віталіївна,
вчитель початкових класів
Моквинський НВК "Гімназія - ЗОШ І ступеня"
Березнівської районної ради Рівненської області

Мета: Виховувати почуття справжньої дружби, колективізму, чесності, щирості у відносинах, відповідальності перед другом, уміння допомогти у важку хвилину.

Обладнання: Мікрофон, сигнальні картки, частини прислів‘їв, гілочки, проекторна дошка.

Хід заняття

Вступна бесіда.

Діти, виховну годину я хочу розпочати із загадки.

- Що дорожче за золото, сильніше від бурі, міцніше за сталь? (Дружба(тож, давайте з вами разом подивимось на себе з боку і проаналізуємо

свою поведінку під час перерви)

Звучить музика.

Лунає дзвоник на перерву і кожен поводить себе по-різному: одні йдуть взявшись за руки, інші про щось спокійно говорять, ті — сперечаються. А двоє хлопців спочатку кричать, а тоді починають битися. Навколо них збирається натовп. Однокласник починає розводити забіяк.

Однокласник. Ви чого?

1 забіяка. А він чого? Перший поліз із кулаками!
2 забіяка. Чого образив песика мого?
1 забіяка. А я пожаліюся твоїй мамі!
2 забіяка.

Подумаєш! А пса не ображай...
Бо відпущу, щоб покусав!
І рот на мого пса не розкривай
Однокласник. Що ж на твого собаку він сказав?
2 забіяка. Та я уже не пам‘ятаю..

Однокл. А билися ж чого?
1 забіяка. ...Не знаю...

Однокл.

Отак завжди за будь-яку дрібницю
У бійку лізуть хлопчаки.
Подумайте спочатку, розберіться...
Та ж ні, поб‘ються ліпше залюбки.

Діти розходяться в різні боки насуплені і злі. З’являються, стрибаючи, дві

дівчинки. Одна з них кричить дражнилки на іншу.

1 дівчинка.

Галка-палка. Галка-скакалка.
Весело скакала, доки не упала.
А як упала, то заридала...
Галка-палка, Галка-скакалка...
Підбігає до другої дівчинки і б’є її портфелем по спині.

2 дівчинка.

І як не соромно? Язик, як помело.
Лепечеш тут на людях, що попало.

1 дівчинка.

Ти, вискочка! Тобі ще повезло,
Що я сказала зовсім мало!

Знову замахується портфелем. Але її за руку затримує старший учень.

Однокласниця.

Ти нащо кривдиш подружку свою,
Вона тебе не кривдить, не чіпає...

1 дівчинка.

Бо вискочка вона, усе найкраще знає,
І руку догори завжди дере!
Списати не дає, а ще й повчає,
Тому усіх у класі зло бере.

Однокласниця.

Що ж, зло — поганий помічник, та що й казати,
І до добра не приведе, не жди!
То, може, краще вам книжки у руки взяти,
Щоб також бути кращими завжди?

1 дівчинка.

Подумаєш! Нащо книжки ці брати,
Я не зубрилка, як вона.
Я можу завжди в подруги списати,
Нехай ця учиться, якщо дурна!

2 дівчинка.

Одні не хочуть, а розумні вчаться,
Щоб в світ іти із багажем знання.
Навчання — це ж бо труд, велика праця,
Яку виконувати треба всім щодня.
Однокласниця.

Звертається до першої дівчинки.

Це правильно. Завжди потрібно вчиться,
Щоб в світ чарівний мудрими іти.
Знання людині кожній знадобиться,
А ще прекрасно в мирі всім рости.
І подобрішати тобі іще не пізно,
Навчитись в мирі і у дружбі жить.
Якщо ти мудра і розумна, звісно.
Повинна зрозуміти слово вмить!..

Усі розходяться в різні боки. На сцену виходять двоє ведучих.

Вчитель.

Таке, мабуть, траплялося і з вами,
Слова приниження і бійка, та не раз...
Де ж доброта? За синіми лісами?
Якраз про це й поговорити час.
Людина між людьми повинна в світі жити.
А без людей у світі як прожить?
Тому повинні всі навчитися дружити,
А як образили — пробачення просить.

1 учн.

Самотнє дерево і вітерець зламає,
А разом з друзями у тебе сила є.
Без друга не прожити — кожен знає,
Без друга сіре все життя твоє.
Один не станеш по обидва боки,
Та й як одному в світі цім рости?
Чи прогулятися, як поробив уроки,
Чи в парк та в цирк у вихідні піти?

2учн.

А з другом можна все обговорити,
Обміркувати і порадитись завжди.
Цікаво з другом у похід ходити,
Якщо не маєш друга, то знайди.

Класний керівник.

Тема з години спілкування «Дружити треба вміти ».

Дружба — взаємини між людьми, які народжуються, міцніють на основі спільного навчання, інтересів, уподобань. Товаришувати можна з багатьма ровесниками, а дружити — лише з одним чи кількома. Перед вами я поклала гілочки. Як ви гадаєте, для чого вони вам потрібні сьогодні? Зараз я розкажу вам казку «Батьківський заповіт» і ви тоді здогадаєтесь для чого вона.

Казка

Батько перед смертю покликав своїх синів, дав їм по гілочці і наказав їх зламати. Сини виконали батькову волю і переламали ці гілочки. Тоді батько зібрав ці гілочки докупи, перев'язав їх і знову попросив зробити те ж саме, але сини не змогли цього зробити. Тоді батько сказав: «Ось так і в житті. Кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, то ніякі вороги вас не здолають, всі негаразди ви легко подолаєте».

( Роздуми дітей)

Ось і ми з вами зберемо наші гілочки у пучечок і перев'яжемо стрічкою. Цей пучечок стане немов би символом єдності, символом дружби. Дружба не може бути міцною, якщо в ній немає місця чесності, взаємоповазі, принциповості. Друг завжди допоможе в біді, захистить, підтримає, але він же перший скаже прямо про недоліки, запропонує їх виправити.

То що ж таке дружба?

Створення асоціативного куща

- Які асоціації викликає слово «дружба»?

Терпіння, ввічливість, сміливість, доброта, чесність.

Вчитель.

Без друзів у наш час важко жити на світі. Давайте послухаємо, що означало мати справжнього друга у давні часи? Нам про це розкаже інформатор.

У ч е н ь: (Учень-теоретик розповідає).

Дружба — це святе слово, святе почуття, яке можливе тільки на основі взаємоповаги. Справжньою основою для дружби є рівність. В усі часи

вважалось великою цінністю мати друга. У скіфів дружба перевірялась кров'ю і оформлялась спеціальним договором і великою клятвою. Надрізавши пальці, побратими зливали свою кров у чашу і, змочивши у ній кінці мечів, куштували цю кров. Після цього ніщо не могло їх розлучити. У епоху середньовіччя дружба вважалась втіленням благородства й

вірності.

Фальшиві друзі 

Двоє друзів тихо йшли
Полем, попід гаєм.
Раптом дивляться - ведмідь
З яру вибігає.
Перший вигукнув:
«Біда! Буде нам рахуба!»
- Кинув друга і притьмом
- Вискочив на дуба.

Другий скрикнув і упав
На краю дороги,
З переляку задубів
І відкинув ноги.
До лежачого ведмідь
Підійшов поволі,
Довго нюхав, потім чхнув
Та й побрів по полю.
Зліз із дуба той, що втік.

- Ти живий? - питає.

Ну й великий же ведмідь!
Більших не буває.
Як же він тебе не з'їв,
Мабуть, не голодний.

- Ні, друзяко, мабуть, він
Добрий, благородний.
Ти повіриш, розмовлять
Вміє по-людському.
Він обнюхав мене
Й говорив при тому:
«Ти дружи з людьми та знай -
Совісті не має
Той, хто в горі та біді
Друга покидає».
Байку вигадав Езоп.
Цим себе й прославив,
А мораль, ведмідь сказав,
Крапку я поставив.

(Павло Глазовий)

- Яка її мораль байки? Чи сподобалась вона вам?

Як в цій ситуації повів себе друг?

Вчитель

У кожного із нас у житті виникають різні ситуації і кожен з нас по-своєму виходить із них. Давайте тепер разом спробуємо це зробити. Як би ви

вчинили в таких ситуаціях?

Ситуація 1.

До Ігоря прийшов Толя.
Вмикай телевізор, наші грають!
Не можу, на завтра не підготував історію.
Кінчай зі своїми уроками, пропустимо перший період!
Вибач, Толю, але не можу. Вибач!
Ех, ти, а ще другом називаєшся!
Давайте спробуємо знайти відповіді на такі запитання:
Чи правильно вчинив Ігор?
- А що б ви зробили на його місці?

(Толя мав спочатку привітатись, а потім спитати.)

Секрет

Що зробити, щоб удвічі
торт вам здавався смачнішим?
Що зробити, щоб удвічі
кожний день для вас побільшав ?
Щоб і радості, і щастя
було — вам аж ніде діти ?

Послухайте розповідь Катрусі і допоможіть дівчинці знайти подругу.

«Мені не щастить на подруг. Спочатку я дружила з Ніною. Вона хороша дівчина, але трішки лінькувата. Їй би на дивані весь день лежати і

дивитися телевізор. Мені було нецікаво з нею. Ми не сварились, а просто роздружились. Я почала дружити з Оксаною. Я їй дещо розповіла про Ніну. Ніякого чесного слова з неї не брала, щоб мовчала, що це таємниця. А язиката Оксана роздзвонила по всій школі. Тепер я з Оксаною не розмовляю, хоча вона до мене підлизується. З Ларисою у мене теж дружба не клеїться. Вона мені щось торочить, я її слухаю. Коли ж я хочу щось розповісти, Ларисі слухати ніколи. Мені дуже хочеться мати справжню подругу. Але з ким дружити? Оксана – донощиця і ненажера, Лариса – хвалькувата, а Ніна тільки ляльками грається. Ой, я зовсім розгубилася, не знаю, як бути далі?»

Запитання

1) Порадьте, як знайти подругу?

2) Яка справжня подруга?

3) Що можете сказати ви про своїх подруг?

Завдання 2

Міледі Валя і сер Митя

Валя і Митя — ровесники, виросли в одному будинку і вже 4 роки разом ходять до школи.

Раніше з ними нічого ніколи не траплялося, а от два роки тому трапилося... Був звичайнісінький ранок, і надворі лежав звичайнісінький сніг, і вони, як завжди, йшли до школи. Неподалік від школи зустріли незнайомого чоловіка. Кремезного, засмаглого, у кашкеті моряка далекого плавання. Він одразу сподобався і Валі, і Миті. Певне, й моряк звернув увагу на хлопчика й дівчинку, бо спочатку він уповільнив ходу, потім подружньому всміхнувся і нарешті сказав:

— Вибачте, міледі, вибачте, сер! Мені здається, у дами замерзли руки. Якщо ви дозволите, я донесу портфель. — І перш ніж Валя і Митя второпали, що й до чого, моряк узяв із рук дівчинки портфель і пішов поруч. Всю дорогу до школи він говорив весело й дотепно. А перед самими дверима віддав Валин портфель Миті, узяв під козирок і зник. Мабуть, на тому б усе й скінчилося, але другого дня, такого ж звичайнісінького ранку, на такому ж звичайнісінькому снігу, Валя зупинилася і серйозно сказала:

— Сер, у міледі змерзли руки. Візьміть портфель!

І Митя, покліпавши очима, взяв портфель. З того дня ця гра повторювалась багато разів. Та ось перед самими дверима школи Валя і Митя зіткнулися з Віктором Буковим і Андрієм Подосєком.

— Хм! — хмикнув Віктор. — Ви тільки гляньте на цю парочку. Митю, ти що, віслюк? Чи вона хвора? Чи, може, ти найнявся?

— Почервонів, почервонів, почервонів! — заволав на всю вулицю Андрій

Подосєк. — Ви тільки гляньте, червоний, як рак.

А Митя справді знітився і зашарівся аж до вух. Але виручила хлопця Валя. Наче нічого й не сталося, вона прямо-таки королівським тоном сказала:

— Прошу, сер, не звертайте уваги на цих погано вихованих людей. Ми запізнюємося.

І Митя раптом згадав того веселого моряка і подумав: «Ні, моряк у таку мить нізащо не віддав би портфель Валі». І у Миті заговорили впертість, чоловіча гордість, упевненість. Він рішуче ступив уперед, відчинив шкільні двері, пропустив Валю і назло Вікторові й Андрієві допоміг дівчинці зняти пальто,

— Дякую, сер, — сказала Валя й одразу прожогом кинулася в клас.

Відтоді Митя щодня приносить Валин портфель до школи, щодня допомагає зняти пальто, і ніякі кпини Віктора, Андрія і ще деяких хлопців не можуть змусити його відступитися... От і вся історія. Нічого хитрого в ній нема.

І мораль проста, як два помножити на два.

В. Сухомлинський

Завдання, А як поважають хлопці наших дівчат?

1 хлопчик.

. А от я вирішив принести для всіх правила про дружбу і про те, як у мирі жити в нашому учнівському колективі, щоб у нас не було жодних суперечок, скандалів, розбрату... А то тато мій каже, що як вони вчилися, то гордилися тою дружбою, яка в них була. І досі всі їхні однокласники дружать, зустрічаються, допомагають одне одному в житті, хоч пройшло і багато років з того часу, як вони закінчили школу. А це так здорово! Тому, хлопчики, пригадайте, як треба себе поводити з дівчатками! А тепер я вивішу ці правила, а ви прочитайте, чи, бува, не забули якесь...

Правила для хлопчиків:

  • Не ображати дівчаток і не глузувати з них, не говорити поганих слів.
  • Поступатися дівчаткам місцем, пропускати першими у клас, відчиняти перед ними двері, подавати руку дівчинці, коли вона виходить з транспорту.
  • Допомагати нести важкі речі.
  •  Заступатися за дівчат, не дозволяти кривдити їх.
  • Робити дівчаткам компліменти.
  • Виховувати в собі сміливість, силу, мужність, вміння турбуватися про інших, ставитися по-лицарськи до дівчаток.

2 хлопчик. А гадаєш для дівчаток немає правил? Є! Звичайно є! А назвіть ці

правила, дівчатка. Як ви повинні ставитись до хлопчиків? Я теж вивішу ці

правила, хай всі ще раз прочитають і запам‘ятають їх на все життя.

Правила для дівчат:

  •  Не обзивати хлопців, не битися з ними.
  •  Бути прихильними до них, обговорювати з хлопцями прочитані книжки, переглянуті фільми.
  •  Допомагати хлопчикам у навчанні, у прибиранні робочого місця, приймати в свої ігри.
  • Не соромитися звертатися до хлопців за допомогою, якщо потрібно.
  • Радіти гарним вчинкам хлопчиків та їхнім успіхам.
  • Виховувати в собі стриманість, сумління, вміння піклуватися про інших, доброту, лагідність, прихильність.

3 хлопчик. _________Якщо всі ми будемо виконувати ці правила, то в класі буде ідилія.

Ніякого тобі крику, непорозумінь, сліз і образ. А це так здорово! Повірте мені, як у кіно! А тепер давайте заспіваємо пісню про чудові слова звертання, що їх треба говорити не тільки татові, мамі, а й усім людям.

Культура поведінки — результат великої роботи із самовиховання, вимогливого ставлення до себе. На прикладах із життя класного колективу підтверджується, що там, де порядок, організованість, дисципліна, більше корисних, захоплюючих справ, міцніша дружба, цікавіше життя.

Другом ми називаємо того, кому довіряємо. Де немає повної відвертості, не може бути й дружби. У всіх людей, які нас оточують, є певні

недоліки. Хто хоче мати друга без недоліків, той залишається без друзів. Ось чому не може бути міцної дружби без того, щоб люди пробачали один одному. Іноді в стосунках виникають непорозуміння, які можна подолати тільки разом.

2-й учень. Найміцніша дружба зав'язується в тяжку годину випробувань. Вірність друга потрібна не тільки в радості. В біді вона просто необхідна. Окрасою кожної домівки називають друзів, які її відвідують. Справжній друг, який віддає частку свого серця, силу почуття, вартий того, щоб його цінували і берегли.

А вірний друг — це та людина,
Яка не кине у біді.
І як прийде лиха година,
Пізнаєш друга ти тоді.
Він захистить і допоможе,
Й не вимагатиме подяк.
І сонце вигляне погоже,
І сонечку зрадіє всяк.
А душу затишок обійме,
Бо поруч тебе — вірний друг.
Й захопиш ти його в обійми,
Бо стане світлим все навкруг.
Хворостинку одненьку зламає й дитина,
А от сто хворостинок докупи зв‘яжи...
Не зламає їх навіть доросла людина,
Хоч і сильна та дужа, що тут не кажи.
З цього висновок дітям потрібно зробити,
І нести, ніби прапор, в своє майбуття.
Що у дружбі, у мирі усім треба жити.
З другом стане чарівним і гарним життя.
Як не маєш ще друга — потрібно шукати,
Щоб одному по білому світу не йти.
Як знайшов, треба друга свого цінувати
І тримати його, й завжди берегти.
- Який справжній друг на вашу думку?
(роздуми дітей)

Справжні подруги

Четвертокласниця __________Людмила
вранці мамі заявила:
— Все! До школи я — не йду!
Я не стерплю цю біду.
Щастя скінчено моє:
Адже в Рити джинси є!
І тепер зі мною Рита
відмовляється дружити…
Здивувалась мама дуже
— Ви ж були найкращі друзі!?
— Так. Але сказала Рита
поки буду я ходити
не у джинсах, а в спідниці, —
їй не хочеться й дивиться,
бо вона вважає: жінці
для краси потрібні джинси...
Мамо!
Дружбу виручай.
Джинси і мені придбай!
Мама спершу подивилась
на похнюплену Людмилу,
а потім мовила:
— Діла-а...
Ви — спра-а-вжні
подруги!.. -Й пішла...
А ви, що скажете мені.
Це — справжні подруги, чи ні?
А які прислів'я та приказки ви знаєте про дружбу?
(склади прислів` я)
- Дерево міцне корінням, а людина - друзями.
Сила птаха в крилах, а людини - в дружбі.
З добрим дружись, а лихого стережись.
Друга шукай, а знайдеш - тримай.
Дружній табун і вовків не боїться.
Міцну дружбу і вогонь не спалить.
Справжнього друга і за гроші не купиш.
Друг не той, хто медом маже, а хто правду каже.
(Перегляд мультфільму « Ребята, давайте жить дружно!»

Класний керівник.

Отже, шановні учні, ми зуміли поглянути на те, що нас найбільше хвилює в колективі. Ми змінюємось, дорослішаємо, набираємось життєвого досвіду. Отож спробуйте оцінити, наскільки ви дружні, на що більше схожий ваш колектив, клас: на «палаючий факел», «червоне вітрило», «мерехтливий маяк», «м'яку глину», «сипучий пісок».

Який у нас колектив?

А тепер всі закрийте очі. Нехай кожен візьме правою рукою руку сусіда і потримає її в своїй. Що можна про них сказати? (Теплі, ніжні, лагідні, добрі, гладенькі...). Невже можна образити людину, якщо у неї такі теплі, добрі руки? Тож якщо хочеться образити кого-небудь із товаришів, необхідно згадати про добрі руки. Руки допоможуть нам потоваришувати.

Щиро дякую за роботу на уроці.

Діти виконують пісню про друга.__

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Нові матеріали

60 354 абітурієнти отримали рекомендації на бюджет. Що робити далі?
Українські виші отримають 100 млн грн на базове фінансування науки
Використання заводських матеріалів в курсовому проектуванні з дисципліни «Планування та організація діяльності підприємства». Методична розробка
Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич обговорила перспективи вищої освіти з тернопільськими педагогами
У МОН визначились з кандидатурою освітнього омбудсмена
За перший тиждень вступної кампанії абітурієнти створили майже 120 000 електронних кабінетів
Документи про середню освіту є дійсними без печатки школи, - роз'яснення МОН
Обсяги державного замовлення на підготовку фахівців у 2019 р.
Автору підручника з історії України рекомендували замінити термін російсько-українська війна на "гражданский конфликт"
Лілію Гриневич не пустили в школу

Популярний ВНЗ

Тернопільський національний педагогічний університет ім.В.Гнатюка

Буяк Богдан БогдановичРектор університету
доктор філософських наук,
професор Буяк Богдан Богданович