Свято-конкурс знавців української мови «Юні мовознавці» (до Дня української писемності та мови)

Навчальний рівень: 

Хоружа Мирослава Володимирівна, заступник директора з навчально-виховної роботи Слов'янського навчально-виховного комплексу  «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» № 1  Слов'янської міської ради  Донецької областіХоружа Мирослава Володимирівна,
заступник директора з навчально-виховної роботи
Слов'янського навчально-виховного комплексу
«Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» № 1
 Слов'янської міської ради  Донецької області

 

Мета. Розширювати знання учнів про українську мову; показати її красу та багатство фольклору українського народу за допомогою поетичного слова; розвивати мовлення учнів; виховувати любов до рідної мови, свого народу, рідної землі.

Хід свята

Слайд 1

(Свято починається піснею про мову. На дошці записано тему свята і вислів: Хто своєї мови цурається, хай сам себе стидається)

 Слайд 2    Вчитель.   Нашу зустріч ми присвячуємо нашій рідній мові. Мова - то цілюще народне джерело і хто не припаде до нього вустами, той сам всихає від спраги", - ці мудрі слова великого педагога Василя Сухомлинського зрозумілі і близькі кожному українцю, кожному патріоту України. Адже, „Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова”. Тільки той може осягти своїм розумом і серцем красу, велич і могутність Батьківщини, хто збагнув відтінки і пахощі рідного слова.

(Заходить дівчинка-мова, на її плащу розміщені літери УКРАЇНЬКА МОВА)

Слайд 3 Дівчинка-мова.

Я - наука непроста, хоча і цікава,
В королівстві я живу слова і забави.
І в свою майстерню мовну,
Доки ви зі мною,
Мовних скарбів пребагато
Візьмете з собою.
В подорож усіх вас кличу
До складних завдань.
Тож не зрадьте, любі діти,
Моїх сподівань.
Хто ще думає, міркує, можу підказати:
Поскладайте літери ви швидко
На моєму платті.
Ну, нарешті, здогадались, хто я?
Звать мене, звичайно...

Діти. Українська Мова!

Слайд 4 + музичний фон  Вчитель. Тож давайте, діти, запросимо Мову подорожувати разом із нами. Мово, а наші діти про тебе знають багать віршів! Ось послухай!

1-й учень.

Українська моя рідна мово,
В кожнім слові твоїм - цілий світ!
Бачу барви у нім веселкові
І калини червоний цвіт.

2-й учень.

А ще небо блакитне, бездонне,
І ярило, й пшеничні поля,
Плескіт рік, шум гаїв невгамовний –
Вся моя українська земля.

3-й  учень.

Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить серцем в нашу душу з ранніх літ,
Це мова, наче пташка світанкова,
Що гордо лине в свій стрімкий політ.

4-й  учень.

Велична, щедра і прекрасна мова!
Прозора й чиста, як гірська вода.
Це українська мова барвінкова,

Така багата й вічно молода.

5-й  учень.

Вимовляю кожне слово,
Кожне слово, наче спів.
Найдорожча рідна мова,
Мова діда і батьків.

6-й   учень.

Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова,
І в слові ясніїм ім’я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.
З родинного гнізда, немов пташа,
Ти полетиш, де світу далечизна,
Та в рідній мові буде вся душа
І вся твоя дорога, вся Вітчизна.

Слайд 5 Вчитель. Звичайно, для кожного народу дорога своя мова. А для нас, українців, - дорога наша, українська.

«Рідна мова дорога людині, як саме життя», - так говорить народна мудрість.

Без мови не може існувати народ, його культура. Мова - це найдивовижніший витвір, що створила людина за свою історію.

-  Як ви думаєте, чи завжди мова була такою, як зараз?

Мова первісних людей була дуже бідною. Складалася з небагатьох слів, що супроводжувалися жестами, мімікою. Та йшов час, змінювалася людина, змінювалася її мова. Багато людей доклали зусиль, щоб сьогодні ми з вами могли читати й писати.

Українська мова належить до високорозвинених мов світу. У далекому 1934 році у Франції на конкурсі мов наша мова була визнана другою у світі серед європейських мов за милозвучністю.

Я хочу загадати вам загадку.

На базарі їх не купиш,
На дорозі не знайдеш,
І не завжди на терезах
Ти ціну їм підбереш.
Що це?

Слайд 6 Діти. Знання.

Вчитель. Любі діти! Ви - учні, вже багато знаєте. Тож пропоную вам позмагатися і показати свої знання з української мови.

А оцінювати наш конкурс буде вельмишановне журі:

1._________________________________________

2._________________________________________

3._________________________________________

Діти, ви будете працювати зараз у групах. Перша група у нас «Чомусики». Чомусики, привітайте всих присутніх своїм девізом.

Слайд 7 «Чомусики». Ми чомусиками стали,

Щоб усе на світі взнали.

Вчитель. Друга команда – це «Питайлики». «Питайлики», ваш девіз.

Слайд 8 «Питайлики». Що? Коли? Чому і як?

Хоче знати всяк.

Вчитель. І третя команда – це «Шукайлики». Привітайтесь і ви своїм девізом.

Слайд 9 «Шукайлики». Ми шукайлики завзяті, будем про знання ми дбати!

Слайд 10 І конкурс «Бліц-опитування»

Вчитель. Кожній команді пропонується по 5 питань. Команда, яка дасть більше відповідей – і переможе в цьому конкурсі.

Отже, питання для «Чомусиків»:

  1. Як пишуться імена, по батькові, прізвища людей, клички тварин, назви міст, сіл, вулиць, річок? (З великої літери)
  2. З яких частин складається текст? (Зачин, основ­на частина, кінцівка)
  3. Наприкінці питального речення ставимо... (знак питання).
  4. Як називаються слова, які мають протилежні значення…(антоніми)
  5. На які питання відповідають слова — назви предметів? (Хто? що?)

Питання для «Питайликів»:

  1. Які типи текстів ви знаєте? (Розповідь, опис, міркування)
  2. Якими бувають речення за метою висловлювання? (Розповідні, питальні, спонукальні)
  3. Текст, у якому когось або щось описують, називають — текстом-... (описом).
  4. Слово, близькі за значенням називаються… (Синонім)
  5. Зв’язані за змістом слова — це... (речення).

Питання для «Шукайликів»:

  1. До тексту можна дібрати... (заголовок).
  2. Наприкінці окличного речення завжди ставимо… (Знак оклику)
  3. Слова, які пишуться і звучать однаково, але мають різні значення називають …(омоніми)
  4. Текст, у якому про щось розповідається, називають — текстом(розповідь)
  5. Зв’язані за змістом речення — це... (текс).

Слайд 11 ІІ конкурс «Конверт»

Вчитель.

Ось конверт - туди заглянем

І завдання прочитаєм.

Щось сама не розберу,

Допомоги в вас прошу.

(Капітани команд отримують конверти із завданнями).

Завдання:

  1. Правильно закінчіть прислів’я.
  2.  Поясніть значення українських народних висловів.
  3. З окремих слів складіть прислів’я. Поясніть його зміст.

Конверт «Чомусики»

  1. Знай більше, а говори... (менше).

          Мудрим ніхто не вродився, а... (навчився).

  1. Сказаного й сокирою не вирубиш.
  2. Тому, хто треба, хоче, мало, знати, спати, багато.

Конверт «Питайлики»

  1. Краще річ нова, а дружба ... (стара).

          Бджола мала, а й та... (працює).

  1. Ласкавими словами й гадюк чарують.
  2. Диво, українська, калинове, мово, наше, ти.

Конверт «Шукайлики»

  1. Праця людину годує, а...(марнує)

Хто рано стає, тому.. (Бог дає)

  1. Гостре словечко коле сердечко.
  2. мову поважати слід любити Українську і.

(Діти працюють у команді.А поки звучить українська пісня)

Вчитель. Поки команди готуються, пропоную переглянути відео. (Відео «Українська мова – мова української нації»)

Слайд 12 ІІІ конкурс «Ребуси»

Кожна команда отримує конверти з ребусами, які вони повинні розгадати:

Конверт «Чомусики»

Конверт «Питайлики»

Конверт «Шукайлики»

Відео про мову Вчитель. Поки наші команди розгадують ребуси, увага на екран. (Відео «Українська мова»)

Слайд 13 ІV конкурс «Загадка»

Вчитель. Пропоную кожній команді по дві загадки. А як вони справляться – оціне наше журі.

  1. Я один в сім’ї такий,
    Кажуть, надто вже м’який.
    Хоч мовчун, та не дивак,
    В слові я – не зайвий знак.

(М’який знак)

  1. Завжди можу стать в пригоді,
    Моїх порад вам не злічить.
    І кажуть про мене в народі:
    «Мовчить, а розуму  навчить».

(Книга)

  1. Маленька, менше я пилинки,
    Ні з ким не стану я боротись,
    А при читання, коли треба,
    Усіх примушу зупинитись.

(Крапка)

  1. Він після речення, цитати
    Вмостився,схожий на гачок.
    Усіх примушу я питати,
    А сам ні пари з уст – мовчок.

(Знак питання)

  1. Без упину ходять пішки
    Дві сестрички-тонконіжки,
    Менша більшу доганя –
    Так щоночі і щодня.

(Годинникові стрілки)

  1. У нього завше
    Уважні вуха:
    В одне говорять,
    А друге слуха.

(Телефон)

Слайд 14 V конкурс «Розсипаночка»

Вчитель. В наступному конкурсі слід зібрати розсипані літери в слова а слова у речення. І пропоную вийти  до дошки по два представника з команди.

(Завдання записані на дошці. Для кожної команди окремо.)

«Чомусики»

Маибмвоглдоеджцзі (Ми — молодці!)

«Питайлики»

Маибнвагйдреожзкузмл н о і п ш р і (Ми найрозумніші.)

«Шукайлики»

Маибнвагйдкержазщиі. (Ми найкращі.)

Слайд 15 Вчитель. А поки представники з команд справляються із завданням, всім присутнім пропоную гру «Так чи ні». Отже, увага на екран!

  1. Скажи, співає сом пісні? (Ні)16
  2. Чи вміє плавати гусак? (Так)17
  3. Чи може стати у вогні вода холод­ним льодом? {Ні)18
  4. Червоний мак в січневу пору квіт­не? (Ні)19
  5. А крокодили на сосні свої буду­ють гнізда? (Ні),20
  6. Чи може вище гір літак у вишину злетіти? (Так)21
  7. Якщо не їстиме три дні, верблюд ходити зможе? (Так)22
  8. До розбишак і забіяк чи є в людей повага? (Ні)23
  9. Коли розсердиться їжак, слона він вбити може? (Ні)24
  10. Ріка біжить у долині, чи є у неї ноги? (Ні)25

Слайд 26 VІ конкурс «Шифрувальник»

Вчитель. За номерами букв алфавіту розшифрувати прислів’я і пояснити значення. Перемагає той, хто першим справиться із завданням.

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

і

ї

й

к

л

м

н

о

п

р

с

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

т

у

ф

ч

х

ц

ш

щ

ю

я

ь

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

в

а

б

г

д

е

є

ґ

ж

з

и

 

32, 7, 24,7, 7, 21, 5, 20, 27, 33, 7, 1, 19, 8, 4, 10, 33, 5, 24, 9, 12, 24,18,33,7,1

(«Знання людині, що крила пташині»)

Слайд 27 Вчитель. Наше свято-конкурс добігає свого кінця. І які б результати конкурсу не були – ви всі сьогодні являєтесь переможцями! Адже, ви перемогли самих себе! Ви розширили свої знання про мову, ви збагатили свій словниковий запас, ви розвиваєте нашу рідну мову і робите все, щоб вона розквітала і надалі!

Яка ж багата рідна мова!
Який чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова,
І нищити її не смій.
Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкаже і покаже.
Як правильно у світі жить.
В ній стільки слів, що й не збагнути,
І приказок, і порівнянь
А мову знаючи, здобути
Ти можеш просто безліч знань.
То ж мову вчи і прислухайся.
До того, як вона звучить.
І розмовляти так старайся,
Щоб всім хотілось її вчить.
Вона ж у нас така багата,
Така чарівна, як весна
І нею можна все сказати
І найрідніша нам вона.

Вчитель. Але конкурс є конкурс і нам всім цікаво хто ж врешті решт переміг! Тож я прошу журі оголосити результати.

 (Журі оголошує результати конкурсу. Нагородження. Солодкі призи)

Конверт «Чомусики»

Завдання:

1.  Правильно закінчіть прислів’я.

2. Поясніть значення українських народних висловів.

3.   З окремих слів складіть прислів’я. Поясніть його зміст.

1. Знай більше, а говори... .

Мудрим ніхто не вродився, а... .

2. Сказаного й сокирою не вирубиш.

3. Тому, хто треба, хоче, мало, знати, спати, багато.

Конверт «Питайлики»

Завдання:

  1. Правильно закінчіть прислів’я.
  2.  Поясніть значення українських народних висловів.
  3. З окремих слів складіть прислів’я. Поясніть його зміст.

 

  1. Краще річ нова, а дружба ... .  Бджола мала, а й та... .
  2. Ласкавими словами й гадюк чарують.
  3. Диво, українська, калинове, мово, наше, ти.

Конверт «Шукайлики»

Завдання:

1.   Правильно закінчіть прислів’я.

2.   Поясніть значення українських народних висловів.

3.  З окремих слів складіть прислів’я. Поясніть його зміст.

  1. Праця людину годує, а...(марнує)

Хто рано стає, тому.. (Бог дає)

  1. Гостре словечко коле сердечко.
  2. мову поважати слід любити Українську і.

Конверт «Чомусики»

Конверт «Шукайлики»

Конверт «Питайлики»

Команда «Чомусики»

Конкурс «Конверт»

Команда «Питайлики»

Конкурс «Конверт»

Команда «Шукайлики»

Конкурс «Конверт»

Команда «Чомусики»

Конкурс «Ребуси»

Команда «Питайлики»

Конкурс «Ребуси»

Команда «Шукайлики»

Конкурс «Ребуси»

 «Чомусики»

Маибмвоглдоеджцзі

«Питайлики»

Маибнвагйдреожзкузмлноіпшрі

«Шукайлики»

Маибнвагйдкержазщиі

Протокол конкурсу знавців української мови «Юні мовознавці» в Слов’янському НВК №1 до дня української писемності

  І конкурс «Бліц-опитування»
(5 балів)
ІІ конкурс «Конверт»
(4 бали)
ІІІ конкурс «Ребуси»
(3 бали)    
ІVконкурс «Загадка»
(3 бали)
V конкурс «Розсипаночка»
(2 бали)
VІ конкурс «Шифрувальник»
(2 бали)
Загальна сума балів
«Чомусики»              
«Питайлики»              
«Шукайлики»              

Посилання на відео "Українська мова - мова української нації" youtube.com/watch?v=oL_8eEGki60
Посилання на відео "Українська мова" youtube.com/watch?v=9K_oP3MT8WE

Презентація до свята-конкурсу знавців української мови «Юні мовознавці»
Завантажити

Презентація до свята-конкурсу знавців української мови «Юні мовознавці»

Презентація до свята-конкурсу знавців української мови «Юні мовознавці»

Презентація до свята-конкурсу знавців української мови «Юні мовознавці»

 

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Київський національний університет ім. Т. Шевченка

Ректор університету 
Губерський
Леонід Васильович -