Урок-огляд  на тему «Лірика Бориса Леонідовича Пастернака»

Тип матеріалу: 
Навчальний рівень: 

Кривошиєнко Ольга Павлівна,
вчитель зарубіжної літератури
Коростенської загальноосвітньої школи №5
Житомирської області

Мета: формувати предметні компетентності й компетенції відповідно до змістових ліній;
літературознавчої: розкрити глибину особистості Б.Пастернака, його погляди на життя ; 
емоційно-ціннісної: розвивати  інтерес учнів до художньої літератури, розширювати коло їхнього читання;  
Обладнання: портрет Б. Пастеранака., видання творів, запис романсу «Зимова ніч» («Свеча горела»).                                                                                                
Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Перебіг уроку

Оголошення теми й мети  уроку, мотивація навчальної діяльності
Учні поділені на три групи: «літературознавці», «мистецтвознавці» і «артисти».
Завдання, які отримали «літературознавці» :
•    До яких літературних течій належав Б.Пастернак?
•    Що ви знаєте про дружбу Пастернака і Маяковського?
•    Як сприймали сучасники поезію Б.Пастернака?
•    Які мотиви переважають в ліриці Б.Пастеранка?
•    Що забезпечило довге життя віршам Б.Пастернака?
•    Яка доля роману «Доктор Живаго»?
Завдання для мистецтвознавців:
•    Що ви знаєте про сім’ю Б.Пастернака?
•    Яку освіту і виховання він отримав?
•    З ким із представників вітчизняної культури він підримував дружні відносини?
Завдання для артистів:                                                                                                                                                    

Вивчити напам’ять вірші:      
«Про эти стихи»,  «Зимняя ночь»,  «Я пропал, как зверь в неволе», «О, знал бы я, что так бывает», «Разрыв»,   «Гул затих, я вышел на подмостки».
Слово вчителя. Наш урок присвячений творчості одного із самих талановитих поетів ХХ століття, лауреату Нобелівської премії Борису Леонідовичу Пастернаку. Прекрасною характеристикою його поетичного феномену можуть служити слова його  сучасниці, поетеси Анни Ахматової:  “ Он награжден каким-то вечным детством, той щедростью и яркостью светил. И вся земля была его наследством, а он ее со всеми разделил”. Він глибоко вникав в глибину людської душі, природи, Всесвіту. Його свіжий, образний і хвилюючий вірш завжди вражав шанувальників поетичного мистецтва.
 Борису Пастернаку, на відміну від більшості його учасників, яких стрімко ніс потік часу і дні були незнані. Він жив в одному історичному просторі з Блоком, Мейерхольдом, Маяковським, але відчував себе сучасником Шекспіра, Гете, Пушкіна, Лермонтова.
 Вчитель звертається до літературознавців:  
 Вам відомо, що великі російські поети ХХ століття формувалися в складних і суперечливих зв’язках з різними літературними течіями. А.Блок починав як символіст, В.Маяковський – як футурист, А.Ахматова – як акмеїст. Чи була літературна доля Пастернака винятком?
Літературознавець:                                                                                                                                                                                Творчий шлях Пастернака складний і тернистий, так як  він перетинався відразу з двома течіями: символізмом і футуризмом. З автобіографічного нарису дізнаємося, що «с Блоком прошли и провели свою молодость я и часть моих сверстников… У Блока все, что создает великого поэта – огонь, нежность проникновенность, своя сдержанная, скрадывающаяся, вобравшая в себя судьба».
 Ці слова свідчать про те, що рання творчість Б. Пастеранака пронизана духом символізму. Особливо це відчувається в поетичній збірці «Близнюк в хмарах» (1915), і все ж вже тоді Пастернак мав намір поставити в центр поезії людину з її переживаннями, любов’ю до природи і глибинною гуманністю.
 З російським футуризмом Б.Пастернака зближувало неприйняття буржуазного старого світу. Але на відміну від інших поетів цієї течії, він не захоплювався словотворінням, а його поезія дихала пошуком і новизною.
Виразне читання вірша «Про ці вірші» 

Літературознавець:                                                                                                                                                     
Творчий шлях Пастернака не був винятком. Він, як і інші поети початку ХХ століття, відчув вплив певних літературних течій, який освітив мову пастернаківської поезії, допоміг поету в роботі над словом, дозволив усвідомити його глибинну суть.
 Відносини Пастернака і Маяковського були дружніми, теплими і щирими. У свій час Пастернак навіть захоплювався ним: «Я был без ума от Маяковского, я его боготворил» .
В автобіографічному нарисі Пастернака знаходимо: «Я очень любил раннюю лирику Маяковского. Это была поэзия мастерски вылепленная, горделивая, демоническая и в то же время, безмерно обреченная, гибнущая, почти зовущая на помощь».
Вчитель:   
 Що дозволило Пастернаку виділитися серед   сучасників?
Літературознавець:     
Вже одна з перших збірок поета «Сестра моя - жизнь» була сприйнята як книга великого майстра. За Пастернаком закріпилась слава суб’єктивного лірика, чиї образи важко досяжні.
Пастернаківський образ стає все пронизуючим, як і музика Шопена. Для його лірики стають характерні: максимальна правдивість в осягненні дійсності, висока ступінь художньої точності, наповненість його поезії «чувством восторженности и благодарности миру за его красоту, богатство, одушевленность».
Вчитель:
Необхідно прийняти до уваги і той факт, що становленню таланту поета спонукала атмосфера, в якій він ріс і виховувався.
Мистецтвознавець: 
Майбутній поет виховувався в прекрасній  благодатній  художній атмосфері: його батько – академік живопису, мати – відома музикантка.
Його дитинство – це звуки фортепіано, малюнки батька, картини Репіна, Мясоєдова, Сурікова; це книжки Л.М.Толстого, звуки скрябинського фортепіано, збірник великого німецького поета Рільке, тихий московський ритм. А він – губка, яка ввібрала в себе цей світ, щоб через роки вижати її «во здравие жадной бумаги».
На формування його поглядів вплинуло і вивчення філософії в Марбургському університеті, захоплення історією, літературою, музикою.
Саме тому його творчість відрізняється вишуканістю і музичністю вірша, глибиною філософської думки, психологізмом.
Вчитель:
Які мотиви переважають в ліриці Пастернака? Чим живе, дише його ліричне «я»?                                                                                                 
Слідом за Тютчевим Пастернак проголошує: природа – великий живий організм, в якому є душа, кохання і мова. Тому у його віршах вона не фон, не декорація, а діюча особа.  Пастернак не суфлює природі, а прислуховується до її голосів, фіксує їх «Его грудь заполнена природой до предела», - писала про Пастернака М.Цвєтаєва.
Лірика Пастернака наповнена язичним поколінням перед природою. Звуки природи подібні звукам музичних інструментів, зливаються в симфонію, яку поет не тільки чує, але й бачить.
Виразне читання вірша «Зимова ніч»
Літературознавець:  
Головною умовою правильного читання лірики Пастернака є знання його філософської моделі «Божого світу», так він називав природу. Вона , по Пастернаку, - «тайник вселенной, заглянуть в который дано не каждому». Але поет не міг зосереджуватися тільки на темі природи. Дві революції, три війни, роки сталінщини, хрущовська відлига – ось, що вмістилось в рамки одного життя. Його лірику наповнює тривога, громадянська війна болем пронизує його вірші. 
Виразне читання вірша «Разрыв»
-    Яка доля роману «Доктор Живаго»?

Літературознавець:  
Роман «Доктор Живаго» виданий за кордоном і переведений на 24 мови, привернув увагу світовій громадськості, але був прийнятий вороже критикою СРСР. Почалося відкрите цькування Пастернака, яке закінчилося виключенням його із Спілки письменників. А в той же час Шведська академія словесності і мовознавства присудила йому Нобелівську премію за «видатні досягнення в сучасній ліричній поезії і на традиційній ниві великої російської прози». 
В своєму романі «Доктор Живаго» Пастернак виразив складні і протирічні почуття, які довелося випробувати йому і його ліричному герою – Юрію Живаго – в ті буремні роки. У вірші «Гамлет», який увійшов в цей роман, відобразилась трагічна доля російської інтелігенції.
 Виразне читання вірша:   
 «Гул затих. Я вышел на подмостки».

 Літературознавець:
Опальний поет, остерігаючись продовження репресій, відмовився від премії. 
Біль у душі вилилась у віршах: 
«Я пропал как зверь в загоне»

В останніх рядках звучить надія, що прийде нова ера – милосердя і справедливості, про яку мріяв його «кумир» - Скрябін.

Виразне читання вірша : «О, знал бы я, что такое бывает»

Вчитель:
 Що забезпечило довге життя віршам Пастернака?

Літературознавець: 
Пастернак зупинив мить метафорою. Він несподівано, непередбачено знаходив зв’язок між далекими один від одного предметами і діями, обмежував їх ритмом і звуками, а потім з’єднував. Напружений ритм на великій швидкості зіштовхував частини метафори – з’являлась іскра, яка знаменувала народження нової єдності, яку раніше ніхто не помічав. Це був великий майстер, новатор, який зумів оновити російський вірш.
Вчитель:
З ким із представників вітчизняної культури він підтримував дружні відносини?

Мистецтвознавець:
 О.М.Скрябін – видатний російський композитор, входив в число близьких знайомих батька поета, художника Л.О.Пастернака. Він радив юнакові вибрати стежку музиканта, але Пастернак лишив музику і присвятив себе поезії. Така була його доля.

Мистецтвознавець:  

 Сучасники Пастернака відомі поети: Марина Цвєтаєва і Осип Мандельштам високо цінували його поетичний талант.

«Стих Пастернака почитать – горло прочистить, обновить легкие…» - це слова О.Мандельштама.

 «Пастернак – первый поэт России. Об этом знаю я и еще несколько человек, остальным придется подождать до смерти» - М. Цвєтаєва.

Експрес інтерв’ю:                                                                            
-    Що вплинуло на світогляд і художній талант Б.Пастернака?
-    Яка тематика його творів?
-    Чи можна назвати Б.Пастернака сучасним?
-    Що принесло йому всесвітню славу?
Заключне слово вчителя:  
В своїх віршах Б.Пастернак розмірковував про час, про життя, про смерть, про природу мистецтва, про таємницю її народження, про чудо людського існування, про віру в життя, в майбутнє. Вірші про природу свідчать про глибоке розуміння її, бажання злитися з нею. У Пастернака природа говорить сама за себе, вона жива. І головне, що відкрив поет своєю творчістю – це цілісний погляд на життя, на світ з загальнолюдських позицій.

Домашнє завдання. Виразно читати вірша; аналізувати їх
Підсумки уроку 
Інтерактивна гра «Мікрофон» 
Продовжте речення:  Особливо мені запам’ятався вірш Б. Пастернака…, тому що…
 
 

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

Ректор університету
Крижанівський
Євстахій Іванович –