Урок узагальнення і систематизації знань з теми: «Земля як планета Сонячної системи»

Тип матеріалу: 
Навчальний рівень: 

Гуч Марія Леонідівна,
вчитель хімії та екології
Смордвівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Млинівської районної ради Рівненської області

Урок узагальнення і систематизації знань з теми: «Земля як планета Сонячної системи»

Мета

  •  навчальна:  закріпити, узагальнити і систематизувати знання, вміння і навички, отримані учнями під час вивчення теми;
  • розвивальна: продовжити розвивати вміння працювати  в групах, використовувати вивчену природничо-наукову лексику; вчити бачити зміни в природі та вміти їх пояснювати, розвивати логічне мислення; розвивати усне зв’язне мовлення;
  • виховна: прищепити школярам дбайливе ставлення до природи; виховувати естетичне сприймання природи, екологічні почуття.

Обладнання: карточки, листки з буквами, листок з обліку результатів, ребуси.

Тип уроку: нестандартний урок 
Форма проведення: гра

Хід уроку

Освіта — скарб, праця — ключ до неї.
Приказка

І. Організаційний момент

Вірш
Дзвінок пролунав веселий, 
Дружно всіх він кличе в клас.
Стали, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли,
Працювати почали
Цікаві дії на уроці
Пропоную я для Вас.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроці

Притча "Пріоритети"
Якось син відомого архітектора запитав у батька:
- Тату, як правильно розкласти пріоритети?
- А чому питаєш?
- Бо є багато людей, які не є щасливі: одні бідні, іншим важко жити фізично чи морально, ще комусь, як він вважає, не щастить в житті. Мені здається, що вони мало працюють і тому нічого не вдається. Як правильно має бути?
Чоловік відвів хлопця до робочого кабінету, з полиці, з поміж великих згортків паперу, витягнув один, розклав на пульмані. На папері хлопець побачив олівцем розкреслений план будівництва будинку.
- От дивися, людське життя - це як будинок, ми самі собі його будуємо. Що є найголовнішим у споруді і що робить його найміцнішим?
- Ну, - подумав хлопець – напевно найперше має бути міцний фундамент, бо він тримає весь дім.
- Правильно, фундамент виконує важливу роль, на ньому стоїть будинок. Якщо фундамент не міцний або не залитий взагалі, то дуже скоро на нашій споруді з’являться тріщини і він зруйнується. Весь дім стоїть на міцній основі. В нашому випадку фундамент це - Бог. Тому на першому місці має бути Бог.
- Ага, значить наступна робота?
- Ні. Потім перший поверх - це ти сам. Твоє здоров’я: психологічне, фізичне. Ти маєш знайти час для себе, для читання книжок, на маленькі радощі, на здорове харчування, на фізичні вправи. Бачиш, цеглинки мають бути якісні, бо буде міцна опора і зможе витримати на собі наступні поверхи. Якщо ж не додати навіть найменшу кількість цеглинок, взяти надбиті або не міцні то, відповідно, перший поверх буде не тривким і, з часом, все повалиться. В твоєму випадку, якщо з тобою щось трапиться, буде страждати вся сім’я, за тебе будуть переживати, бідкатися. Другий поверх це – сім’я, де дбають одне про одного і де панує любов.
- Що, робота аж в кінці?
- Так. Дах це вже - робота. Бачиш, покрівлю завжди можна полагодити чи змінити на кращу, ніж була. І тут не треба перейматись, якщо його зірвав вітер або побив град. Сталось, так сталось, будинок же цілий!
Розкладайте правильно пріоритети в житті, і не забувайте, що фундамент є найголовнішим, який тримає весь ваш дім!

ІІІ. Основна частина
Учитель. Сьогодні на уроці ми проведемо навчальну гру, яка допоможе вам закріпити та систематизувати отримані знання з даного розділу, виявити можливі проблеми
(У ці грі беруть участь учні 5 класу, поділені на 2 команди, в командах учасники поділені на: нападаючих, захисників і голкіперів. На поставлене запитання мають спочатку відповідати нападаючі, оцінюється в 2 бали, якщо не відповіли, тоді відповідають – захисники, їхня відповідь оцінюється в 1 бал, якщо і вони не відповіли, то відповідають – голкіпери. Якщо відповіді не має, або вона не вірна, один бал отримує команда суперника. Щоб визначити, яка команда буде відповідати першою, проводиться конкурс «Анаграма». Після кожної зіграної категорії учасники команди можуть змінити розташування двох учасників)
Конкурс «Анаграма» 
(цей конкурс проводиться з метою визначити команду, яка розпочне першою гру, за це конкурс отримують додатково 1 бал)
Завдання: із переліку букв скласти речення. (Земля – планета Сонячної системи)

Урок узагальнення і систематизації знань з теми: «Земля як планета Сонячної системи»

Запитання для конкурсу 

Гіпотези
1. Гіпотеза це … (припущення чи передбачення, яке необхідно довести)
2. Згідно з гіпотезами різних вчених, спершу утворилося Сонце, а потім… (планети)
3. Як утворилася Земля згідно з гіпотезою французького вченого Жоржа Бюффона (утворилася згідно катастрофи на Сонці)
4. Назвіть вчених, які пояснювали походження Землі (Жорж Бюффон, Імануїл кант, Джеймсу Джинсу, Отто Шмідт)
5. Розкрийте зміст сучасних гіпотез виникнення планети Земля (Сонце і всі планети утворилися одночасно із частинок пилу і газів. Частинки спочатку були холодними, і з них утворилися згустки різних об’ємів. В одному такому згустку від ущільнення і тертя сталося розжарювання)

Земля
1. Яку форму має Земля (кулясту)
2. Який зовнішній вигляд із космосу має планета Земля (біло-блакитна куля на темному тлі)
3. Чому дорівнює числове значення астрономічної одиниці (150 млн. км)
4. Назвіть основні шари з яких складається Земля (земної кори, мантії і ядра)

Через які явища і процеси відбуваються виверження вулканів (у надрах Землі весь час відбуваються явища. Інколи вони призводять до утворення тріщин і розломів у земній корі та верхніх шарах мантії)

Місяць
1. Місяць  це - … (природний супутник Землі)
2. Назвіть фази Місяця. (новий Місяць, перша чверть, повний місяць, остання чверть)
3. Чому на Місяці не чути звуків (бо там відсутнє повітря)
4. Місячне затемнення це … (явище, коли Місяць потрапляє в тінь Землі)
5. Поясніть: Місяць холодне небесне тіло. То звідки ж береться яскраве місячне світло? (Місяць світить нам відбитим від його поверхні сонячним світлом)

Грунт
1. Грунтом називається… (верхні пухкий родючий ар землі, де ростуть рослини і живуть тварини)
2. Назвіть, що входить до складу грунту (гумус,пісок, глина, вода з розчиненими в ній неорганічними речовинами, повітря)
3.З чого формується гумус? (з відмерлих органічних решток)
4. Чому не можна знищувати дощових черв’яків (вони прокладають у ґрунті ходи, завдяки чому ґрунт поповнюється органічними речовинами. Стає більш шпаристим, в нього краще попадає вода і повітря)
5. Доведіть необхідність бережливого використання ґрунтів (1 см. Ґрунту формується 250-300 років, а для сільського господарства потрібно шар завтовшки 50 см.)

Повітря
1. Як називається повітряна оболонка Землі? (атмосфера)
2. Назвіть склад повітря (азот, кисень, вуглекислий газ, інші гази)
3. Важливою хімічною властивістю кисню є… (здатність підтримувати горіння)
4. Як ми називаємо океан, який ми не бачимо,але який нас оточує? (повітряний)    
5. Поясніть: чому рослин називають помічниками людини в очищенні повітря (вони поглинають вуглекислий газ, шкідливі домішки, виділяють кисень)

Вода
1. Яку воду для пиття споживають люди (прісну)
2. Назвіть приклади штучних водойм (водосховища, канали, ставки)
3. Основними фізичними властивостями води є… ( рідина, без кольору і запаху, кипить при t 100˚C, замерзає при t 0˚С, перебуває в 3-х агрегатних станах речовини)
4. Найбільшими річками нашої області (Рівненської області) є … (Стир, Іква,Горинь)
5. Поясніть необхідність бережливого і раціонального використання води.

Конкурс «Розгадай ребус» 
(за кожен розгаданий ребус команда отримує 1 бал, відповідати можуть усі учасники команди)
 

Конкурс «Розгадай ребус»

Конкурс «Розгадай ребус»

Конкурс «Розгадай ребус»

 

ІV. Рефлексія

Прийом «Закінчи речення»
Мені сподобалося…
Було цікаво…
Мене здивувало…
Я дізнався…
Я зрозумів, що…

ІV. Підсумок уроку

Нагородження переможців

V. Домашнє завдання

1. § 25-34 повторити;
2. Скласти ребуси до вивченої теми.
 

 

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Національний фармацевтичний університет у м.Харкові

ФАРМАЦІЯ СЬОГОДЕННЯ – ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПЕРЕД МАЙБУТНІМ
Ректор університету
Черних В. П. Черних
Валентин Петрович –