Виховна година «Права та обов’язки дитини»

Навчальний рівень: 

Гаврилюк Ольга Віталіївна,
вчитель початкових класів
Моквинський НВК "Гімназія - ЗОШ І ступеня"
Березнівської районної ради Рівненської області

Мета: ознайомити учнів з основними положеннями Конвенції про права дитини; сформувати уявлення про взаємозв‘язок прав і обов‘язків; навчити учнів аналізувати надані їм права; виховувати людяність, почуття чуйності, доброти, повагу до прав інших людей.

Обладнання: Конвенція про права дитини, Конституція України, газетні та

журнальні статті, вислови відомих людей.

Хід виховної години

На дошці написані вирази:

  • «Сьогодні діти – завтра народ» (В. Сухомлинський);
  • «Кожна дитина має право наувагу, на ласку, на похвалу» (Є.Аркін)
  • «Діти – живі квіти землі» (М. Горький)

Вчитель:

Дитина – найцінніший скарб. Пройде не одне тисячоліття,поки людство зрозуміє цю істину, і пройде не одне тисячоліття, поки людство, нарешті, прийме закони, які оберігатимуть дитину – найбільше наше багатство.

Права дитини – це певні можливості, які треба дітям (до 18 років) для того, щоб жити і дорослішати. Діти мають особливе право на піклування та допомогу з боку держави. Але, на жаль, життя, здоров‘я, навчання, щастя дітей усього світу недостатньо захищені. Сьогодні 250 млн дітей живе за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань. Кожен рік від хвороб помирає 5 млн дітей. Поширюється торгівля дітьми. Дітей, від яких відмовились батьки, використовують для пересадки органів. В Україні три чверті дітей – діти з хронічними хворобами, з‘явився новий тип дітей – «діти вулиці». На основі Конституції України у 1991 році прийнято Закон України про охорону дитинства. У кожній державі є один найголовніший закон – Конституція. Ось чому кожен народ хоче мати хорошу Конституцію. Бо від Конституції залежить щастя й доля нашого народу. Кожний громадянин повинен добре знати Конституцію своєї держави, розуміти її і виконувати. 99 Конвенція – це угода, яка має 54 статті, написаних на 6 мовах. ООН має комітет з права дитини, йому кожна дитина звітує про заходи, вжиті згідно з Конвенцією. Він же досліджує, як у країнах дотримуються права. У конвенції записані всі права, які має дитина в будь-якій країні. А про найголовніші з них ми зараз розкажемо.

Вчитель:

Права дитини згідно з Конституцією:

1. Всі діти рівні у правах.

2. Всі діти мають право на любов та піклування з боку батьків та держави.

3. Право на навчання.

4. Право на медичне обслуговування.

5. Право на гру.

6. Право на відпочинок.

7. Право на інформацію.

8. Право висловлювати власну думку (якщо це не загрожує безпеці держави

або не порушує прав інших людей).

9. Дитина не повинна бути примушена до тяжкої праці.

10. Дитина не повинна бути скривджена та зневажена.

11. Дитина не повинна бути жертвою насильства та війни.

12. Право на якісне харчування.

13. Діти, позбавлені сім‘ї, охороняються та опікуються державою.

14. Право на ім‘я.

15. Право на приватне життя.

16. Право на спілкування.

Вчитель:

Об‘єднаєм всі зусилля
І мерщій до річки, в луг.
Маємо право на дозвілля,
А воно – найкращий друг.
І не гаючи хвилини,

100
Одягнувшись я скоріш,

Рано вранці по стежині
За здоров‘ям біжу в ліс.
А пташки на соснах «браво»
Виграють привітний спів.
На здоров’я маю право
Це найкраще із скарбів.
А втомившись, я присяду
В затінку і на пеньку,
А гілки берези ззаду
Пісню заведуть таку:
«Любий друже, подивися,
Навкруги яка краса,
До травинки нахилися,
Подивись на небеса».
А метелика впіймаю,
Помилуюсь, відпущу.
На довкілля право маю,
На природу, на красу.
А коли у небі зорі
Затанцюють вальс Бостон,
В мене право залишиться н
На міцний дитячий сон.

Учень 1:

Право на власну думку

Ти маєш право вільно виражати свої погляди, право на участь у прийнятті

р і ш е н ь . П р и в и р а ж е н н і б у д ь - я к и х п и т а н ь , щ о с т о с у ю т ь с я т е б е ,

твоїм поглядам має приділятися належна увага.

Учень 2:

Право на охорону здоров’я

101

Ти маєш право на життя та охорону здоров‘я, на медичну допомогу. Пам‘ятай! Від твого ставлення до здоров‘я залежиш не тільки ти сам, а твоя позиція впливає на твоїх друзів, знайомих, батьків та твоїх майбутніх дітей. Подбай про себе.

Учень 3:

Право на освіту

Ти маєш право на безкоштовну освіту. Держава зобов‘язана забезпечити доступність вищої освіти для всіх на підставі здібностей, право користуватися бібліотеками, спортзалами, обладнанням школи.

Учень 4:

Право на ім’я

Ти маєш право на ім‘я. В перші дні твого життя батьки подарували тобі ім‘я. І від тебе та твоїх вчинків, від твоїх справ залежить, яким буде твоє ім‘я: добрим, гучним чи, навпаки, десь непомітно для всіх розтане в розмаїтті інших імен.

Учень 5:

Право на приватне життя

Ти як повноцінна частина суспільства маєш право на спілкування з будь-ким і стосовно будь-якого питання.

Учень 6:

Право на відпочинок

Ти маєш право на відпочинок у будь-який час і будь-якому місці. Але пам‘ятай, що твій відпочинок не повинен заважати діяльності інших людей.

Учень 7:

Право на інформацію

Ти як майбутній член дорослого суспільства маєш право на інформацію будь-якого виду для формування особистої думки з певних питань.

Вчитель:

Дитинство моє, ніби парусник в морі,
За вітром пливе, і його не спинить.
Дитинство моє, ніби вранішні зорі,

102

Так швидко зникають у небі за мить.
Дитинство моє, наче вітер у лузі,
Сміється, радіє, лоскоче траву.
І кожну травичку пригорне в окрузі,
А з нею надію і думку мою.
Дитинство моє, моє ти по праву,
Щасливе, веселе, як сонячний день.
Ти кожній дитині даруєш забаву,
Лишаєш усім колискових пісень.
Дитинство моє, я босоніж топтала
Зелені стежиноньки із споришу,
З тобою дружила і все пізнавала,
І знову до тебе на зустріч спішу.
Дитинство моє, ти у мене єдине,
А я твоє вірне і щире дитя.
Хоча моя юність вже піснею лине,
Але в тебе право на вічне життя.
Живи в фотографіях, спогадах, мріях,
В малюнках, у іграх, в дитячих піснях.
Без тебе я жити, повір, не зумію,
Вертайся до мене, будь-ласка у снах.
Дитинство моє, ти у мене єдине,
А я твоє вірне і щире дитя.
Тож хай для тебе кожної днини
Буде право на вічне життя.
В. Чижова

(Звучить пісня «Дитинство моє»).

Вчитель:

Існує багато інших прав, які ти маєш знати й реалізовувати щодня. Але пам‘ятай: твоє право не повинне порушувати права інших. Від народження ти

103

маєш певні права, які гарантовані й захищаються державою. З віком у тебе  з‘являються обов‘язки та відповідальність. Існують закони, які визначають твої вчинки, дії або бездіяльність.

Інтуїційні завдання:

1. Який документ затвердила у 1989 році ООН про права дітей?

а) Декларація прав дитини;

б) Конвенція прав дитини;

в) Закон України про охорону дитинства.

2. Який документ прийняла Україна про права дитини у 1991 році?

а) Декларація прав дитини;

б) Конвенцію прав дитини;

в) Закон України про охорону дитинства.

3. Як називається Основний закон України, де записані всі права і обов‘язки?

а) Декларація прав дитини;

б) Конвенція прав дитини;

в) Конституція дитини.

4. Це те, що ти повинен робити, щоб бути корисним собі та іншим:

а) обов‘язок;

б) право.

5. Назви, що є правильним з перелічених тверджень.

а) користуватися результатами праці інших;

б) співчувати людині, коли з нею трапилась біда;

в) радіти, коли в товариша радість;

г) давати обіцянки і не виконувати їх.

6. Назви, що є аморальним з перелічених тверджень.

а) заздрити успіхам товариша;

б) не дозволити кривдити себе та інших;

в) не поважати товариша, якщо його думка відрізняється від твоєї.

7. Що з перелічених тверджень є правом?

104

а) вільно вислуховувати думку;

б) користуватись бібліотекою;

в) дотримуватись моральних норм поведінки.

Вчитель:

На превеликий жаль, у нашому житті багато такого, що заважає почуватися щасливим. Та, на мою думку, ніякі кризи і труднощі не можуть позбавити нас тих втіх, якими багата людина: родинної любові, ніжності, вірної дружби, співчуття, віри, надії, сподівання. Що б не було з нами і навколо, завжди залишається вічне, неперевершене диво – кохання, література і поезія, гарна музика, створіння у цьому чудовому, мальовничому, інколи жорстокому світі – дитина.

Немає події в дитячому житті, мимо якої ми, дорослі, мали б право пройти байдуже. І кожну з них ви можете використати для виховання у дитини позитивних якостей. Дитинство – найважливіший період у житті людини. Саме в цей час вона формується фізично, психічно, інтелектуально, здобуваючи й отримуючи  необхідні знання, уміння й навички. Саме тому міжнародна Організація Об‘єднаних Націй працює над тим, щоб створити дітям найкращі умови життя для всебічного розвитку. Наслідком цієї праці став документ надзвичайної ваги – Конвенція прав дитини.

Я маю право жити на землі.
Творити, дихати, учитись
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись,
Боротися за неї і за честь стояти,
Безкрайнії поля її любити,
І щовесни журавликів із вирію зустріти,
На золотаве сонце в небесах,
Що щедро Україну зігріває,
На соловейка спів в гаях

105

І на любов батьків безмежну і безкраю.
У світі всі малята:
і хлопчики, й дівчата
повинні право мати
щасливими зростати.
У турботливій країні,
у люблячій родині
зростатимуть здорові,
біляві й чорноброві.
Бо очі карі й сірі
у злагоді та мирі
не плачуть, а сміються,
що «дітками» зовуться.

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Національний фармацевтичний університет у м.Харкові

ФАРМАЦІЯ СЬОГОДЕННЯ – ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПЕРЕД МАЙБУТНІМ
Ректор університету
Черних В. П. Черних
Валентин Петрович –