Заняття гуртка «Умілі руки». Тема «Виготовлення витинанки.  Ангел-охоронець.  Різдвяний ангел»

Тип матеріалу: 
Навчальний рівень: 

  Назаренко Тетяна Миколаївна, вчитель початкових класів Кагарлицької ЗОШ І-ІІІ ст. №2 ім. В. П. Дашека м. Кагарлик Київської областіНазаренко Тетяна Миколаївна,
вчитель початкових класів
Кагарлицької ЗОШ І-ІІІ ст. №2 ім. В. П. Дашека
м. Кагарлик Київської області

Анотація

Розробка заняття гуртка «Умілі руки»  допоможе розвивати творчі здібності, просторову уяву, виховувати любов до народного мистецтва; поглиблювати знання учнів про вид декоративно-прикладного мистецтва – витинанку; удосконалювати вміння учнів складати і вирізувати вироби з паперу; пробудженню і вихованню моральних почуттів, пов’язаних з релігійним світоглядом і релігійним життям особистості, продовженню цілеспрямованого пізнання особистістю духовного світу через поєднання віри і розуму; вихованню в учнів етичних і естетичних почуттів, пов’язаних з їхнім майбутнім життям як батьків, громадян нашої держави, християн.

Мета: ознайомити дітей з невидимим ангельським світом; розвивати творчі здібності, просторову уяву, виховувати любов до народного мистецтва; поглиблювати знання учнів про вид декоративно-прикладного мистецтва – витинанку; удосконалювати вміння учнів складати і вирізувати вироби з паперу; виховувати повагу до ближніх, вчити оцінювати власні вчинки і виправляти свої недостойні вчинки; виховувати культуру праці, охайність.

Обладнання, матеріали та наочність: демонстраційний матеріал -  зразки виробів з паперу, диск з записами пісень (додаток до журналу «Капельки» № 1(12) 2011 р.); для індивідуального користування – папір, ножиці,олівець, шаблони, клей.

Хід  заняття

І.Початок заняття.

1.  Підготовка робочих місць. Організаційний момент.

2. Вступна бесіда. Повідомлення теми та мети заняття.

Доброго дня, дорогі діти та наші гості!  Сьогодні ви завітали на заняття гуртка «Умілі руки».

Протягом століть тисячі умільців створювали речі, необхідні людині у побуті. Кращі з них ми називаємо творами народного мистецтва.

Сьогодні ми продовжуємо роботу над  формуванням навичок  вирізання з паперу.

Діти, вирізати з паперу в школі ви розпочали ще в першому класі. У другому класі ми познайомилися з витинанками, вирізали сніжинки.

Що це значить витинати? (різати, вирізати, вирізувати)

ІІ. Основний етап.

1 Бесіда вчителя з учнями.

Витинанка-один з найдавніших і найпоширеніших видів народного мистецтва. Полягає він у вирізуванні з паперу ножицями чи ножем з гострим кінчиком різноманітних візерунків, силуетів, ілюстрацій. В Україні існує єдиний музей витинанки в Могилеві – Подільському, що на Вінничині. Там зібрані роботи  майстрів усіх регіонів України.

Витинанками почали оздоблювати інтер’єр сільської хати, прикрашати стіни, печі в кінці ХІХ століття, коли папір став доступнішим. З паперу витинали рушники, якими прикрашали образи, мережки на поличках. Витинанку-хрест чіпляли на сволок, бо там висіла дитяча колиска.

А тепер послухайте, як про витинанки розповідається у вірші.

1-й учень

Немов відтворення серпанку,
З паперу вирізані всі,
Ось перед вами витинанки -
Зразки чудової краси.
2-й учень
Легкі , прозорі, мов пушинки,
Цілком нагадують вони-
Серветки,зірочки, сніжинки-
Казковий витвір давнини.
3-й учень  
Здебільшого їх витинають
До світлих новорічних свят.
Ялинки ними прикрашають,
Панелі залів і кімнат.
4-й учень   
Ажурні витончені стрічки
На стіни клеять і полички .
А ті, що мають форму кіл,
Кладуть під печиво на стіл.
5-й учень   
Щоб їх навчитись витинати,
Робочих приладів набір
У першу чергу треба взяти
Й тонкий серветковий папір.

В Україні прикрашали шибки візерунками, вирізаними з паперу. Паперові візерунки на склі змінювали залежно від пори року. Навесні, коли зустрічали птахів, на вікнах наклеювали витинанки із журавликами. Улітку, коли збирали хліб, наклеювали витинанки з колосся.

 Діти, які зимові місяці ви знаєте? А які зимові  свята?

Узимку відзначали багато свят: Святого Миколая, Новий рік, Різдво, Василя й Меланки, Водохреща. (Показ таблиць-ілюстрацій  цих свят).  На склі можна було побачити різні витинанки.

Діти, а ви  любите вирізати і клеїти на скло  різні фігурки?  Подивіться на віконця. Що ви там бачите? (Сніжинки, різдвяні зірки, ангели.) Так і ангелів. «Ангел», у перекладі з грецької означає вісник, «посланець».

« Ангели» – безплотні духи, тому вони невидимі для людей. На іконах їх зображають у вигляді крилатого юнака в білому одязі з німбом над головою(німб – символ божої благодаті).

Ангели – хранителі – найвірніші наші друзі. Вони мають велику силу від Бога і можуть нам допомагати у найскрутніших обставинах. Бог дає дитині ангела - хранителя при народженні.  Він береже дитину,  особливо тоді, коли вона чемна, слухняна, не кривдить нікого, добре поводить себе. Ангел дуже близький до такої дитини, дивиться на неї з радістю і оберігає її від зла. Але коли вона погано поводиться, тоді ангел відступає, засмучується, а іноді, а іноді й плаче через неї.

Людина повинна молитися до свого ангела – хранителя. Що це означає? А означає воно те, що ми звертаємось до нього з проханням чи подякою. А зараз прочитаємо як можна звернутися до  свого ангела – хранителя.

Молитва до ангела - хранителя

 Ангеле Божий, хранителю мій святий, даний мені з неба від Бога, щоб берегти мене, щиро благаю тебе: просвіти мене і від усякого зла охорони, на добре діло настав і на путь спасіння  направ. Амінь!

Якщо ви щиро бажаєте, то можете вивчити слова цієї молитви і щодня звертатися до свого ангела – хранителя, щоб він допомагав вам творити добро.

А ми сьогодні  будемо виготовляти різдвяну листівку.

2. Розгляд зразка виробу(додаток А).

3.  Технологія виготовлення виробу.

3.1.Розповідь вчителя.

1. Прямокутний аркуш білого паперу  потрібно скласти навпіл. (Фігурка ангела симетрична)

2. До лінії згину прикладаємо шаблон, обводимо його олівцем.

(Не можна різати по лінії згину (осі симетрії), бо деталі розпадуться.)

3. Вирізаємо контури ножицями.

4. Розгортаємо папір і отримуємо фігурку ангела.

5. Акуратно намазуємо фігурку клеєм і приклеюємо на аркуш картону.

    Діти, таким же чином ви можете вирізати інші фігурки і створити різдвяну листівку.

   3.2. Відбір матеріалів та інструментів.

   3.3. Правила техніки безпеки та гігієни праці. Робота з таблицею.

Не

Так

  • Не відволікайте від роботи інших.
  • Не працюйте несправними інструментами.
  • Не грайтеся інструментами.

 

  • Працюйте охайно.
  • Економте матеріали.
  • Цінуйте час.
  1. Практична робота.

Діти виконують роботу. Вчитель за необхідності, допомагає. Звучить пісня «Мій ангел» (Група «Непоседы»).

ІІІ. Заключний етап.

1.Оцінювання виробів.

 2.Підсумок заняття.

Людина завжди повинна пам’ятати те, що вона починається з добра. І це добро вона повинна ділити з іншими людьми, тобто вона повинна любити й поважати ближнього.(Учень читає вірш «Твори добро»)

До чого закликає вас вірш? (Творити добро).

Як потрібно звертатися до людини, щоб вона була рада вашому зверненню? (Відповіді учнів).

Тож будьте добрими і милосердними. Адже ми -  люди і повинні співчувати, допомагати ближньому, дружньо ставитися до товаришів і до всіх людей. І коли ви будете просити в ангела – хранителя, щоб допоміг вам вирости добрими, чесними, милосердними, то він обов’язково почує ваші молитви і допоможе вам у всіх ваших добрих справах.

Додаток А

Виготовлення витинанки.  Ангел-охоронець.  Різдвяний ангел

Виготовлення витинанки.  Ангел-охоронець.  Різдвяний ангел

Виготовлення витинанки.  Ангел-охоронець.  Різдвяний ангел

Виготовлення витинанки.  Ангел-охоронець.  Різдвяний ангел

Виготовлення витинанки.  Ангел-охоронець.  Різдвяний ангел

 

До публікації на сайті Освітнього порталу "Академія" приймаються нові авторські конспекти уроків; методичні розробки; сценарії виховних заходів; зразки шкільних творів та переказів, які відповідають новій навчальній програмі.

Популярний ВНЗ

Національний фармацевтичний університет у м.Харкові

ФАРМАЦІЯ СЬОГОДЕННЯ – ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПЕРЕД МАЙБУТНІМ
Ректор університету
Черних В. П. Черних
Валентин Петрович –