Півстоліття інновацій: кафедра машинознавства та транспорту ТНПУ

 

Кафедра машинознавства та транспорту є одним із провідних науково-освітніх підрозділів ТНПУ, який має багатий досвід та багаторічну історію розвитку. Від часу свого заснування у 1974 році кафедра пройшла вагомий шлях становлення, перетворившись на сучасний центр підготовки висококваліфікованих фахівців для різних галузей.

З роками вона не лише адаптувалася до змінюваних умов ринку праці, але й стала основою для розвитку нових спеціальностей, зокрема у сфері комп’ютерних технологій та логістики. Про історію кафедри, її основні досягнення та внесок у розвиток освітнього процесу говоримо із завідувачем кафедри машинознавства і транспорту ТНПУ кандидатом технічних наук, доктором педагогічних наук, професором, дійсним членом Інженерної академії України Романом Горбатюком.

 

— Романе Михайловичу, розкажіть, як кафедра машинознавства та транспорту починала свій шлях та які спеціалізації були на витоках формування?

 

— Кафедру створено у 1974 році разом із заснуванням факультету загальнотехнічних дисциплін. Вона розпочала свою роботу, готуючи вчителів трудового навчання з різними спеціалізаціями. Студенти могли обирати такі спеціалізації, як фізика, сільське господарство, профорієнтація та інші.

Кафедра загальнотехнічних дисциплін стала основою для створення інших кафедр факультету, таких як кафедри трудового навчання та професійного навчання, забезпечуючи поступовий розвиток структури факультету.

У 1989 році кафедру очолив кандидат технічних наук, старший науковий співробітник Валерій Степанович Федорейко.  Він разом з однодумцями ініціював процес інтелектуалізації колективу, зокрема через впровадження нових технологій. В Канаді було закуплено перші комп’ютери компанії ІВМ, що стало важливим кроком до інтеграції сучасних технологій в освітній процес.

— Як кафедра долучилася до впровадження комп’ютерних технологій та науково-дослідні ініціативи були створені при кафедрі у 1990-х роках?

 

— У 1991 році при кафедрі створили одне з перших в Україні спільне науково-дослідне підприємство «ТЕРРА» (Тернопіль-регіон-автоматика), яке реалізувало десятки госпдоговорів з підприємствами України та Литви. Для реалізації проєктів широко залучались студенти на платній основі.

У 1998 році на базі кафедри було створено галузеву науково-дослідну лабораторію «Енергетичний менеджмент», діяльність якої була спрямована на виконання державних тем МОН України та госпдоговорів з підприємствами краю.

 

— Як змінилися напрямки діяльності кафедри та як вона розширила свої спеціальності?

 

— У 2005 році відкрито дві нові спеціальності: «Професійне навчання. Комп’ютерні технології в управлінні та навчанні» і «Професійне навчання. Інженерна та комп’ютерна графіка». Тоді ж кафедру перейменували на кафедру машинознавства та комп’ютерної інженерії. 

Після третього набору студентів було утворено кафедру комп’ютерних технологій, яку очолив, запрошений з Києва, проф. Корчемний М. О. Основу нової кафедри склали науково-педагогічні працівники кафедри машинознавства та комп’ютерної інженерії. Невдовзі МОН України об’єднало дві спеціалізації (комп’ютерні технології в управлінні та навчанні й інженерну та комп’ютерну графіку) в одну – Професійна освіта (комп’ютерні технології), а кафедра комп’ютерних технологій стала випусковою для цієї спеціальності.

У 2010 році зусиллями завідувача кафедри професора Федорейка В. С. і доцента Горбатюка Р. М. ліцензовано спеціальність Професійна освіта (Транспорт). Це стало новим викликом для кафедри: потрібно було створювати матеріально-технічну базу, навчально-методичний супровід, формувати кадровий склад та ін.

Кафедру машинознавства та комп’ютерної інженерії було перейменовано на кафедру машинознавства та транспорту (нинішня назва).

Невдовзі було започатковано освітньо-професійної програму «Логістика» в контексті спеціальності 015.38 Професійна освіта (Транспорт).

— Які найновіші програми успішно втілені в життя?

— Час не стояв на місці. І у 2022/2023 н.р. було відкрито ще одну освітньо-професійну програму «Логістика та англійська мова». На спеціальності 015.38 Професійна освіта (Транспорт) зараз навчаються студенти, які мають високі знання з англійської мови й мотивацію до навчання. Вже є перші призові місця з студентських наукових конкурсів (наукові роботи захищалися англійською мовою). 

— Чи пропонує кафедра машинознавства та транспорту можливість здобуття третього рівня освіти? Якщо так, чи є випускники, які реалізували себе на цьому рівні освіти?

— У 2005 році в університеті було відкрито аспірантуру за спеціальністю «Електротехнічні комплекси та системи», в яку вступали випускники інженерно-педагогічного факультету і технічних ЗВО. Під керівництвом проф. В. Федорейка успішно захистили кандидатські дисертації М. Рутило, А. Пальчик, І. Луцик, І. Іскерський, Н. Бурега, Р. Загородній, які в даний час склали основу кафедри машинознавства та транспорту.

 — Чи проводила кафедра якісь вагомі дослідження або проєкти у сфері енергозбереження? Можливо, існують якісь конкретні розробки або організації, які сприяють впровадженню цих ідей?

— Вагомим науковим доробком є видана у 2001 році перша в Україні системна монографія «Енергозбереження в АПК», яка стала концептуальною основою для подальших наукових розвідок кафедри.

У 2005 році викладачами кафедри засновано науково-виробниче об’єднання «Енергоощадні технології», основною функцією якого є впровадження розробок університету у сфері відновлювальної енергетики.

 

  

Біотеплогенератор потужністю 3000 кВт Зерносушильний комплекс потужністю 6000 кВт  

Налагоджено тісні стосунки з Дніпровською політехнікою, інститутом енергетичних машин НАН України, та цілим рядом європейських університетів для участі в міжнародних наукових проєктах.

— Чи працює кафедра над інноваційними розробками у військовій чи енергетичній сфері, які б могли бути впроваджені у практичну діяльність?

— Наукові розвідки кафедри дали поштовх для відкриття у 2024-2025 н.р. нової спеціальності 015.33 «Професійна освіта (Енергетика, електротехніка та електромеханіка)», освітньо-професійна програма «Smart Grid технології в енергетиці», що надзвичайно важливо для відбудови енергетики держави у післявоєнний період.

У 2022 році на базі кафедри відкрито регіональне відділення Інженерної академії України, яке очолив академік Федорейко В. С. Діючими членами загальноукраїнської академії обрано к.т.н., д.пед.н. Горбатюка Р. М., к.т.н. Іскерського І. С.; член-кореспондентами – к.т.н. Рутила М. І., головного конструктора Пальчика О. С.,  к.т.н. Загороднього Р. І., головного конструктора Каліщука О. С.

В цьому ж році при кафедрі створено інженерно-конструкторську групу з розробки систем моніторингу повітряного простору.

У 2023 р. ТНПУ став переможцем мілітарного конкурсу міської ради Тернополя. За участі колективу ТНПУ всі добровольці, працівники університету, безкоштовно отримали антидронові засоби захисту. 

 

Система електромагнітної детекції

 

Зазначимо, що за інноваційність розробки в 2024 році працівників інженерно-конструкторської групи було відзначено урядовими нагородами.

— Чи є приклади, коли університетські розробки масштабувалися до рівня, корисного для регіонального чи національного розвитку?

— З метою масштабування виробів працівники кафедри у  2024 році створили мілітарне підприємство «Універсальні технологічні системи». В даний час розробками підприємства «УТС» користуються воїни багатьох підрозділів ЗСУ. У цьому ж році підприємство виграло тендер, оголошений Тернопільською військовою адміністрацією.

Виграний проєкт та роботи зі створення першої в Україні біотеплоелектростанції на потужностях НВО «Енергоощадні технології» рекомендовано в стратегію розвитку нашого регіону.

 

 — Які досягнення студентів університету у сфері науки можна вважати найбільш знаковими? Чи продовжує кафедра підтримувати молодих науковців у здобутті наукових ступенів?  

— Для реалізації проєктів у сфері відновлювальної розподільної енергетики колектив кафедри виступив з ініціативою створення наукового парку «Інноваційні системи в енергетиці». Вчена рада університету підтримала цю ініціативу, проте війна дещо змінила наші плани.

Вдале поєднання освіти і науки дало свої плоди. Понад 35 студентів здобули призові місця в загальноукраїнських і міжнародних наукових конкурсах за напрямами «Електромеханіка» і «Професійна освіта».

На кафедрі функціонує дві наукових школи:

– д.т.н., професора Федорейка В. С., під керівництвом якого захищено 7 дисертацій на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук;

– к.т.н, д.пед.н., професора Горбатюка Р. М., під керівництвом якого захищено 4 докторські та 10 кандидатських дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора і кандидата педагогічних наук. 

 

 Пресслужба ТНПУ

Ресурси ТНПУ

Міністерство освіти і науки України

Всеукраїнські ресурси

Світові бази даних

Наукометрія

Бібліотеки України

  Copyright Right 2015 ---. 

All Rights Reserved.

beylikdüzü escort beylikdüzü escort beylikdüzü escort beylikdüzü escort escort seks hikayesi beylikdüzü escort beylikdüzü escort beylikdüzü escort izmit escort gaziantep escort escort bayan istanbul escort esenyurt escort esenyurt escort porno izle beylikdüzü escort beylikdüzü escort beylikdüzü escort alanya escort