«Художній світ Галини Пагутяк»

(65 років від дня народження сучасної української письменниці

в жанрах наукової фантастики й готичного роману)

 0.jpg

«Я хочу, щоб кожен знав, що в цій похмурій буденності існує безліч дверей, які відчиняються в інші світи. І я знаходжу й показую деякі з них. Якщо не можеш знайти дверей, намалюй їх на стіні».

/Галина Пагутяк/

 

   Українська письменниця Галина Василівна Москалець, відома як Галина Пагутяк. Критики називають її прозу містичною, фантастичною та химерною, а саму авторку – таємничою. Містичності образу письменниці додає історія її родоводу. Дослідження історичних джерел виявило, що вона є нащадком прадавнього роду Басарабів, з якого походить і граф Дракула. Окрім містичності, яскравими рисами Галини Пагутяк є незалежність і самодостатність.

   Галина Пагутяк – яскрава письменниця нової літературної генерації, безсумнівний майстер сучасної української прози. За глибиною відтворення людських почуттів та національної автентичності її без вагання можна назвати спадкоємицею Ольга Кобилянської. І це про Галину Пагутяк, письменницю таємничу й загадкову, співають у відомій пісні «Вона»

   Галина Пагутяк – прозаїк, член Національної Спілки письменників України. Народилася Москалець Галина Василівна (Галина Пагутяк) в родині вчителів 26 липня 1958 р. в с. Залокоть Дрогобицького району на Львівщині, згодом родина переїхала у село Уріж. Закінчила українську філологію Київського державного університету ім. Т. Шевченка. Працювала у школі, у Дрогобицькому краєзнавчому музеї, приватній школі, Львівській картинній галереї.

   Давно уже ніхто з жінок в українській літературі так не заворожував читача своєю міфо-поетичною прозою, як це робить Галина Пагутяк. Вона ввійшла в літературу рано, двадцятирічною дівчиною, ввійшла стрімко і сміливо. Дебютувала великими творами, і в кожному була іншою.

   Містичність проявляється не лише в її творчості, а й у любові до котів, яких у письменниці завжди чимало. «Багато книжок, багато котів – це моє Королівство. І принцеса в ньому – моя дочка Лада», – каже «котяча мама».

   Дебютувала Галина Пагутяк у журналі «Дніпро» повістю «Діти» (1981), що, як зізнається авторка, була навіяна снами.

   Сьогодні бібліографія пані Галини становить понад 20 книжок, значна частина яких – дитячі, зокрема «Лялечка і Мацько», «Королівство», «Книгоноші з Королівства», «Втеча звірів, або Новий бестіарій» та інші. Двічі була лауреаткою літературної премії «Портал», у 2008 році здобула премію «Айстра», а у 2010-му – Шевченківську премію.

   Письменниця має сайт, де ґрунтовно впорядкувала свій доробок: книжки (представлені авторською рецензією), статті, переклади, навіть неопубліковані рукописи та світлини. Також авторка активно веде там блог. Живе і працює у Львові.

 

Інформаційно-бібліографічний відділ

Бібліографічний огляд літератури

 

1

   Пагутяк Г. В.  Втеча звірів або Новий бестіарій : казкова повість / Галина Пагутяк ; іл. М. Паленко. – Київ : А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2013. – 240 с. 

 

   Ця нига написана 1989 року Галиною Пагутяк, а видана року видавництвом «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА». Авторка поєднує дві книги: перша – «Aphologia animalia» («На захист тварин»), а друга – «Книга Єдинорога». Видання є своєрідним закликом до збереження природи та відображає пригоди Каспара і його подруги Доні.

   Галина Пагутяк рекомендує цю книгу як для малих, так і для дорослих.

2

   Пагутяк Г. В.  Гірчичне зерно : повісті / Г. В. Пагутяк. – Київ : Рад. письменник, 1990. – 232 с.

 

   «Гірчичне зерно» було навіяне світоглядною близькістю Івана Франка. В мені змішались любов і ненависть, почуття безвиході й інфантильність. Але, можливо, завдяки їм я врятувала собі душу, бо наставали часи цинічні й жорстокі. Я писала «Гірчичне зерно» по матриці буття: історія батька блудного сина. З цієї повісті я почала не лише відтворювати, а й створювати міфологію Урожа, якою наповняться інші мої книги.
3

   Пагутяк Г. В.  Господар : роман, повість / Г. В. Пагутяк. – Київ : Рад. письменник, 1986. – 200 с.

 

    «Господар» – науково-фантастичний твір, вперше надрукований 1986 року. Події в романі відбуваються у віддаленому майбутньому на двох планетах – Еридані та Селії.

   Антиутопія «Господар» видана в рік Чорнобиля, про те, як люди, знищивши планету Земля, віднайшли їй заміну в сузірєї Ерідан і ось нащадок переселенців, п’ятнадцятирічний хлопчина Тітус, розповідає події, що вже стали Історією, такого собі чоловіка-мутанта, який потрапивши Робінзоном на пустельну планету Селія, дає собі раду. Тобто це була ніби шкатулка в шкатулціі із мораллю: не можна приходити на все готове. Один чоловік протистоїть цілій високорозвинутій цивілізації, тому що один.

 4

   Пагутяк Г. В.  Діти : повісті, роман / Г. В. Пагутяк. – Київ : Рад. письменник, 1982. – 320 с.

 

   До книжки увійшла повість «Діти» про війну, трагічна історія про війну, яка писалась у Бориславі. У творі здійснюється вивчення творення характерів шістнадцятилітніх хлопчика і дівчинки в умовах війни. Автор доводить, що у критичній ситуації діти дуже швидко набувають рис дорослих: сміливість, мужність, вірність.

   Письменниця виявилася гарним знавцем психології, представляючи своїх персонажів лише на родинно-інтимній характеристиці.
5

   Пагутяк Г. В.  Записки Білого Пташка : вибране : романи та повісті / Галина Пагутяк. – Львів : Піраміда, 2013. – 292 с. – (Приватна колекція).

 

   До книги вибраного ввійшли знакові твори лауреата Шевченківської премії Галини Пагутяк – романи та повісті, зокрема «Захід сонця в Урожі», «Кіт з потонулого будинку», «Записки Білого Пташка», «Книга снів і пробуджень» та інші, які по праву складають золотий фонд української прози, створеної поколінням вісімдесятників.

   Відкриває книгу відома Галинина доповнена «Автобіографія без дат і майже без фактів».

6

   Пагутяк Г. В.  Захід сонця в Урожі : романи, повісті та оповідання / Г. В. Пагутяк. – Львів : ЛА "Піраміда", 2003. – 356 с. – (Українська модерна проза).

 

   У повісті “Захід сонця в Урожі” авторка порушує проблему відчуження і самотності, неможливості порозуміння і спілкування між людьми.

   Особливості фантастичного у повісті детерміновані неоготичними елементами: атмосферою таємничості, жаху, напруги очікування, зображенням смерті, родинними секретами з минулого, любовною історією – дивними і по суті фатальними стосунками між Чоловіком, Жінкою і Моряком, використанням прийомів зловісного передчуття і пророчих снів.

   До вершинної книги увійшли знакові твори автора – романи і повісті, кращі новели й оповідання, які по праву складають золотий фонд української прози, створеної поколінням вісімдесятників

   Уперше вибрані твори письменниці "Захід сонця в Урожі" вийшли у світ 2003 року і давно вже стали раритетом.

7

   Пагутяк Г. В.  Зачаровані музиканти : роман-феєрія / Галина Пагутяк. – Київ : Ярославів Вал, 2010. – 224 с.

 

    Головні події в романі відбуваються у XVI столітті в містечку Журавні, яке знаходиться у міжріччі Дністра; правдоподібну буденність давніх часів тісно переплетено з фантастикою, фольклор з міфологією. Здається, розповідь у романі стосується лише вигаданих персонажів, однак для самої авторки це не так: вона наголосила, що в основу твору покладено справжній родинний переказ. У творі перед читачем стоять одвічні питання про сенс життя та справжні його цінності.

   «Зачаровані музиканти» немов перебувають на межі історичного роману й фентезі: побутові реалії минулого поєднують з авторським магічним перетворенням світу.

8

   Пагутяк Г. В.  Кожен день – інший. Щоденник / Галина Пагутяк. – Львів : Піраміда, 2013. – 192 с. – (Приватна колекція).

 

   "Іноді нам здається, що всі дні однакові, сірі й нецікаві. Але так не буває, бо кожна нова думка змінює світ. Треба просто виокремити її, належно пошанувати, бо що, як не наші думки, робить нас єдиними і неповторними...

   У новій книзі лауреата Шевченківської премії Галини Пагутяк «Кожен день – інший» – щоденникові записи письменниці за 2011–2012 pp., в яких з великою художньою силою відображено її духовне світосприйняття та вміщено глибокі й цікаві спостереження, зроблені під час мандрівок від Урожа і Львова до Єрусалиму.

9

   Пагутяк Г. В.  Писар Східних Воріт Притулку ; Писар Західних Воріт Притулку : романи / Галина Пагутяк. – Львів : Піраміда, 2011. – 139, 134 с. зустріч. паг. – (Приватна колекція). – Книга-"перевертень".

 

   Місце, де можна знайти абсолютний захист, чи існує воно? Писар Східних Воріт відчиняє двері кожному, хто потребує його, Писар Західних Воріт зачиняє двері за кожним, хто віднайшов у собі силу повернутись знову у світ людей: Антон і Яків, як перша і остання літери абетки, з якої складається мова віри, надії й любові.

   Вона зрозуміла тим, хто мешкає у Притулку, вона може стати зрозумілою і тобі. Формула порятунку, метафора освіченого серця – тобі є над чим замислитись, якщо ти ще не розучився цього робити…

10

   Пагутяк Г. В.  Потрапити в сад : роман, оповідання / Г. В. Пагутяк. – Київ : Молодь, 1989. – 224 с.

 

   Галина Пагутяк показує читачам знедолених людей, відсторонених суспільством з незвичної сторонни, змальовує трагічну долю дитини війни. Тому цей образ викликає співчуття.

   Авторка підтверджує, що наше суспільство надто стереотипне, судить про людину за соціальним статусом, а не за її вчинками.

   Головний герой із повагою ставиться до людей, сам має почуття власної гідності, уміє прощати, може допомагати людям. Він щедрий, любить життя в усіх його проявах, помічає красу навколишнього світу. Герої не втратили здатність мріяти про щасливіше життя, прагнути до ідеалу, вони здатні проявити милосердя та співчуття.

11

   Пагутяк Г.  Слуга з Добромиля : роман / Галина Пагуляк. – Львів : Піраміда, 2012. – 200 с. – (Приватна колекція).

 

   У романі «Слуга з Добромиля» Г. Пагутяк реактуалізує мотиви героїчних міфів, що корелюють насамперед з образом головного персонажа. В інтерпретації письменниці героїчне начало втілено в образі дхампіра, що свідчить про неомфологічну трансформацію архаїчного архетипу.

   В окрузі старовинного галицького містечка Добромиль в часи середньовіччя у вдови, яку вважають відьмою, народжується син. «Байстрюк!» – зневажливо називають хлопчика односельці поміж себе, однак насправді він є дхампіром (сином мертвого опиря і відьми), істотою іншої раси з особливими магічними властивостями. Саме йому протягом 800 років в різні історичні епохи доведеться стати для добромильської землі опікуном і захисником.

12

   Пагутяк Г. В.  Сни Юлії і Германа : роман ; Кенігсберзький щоденник / Галина Пагутяк. – Київ : Ярославів Вал, 2011. – 304 с.

 

   Роман складається з двох частин: власне роману «Сни Юлії і Германа» і «Кенізберзького щоденника». В сюжеті чергуються дійсність і сни Германа та Юлії. В снах Герман бачить події, які відбудуться через 100 років, перебуває в Кенігсберзі, який руйнується бомбардуваннями в кінці Другої світової війни. Він разом з небагатьма вцілілими людьми, які мовчать, щось шукає в руїнах міста. Сни Юлії пов'язані з гарними і сумними спогадами дитинства в домі батьків.

   У цьому творі письменниця самобутньо осмислила руйнування війною світу дитинства, ресемантизуючи Біблійну історію про Адама і Єву. У ХХІ столітті Г. Пагутяк знову повертається до теми другої світової війни: її роман “Сни Юлії і Германа” репрезентує неоміфологічну інтерпретацію трагічної долі Кенігсберга. У “Кенігсберзькому щоденнику” письменниця пов’язує фатальні події минулого з гуманітарною кризою сьогодення: “Трагедія міста, у якого відібрали ім’я, мешканців, будівлі, так нагадує трагедію сучасної людини, в якої також відібрали її особистість, підмінивши її ілюзією, фантомом”..

13

   Пагутяк Г. В.  Урізька готика : роман / Галина Пагутяк. – Київ : Дуліби, 2009. – 352 с. – (Склянка крові з льодом).

 

   Дія роману відбувається наприкінці ХІХ століття в Урожі. Таємничі персонажі роману – опирі – живі люди, а не покійники. Вони становлять замкнену і нечисленну громаду селища Винники. Уріж й Винники розділяє Границя, що означає куток між двома селами, де в давнину був цвинтар. На Границі трапляються загадкові смерті, які приписують опирям. Найчастіше це стається з людьми, що опинилися у цій небезпечній місцевості вночі. Іноді вночі, йдучи селом, чоловік зустрічає людей, вітається з ними, але вони не відповідають. Це означає, що він зустрівся з небіжчиками, які не мають права говорити з живими людьми. Усі смерті пов'язані з водою: ріка, дощ, калюжа... Роман написаний за мотивами етнографічного нарису І. Франка.

 

Огляд підготувала С. Б. Тененьська

липень 2023 р., 13 джерел

Add comment


ResourceТNPU

Ministry of Education and Science of Ukraine

Online resource TNPU

Всеукраїнські ресурси

Scientometry

Partners

We are on social networks