«Життя коротке, Нація – вічна, а я щаслива – отут і вже»
(до 65-річчя від дня народження Марії Василівни Матіос,
українського прозаїка, публіциста, поетеси)
Спроба батога для нації – ось чим є книги Марії Матіос.
Її книги… - це удар і виклик.
(«Голос України»)
Марії Матіос властиве дивовижне сплетіння привабливості, літературного таланту, енергетики, самобутності, жіночої мудрості, самодостатності... досвіду гір. Їй притаманні глибинні знання родинного коріння, народних традицій і вірувань, історичних фактів і людської психології. В неї бездоганне відчуття слова. Її читають залпом, слухають відкритим серцем і розумом. Кажуть, по-іншому неможливо.
«Класична українська жінка. Прима сучасної вітчизняної літератури. Найбільш плідна письменниця. Так кажуть про Марію Матіос її читачі та літературознавці. Вона не потребує рекомендацій. Називає себе твердою та непоступливою, якщо йдеться про життєві цінності. А своє слово – гострим лезом. Її книги світові критики назвали "ударом і викликом" сучасності. Вони перекладені десятьма мовами світу...»
Марія Матіос народилася на Буковині. В 1982 році здобула вищу освіту в Чернівецькому університеті. За фахом – український філолог, за покликанням – народознавець, літератор, поет... Перші вірші надрукувала у 15-річному віці. 1992 року дебютувала в журналі «Київ», опублікувавши новелу «Юр´яна і Довгопол». Поетичній мові навчалася з малих років у своїх предків. Бабуся Марії розмовляла афоризмами, за що її називали Соломоном. Прадід був письменником. Сама М. Матіос деякий час керувала Спілкою письменників Чернівецької області, займалась видавничою справою, була одним із засновників науково-літературного «Буковинського журналу». Дослідження своєї родини, що сягає корінням углиб понад двох сторіч, – одне з найунікальніших надбань у її мистецькому доробку.
Сьогодні живе і працює в Києві. Цікавиться психологією, етнографією, городництвом та квітникарством. І, звичайно, пише – поповнюючи новими високохудожніми творами літературні надбання України.
Поетичні збірки: "На Миколая", "З трави і листя" (1982), "Вогонь живиці" (1986), "Сад нетерпіння" (1994), "Десять дек морозної води» (1995), "Жіночий аркан" (2001), „Жіночий аркан у саду нетерпіння” (2007).
Збірки прози: "Життя коротке" (2001), "Нація" (2001, 2002), "Фуршет від Марії Матіос" (2002), "Бульварний роман" (2003), "Солодка Даруся" (2004), «Нація. Одкровення» (2006), «Містер і місіс Ю в країні укрів» (2006), «Щоденник страченої» (2007), «Майже ніколи не навпаки» (2007), «Москалиця; Мама Маріца – дружина Христофора Колумба» (2009), «Кулінарні фіглі» (2009), «Чотири пори життя» (2009), «Вирвані сторінки з автобіографії»(2010), «Армагедон уже відбувся» (2011), «Черевички Божої матері» (2013).
Член Національної спілки письменників та Асоціації українських письменників. Лауреат премії "Благовіст" 2003 року, премії ім. Володимира Винниченка (в галузі публіцистики), премії ім. Володимира Батляка. Має титул "Найпліднішої письменниці України". 2004 – переможець конкурсу «Книжка року» («Солодка Даруся»). Гран-прі та перше місце конкурсу «Коронація слова», 2008. 2009 – державна нагорода – диплом першого ступеня в номінації «Бестселлер» на V Київському міжнародному книжковому ярмарку за книгу «Москалиця. Мама Маріца – дружина Христофора Колумба». Переможець конкурсу «Книжка року 2008» в номінації «Красне письменство – Сучасна українська проза». Лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка 2005 року за роман "Солодка Даруся". Твори друкувалися в Японії, Китаї, Білорусії, Польщі, Словаччині, Росії, США, Канаді.
Інформаційно-бібліографічний відділ
Бібліографічний огляд літератури
Матіос М. В. Армагедон уже відбувся : [повість] / Марія Матіос ; худож. С. Іванов. – Львів : Піраміда, 2011. – 112 с.
Сторінки нової книги Марії Матіос «Армагедон вже відбувся» – це майже «дантові кола» однієї людини. І провідником в цьому тексті є Іван Олексюк – у далекій молодості «засуджений за життя» ціною «червоної гадючки крові на своїх черевиках». Ці «дантові кола» потрібні письменниці, щоби пізнати Істину головного персонажа, який весь вік після вбивства людини думає про «вавилонську вежу» свого життя, яка має колись звалитися. Марії Матіос доконче потрібно через історію Івана Олексюка наблизити читача до розуміння Іванової правди – причини, його істини: ХОТІТИ ЖИТИ. Бо насправді істина для всіх одна. От тільки, «якби запізнитися вмерти. Або народитися». Увага до найтонших деталей, глибокий психологізм і прискіплива любов до того, чиє «тіло душі» по живому ріже її письменницький «скальпель», – незмінні прикмети стилю Марії Матіос. |
|
Матіос М. В. Букова Земля : роман-панорама завдовжки у 225 років / Марія Матіос. – Київ : А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2021. – 928 с.
Довгоочікуваний новий роман провідної української письменниці Марії Матіос «Букова земля» – це пронизлива, глибока і зухвала сага завдовжки у 225 років, пропущена через перехресні історії п’яти родин різного суспільного рівня і статусу, а також історичних персонажів, так чи інакше пов’язаних з Буковиною. Землероби, скотарі, воїни, посли і міністри постають повноправними творцями не лише приватної, а й загальноєвропейської історії. Недаремно авторка означила жанр свого твору як роман-панорама. Географія його подій простягається від крихітного буковинського хутора Сірук – до Відня, Берліна, Бухареста, Москви і Берна. А обрамленням цього класичного роману виступає особливий сюжет зі Станиці Луганської літа 2014 року. І як завжди у книжках Марії Матіос, окремим персонажем є мова з її неповторною лексичною розкішшю і гуцульським чаром. |
|
Матіос М. В. Вирвані сторінки з автобіографії / Марія Матіос. – Вид. 2-ге. – Львів : Піраміда, 2011. – 364 с.
Реальний час, що пливе крізь живі людські долі, і реальні люди, що пливуть крізь плинний час, – такими є основні мотиви книжки «Вирвані сторінки з автобіографії» найпопулярнішої української письменниці Марії Матіос. Книга-дайджест «населена» багатьма відомими і невідомими людьми і подіями, які й складають історичну, психологічну, ідеологічну, культурну та побутову мозаїку українського життя перетину ХХ і ХХІ століть. Недаремно сама письменниця називає «Вирвані сторінки...» «не просто автобіографією, а стовідсотковою книгою про сучасність і сучасників». |
|
Матіос М. В. Життя коротке / Марія Матіос. – Львів : Кальварія, 2001. – 235 с.
Людська винахідливість, що обертається фатальністю в екстремальних обставинах. Невідворотність покари за імітацію смерті. Фантазія на грані фолу та жіночі містифікації, продиктовані пристрастю. Життя крізь призму смерті. Досвід та інтуїція. Первинний смак мови і жорстока впізнаваність буднів разом із "життєписом" чорних ходів підсвідомості творить із письма Марії Матіос фантастичний коктейль під назвою "Життя коротке". Той, хто спробував цього коктейлю, прагнутиме його ще і ще... |
|
Матіос М. В. Жіночий аркан у саду нетерпіння : [поезії] / Марія Матіос. – Львів : Піраміда, 2007. – 308 с.
Традиційно жінки ніколи не танцюють аркан – ритуальний, суто чоловічий танець жителів гір. Проте Марія Матіос стверджує, що її героїня "затесалась між аркани", і цей аркан не стане вальсом. Бо така парадоксальна вдача її героїні, яка з однаковою пристрастю щоденно випробовує своє серце на розрив: чи то тримає батіг у руках для лінивців, чи сповідається в любові. "Жіночий аркан у саду нетерпіння" – поезія справжньої Жінки. Жінки із плоті та крові, жінки, яка вміє бути щасливою "отут і вже". |
|
Матіос М. В. Кулінарні фіглі / Марія Матіос ; худож. С. Іванов. – Львів : Піраміда, 2009. – 208 с.
«Кулінарні фіґлі» – це оновлене видання «Фуршету від Марії Матіос». Це здоровий гумор і міні-енциклопедія сімейного життя самодостатньої жінки, яка знає, що сміх і смачна кухня уміють підтримати здоровий дух у тілі людини так само, як нехитрі знання неписаних законів і народних звичаїв, свого і чужого минулого. Беручи до рук «Кулінарні фіґлі» Марії Матіос, не забудьте прихопити «слинявчик», бо від цього смачного й життєрадісного читання вам не раз тектиме слинка із підборіддя – і аж до пазухи. Ну, й на здоров'я! Адже такою різною в українській літературі вміє бути, мабуть, тільки вона: трагіком у «Солодкій Дарусі» чи «Мамі Маріці…» і фіґляркою та жартівницею у книзі кулінарних рецептів. Насолоджуйтеся смаком українського слова і українських страв від Марії Матіос! P.S. Усі подані в книзі рецепти – правдиві, недорогі і розраховані на щоденну сімейну кухню. |
|
Матіос М. Мами / Марія Матіос. – Київ : А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2023.– 288 с.
Що лишається матері, коли життя забирає у неї найцінніше – власну дитину, і вона опиняється у прірві відчаю і безсилля? Де вона бере сили не збожеволіти від невимовного болю і вселенської скорботи, які вже навічно оселилися у її серці? У своїй новій книзі Марія Матіос розповідає історії п’яти жінок. Усі вони – різні, у кожної своя доля, але об’єднує їх одне – найстрашніше, що може спіткати маму, – втрата єдиного сина. Кожна переживає горе по-своєму, а разом вони доповнюють одна одну і розкривають усю глибину й розпач трагедії осиротілого материнства. «Мами?» – важка, драматична книга. Неможливо не співчувати її героям, як неможливо не звернути увагу й на гострі питання, які порушує відома українська письменниця у своїй найновішій книзі. |
|
Матіос М. Містер і місіс Ю-Ко в країні укрів : гомеричний роман-симфонія / Марія Матіос. – Львів : Піраміда, 2006. – 136с.
Це гостра політична сатира із властивими цьому жанрові іронією та сарказмом, фантастичним сюжетом, який, проте, не може ввести в оману вдумливого читача ані щодо місця подій, які описано в романі, ані самих персонажів. Це, безсумнівно, Україна. Багатий вишуканий стиль, їдкі, але справедливі характеристики епохи і людей не заважають, однак, відкрити ще одну грань письменницького таланту Марії Матіос – таланту блискучого публіциста та аналітика. |
|
Матіос М. В. Москалиця ; Мама Маріца – дружина Христофора Колумба / Марія Матіос. – Вид. 3-тє. – Львів : Піраміда, 2016. – 116 с.
Москалиця. Немає межі жіночій винахідливості в час смертельної небезпеки. Немає страху, який позбавив би жінку волі чинити опір. Немає людини, здатної розгадати жінку, що тримає свою таємницю впродовж життя, як тримає власну честь… Кожна жінка могла би створити свою галерею подібних істин. Проте Марія Матіос у повісті «Москалиця» відстоює саме таку філософію. Мама Маріца – дружина Христофора Колумба. Марія Матіос укотре не щадить свого читача: більш трагічного сюжету, ніж той, що його пропонує письменниця в повісті «Мама Маріца – дружина Христофора Колумба», мабуть, важко буде відшукати в світовій літературі. Цього разу вона вдалась до однозначно татуйованої теми, яка проте, не викликає й тіні відрази чи неприйняття. Письменниця викладає сюжет так, ніби балансує лезом бритви, боячись поранитись самій і боячись поранити читача. Проте без сліз тепер не обійдеться. Оповідь Марії Матіос про бездонність материнської любові співмірна хіба що з грецькою трагедією чи народним епосом. |
|
Матіос М. В. Нація / Марія Матіос. – Вид. 6-те. – Львів : Піраміда, 2011. – 254 с.
Одна з найпрацьовитіших і найпопулярніших письменниць України М. Матіос знову пропонує своїм читачам своєрідну українську «скриньку Пандори» – книжку «Нація». Споконвічні, майже апокаліптичні дилеми життя і смерті, честі – безчестя, любові – ненависті під її пером творять неповторну ауру Слова, Філософії та Пристрасті. Тонкий психологізм у поєднанні з розкішною мовою, динамічний сюжет і добре знання недавньої історії. |
|
Матіос М. В. Приватний щоденник. Майдан. Війна... / Марія Матіос. – Львів : Піраміда, 2015. – 354 с.
У час,"коли музи здебільше мовчать, а говорить зброя", Марія Матіос розпочинає "особисту війну і боротьбу" за "кожну конкретну людину" – боротьбу за свою Націю. У найдраматичніші та найкривавіші дні Майдану вона боронить Націю від звірств Беркута та ошаленілих тітушок; у київському СІЗО, судах, лікарнях, госпіталях, у солдатських траншеях та бліндажах, у розгромлених містечках та селах Донбасу — вона захоплюється Її мужністю, благородством та гідністю. А в дні глибокої скорботи та дні світлої радості надії вона просто тримає свою Націю за руки, втирає Їй сльози, "передаючи своє тепло і співчуття"... |
|
Матіос М. В. Солодка Даруся : драма на три життя / Марія Матіос. – 4-те вид. – Львів : Піраміда, 2007. – 188 с.
Це українська історія 30–70-х років минулого століття в її буковинському і галицькому ареалах. Марія Матіос у своєму творі поєднала глибокий психологізм, складний сюжет і розкішну українську мову. Відкривши цю книгу, неможливо від неї відірватися, адже письменниця розкриває сутність людських страждань, справжньої любові, а також людської природи взагалі. А заглиблюючись у душу «божевільної» селянки, змінюєш своє ставлення до «інакших» людей. Важко словами передати відчуття від прочитання «Солодкої Дарусі». Адже це надзвичайно психологічний твір. Думки просто переповнюють, а про емоції годі й казати. Не прочитати цю книгу просто не можливо, бо це найвідоміший і найпопулярніший роман Марії Матіос, який назвали «трагедією, адекватною історії XX століття». |
|
Матіос М. В. Фуршет / Марія Матіос. – Львів : Кальварія, 2002. – 338 с.
Їй дорікали за пуританство «Життя короткого» і нежіночий почерк «Нації». Їй закидали елітарність і відсутність флеру легкого письма. Її розглядали крізь «Жіночий аркан» і чекали якогось епохального творіння. Дочекались! «Фуршет від Марії МАТІОС» – це гримуча суміш, яка не має аналогів. Тут старосвітський дух національних традицій поєднується із прес-конференцією високого урядовця, кухня звичайної жінки із дикими законами сучасних «крутих», а Інтернет із гуцульськими постолами... «Фуршет...» – це не кулінарні дослідження українських пристрастей. Це сердечні справи і сердечні страви від Марії Матіос, яка не зраджує своєму кредо: життя коротке, щоб казати «ні» любові і не бути щасливим отут і вже. |
|
Матіос М. В. Черевички Божої Матері : вирвана сторінка з буковинської саги : [повість] / Марія Матіос ; худож. С. Іванов ; фото І. Кузів. – Львів : Піраміда, 2013. – 264 с.
Повість «Черевички Божої Матері» – трагічна буковинська історія червня-липня 1941 року, в якій і справді нема пересичення правдою. Іванка Борсук – головна героїня нової книжки Марії Матіос, що перекочувала зі сторінок повісті «Москалиця», у свої дванадцять рочків розуміє найголовніше: що є Добро і що є Зло. Бездоганне знання гуцульських вірувань і народних традицій, людської психології та історичних фактів і на цей раз дозволили Марії Матіос відтворити особливу драму людини XX століття на одній із територій, які історик Тімоті Снайдер назвав «кривавими землями». |
|
Матіос М. В. Чотири пори життя / Марія Матіос ; худож. С. Іванов. – Вид. 2-ге. – Львів : Піраміда, 2011. – 264 с.
Упродовж усього життя людину поборюють пристрасті. Та надходить мить – і чуттєва людина навіть у пристрасті стає філософом. |
|
Матіос М. В. Щоденник страченої : психологічна розвідка / Марія Матіос. – Львів : Піраміда, 2005. – 192 с.
Уміння Марії Матіос концентрувати драми «на одному сантиметрі тексту», проникати в потаємні печери людської психіки завжди викликає підступне запитання: а куди вона поцілить наступною книжкою? На цей раз у «Щоденнику страченої», означеному, як психологічна розвідка, письменниця, ніби тримає в руках лазерний скальпель нейрохірурга, і водночас з притаманною їй прискіпливістю адвоката досліджує внутрішню драму закоханої людини. Історію пристрасті – як пік приватної насолоди й водночас невидимий, але прямий шлях до трагедії багатьох – вона розкриває з не меншою скрупульозністю, ніж розкрила історичну драму в попередньому романі «Солодка Даруся». Літописець полюсів людського життя – легального й прихованого – Марія Матіос у «Щоденнику страченої» демонструє елементи психологічного трилера, в якому органічно поєднано сюжет і потік свідомості, детективність розповіді і новелістичний фінал, тілесну чуттєвість і психоаналітику. |
|
Дубинянська Я. Марія Матіос. Ліва рука літератури / Яна Дубинянська // Літературна дефіляда : сучасна українська критика про сучасну українську літературу / ред., упоряд. В. Панченко. – Київ : Темпора, 2012. – С. 134–155. – (Бібліотека "ЛітАкценту").
Вона іронічна, непередбачувана, здатна на елегантні «вибрики», літературні і не тільки – але цілковито серйозна та навіть пафосна там, де йдеться про її власну творчість. Вона з тих кому можна все – і з тих, хто бездоганно відчуває, де це «все» починається і де закінчується. Вона дуже пишається тим, що пише лівою рукою, хоча в дитинстві її, як усіх, намагалися перевчити на правильну праву. Отже, відома письменниця, впливова чиновниця та народна улюблениця в одній особі – Марія Матіос. |
Інформаційний список літератури
- Бербер Н. Метафоричне функціонування поетонімів у художньому дискурсі Марії Матіос / Наталія Бербер // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мовознавство. – 2017. – Вип. 1(27). – С. 27–31. – Режим доступу: http://dspace.tnpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/8338/1/Berber.pdf. – Бібліогр. в кінці ст.
- Бербер Н. М. Бібліоніми в поетонімосфері Марії Матіос / Н. М. Бербер // Філологія і освітній процес: 21 століття : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої 145-річчю Одеського національного університету та 50-річчю факультету романо-германської філології, 30 вересня – 2 жовтня 2010 року / Одеський нац. ун-т ім. І. І. Мечникова, Факультет романо-германської філології. – Одеса : КП ОМД, 2010. – С. 98–100. – Бібліогр. в кінці ст.
- Больбат С. "Ніхто нікому нічого не винен, крім совісті..." : [Марія Матіос] / Станіслава Больбат // Літературна Україна. – 2011. – 13 жовт. (№ 39). – С. 4.
- Борисенко Н. М. Особливості композиції роману "Солдатка Даруся" М. Матіос / Н. М. Борисенко // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Сер Філологічні науки (літературознавство). – 2014. – Вип. 4.14 (111). – С. 30–35. – Бібліогр. в кінці ст.
- Ведмідь І. Три життєві уроки "Солодкої Дарусі" : спроба акцентувати деякі проблеми роману Марії Матіос / І. Ведмідь // Дивослово. – 2007. – № 6. – С. 12–14.
- Герасименко Н. Особливий погляд : огляд романів українських письменниць про події Революції Гідності та війну на Сході України / Ніна Герасименко // Слово і час. – 2018. – № 7. – С. 24–35. – Бібліогр. наприкінці ст.
- Герасименко Н. Сповідь про війну / Ніна Герасименко // Літературна Україна. – 2017. – 13 квіт. (№ 15). – С. 12. – Рец. на кн.: Матіос М. Приватний щоденник. Майдан. Війна... / Марія Матіос. – Львів : Піраміда, 2015. – 356 с.
- Голобородько Я. Буковинська орнаментика Марії Матіос / Я. Голобородько // Вісник Національної Академії наук України. – 2008. – № 3. – С. 66–73.
- Голобородько Я. Соціумний інтер'єр чи психологічний дизайн? : художні дилеми Марії Матіос / Я. Голобородько // Слово і час. – 2008. – № 12. – С. 81–85.
- Жила С. "Людина завжди волочить за собою дві тіні: любов і смерть" за романом-панорамою Марії Матіос "Букова земля" / Світлана Жила // Українська мова і література в школах України. – 2021. – № 2. – С. 8–12. – Бібліогр. наприкінці ст.
- Жила С. Гуцульський космос за романом-панорамою завдовжки у 225 років Марії Матіос "Букова земля" / Світлана Жила // Українська мова і література в школах України. – 2021. – № 1. – С. 7–12.
- Жила С. Єврейська історія Буковини за романом-панорамою завдовжки у 225 років Марії Матіос "Букова земля" / Світлана Жила // Українська мова і література в школах України. – 2020. – № 11. – С. 16–19. – Бібліогр. наприкінці ст.
- Жила С. Німецький світ за романом-панорамою Марії Матіос "Букова земля" / Світлана Жила // Українська мова і література в школах України. – 2020. – № 12. – С. 7–11. – Бібліогр. наприкінці ст.
- Крищишин Т. Типологія жіночих образів у літературних творах М. Матіос та М. Г. Кінгстон / Т. Крищишин // Магістерський науковий вісник Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. – 2017. – Вип. 27. – С. 50–52. – Бібліогр. наприкінці ст.
- Курчій Д. Жанрово-стильова своєрідність роману Марії Матіос "Солодка Даруся" / Дмитро Курчій // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Літературознавство. – 2014. – Вип. 41. – С. 52–59. – Режим доступу: http://dspace.tnpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/5966/1/Kurchij.pdf. – Бібліогр. в кінці ст.
- Лілік О. "Творчість – це суцільна мрія про безмежність людини": екзистенціальна парадигма Марії Матіос / О. Лілік // Українська література в загальноосвітній школі. – 2009. – № 2. – С. 11–17.
- Мозгова Л. Світоглядні уявлення дитини з особливими потребами : філософсько-психологічний аналіз повісті "Черевички Божої Матері" : [М. Матіос] / Людмила Мозгова // Дивослово. – 2015. – № 1. – С. 19–23. – Бібліогр. в кінці ст.
- Немченко І. Мовчання у художньому світі роману Марії Матіос "Солодка Даруся" / І. Немченко // Історико-літературний журнал. – 2007. – № 13. – С. 138–146.
- Нестеренко Н. Діалектна лексика роману Марії Матіос "Солодка Даруся" як яскравий маркер мови художнього твору / Н. Нестеренко, А. Костенко // Українська мова і література в школах України. – 2019. – № 4. – С. 21–24. – Бібліогр. наприкінці ст.
- Новиков А. О. Марія Матіос "Солодка Даруся": тема, сюжет, образи / А. О. Новиков // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2017. – № 16/18. – С. 62–66. – Бібліогр. наприкінці ст.
- Новиков А. О. Роман Марії Матіос "Солодка Даруся" як вирок комуністично-кадебістському режиму / А. О. Новиков // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Літературознавство. – 2016. – Вип. 45. – С. 59–71. – Режим доступу: http://dspace.tnpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/7461/1/Novykov.pdf. – Бібліогр. в кінці ст.
- Павлишин Г. Рецепція роману Марії Матіос "Солодка Даруся" Дмитром Павличком / Галина Павлишин // Studia Methodologica. – 2010. – Вип. 30. – С. 28–31. – Бібліогр. в кінці ст.
- Павлишин Г. Сюжетно-композиційна структура повісті Марії Матіос "Солодка Даруся" / Г. Павлишин // Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Сер. Літературознавство. – 2008. – Вип. 2 (24). – С. 81–89.
- Пасічник О. В. Негативний стереотип москаля в поемі " Катерина " Тараса Шевченка та повісті " Москалиця " Марії Матіос / О. В. Пасічник, В. А. Якимович // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Літературознавство. – 2014. – Вип. 40. – С. 161–168. – Режим доступу: http://dspace.tnpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4509. – Бібліогр. в кінці ст.
- Поворознюк С. Експресеми у гастрономічному дискурсі Марії Матіос / Світлана Поворознюк // Дивослово. – 2014. – № 7/8. – С. 44–47. – Бібліогр. в кінці ст.
- Соколова А. Магічні знаки у романі М. Матіос "Майже ніколи не навпаки" / Алла Соколова // Сучасні проблеми мовознавства та літературознавства. – 2011. – Вип. 16. – С. 275–279. – Бібліогр. в кінці ст.
- Соляк О. Вербалізація негативних емоцій в художньому творі : на матеріалі повісті Марії Матіос "Солодка Даруся" / Оксана Соляк // Студентський науковий вісник Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. – 2010. – Вип. 22. – С. 49–50. – Бібліогр. в кінці ст.
- Стецик М. Сакральний вимір повісті Марії Матіос "Армагедон уже відбувся..." крізь призму стрижневих слів-концептів / Марія Стецик // Парадигма sacrum & profanum у літературі та культурі. – 2012. – Вип. 6. – С. 6–24. – Бібліогр. в кінці ст.
- Тебешевська Т. Художні особливості "Щоденника страченої" Марії Матіос / Т. Тебешевська // Слово і час. – 2006. – № 2. – С. 54–62.
- Федчишин Т. Семантико-естетична характеристика композитів у романі "Щоденник страченої" Марії Матіос / Т. Федчишин // Студентський науковий вісник Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. – 2018. – Вип. 43. – С. 25–27.
- Хлівна Т. Народна медицина у творі Марії Матіос "Черевички Божої матері" / Тетяна Хлівна // Науковий вісник Ужгородського національного університету. Сер.Філологія. – 2016. – Вип. 2 (36). – С. 364–367. – Бібліогр. в кінці ст.
- Цуркан М. Загальномовна та індивідуально-авторська фразеологія у прозі Марії Матіос / Марія Цуркан // Українська мова. – 2014. – № 4. – С. 90–100. – Бібліогр. в кінці ст.
- Червак Б. Символіка часу в творах Марії Матіос / Богдан Червак // Слово і час. – 2000. – № 4. – С. 52–53.
- Шимчишин М. Деконструктивне прочитання оповідання Марії Матіос "Апокаліпсис" / Марія Шимчишин // Питання літературознавства : науковий збірник / редкол.: О. В. Червінська, П. В. Рихло, Д. В. Затонський [та ін.]. – Чернівці : Чернівецький національний університет ім. Ю. Федьковича, 2007. – Вип. 74. – С. 302–308. – Бібліогр. в кінці ст.
- Якимович В. А. Імагологічний дискурс роману Марії Матіос "Солодка Даруся" та повісті Діни Рубіної "Камера наезжает!" / В. А. Якимович // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Літературознавство. – 2014. – Вип. 39. – С. 487–491. – Режим доступу: http://dspace.tnpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4425. – Бібліогр. в кінці ст.
Бібліографічний огляд та інформаційний список
підготувала І. В. Беновська, грудень 2024 р.
(огляд 17 джерел ; список 35 джерел)